Welkom. Je laatste bezoek was donderdag 17 mei 2012 07:14.
Dit onderwerp heeft 7 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 09-04-2010 21:06.
[ Vraagje over recept slagroomtruffels.. ]
- Ik heb vandaag slagroomtruffels geprobeerd te maken via het volgende recept:
Ingrediėnten
250 gram roomboter
250 ml slagroom
250 gr fijne kristalsuiker
ca. 400 gram chocolade
cacaopoeder
Voorbereiding
Kook slagroom en suiker op een laag pitje totdat alle suiker is opgelost. Af laten koelen tot ca. 20 graden
Bereidingswijze
Roer de boter romig. Voeg de suikersiroop in beetjes toe, zodat het goed wordt opgenomen. Doe de ontstane smurrie over in een spuitzak. Spuit op bakpapier streepjes van ca. 2-3 cm lengte, en bevries deze in ca. 45 minuten in de diepvriezer. Smelt de chocolade au bain marie, en haal telkens max. 10 streepjes uit de vriezer. Haal deze door de chocolade ( dit gaat het makkelijkst met 2 vorken en rol ze door de cacao poeder. Op laten stijven; dit mag in de koelkast. Je kunt ze ook meteen invriezen; ze zijn dan max. 2 maanden houdbaar ( als je dat volhoudt...)
Nu is het zo dat het mengsel van slagroom, suiker en boter te dun was om hier goed gevormde truffels van te kunnen maken.. Dit terwijl ik niet eens alle suikersiroop (mengsel met slagroom) aan de boter heb toegevoegd..
Hoop dat iemand een idee heeft waar het fout zou kunnen zijn gegaan of hoe ik dit de volgende keer op kan lossen??
Overigens zijn ze wel erg lekker, maar zijn het platte vormpjes geworden..
- Sorry verkeerde pijler..

- Is dit ook het geval als je boter weer opstijft? Want het klinkt alsof je boter te ver gesmolten is. Is dan gewoon een kwestie van het mengsel even in de koelkast/ vriezer zetten voor je het verder bewerkt zodat de boter weer wat harder wordt.
- Volgende keer geen kristalsuiker gebruiken maar poedersuiker.
- bindingsmiddel gebruiken of hoe heet dat spul??? Of zeg k nou iets heel doms?
- Langer in de koelkast laten staan. Poedersuiker er door heen spatelen.
- Als je de suikersiroop af moet laten koelen tot ongeveer 20 graden en je doet dit bij de boter, dan is het logisch dat het te dun wordt. 20 graden voor de boter is veelste warm.
Volgende keer de siroop verder af laten koelen en dan gaan mengen. Maar ik zou het anders doen, zie hier onder.
Gebruik de volgende keer poedersuiker, zoals iemand al aangaf, het mengsel niet aan de kook brengen maar alles direct mengen met de mixer.
Slagroom terugbrengen naar 150 ml is meer dan voldoende op de hoeveelheid boter die jij hebt aangegeven.Er is niets zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt dat hij er genoeg van heeft. - Ah dus zou het gewoon even in de koelkast kunnen zetten?
Dacht daar zelf ook aan, maar was bang iets fout te doen..
Nu had ik er zelf wat boter erbij gedaan, maar daar bleven nog wat kleine klontjes van over..
Nu ik het lees denk ik dat de boter inderdaad wat te veel gesmolten was..
Poedersuiker ipv gewone suiker dus? En verder laten afkoelen..
Ga ik dat morgen proberen..
Sorry voor de wat domme vragen, maar ben niet zo handig met het maken van dit soort zoetigheden.. Dus fijn dit te lezen, kan ik een beetje oefenen.. Dank je wel allemaal!
Zal morgen nog een berichtje plaatsen over de truffels van morgen..
Dit onderwerp heeft 7 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 09-04-2010 21:06.