Zelf brood bakken in de oven - recepten

14-01-2008 12:03 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb momenteel wat extra tijd over en denk er al tijden aan om zelf eens brood te gaan bakken. Zijn er hier dames of heren die dat doen? En welke recepten gebruiken jullie?



Als iemand een goed basisrecept weet, zou ik die ook graag lezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet echt een basisrecept, maar heb een tijdje geleden wel een heeeeerlijk brood gemaakt in de oven, met rucola, parmezaanse kaas en parmaham. Echt lekker voor bij de warme maaltijd. Als iemand geinteresseerd is, zal ik het recept even opzoeken.
Alle reacties Link kopieren
En Revival heeft van de week bij het topic "En wat eten we vandaag" 3 recepten geplaatst voor het maken van Foccacia. Ik ga dat binnenkort eens proberen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Brood met ham? Ik ben iig erg nieuwsgierig!
Alle reacties Link kopieren
Oke, ik zal even op zoek... momentje aub
Alle reacties Link kopieren
Gevonden, even kopieren uit het heerlijke kooktopic:



Brood: pak mix voor witbrood kopen, deeg maken volgens recept op het pak. Groot vierkant maken van het deeg, beleggen met een laag parmaham, rucola erover heen strooien, en dan een lading parmezaanse kaas erover heen strooien, ik gebruik zelf snippers, kan je bij de AH kopen.(belangrijk dat je deze kaas gebruikt en geen andere!) daarna het brood inelkaar draaien (zeg maar net zoals bij een croissant) en dan 45 min. laten rijzen onder een theedoek. Daarna nog een half uurtje in de oven.
Alle reacties Link kopieren
revival schreef op 14 januari 2008 @ 12:25:

Gevonden, even kopieren uit het heerlijke kooktopic:



Brood: pak mix voor witbrood kopen, deeg maken volgens recept op het pak. Groot vierkant maken van het deeg, beleggen met een laag parmaham, rucola erover heen strooien, en dan een lading parmezaanse kaas erover heen strooien, ik gebruik zelf snippers, kan je bij de AH kopen.(belangrijk dat je deze kaas gebruikt en geen andere!) daarna het brood inelkaar draaien (zeg maar net zoals bij een croissant) en dan 45 min. laten rijzen onder een theedoek. Daarna nog een half uurtje in de oven.
Ja die wil ik ook nog een keer maken, ik denk dat ik er ook nog gedroogde tomaat erdoor doe, ik heb nog 1 pot staan en ik doe daar niets mee.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Dat is vast een lekkere aanvulling MV, helaas houdt mijn vriend absoluut niet van tomaat. Maar het brood is een aanrader hoor, ik krijg er weer helemaal zin in om dit vanavond te maken, lekker met een koude pastasalade en / of een lekker soepje.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens Spammie, als je een pak broodbakmix koopt, staat zeer waarschijnlijk een (basis)recept op de verpakking.
Ik zag bij de Super broodmix voor Naan-brood. Dat ga ik eens maken denk ik.

Ik vind die afbaknaans van Patak zo duur.
Alle reacties Link kopieren
Dat brood van Revival klinkt echt heerlijk; zal ik binnenkort ook maar ns maken.



Bij ons doet deze het altijd erg goed (en eerlijk is eerlijk, niet van mezelf, maar uit de Boodschappen):



Kaas-kruidenbrood:

Ingrediënten:

1 pak witbroodmix

3 dl lauw water

25 g boter

100 g geraspte belegen kaas of cheddar (ik doe meestal gewoon pittige kaas die er in huis is, en dan denk ik ook al snel 150 gr ofzo, ipv 100, haha)1 sjalotje

1 teentje knoflook

50 g gemengde gehakte groene kruiden zoals peterselie, selderij, tijm (vers of diepvries) (ik heb vaak zo'n doosje italiaanse diepvrieskruiden van daregal)



Voorbereiding:

Kneed van de witbroodmix met lauw water, de boter en de kaas een soepel deeg. Laat dit afgedekt met plasticfolie of een lichtvochtige theedoek 10 minuten rijzen op een warme plaats. Hak het gepelde sjalotje en de knoflook zeer fijn en meng de kruiden erdoor. Kneed het kruidenmengsel door het deeg en laat dit nog eens 15 minuten rijzen. Warm de oven voor op 200°C.



Bereiding:

Vet de bakplaat in. Verdeel het deeg in 12 porties en vorm hier bolletjes van. Leg één bolletje in het midden van de bakplaat en zet de andere bolletjes er tegenaan zodat een gevulde cirkel ontstaat. Bak het karrenwiel iets onder het midden van de oven in ca. 20 minuten bruin en gaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net een pak tarwemeel gehaald en daar staat het niet op, maar ik vond in de kast nog een pak witmeel en daar staat het weer wel op. Jouw brood, in combinatie met de zongedroogde tomaat, ga ik ook een keer maken denk ik! Lijkt me ook lekker met nog andere kruiden erbij.
Alle reacties Link kopieren
Brood bakken, dit is mijn "standaard" recept.

300 gr. witte bloem

200 gr. volkorenbloem

320 ml. lauw water

10 gram Boter/olie (voorkomt dat het brood snel uitdroogd)

20 gram suiker (zorgt dat de gist beter werkt, soort "voeding" voor de gist)

12 gram zout (komt echt nauw dus goede weegschaal nodig, anders is het brood snel te zout of "niks aan"

15 gram verse gist of 1 zakje gedroogde.



De bloem op een schoon droog aanrecht op een bergje leggen

Een gat in het midden maken

zout aan de buitenrand strooien zodat het niet meteen in aanraking komt met de gist.

Bij verse gist, de gist oplossen in het water, droge gist kun je zo in het kuiltje gooien.

Dan de suiker, olie en water (+ evt de verse gist) in het kuiltje gieten en dan kneden. Met koele drogen handen. Heeel flink kneden, echt wel 10 - 20 minuten. Dan worden de gluten "soepel" ofzo, en word het een zacht en hanteerbaar deeg. Het kan natuurlijk ook met een mixer met deeghaken.

Dan het deeg op tochtvrije warme (25 -35 c) plaats afgedekt te rijzen zetten. Een uurtje. Dan het deeg even doorkneden om de gemaakte lucht er uit te laten, deze lucht geeft nl een zurige smaak aan het brood. Nu het brood in een blik leggen, of een "vloerbrood" van kneden en een tweede keer laten rijzen. Dan het brood bakken in een voorverwarmde oven van 200 - 220 graden (hangt van de oven af...) ongeveer 30 a 40 minuten tot het brood een bruine korst heeft en hol klinkt als je er op klopt.

nog wat tips

-bloemsoorten kunnen vermengd worden, dus van alles is uit te proberen

-in reformwinkels kun je meer soorten meel kopen, ook pompoenpitten, zonnebloempitten, maanzaad, sesamzaad etc etc.

-voor sesam aan de korst voor het bakken het deeg eerst nat maken , dan de sesam erop

-water kan (gedeeltelijk)vervangen worden door melk, yoghurt of zelfs sap of bier

-Een ei maakt het brood luchtiger (houdt er rekening mee dat je dan ook wat minder water gebruikt



Alles hangt af van je oven, soorten meel en je creativiteit. Het is erg leuk om zelf dingen uit te proberen al zal het echt wel even oefenen zijn voor je het kunstje beheerst.maar sommige mensen hebben het heel erg goed in de vingers (mijn oma..., natuurtalent....) terwijl anderen nooit een fatsoenlijk brood bakken (mijn moeder....)

Een pak mix kopen kan ook gewoon natuurlijk, veel makkelijker. Maar niet zo leuk.



Ik heb ook een recept voor zuurdesem zelf maken. Ook geinig maar meer voor de gevorderde hobbyisten
Alle reacties Link kopieren
o ja,

Met helemaal wit meel is dit gewoon het basisrecept

Ik gebruik het dan ook voor bijvoorbeeld pizzadeeg (met oregano erdoor en wat extra olijfolie)
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg er helemaal zin van! Ondertussen is het aanrecht schoon, dus ik kan zo beginnen met mijn eerste zelfgemaakte brood. Nu maar hopen dat het niet al teveel gaat mislukken, hahaha!
Alle reacties Link kopieren
Ja volgens mij kan je met onderstaande recepten bijv. ook een italiaans brood maken als je dat lekker vind, italiaanse kruiden, gedroogde tomaten, geroosterde of gedroogde paprika, olijven, en een lekker kaasje raspen (evt. knoflook of een sjalotje erdoor).
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat zelf ook al in mijn kastje te snuffelen of ik spullen had voor een brood, krijg er weer helemaal zin in als ik het zo opschrijf.



Je kunt ook heerlijke foccacia zo maken, met veel olijfolie een bakplaat insmeren, bloem erover stuiven, deeg erop plat maken en dan met je vingers flink gaten erin prikken, daar weer olijven, ital. kruiden etc etc. en natuurlijk NOG meer olijfolie en knoflook erop. Vooral allemaal niet te keurig netjes maar lekker rommeling....

hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toevallig net nieuwe knoflook gehaald, en niet heeeeel erg veel deeg. Ik denk dat ik er inderdaad maar wat italiaanse kruiden en knoflook doorgooi. Helaas geen zongedroogde tomaat in huis.



Deeg staat overigens te rijzen momenteel. =D
Alle reacties Link kopieren
Hij is af, smaakt lekker! Maar had wel net ietsje meer zout ingemogen...
Alle reacties Link kopieren
Spammie schreef op 14 januari 2008 @ 16:50:

Hij is af, smaakt lekker! Maar had wel net ietsje meer zout ingemogen...
Applaus! :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Hahaha, ik zal maar niet vertellen hoe ernstig mijn handen onder het deeg zaten tijdens het kneden. Kreeg het er bijna niet af!



Volgende keer ga ik wel andere meel gebruiken, deze rees bijna niet. En gist toevoegen heeft weinig zin, aangezien dat er al in zit. Dus dan heb je kans op overgisting...
Alle reacties Link kopieren
Ik bak een paar keer per week zelf brood in de oven, twee tegelijk. Niet omdat ik teveel tijd heb, maar omdat de broodbakmachine kapot is en we niks anders meer willen dan zelfgebakken :)



In het begin maakte ik ook wel eens de fout om minder zout te nemen, want het lijkt echt heel veel als je het erin doet.



Hoe ik het doe:



De bak van de keukenmachine mèt deeghaken erin zet ik op de weegschaal. Dan 670 gram broodmix of een mengsel van verschillende soorten bloem (er staan hier momenteel 7 verschillende zakken van Soezie en nog wat van Sourby bovenop de keukenkastjes), 200 water & 200 yoghurt (of 400 gram ander vocht: water, melk of bier), 20-30 gram vet (margarine, boter of olie) 10 gram zout, 5 gram suiker (of stroop of honingsuiker), 7 gram gedroogde gist.

Mixen tot een elastisch deeg. Zo nodig extra vocht of droge bestanddelen toevoegen.



Vervolgens gewoon in de mengbak met deeghaken erin en een doek erover een half uurtje op een warme plek laten rijzen. Dan het deeg nog tien tellen in de machine kneden voor je het tot een brood vormt (beetje plat duwen en in 3en vouwen) met de naad naar beneden op de ingevette bakplaat of in een broodblik legt.



De laatste tijd maak ik ook regelmatig tijgerbrood. Het tijgerpapje moet je wel al maken voor je aan het deeg begint en doe je in dit stadium op het brood. Voor het papje 200 ml kokend water mengen met 50 gram paneermeel (of een mengsel van paneermeel en rijstebloem) als het afgekoeld is tot handwarm 10 gram suiker en 2 gram droge gist toevoegen. Laten rusten en er vlak voor je het brood bestrijkt nog een snufje zout en een lepel olie bij doen.



Nog eens een half uur laten rijzen. Voor tijgerbrood halverwege een tweede laag papje opsmeren (het moet een dikke laag worden en dat ziet er niet lekker uit ;-) ) Ondertussen de oven op 250 zetten. Op het moment dat je het brood in de oven schuift, de thermostaat terugdraaien tot 200. In ongeveer 40 minuten afbakken.

Op een rooster laten afkoelen.
Getoverstafd!
Getoverstafd!
quote:revival schreef op 14 januari 2008 @ 12:25:

Gevonden, even kopieren uit het heerlijke kooktopic:



Brood: pak mix voor witbrood kopen, deeg maken volgens recept op het pak. Groot vierkant maken van het deeg, beleggen met een laag parmaham, rucola erover heen strooien, en dan een lading parmezaanse kaas erover heen strooien, ik gebruik zelf snippers, kan je bij de AH kopen.(belangrijk dat je deze kaas gebruikt en geen andere!) daarna het brood inelkaar draaien (zeg maar net zoals bij een croissant) en dan 45 min. laten rijzen onder een theedoek. Daarna nog een half uurtje in de oven.Dit is echt een zaaaalig brood, een heusche tip dus

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven