Weckpotten, hoe werkt het??

17-06-2008 21:22 39 berichten
Ik heb een enorme aalbessen struik in mijn tuin (erfenis van de vorige bewoner). Nu ben ik dus druk bezig met het maken van jam. Allemaal leuke potjes gekocht, weckpotten met losse glazen deksel en van die klemmetjes.



Alleen, als ik het recept volg dan moet ik na het vullen de potten op de kop zetten.

En dan lekken ze!! Heb er 5 en stuk voor stuk lekken ze. Vraag me af of het dan wel de bedoeling is dat ik die potten op de kop zet. Zuigt die ring zichzelf vacuum zonder dat ik hem op de kop zet?



Iemand met ervaring die me kan helpen?



Alvast bedankt!



wannabe keukenprinses
Alle reacties Link kopieren
Ik weet alleen van potten met draaideksels dat je ze op de kop moet zetten. Weckpotten zijn natuurlijk bedoeld om te wecken. Ik weet niet of ze geschikt zijn om jam in te maken.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
ik heb die ook, laat ze eerst even 20 minuten staan en daarna op zijn kop.

ik had het zelfde euvel !
Alle reacties Link kopieren
http://i132.photobucket.com/albums/q12/vedim/Afbeelding003-1.jpg
Alle reacties Link kopieren
http://i132.photobucket.com/albums/q12/vedim/Afbeelding002-2.jpg
Alle reacties Link kopieren
die heb je toch ?
Alle reacties Link kopieren
Huh, maar je moet met wecken toch ook koken enzo? Tenminste, ik zag mijn moeder altijd in de weer met zo'n enorme weckketel.. of mis ik nu iets ;-)
Ja, die heb ik!! En dan met "weck" op de deksel, dus ik neem aan dat dat de originele heb (al heb ik met de goedkope ikea variant precies hetzelfde probleem.. grommmm...)

Maar vraag me nu af, moeten die dingen wel op de kop?

Inmaken is toch ook jam inmaken?

Als je zo laat nog op de kop zet, heeft het dan nog nut? Ik had begrepen dat zo bacterien die eventuul nog op de deksel door de hete jam dood gingen en dat dan de lucht eruit gaat. Doet dat het ook nog als je ze eerst laat staan?



Ik heb echt geen fluit verstand van dit soort dingen hoor, dus als ik onzin loop uit te kramen, vergeef me..
Alle reacties Link kopieren
morgen is borrie weer online , die weet dat soort dingen altijd !

ik zal dr morgen op je afsturen
Alle reacties Link kopieren
heb je alleen rode bessen of ook zwarte bessen?
Caren schreef op 17 juni 2008 @ 21:29:

Huh, maar je moet met wecken toch ook koken enzo? Tenminste, ik zag mijn moeder altijd in de weer met zo'n enorme weckketel.. of mis ik nu iets ;-)
Ik stond net met jam te roeren in een ENORME pan. Telt dat ook? X-D
Yamuna schreef op 17 juni 2008 @ 21:32:

heb je alleen rode bessen of ook zwarte bessen?




Dank je!

Heb alleen een enorme rode bes (aalbessen) struik. Heb er nu al 9 potten jam van gemaakt. En hij is nog niet leeg.. Maar zou wel leuk zijn als ik die potten jam ook kan bewaren. En niet dat het beschimmelt omdat het niet goed afgesloten is. Beetje jammer van "al die uren" in de keuken.



In ieder geval bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
2 kilo gewassen bessen, 2 liter jenever, 2kilo suiker.

en als je het kan opbrengen .,... twee jaar geduld, mooi donker plekje voor je weckpot.......



lekkkurrrrrr ...

mijn moeder maakte vroeger zelf bessenjenever , aardbiein jenever..



hmmm centraal weckpotten recepten topic .. ga ik morgen eens over nadenken
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze laatst bij Xenox gekocht, ook direct op zijn kop gezet maar die van mij lekte niet.



http://www.mijnalbum.nl/Foto-UDBRCWB8.jpg



Maar Borrie weet het wel.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Sijo schreef op 17 juni 2008 @ 21:32:

[...]





Ik stond net met jam te roeren in een ENORME pan. Telt dat ook? X-D


Neeee! Mijn moeder zegt dat het in de ketel moet :-p

Sorry, ik ben helemaal een nitwit. Ik dat zelfs dat die pótten de ketel in moesten ;-) En ik had al visoenen van iemand die bessen in een weckpot staat te proppen en zich dan over een half jaar afvraagd waarom de jam neit lekker is.. Sorry!
Yamuna schreef op 17 juni 2008 @ 21:34:



hmmm centraal weckpotten recepten topic .. ga ik morgen eens over nadenken




Ja, doe doe! Ik heb de smaak geloof ik een beetje te pakken nu. En dit recept klinkt al lekker!

(ben alleen niet zo'n zuiplap en geduld? wa's dat? :-$ )
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij moet je het met een hoge temperatuur in de weckpot doen. Door het afkoelen trekt de rubberen ring dan vacuum....zo zit het toch?



Volgens mij zet je weckpotten ook niet op zn kop. Jampotten wel, want dan doet de deksel "plop", maar dat kan natuurlijk niet met die ring....
Alle reacties Link kopieren
borrie is echt the queen !!
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef op 17 juni 2008 @ 21:39:

Volgens mij moet je het met een hoge temperatuur in de weckpot doen. Door het afkoelen trekt de rubberen ring dan vacuum....zo zit het toch?



Volgens mij zet je weckpotten ook niet op zn kop. Jampotten wel, want dan doet de deksel "plop", maar dat kan natuurlijk niet met die ring....
goeie theorie !
Boarn schreef op 17 juni 2008 @ 21:39:

Volgens mij moet je het met een hoge temperatuur in de weckpot doen. Door het afkoelen trekt de rubberen ring dan vacuum....zo zit het toch?



Volgens mij zet je weckpotten ook niet op zn kop. Jampotten wel, want dan doet de deksel "plop", maar dat kan natuurlijk niet met die ring....
Ja he?? Zoiets had ik ook bedacht na 5 lekpotten.. Zeg dat het zo is..
boarn = borrie?
Alle reacties Link kopieren
Dit is de pepergelei waarvan ik het recept van Borrie heb gehad. Andere 2 recepten zijn ook van Borrie voor het inmaken.



http://www.mijnalbum.nl/Foto-H8ETUYKH.jpg
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Nee, Borrie2 is er morgen weer.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, ik probeer me te herinneren hoe mams dat deed...:-)
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me niet meer de details herinneren, maar mijn moeder maakte vroeger jam en vervolgens ging de jam in de potten. Daarna gingen die potten ook weer in een speciale pan en werden ze dicht gekookt. Maar ik denk dat je hier echt even voor moet googlen, want hier kun je natuurlijk niks mee.

Succes!
anoniem_63691 wijzigde dit bericht op 17-06-2008 22:03
Reden: te snel, te snel...
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven