cupcake/bakexperts! help!! cupcakes zakken in :'(

24-04-2014 07:04 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames en heren, ik wil voor een gelegenheid dit keer wel perfecte cupcakes bakken ik heb alleen altijd hetzelfde probleem en dat wil ik nu zo graag voorkomen. Bij mij worden cupcakes van boven niet mooi plat maar heel bol. Zoals een muffin weetjewel. Ze staan dan helemaal bol omhoog met scheurtjes erin. Ik ben bekend met het trucje dat je ze kunt afsnijden maar ik wil ze het liefst gewoon mooi plat hebben zodat ik ze netjes kan decoreren.



Wie weet hoe ik dit kan voorkomen?



Daarnaast is een goed cupcake recept ook van harte welkom!



Oreo's fijn hakken en in het beslag kan toch gewoon? Als je cupcakes wil maken met oreo vulling?



Mijn dank is groot
Huh? In je topictitel zeg je dat ze inzakken, maar in je OP staat dat ze juist bol worden. Als ze inzakken heb je toch een platte bovenkant?
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op donderdag 24 april 2014 07:16 Huh? In je topictitel zeg je dat ze inzakken, maar in je OP staat dat ze juist bol worden. Als ze inzakken heb je toch een platte bovenkant?



Je hebt gelijk! Ik zie het nu pas. Het is nog vroeg haha. Ik forum mobiel dus geen idee hoe ik de topic titel kan wijzigen.



Het probleem is dat ze bol worden NIET dat ze inzakken!! Sorryyy
Alle reacties Link kopieren
Minder bakppeder gebruiken of de oven op een lagere temperatuur zetten.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Even in het moderator-topic vragen of ze hem kunnen aanpassen dat kan je niet zelf.



Heb je dit probleem met alle soorten beslag? En heb je je oven op hetelucht toevallig?
Minder beslag erin doen? En bak je hete lucht of stille oven?
Alle reacties Link kopieren
Als ze uit de oven zijn even in de bakvorm laten staan en er een zware snijplank overheen leggen.

Een minuutje laten staan en dan zijn ze plat.
Alle reacties Link kopieren
Oh en als je oreo vulling wilt kan je met een appelboor als je cupcakejes zijn afgekoeld een gat maken in het midden en er oreo stukjes in doen.

Daarna aan de bovenkant een klein stukje cake stoppen zodat het er niet uitpuilt en je hem mooi kan decoreren.

Als je even googled kan je vast wat oreo vullingen vinden.
Alle reacties Link kopieren
Cupcake mix kopen van d'r oetker. Is speciaal voor extra platte cupcakes.
Heartlove : maar dan zit er alleen in het midden oreo. En dat eet toch heel onhandig. Kom je bij het midden, valt al die oreo eruit.

Volgens mij kan je dat prima door je beslag mengen.
Zodra je ze uit de oven haalt een hittebestendige plaat erop leggen, door de zwaarte zakken ze is en worden ze mooi plat :-) Overigens zag ik tip om minder bakpoeder te gebruiken, voor cupcakes gebruik je geen bakpoeder.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil zelfrijzend bakmeel gebruiken?
Alle reacties Link kopieren
Het probleem met de plaat is dat ze dan gaan uitsteken aan de zijkant of niet?
Nee. Als je een bakblik voor cupcakes gebruikt kan die zware plak prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op donderdag 24 april 2014 07:30 Heartlove : maar dan zit er alleen in het midden oreo. En dat eet toch heel onhandig. Kom je bij het midden, valt al die oreo eruit.

Volgens mij kan je dat prima door je beslag mengen. Ja ik bedoelde ook dat ze dus op internet kan kijken voor een vulling dus geen stukjes :D
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij niet, en het is maar eventjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik ook een zware plank. Dat werkt perfect.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
-- ahh mosterd --



Ik heb altijd hetzelfde probleem, maar je kan dit heel simpel oplossen zonder je cupcake mix aan te passen.



Zorg ervoor dat je je cupcakes niet te groot maakt (teveel mix in de bakjes doet). Je cupcakes zijn dan nog wel bol, maar dit kan je simpel verhelpen. Zet al je cupcakes na het bakken op een plaat of het aanrecht en leg hier een dikke houten snijplank op. Hierdoor duw je de bovenkant weer naar binnen en plat. Je cupcakes blijven mooi, maar wel met platte bovenkant.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Als ik platte cakejes wil; Ik heb zo'n siliconen cakejes-vorm, daar doe ik ik papiertjes en beslag in, dan leg ik een ovenplaat bovenop de vorm en schuif dat samen de oven in (pas bij mij precies).



Doe hetzelfde bij taartvormen.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Wat bij mij vaak helpt is op 2 temperaturen bakken. Ze moeten 20 minuten in de oven. Ik stel de oven dan de eerste 10 minuten in op een iets lagere temperatuur en dan de laatste 10 min op een hogere temp. Mochten ze dan nog een beetje bol zijn, dan leg ik inderdaad een plaat erop nadat ik ze uit de oven gehaald heb.
anoniem_199281 wijzigde dit bericht op 24-04-2014 10:02
Reden: dubbel
% gewijzigd
Pick your battles
Alle reacties Link kopieren
De scheurtjes ontstaan trouwens door een wat te hoge temperatuur, ze rijzen dan te hard waardoor ze openbreken.. Temperatuur 5 graden lager en verder de tip zoals al velen het schreven.. Snijplank er op..



Vul je Baking cups ook niet te vol, 2/3 vullen en dan de oven in
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Alle reacties Link kopieren
quote:vandale schreef op donderdag 24 april 2014 09:21 Als ik platte cakejes wil; Ik heb zo'n siliconen cakejes-vorm, daar doe ik ik papiertjes en beslag in, dan leg ik een ovenplaat bovenop de vorm en schuif dat samen de oven in (pas bij mij precies).



Doe hetzelfde bij taartvormen.



Dus je legt een bakplaat bovenop je ongebakken cupcakes en schuift dit de oven in?

Dit werkt gewoon goed? Vind het wel een goed idee
Alle reacties Link kopieren
quote:gingerbread_latte schreef op donderdag 24 april 2014 10:02 Wat bij mij vaak helpt is op 2 temperaturen bakken. Ze moeten 20 minuten in de oven. Ik stel de oven dan de eerste 10 minuten in op een iets lagere temperatuur en dan de laatste 10 min op een hogere temp. Mochten ze dan nog een beetje bol zijn, dan leg ik inderdaad een plaat erop nadat ik ze uit de oven gehaald heb.Ja precies want als je meteen te hoge tempratuur zou doen dan worden ze juist bol toch?
Alle reacties Link kopieren
Netjes glad strijken voordat je ze in de oven doet en idd de temp omlaag, die is blijkbaar te hoog.
Alle reacties Link kopieren
ik heb dat probleem nooit. Is het niet een kwestie van recept?

Ik heb een keertje gehoord dat je de boter met de suiker moet kloppen net zo lang alle suiker is opgelost. Ik weet niet of het daaraan ligt, maar ik heb dus nooit een probleem met opbollende cupcakes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven