Zelf sushi maken...?!

12-12-2007 12:03 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

A.s. vrijdag gaan een stel vrienden en ik nog even op de valreep sinterklaas vieren. Samen met 3 anderen verzorg ik het voorgerecht. De andere 3 maken een soepie, krabsticks en gevulde champignons en mij is gevraagd om sushi te maken. Nu heb ik nog nooit zelf sushi gemaakt, dus het wordt een grote uitdaging. Ik vind het wel hartstikke leuk om te doen, dus ik ga ervoor. Alleen, waar begin ik?! Ik heb al op een aantal websites gekeken, maar die vind ik niet zo goed. Ik zit vooral met de hoeveelheden ingredienten (rijst etc) die ik moet inslaan voor 17 man.. (Rekening houdend met de 3 andere voorgerechten die er al zijn). Zou het echt niet weten! Pffff.. :-) Waar moet ik rekening mee houden bij het maken van sushi, kan ik het al morgen maken en vrijdag meenemen, wat is simpel, maar wel lekker?

Anyone tips on making sushi?? Graag!! Hartstikke bedankt!
Heel eerlijk? Ik vind dat jij wel een beetje een zware taak hebt gekregen in verhouding met de rest. Al helemaal omdat je geen idee hebt hoe je het moet maken. Ik trouwens ook niet maar wel een tip: Haal ze lekker kant en klaar bij de Appie. Of geef even door dat je wat anders gaat maken. Wraps of zo, ook heel hip en leuk als voorgerecht. In ieder geval 100 keer sneller klaar.
Ik wil niet te negatief zijn maar ik denk dat het een te grote opdracht is. Na lang oefenen heb ik het onder de knie (dan heb ik het wel over alle diverse sushi "manieren", het is niet even iets wat je zonder het ooit gedaan te hebben onder de knie hebt. Je moet ook nog de materialen hebben om het te kunnen maken. Ik denk dat diegene die jou het hebt toebedeeld niet weet hoeveel werk het is.

Dus ik zou of iets kant en klaars kopen maar sushi is erg duur, zeker met zoveel mensen. Ik zou toch voor iets anders kiezen wat wel past bij de rest van de gerechten.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Zo, dat is een goeie uitdaging zeg.. ik heb er wel een tijdje over gedaan (op geoefend) eer ik sushi 'even' maakte..

paar tips die ik kan geven:

- ik zou zelf niet de dag ervoor sushi maken, veel minder lekker..

- waag je niet aan maki (die gerolde dingen) of doe maar een paar

- koop in een toko vormpjes om sushi te maken, maak daar het overgrote deel vd sushi's mee en varieer met wat je erop legt. (stukje tonijn - 'lapje' zalm)

- met die vormpjes kun je op een simpele manier indrukwekkende bouwwerkjes maken, bv: > neem een blokje rijst, leg er een stukje vis en een sprietje bosui op en omwikkel het blokje-plus-beleg met een 1cm reepje zeewier (die maki dus)

- mochten er mensen zijn die niet dol zijn op rauwe vis, met een stukje gerookte zalm of haring is ook heerlijk!

- bedenk welke soorten je wilt maken, beperk je tot max. 4 'smaken' en snijdt alles terwijl de rijst rustig kookt. Dan kun je ahw aan de 'lopende band' doorwerken

- die rijst uit de super van blue dragon is echt prima te doen, plakt ook lekker. Geef de rijst echt de tijd rustig in te koken en als het klaar is: in een wijde schaal koel (buiten bv) zetten en regelmatig omscheppen. Zodra de rijst lauw is, kun je ermee ad slag..

Nouja, een hele lijst, nu lijkt het mss nog ingewikkelder, maar dat is het echt niet

Veel plezier!
Computer says nooooo
Mocht je het gaan maken, koop dan wel sushirijst bijv bij de AH. En vergeet niet wasabi en sojasaus.

Maar ik zou het echt niet doen als ik jou was.
ohja, dat had ik een x.. helemaal uitgesloofd.. wasabi vergeten.. jammer!

ik zou idd ook nogeens overdenken en mocht je het toch gaan doen: alleen de blokjes-met-iets-erop, niet moeilijk doen meteen met rollen van maki of ingewikkelde smaken als ingemaakte plum oid...
Computer says nooooo
Sushi maken is harstikke leuk, juist de gerolde sushi, en naar mijn mening helemaal niet echt moeilijk. Samen met mijn huisgenootjes doen we het regelmatig, en hebben we 2 speciale sushi-matjes waarmee je heel makkelijk de gerolde sushi maakt.

Als je de gerolde sushi maakt heb je nodig:

dunne zeewier waar je je ingredienten in rolt

speciale sushi rijst, eventueel sushi-azijn en dergelijke (kijk op het pak rijst wat ze aangeven)

ingedienten zoals:

bosuitjes, komkommer, paprika, of andere groenten, in dunne reepjes gesneden.

gerookte zalm, rauwe tonijn (heeeeerlijk), surimi (namaak krabsvlees)

eventueel wasabi (voor de echte liefhebbers; het geeft een behoorlijke kik en als je geheel verstopt zit de ideale manier om al je holtes weer open te krijgen haha).

Soja saus om in te dopen

ik vind gember op zuur ook heerlijk om erbij te eten.

We hebben ze ook eens gemaakt met stukjes pruim erin, heerlijk!

scherp mes om te snijden, water om het zeewier dicht te plakken na het rollen.

let erop dat je de rijst vooral erg dun uitsmeert op het zeewier, en alhoewel je voorzichtig moet rollen (met zo'n matje gaat het uitstekend) zorgen dat het strak opgerold is.

Succes en hopelijk gaat het je lukken.
Ik heb nog wel een lekker recept voor zalmmouse of zalmbuideltje. Dat zou qua smaak er denk ik ook lekker bij zijn.
quote:summer73 schreef op 12 december 2007 @ 12:36:

ohja, dat had ik een x.. helemaal uitgesloofd.. wasabi vergeten.. jammer!

ik zou idd ook nogeens overdenken en mocht je het toch gaan doen: alleen de blokjes-met-iets-erop, niet moeilijk doen meteen met rollen van maki of ingewikkelde smaken als ingemaakte plum oid...Ja je hebt gelijk hoor. Ik ben bezig om workshops te geven voor sushi maken. Maar mensen onderschatten het vaak. Tuurlijk als je het een paar keer doet dan krijg je het onder de knie. Maar zo een dag van te voren nog alles moeten aanschaffen en uitproberen (en niet te vergeten nog nooit gedaan) zou mij te stressie zijn. Met een mislukt gerecht aankomen is ook niet leuk.
quote:londongirl schreef op 12 december 2007 @ 12:38:

Sushi maken is harstikke leuk, juist de gerolde sushi, en naar mijn mening helemaal niet echt moeilijk. Samen met mijn huisgenootjes doen we het regelmatig, en hebben we 2 speciale sushi-matjes waarmee je heel makkelijk de gerolde sushi maakt..

Ben het eigenlijk wel met je eens, hoor, maar in je uppie, na je werk, voor 17 (!) man, voor het eerst en er ws niet al teveel tijd voor hebben? De eerste x was ik er wel even mee bezig. En naarmate je het vaker doet krijg je ook handigheid in bv mes nat maken, (maki juist niet ivm sompig worden-plakken doet de rijst wel).

maarreh: als TO er alsnog voor gaat, laat maar weten, dan komen er vast nog handigheidjes bij!
Computer says nooooo
Ik wil binnenkort ook een keer sushi gaan maken. Bij de ah zag ik een "doe het zelf pakket", misschien is dat wat?
quote:mylenevalerie schreef op 12 december 2007 @ 12:43:

[...]

Ja je hebt gelijk hoor. Ik ben bezig om workshops te geven voor sushi maken. Maar mensen onderschatten het vaak. Grappig!! Ik heb een aantal x ook een kleine sushi-workshop voor bekenden ed gegeven.. wordt idd vaak onderschat. Of zijn we dan te perfectionistisch?
Computer says nooooo
Ik zou lekker naar een Chinese super gaan en een doos bevroren dim sums halen. Even in de magnetron en klaar!

Ook aziatisch en lekker en geen onmogelijke opgave.
quote:summer73 schreef op 12 december 2007 @ 12:43:

[...]

Ben het eigenlijk wel met je eens, hoor, maar in je uppie, na je werk, voor 17 (!) man, voor het eerst en er ws niet al teveel tijd voor hebben? De eerste x was ik er wel even mee bezig. En naarmate je het vaker doet krijg je ook handigheid in bv mes nat maken, (maki juist niet ivm sompig worden-plakken doet de rijst wel).

maarreh: als TO er alsnog voor gaat, laat maar weten, dan komen er vast nog handigheidjes bij!

In dat geval ben ik het ook wel weer met je eens. Alhoewel ik sushi rollen niet moeilijk vind, is het beter om een keer te oefenen voordta je aan zoiets begint voor 17 man. Voor 17 man een gerecht maken is al stresvol, helemaal als het iets betreft wat je nog nooti gedaan hebt.

Wat betreft de maki natmaken, ik bedoel niet de hele maki want dan wordt ie inderdaad zompig, maar alleeen het randje om het rolletje dicht te plakken Mes inderdaad natmaken, en snijden, niet duwen.

TO, ik zou even naar een toko of iets degrelijk sgaan en je even laten voorlichten misschien. Als je tijd hebt even oefenen van te voren.

Nogmaals succes.
Hey allemaal!

Bedankt voor jullie reacties! Zo te lezen kan ik het beter laten schieten he. Ja, ik had al tegen de 'coordinator' gezegd dat het een zware opgave zou worden. Maar dat ik het wel wilde, omdat het me zo leuk leek. Haha. Denk dat ik sushi toch maar voor een andere keer bewaar, voor een kleinere groep.

Heb al een aantal andere ideeen gezien hier in de posts, maar hebben jullie nog meer tips? Misschien websites ofzo? Ik heb vrijdag de hele dag om er aan te zitten

Thanks!
quote:summer73 schreef op 12 december 2007 @ 12:45:

[...]

Grappig!! Ik heb een aantal x ook een kleine sushi-workshop voor bekenden ed gegeven.. wordt idd vaak onderschat. Of zijn we dan te perfectionistisch?

Nee hoor, klopt wat je zegt. Voor ons is het nu appeltje eitje maar als iemand het nog nooit heeft gedaan .............. de eerste keer kreeg ik het niet zo perfect als nu. Ik denk dat ik nu zelfs al gedreven ben in de iets moeilijkere sushi.

To, ik zal even kijken of ik een foto van het gerecht kan maken van zalm.

Ik schreef zalm omdat het bij krab past, maar ik weet de rest van het diner niet. Misschien is dat handig. Want misschien past er wel meer bij dan wat ik in gedachten heb. Wat is het voor soep?
Oja en wat lekker en makkelijk is, wat iemand anders ook al zei, wraps.

Zalmwraps. Besmeer ze met roomkaas, blaadje sla, gerookte zalm en verse bieslook. Eventueel een heel klein sjalotje. Oprollen, koud laten worden in de koelkast, (even oprollen in keukenfolie. Met een scherp mes kleine rolletjes van snijden, lijkt me heel lekker erbij.
In plaats van sushi kun je mms wel zalmwraps maken.

Koop kant en klare wraps, gerookte zalm, ijsbergsla, creme fraiche en dille.

wrap insmeren met crmefraiche, sla en zalm er op, zout peper dille, oprollen stukjes snijden. Eet smakeijk. eventueel kan je ze ook vullen met gerookte kip en stukjes mandarijn.
MV, tegelijk!
quote:Krengiserweer schreef op 12 december 2007 @ 14:01:

MV, tegelijk!
Haai! Hier een sushi-die hard, Japanoloog en oud-sushiwinkel-medewerker.

Heb niet alle reacties uitgeplozen, is de California Roll al genoemd? Die maak je met krabsticks, avocado en (liefst Japanse) mayonaise. Dit alles dus oprollen in de rijst met zeewier.

Of de uramaki (binnenstebuiten maki): spreid de rijst uit over de zeewier, strooi er sesamzaadjes en draai 'm dan om. Beleggen met ingredienten (zalmmousse is errug lekker) en dan rollen maar. Wel met een stukje folie tussen rijst en matje, anders wordt het een zooitje.

Sushi maken is helemaal niet zo moeilijk, kost alleen wat tijd. Voor het eerst voor 17 man tegelijk is nogal een opgave, ik zou eerst lekker oefenen! Vergeet de rijstazijn niet, anders wordt de rijst zo flauw. Bij AH hebben ze tegenwoordig complete sushipakketjes. Succes!
.
die is goed..

ik zou ook voor zalmwraps gaan! Zóó lekkerrr!

en ziet er ook fijn&feestelijk uit!
Computer says nooooo
idee: mss kan die vriendin dan broccolisoep maken met rivierkreeftjes en gerookte zalmsnippers .. past er zo lekker bij
Computer says nooooo
www.deliaonline.com

briljante recepten, supernetjes uitgewerkt, met duidelijke achtergrondinformatie. Twee receptjes voor goede hapjes/ amuses van delia:

http://deliaonline.com/recipes/crostini ... 23,RC.html

http://deliaonline.com/re...-soured-cream,905,RC.html

Die laatste had ik op gewonen crostini gemaakt, niet zo moeilijk gedaan met cupjes. En ik had ook geen gravad lax dressing in huis, maar met alleen zure room en een lekker tikje cayenne peper is het echt een heerlijk hapje (de cayenne peper is in mijn ogen wel echt onontbeerlijk). Het eerste recept is een beetje 'aparter', maar ook echt heerlijk. En het ziet er superleuk uit.

Verder heeft zij heerlijke soepen op de website staan. Dat is altijd een aanrader voor een grote groep, misschien leuk gepresenteerd in een klein kopje, bij de andere voorgerechtjes?
Ik heb even snel een foto van het recept gemaakt, niet helemaal duidelijk. Maar als je het zou willen maken dan schrijf ik het wel even over.

Zalmbuideltjes

Zalmmouse

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven