Eten
alle pijlers
Weckpotten, hoe werkt het??
dinsdag 17 juni 2008 om 21:22
Ik heb een enorme aalbessen struik in mijn tuin (erfenis van de vorige bewoner). Nu ben ik dus druk bezig met het maken van jam. Allemaal leuke potjes gekocht, weckpotten met losse glazen deksel en van die klemmetjes.
Alleen, als ik het recept volg dan moet ik na het vullen de potten op de kop zetten.
En dan lekken ze!! Heb er 5 en stuk voor stuk lekken ze. Vraag me af of het dan wel de bedoeling is dat ik die potten op de kop zet. Zuigt die ring zichzelf vacuum zonder dat ik hem op de kop zet?
Iemand met ervaring die me kan helpen?
Alvast bedankt!
wannabe keukenprinses
Alleen, als ik het recept volg dan moet ik na het vullen de potten op de kop zetten.
En dan lekken ze!! Heb er 5 en stuk voor stuk lekken ze. Vraag me af of het dan wel de bedoeling is dat ik die potten op de kop zet. Zuigt die ring zichzelf vacuum zonder dat ik hem op de kop zet?
Iemand met ervaring die me kan helpen?
Alvast bedankt!
wannabe keukenprinses
dinsdag 17 juni 2008 om 21:24
dinsdag 17 juni 2008 om 21:30
Ja, die heb ik!! En dan met "weck" op de deksel, dus ik neem aan dat dat de originele heb (al heb ik met de goedkope ikea variant precies hetzelfde probleem.. grommmm...)
Maar vraag me nu af, moeten die dingen wel op de kop?
Inmaken is toch ook jam inmaken?
Als je zo laat nog op de kop zet, heeft het dan nog nut? Ik had begrepen dat zo bacterien die eventuul nog op de deksel door de hete jam dood gingen en dat dan de lucht eruit gaat. Doet dat het ook nog als je ze eerst laat staan?
Ik heb echt geen fluit verstand van dit soort dingen hoor, dus als ik onzin loop uit te kramen, vergeef me..
Maar vraag me nu af, moeten die dingen wel op de kop?
Inmaken is toch ook jam inmaken?
Als je zo laat nog op de kop zet, heeft het dan nog nut? Ik had begrepen dat zo bacterien die eventuul nog op de deksel door de hete jam dood gingen en dat dan de lucht eruit gaat. Doet dat het ook nog als je ze eerst laat staan?
Ik heb echt geen fluit verstand van dit soort dingen hoor, dus als ik onzin loop uit te kramen, vergeef me..
dinsdag 17 juni 2008 om 21:34
Dank je!
Heb alleen een enorme rode bes (aalbessen) struik. Heb er nu al 9 potten jam van gemaakt. En hij is nog niet leeg.. Maar zou wel leuk zijn als ik die potten jam ook kan bewaren. En niet dat het beschimmelt omdat het niet goed afgesloten is. Beetje jammer van "al die uren" in de keuken.
In ieder geval bedankt voor het meedenken!
dinsdag 17 juni 2008 om 21:34
2 kilo gewassen bessen, 2 liter jenever, 2kilo suiker.
en als je het kan opbrengen .,... twee jaar geduld, mooi donker plekje voor je weckpot.......
lekkkurrrrrr ...
mijn moeder maakte vroeger zelf bessenjenever , aardbiein jenever..
hmmm centraal weckpotten recepten topic .. ga ik morgen eens over nadenken
en als je het kan opbrengen .,... twee jaar geduld, mooi donker plekje voor je weckpot.......
lekkkurrrrrr ...
mijn moeder maakte vroeger zelf bessenjenever , aardbiein jenever..
hmmm centraal weckpotten recepten topic .. ga ik morgen eens over nadenken
dinsdag 17 juni 2008 om 21:36
dinsdag 17 juni 2008 om 21:39
dinsdag 17 juni 2008 om 21:52
Ik kan me niet meer de details herinneren, maar mijn moeder maakte vroeger jam en vervolgens ging de jam in de potten. Daarna gingen die potten ook weer in een speciale pan en werden ze dicht gekookt. Maar ik denk dat je hier echt even voor moet googlen, want hier kun je natuurlijk niks mee.
Succes!
Succes!
anoniem_63691 wijzigde dit bericht op 17-06-2008 22:03
Reden: te snel, te snel...
Reden: te snel, te snel...
% gewijzigd