Welkom. Je laatste bezoek was donderdag 17 mei 2012 07:15.

Snel inloggen of registreer jezelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. Viva
  2. Forum
  3. Eten
  4. Wat is lekker bij een rundvleesstoofpotje

Dit onderwerp heeft 23 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 11-03-2010 16:32.

[ Wat is lekker bij een rundvleesstoofpotje ]

Ga naar een onderdeel

1. Ik heb een stoofpotje met rundvlees op het vuur staan en vraag me af wat ik er bij ga maken. Ik dacht zelf aan aardappelpuree of aan gekookte aardappels.

Wat eten jullie het liefst bij een stoofpotje met rundvlees?

The main thing, is to keep the main thing, the main thing.

1. Stoofperen en aardappelpuree ( zelfgemaakt )

Leef van dag tot dag, niemand heeft je morgen beloofd.

2. Ik maak er meestal rode kool bij! Heerlijk.. En aardappelpuree. Maar rijst zou bijvoorbeeld ook kunnen :) Smakelijk alvast!

3. Rode kool en krieltjes. Of een puree van aardappels en knolselderij.

4. F*k ik vergeet mijn vlees op te zetten, stoofvlees, red ik dat nog, nee he..... verdorie.... ad er net zo een trek in.

Sorry to...

Ik maak het vaak met gebakken parika en ui en wat er nog meer in huis is en dan met rijst.

5. Verse pasta is mijn favoriet (tagliatelle of pappardelle) bij runderstoofvlees.

Als ik er aardappel bij eet, dan is het (verse uiteraard) aardappel-knolselderij puree

Eet er ook graag rijst bij.

Groenten eet ik het liefst gegrild. Eet graag gegrilde aubergine (met wat knoflookolie bestreken) bij stoofvlees.

6. Aardappelpuree met appelmoes of stoofpeertjes.

7. Met pasta en parmezaan en een simpele salade..mm

Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.

8. Rode kool, aardappelpuree en appelmoes
    Mmmmmmmmmmmm, het water loopt me in de mond.

Iemand overigens geinteresseerd in een heerlijk recept?

"Maastreechts zoer vleisch"???
    (Maastrichts zuur vlees)

Tis een runderstoofpot, maar dan op een iets andere wijze klaargemaakt waardoor het een zoet-zurige smaak krijgt.

9. Met rode kool idd of met boontjes.

10. Sperzieboontjes en zelfgemaakte friet!

Krijg gewoon honger :-)

Happiness is the highest form of wisdom.

11. Kom maar op Bergje65, met dat recept.
    Heb het een paar gegeten, varieerde van bar slecht tot erg lekker.

I love stoofpotjes!

Oh en TO, ik ga ook voor aardappels, puree of soms lekker brood.
    Ook lekker: gnocchi

12. quote:
    zusenzo schreef op 11 maart 2010 @ 14:20:
    F*k ik vergeet mijn vlees op te zetten, stoofvlees, red ik dat nog, nee he..... verdorie.... ad er net zo een trek in.

Sorry to...

Ik maak het vaak met gebakken parika en ui en wat er nog meer in huis is en dan met rijst.
    Als je het nu aanbakt en daarna gaat stoven dan is het in principe met 2 uurtjes wel gaat. Dus ik weet niet hoe vroeg je wil gaan eten? ;-)

13. btw hier met rode kool en aardappelpuree

14. Heel donkerbruin brood is ook lekker maar beetje afhankelijk van de stoof

15. Komt ie:

Ingredienten:

1 kilo runderlappen
    3 grote uien
    2 plakken ontbijtkoek
    1 eetlepel appelstroop
    2 Laurierblaadjes
    2 Kruidnagelen
    Peper/zout
    150 ml azijn
    schepje suiker
    Water

Werkwijze:
    Boter (croma) goed donkerbruin laten worden in een grote braadpan. Als de boter heet is er een schepje suiker in oplossen. Runderlappen, in dobbelsteentjes gesneden, donkerbruin bakken (let op: hoe donkerder je het vlees laat worden, hoe donkerder het zuur vlees wordt). Uien in ringen van 1/2 cm snijden en erbij doen. Laurierblaadjes en kruidnagels erbij. Water + azijn erbij gieten totdat alles onder staat.

Het vuur hoog tot het pruttelt. Daarna het vuur zacht en alles goed door elkaar husselen. Vervolgens de peperkoek in stukken snijden en erbij doen. Flinke lepel appelstroop erbij.

Nu de pan op de kleinste brander zetten (indien deze te groot is de verkleiner gebruiken). Je moet het vlees nu eigenlijk "vergeten". Dat wil zeggen: laat maar uren uren uren opstaan (bij mij heeft het wel eens 6/7 uur gepruttelt).

Na die tijd de laurier en kruidnagel eruit vissen en aansluitend binden met een rou (bloem/melk) of met allesbinder (Maggie). Geen maizena gebruiken want dan wordt het zo melkerig troebelig.....

Smakelijk eten......

16. lekker bij frieten(zoer vleesch dan)

17. lekker met rijst en pittige boontjes (met sambal/lombok)

en bij

aardappelpuree met knoflook en Mexicaanse mix

18. bergje..klinkt lekker..heb trek

Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.

19. Thanks Bergje! Ga het een keer proberen.
    Voor hoeveel personen is het eigenlijk? Klinkt als heel veel

akka wijzigde dit bericht op 11-03-2010 15:17 met 43%

20. Ik kruid mijn stoofpotjes meestal mediterraan. Erbij doe ik het liefst gnocchi of couscous en een salade met ijsbergsla, rucola, tomaat, drie kleuren geroosterde paprika, pijnpitjes en pestodressing.

21. quote:
    akka schreef op 11 maart 2010 @ 15:16:
    Thanks Bergje! Ga het een keer proberen.
    Voor hoeveel personen is het eigenlijk? Klinkt als heel veel

Het valt mee hoor. Het vlees slinkt behoorlijk bij het bakken.
    Het is royaal voor 4 personen en ik heb dan nog altijd een bakje over.... (de volgende dag is het nog lekkerder, bij brood of zo!).

Als je met zn tweetjes bent, doe je toch lekker een pond vlees!

Ik heb overigens begrepen dat het toevoegen van azijn aan vlees, oorspronkelijk te maken heeft met het malser maken van het vlees. Toen bleek dat dit ook nog eens ongelofelijk lekker was/is!

22. quote:
    Bergje65 schreef op 11 maart 2010 @ 15:32:
    [...]
    Ik heb overigens begrepen dat het toevoegen van azijn aan vlees, oorspronkelijk te maken heeft met het malser maken van het vlees. Toen bleek dat dit ook nog eens ongelofelijk lekker was/is!

Inderdaad, in veel Indische gerechten moet je as(s)em(water) of tamarinde toevoegen bij rundvlees dat je laat sudderen. Heeft denk ik ook te maken met de mindere kwaliteit vlees die ze daar hebben, maar dat weet ik niet precies.
    Heerlijk he stoofpotjes, ik ben er helemaal fan van. Liefst met de klassieke aardappelpuree en rode kool met appeltjes.

23. Bedankt voor jullie tips. Na rijp (zelf)beraad gaat het verse aardappelpuree worden. Ik denk met doperwtjes.

Pasta klinkt ook lekker, maar dat had ik niet vers in huis. En rijst is inderdaad ook lekker maar dat hebben we gisteren net gehad.

Bedankt voor het meedenken en de goede tips!

The main thing, is to keep the main thing, the main thing.