Zelf ijstaart maken! Recept?

15-12-2008 18:24 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo



Ik wil graag met kerst zelf een ijstaart (bijv. met aardbeien of bosvruchten) maken. (zonder ijsmachine)



Heeft iemand een lekker recept?



Heb geen idee of deze vraag al eerder op dit forum gesteld is, dus misschien stel ik een dubbele vraag....



Hoop op leuke (en lekkere) reactie!
Oh wat een goed (lekker) idee, ik hou 't in de gaten hier!
Ik heb een fantastisch recept voor witte chocoladeijstaart. Geen fruit, wel driehonderdmiljoen calorieën



Ik zal vanavond het recept neerzetten als je dat wilt. Moet nu even grut in bed gooien.
Alle reacties Link kopieren
http://www.webchef.nl/search.html?query=ijstaart&page=1
Ik maak wel eens als volgt een ijstaart:



Laat een liter ijs naar smaak een beetje smelten.

Doe het in een bolle schaal (eerst keukenfolie in de schaal), goed aanstampen zodat er geen lucht op de bodem zit. Zet dat een tijdje in de vriezer.

Snij een hotelcake in heel dunne plakjes, besmeer ze dun met jam (zonder dikke stukken).

Stort de halve bol ijs uit de kom (gaat makkelijk door het keukenfolie) op een heel groot bord.

Sla een paar eiwitten met wat suiker stijf met de mixer.

Haal het ijs uit de vriezer en plak de cakestukjes met de jamkant tegen de bol aan zodat er rondom een laag cake komt.

Smeer de stijfgeslagen eiwitten op de cake, zodat de hele bol onder dat witte eiwitschuim zit en geen cake meer te zien is.

Zet tot vlak voor gebruik in de vriezer.

Zet de bol vlak voor het opdienen in een goed voorverwarmde heel hete oven totdat het wit bruine randjes krijgt.



Heel lekker, best makkelijk en vrij goedkoop.
Witte chocolade ijstaart



Ingrediënten:

300 gram witte chocolade, in stukken

6 dl. room

250 gram chocoladebrownies (of een pak browniemix)

cacaopoeder

springvorm



Smelt de chocolade met 1.5 dl. room in een pan, roeren tot het smeuïg is, giet in een kom en laat afkoelen.



Breek de brownies in stukken en verdeel ze over de bodem van de vorm. Zorg voor een dikke aaneengesloten laag.



OF (zo doe ik het altijd)



maak de mix voor brownies, giet dit in de vorm en bak in de oven. Neem hierbij de helft van de normale baktijd omdat de brownie veel platter is dan in een brownievorm (en anders wordt het erg droog).



Klop de rest van room tot er pieken ontstaan, schep het chocolademengsel erdoor en verdeel dit over de vorm. Dek de taart af en laat hem een nacht bevriezen.



Zet de taart voor het serveren ongeveer 45 minuten in de koelkast en bestrooi voor het opdienen met cacaopoeder.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee jaar geleden een ijstaart met schuimpjes gemaakt. Ken zo het recept niet uit mn hoofd, maar dan zou ik even mijn kookboeken in moeten duiken. Je maakt van die soort schuimgebak'platen', dus net zoiets als bij nogatine gebak (2 stuks). Vervolgens pak je een bak kant-en-klaar ijs waar je van die brosse schuimpjes in verkruimelt. Ik had aardbei en vanille. Daarna nog een scheut aardbeienlikeur erdoorheen. Het ijs op de ene plaat smeren (evt nog iets ertussen, maar dat ben ik dan vergeten), de tweede plaat erop en dan nog helemaal 'bekleden met een laagje ijs. Dan nog ff de vriezer in om op te stijven en smullen maar. Was erg lekker, maar ook heel machtig.

Als het je iets lijkt en je een precies recept wilt, laat maar ff horen.
Alle reacties Link kopieren


Zo'n soort schuimpjes bedoel ik trouwens
Alle reacties Link kopieren
Als verwentoetje maak ik wel eens ijs, gebaseerd op een recept van Tana Ramsey (de vrouw van...)



Ik doe het zo: 250 ml slagroom kloppen (zonder suiker dus). Hierdoorheen een pak verkruimelde schuimpjes roeren en een half blik kersenvlaaivulling. Dit in een puddingvorm laten bevriezen. Op een schaal storten en de rest van de vlaaivulling als saus eroverheen.



Ik denk dat je een dubbele hoeveelheid nodig hebt voor een echte ijstaart, want deze hoeveelheid eten we met z'n viertjes als toetje. Het lekkerste is om de schuimpjes niet te klein te verbrokkelen, het moeten wel stukjes blijven (van 1cm ongeveer). Het kan met witte of roze schuimpjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij het topic "taarten voor kerst" zojuist het recept van een Charlotte (is taart met ijs) geplaatst, is een specifiek kerstrecept dus.. ziet er mooi uit! Neem daar anders even een kijkje.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook gewoon slagroom kloppen (met suiker).

Dan de genoemde schuimpjes in de taartvorm, slagroom eroverheen, laag schuimpjes, laag room, laag schuimpjes, laag room, eindigen met schuimpjes. Het geheel in de vriezer. Klaar.



Je kunt het eventueel aanvullen met van die zilveren balletjes (te vinden bij de taartversieringen).



Aantal calorien: Ontelbaar

Hoeveelheden: Neem toch zeker 8 pakjes room mee en minimaal 2 zakken schuimpjes. Wat overblijft gaat met kerst (en de dagen erna) heus wel op
Alle reacties Link kopieren
@Pammie: ik heb je ijstaart laatst gemaakt (met browniemixbodem) Wow, hij was echt Alleen voordat ie goed en wel de diepvries in ging was ik al misselijk van het proeven haha. Maar hij is Goddelijk.

Lijnen doen we na de kerst wel weer



De volgende keer wordt het onderstaande schuimpjestaart..
Alle reacties Link kopieren
Ik zag er net eentje gemaakt worden bij Life&Cooking, heel simpel:

Grote cake in horizontaal in grote plakken snijden. Een ovale plak maken, en daarop een bak Hertog-ijs naar smaak uitstorten. Dat omhullen door andere plakken cake (die gedrenkt waren in likeur of iets dergelijks) en daaromheen slagroom smeren. Ik zal even op de website kijken



Ik kan 'm niet precies terugvinden, maar zie wel veel andere:

ijstaart-recepten
Peas on earth!
Alle reacties Link kopieren
Ga naar La Venetia in Leeuwarden en bestel daar een ijstaart voor het aantal personen dat je hebt.

Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Het water loopt me hier in de mond ............

mjammie !!!!!!!

maarreh... hoe ver van tevoren kan ik zo'n ijstaart het beste maken ? Hoe lang moet dat opstijven en zo ??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven