Wat eet je bij Curry?

15-01-2009 14:37 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga dit weekend voor het eerste een curry maken voor een paar vrienden. Viscurry met pompoen etc. Het recept geeft aan naanbrood of papadums erbij. Lekker natuurlijk, maar je eet toch rijst bij curry? Alleen brood en papadums lijkt mij niet echt vullend. En welke rijst is het het lekkerst. Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
pandanrijst, of basmatirijst, eventueel gestoomd boven jasmijnthee.

vink lekker



enneh, naan vult eg wel hoor! Oef..
De lekkerste rijst vind ik jasmijnrijst.

Overigens smaken frietjes ook heel prima bij oosterse curry's! Of stokbrood!
Alle reacties Link kopieren
Rijst en naanbrood samen!

Met de stukjes naanbrood kun je lekker dopen in het curry/rijst prutje.
Alle reacties Link kopieren
is zeg ook Pandanrijst, die van de jasmijn thee ken ik niet, ga ik zeker proberen volgende keer!

Enne petrokia, plaats je ook het recept van de curry? Ik ben dol op pompoen!
Inderdaad zou ik ook een geurige rijst doen, als basmatie of pandan. Jasmijnrijst ken ik niet, maar dat zal vast ook lekker zijn.



Kan je dat gewoon bij de supermarkt kopen Elninjoo?



En dan lekker Naan erbij voor erbij, inderdaad om te dopen in de curry... Heerlijk!



Ik maak zelf vaak masala achtige curry en dan vind ik komkommersalade er lekker fris bij.
Alle reacties Link kopieren
Hier het, dus nog uit te proberen, recept van Janneke Vreugdenhil.



VISCURRY VOOR 10

Wie voor tien mensen snel iets eetbaars in elkaar moet draaien, mag best een beetje cheaten. Zelf een authentieke Indiase currypasta bij elkaar vijzelen is op zo’n moment gewoon niet handig. En voor af en toe smaakt dat spul uit een potje zo slecht nog niet. Zeker als je er naar eigen inzicht allerlei verse ingrediënten aan toe voegt. In onderstaande viscurry kunnen in plaats van pompoen en tuinerwten ook andere groenten en kip, lamsgehaktballetjes of tofu in plaats van vis. Geef de komkommerraita er apart bij en zet op tafel vers afgebakken naan (Indiaas brood), papadums en (limoen)chutney.





Viscurry met pompoen en tuinerwten, voor 10 personen:



een flinke scheut olijfolie

2 uien, gesnipperd

4 tenen knoflook, fijngehakt

1 pot tandooripasta (Patak’s)

3 blikken tomaatblokjes

(à 400 g)

1 kilo pompoen, in dobbelstenen

2 pakken diepvries tuinerwten (à 400 g)

anderhalve kilo witvisfilet, in flinke brokken

2 bossen verse koriander, de blaadjes grof gehakt



Verhit de olie in een royale pan met dikke bodem. Voeg de ui toe en bestrooi met wat zout. Draai het vuur laag en laat de ui een minuut of tien zachtjes fruiten. Voeg de knoflook toe, samen met de tandooripasta. Draai het vuur iets hoger en laat alles nog een paar minuten fruiten, terwijl je roert met een houten lepel.



Voeg de tomaatblokjes, samen met 600 ml water toe en breng het geheel aan de kook. Draai het vuur laag, leg een deksel op de pan en laat de curry een kwartier zachtjes koken.



Draai het vuur weer iets hoger en voeg de pompoen toe. Laat het geheel koken tot de pompoen bijna gaar is en voeg dan de tuinerwten en brokken vis toe. Schep om, draai het vuur weer laag en laat de vis en erwten in een kleine 10 minuten gaar worden. Proef en maak de curry op smaak met zout en versgemalen peper. Roer er vlak voor het serveren de koriander door.





Komkommerraita, voor 10 personen:



2 komkommers

3 teentjes knoflook, geperst of met wat zout tot een puree gestampt in een vijzel

500 ml dikke Turkse yoghurt

1 theelepel gemalen komijn

een handvol verse muntblaadjes, fijngehakt

verder nodig: een grove rasp

Schil de komkommers, halveer ze in de lengte en schep met een theelepel de zaadlijsten eruit. Rasp de komkommerhelften op een grove rasp. Doe de komkommerrasp in een vergiet en strooi er wat zout over. Laat de komkommer op deze manier een half uurtje uitlekken.



Knijp met een hand zoveel mogelijk vocht uit de komkommer en doe het in een kom. Meng er de andere ingrediënten door. Proef en maak de komkommerraita op smaak met zout.
quote:mardjen schreef op 15 januari 2009 @ 14:54:

Inderdaad zou ik ook een geurige rijst doen, als basmatie of pandan. Jasmijnrijst ken ik niet, maar dat zal vast ook lekker zijn.



Kan je dat gewoon bij de supermarkt kopen Elninjoo?Hij zit bij de versvakgerechten kip in thaise rode curry van de AH, verder heb ik 'm nog niet los te koop gezien bij AH. In Belgie bij de Delhaize heb ik jasmijnrijst echter ook wel 'ns in verpakkingen te koop zien staan. Misschien dat andere supermarkten of supermarkten in andere gebieden een uitgebreider assortiment hebben? Ik vind 't persoonlijk de enige rijst die ik lekker vind.
Zoiets had ik ergens gelezen en was dus al verbaasd over de jasmijnrijst tip, maar dacht dat ik het niet goed onthouden had!
Alle reacties Link kopieren
je kan ook basmati nemen, beetgaar koken (de echte manier he, dus niet afgieten!) en dan in een stoommand boven jasmijnthee gaar laten stomen.

hebbie ook jasmijn rijst.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heeft Lidl ook jasmijnrijst.

Bij curry vind ik rijst en naan allebei erg lekker.
Alle reacties Link kopieren
bij de toko verkopen ze ook jasmijnrijst.. Mij hebben ze weleens verteld dat pandanrijst hetzelfde is, maar ik geloof dat toch niet helemaal (eigenwijs). Dat was trouwens bij de toko.
Alle reacties Link kopieren
net even gegoogled maar pandan lijkt op jasmijnrijst maar is toch net wat anders. Weet ik dat ook weer
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Basmatirijst onwijs lekker. Bij alles eigenlijk, dus ook bij curry.





Kook ze!
Alle reacties Link kopieren
dat recept ga ik ook eens proberen, lijkt me lekker! Jasmijnrijst koop ik (groot in) ij de toko. Ik word zo blij als een kind in een goeie toko!
Alle reacties Link kopieren
Net zoals andere dames hier zeg ik pandanrijst die is heerlijk om bij een curry te eten
Alle reacties Link kopieren
Ik eet bijna overal "gele rijst" bij omdat ik die de meest lekkere smaak vind hebben.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
wat me verbaast uit dit recept is de pot patak tandoori. Tandoori associeer ik voornamelijk met kip en daarnaast heeft patak een andere curry pasta, die ik eigenlijk geschikter acht voor een viscurry (namelijk milde rode curry) die verder redelijk hetzelfde wordt bereid als hierboven beschreven. En gaat er niet een beetje kokosmelk door de curry op het eind?

Voor de rest, yummmmm klinkt goed!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het recept Petrokia, gelukkig heb ik deze week net een 8 liter pan aangeschaft : ))

Laat je weten of het is gelukt, dan probeer ik m ook een keer
Alle reacties Link kopieren
Ben net als Carlice hierboven ook een beetje verbaasd over de vis/tandoori combi; ik kan me natuurlijk vergissen maar volgens mij gaat die combinatie van smaken gewoon niet geweldig werken. Ik zou ofwel de vis vervangen door kip, of een andere curry pasta nemen. Persoonlijk vind ik voor vis die (groene) Thaise currypasta's beter (is geen Patak, ben het merk even vergeten). Maar dan moet je waarschijnlijk ook de rest van het recept nogal omgooien.



Of inderdaad die milde rode curry (ik gebruik die zelf wel eens met garnalen, dus vis moet ook goed gaan).
Alle reacties Link kopieren
Lekker aardappelpuree erbij doen!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven