gezonde koekjes bakken?

08-12-2012 22:54 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Peuter vindt het leuk om koekjes te bakken - vooral het deeg op te eten en natuurlijk de uiteindelijk koekjes.

Hartstikke gezellig, maar... zijn er ook koekjes zonder heel veel boter en suiker? Dus 'gezonde koekjes'?

En... zijn die ook lekker?
Nee en nee.

Je kan ook gewoon hem een lepeltje deeg geven om af te likken en één koekje per dag...
Op google niets te vinden? Havermoutkoekjes ofzo?
Je hebt sowieso vet nodig als je iets bakt. Je zou ook zonnebloemolie kunnen nemen, bijvoorbeeld voor muffins, maar er blijft vet in moeten. En deeg voor muffins is met een peuter niet geslaagd vanwege het rauwe ei.

En een koekje is per definitie zoet, dus moet er ook een vorm van suiker in.

Dus mij lijkt de oplossing vooral dat je het koekjes bakken beperkt. Gewoon niet te vaak doen dus.
Deze: http://watching-what-i-ea ... reakfast-cookies.html?m=1 mijn dreumes vind ze heerlijk. De uitsteekvormpjes zijn niet meer heel herkenbaar maar toch leuk om te doen en heel gezond.
Mijn schoonzusje bakt haar koekjes altijd zonder suiker.

Ook geen zoetstoffen erin. Ook geen boter ( ze is veganist, weet niet waar ze de boter voor vervangt)

Wel gezond die dingen, maar niet te vreten.

Zou gewoon niet te vaak koekjes bakken. Juist door de suiker en het zoete is het lekker.
Je kunt koekjes bakken zonder geraffineerde suiker, maar met bijvoorbeeld een siroop.

En opgroeiende kinderen hebben vetten nodig, dus daar zou ik het niet voor laten.

Havermout-rozijnenkoekjes kunnen verantwoord (nuanceverschil met gezond) en lekker zijn. En zo zijn er vast nog meer varianten.
Je kan ook eens broodjes bakken. Wij maakte vroeger met pasen nijntjes en kipjes enzo. Deeg is niet.lekker maar de rozijntjes voor de oogjes wel en bruine broodjes zijn ook prima.
Been there, done that, got the T-shirt.
ik zou hem meteen goed africhten - altijd handig zo'n koekenbakker in de familie.
it's a big club and you ain't in it
quote:dee_dee schreef op 08 december 2012 @ 23:11:

Deze: http://watching-what-i-ea ... reakfast-cookies.html?m=1 mijn dreumes vind ze heerlijk. De uitsteekvormpjes zijn niet meer heel herkenbaar maar toch leuk om te doen en heel gezond.

Die zien er wel lekker uit! Die ga ik ook eens proberen.

Gezond zou ik het overigens niet direct noemen, verantwoord lijkt mij ook een betere term. Appelmoes en banaan zijn ook gewoon suiker, maar dan fruitsuiker, en verder weinig nuttige toevoegingen.

Overigens kun je in veel recepten zonder problemen sowieso 1/4 tot 1/3 minder suiker nemen. Went je kind ook niet aan heel zoet.
Ik vond als kind vooral de vormpjes uit het deeg steken machtig interessant. De koekjes waren ook lekker hoor, maar die beestjes die ineens uit het deeg ontstonden, man!

Als dat voor jouw peuter ook geldt, kan je misschien aan de slag met zoutdeeg? Bloem - zout - water en een beetje olie. Niet eetbaar uiteraard.
Gezonde koekjes klinkt al niet lekker.

En koekjes bakken die toch niet lekekr zijn, gaat de lol gauw af. Dus gewoon af en toe lekkere koekjes bakken, en zijn bakinteresse wat verleggen naar de kookinteresse.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Fruitsuiker is best nuttig hoor. Kan je lekker op spelen. Misschien niet handig als je 50 kilo wilt afvallen maar voor een peuter best prima. Maar misschien is verantwoord of voedzaam een beter woord dan gezond. Als ik deze maak maak ik de appelmors trouwens ook zelf door gewoon wat stukjes appel te koken in een klein betje water.
Hoe kom je erbij dat boter niet gezond zou zijn?

Pure roomboter is hartstikke gezond voor een opgroeiend kind! Je hoeft dus alleen op zoek naar een alternatief voor de ongezonde geraffineerde suiker.
Idd, die roomboter kan prima.
quote:rionyriony schreef op 08 december 2012 @ 23:23:

ik zou hem meteen goed africhten - altijd handig zo'n koekenbakker in de familie.Junior Masterchef in de dop. ;)
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Top! Dank jullie wel, ik ga de link nog even bekijken.

Roomboter kan best, dan moet ik er zelf wat meer afblijven ;)

Er zijn verschillende soorten siroop toch? Wat zijnde verschillen eigenlijk? En welke zijn goed bruikbaar?
@ rionyriony; met dr schort om en muts op komt ze een heel eind!
Agavesiroop kan goed, gebruik ik wel eens voor veganistische havermoutkoekjes. Staat bij de zonnatura-producten in de supermarkt (geloof ik).
Als het vooral om het bakken te doen is en het bijbehorende vermaak, dan zou je i.p.v. koekjes ook eens zelf broodjes kunnen bakken. Daar kun je ook allerlei leuke vormen van maken, voor nu bijv. kerststerbroodjes oid.

Brood zal er toch wel gegeten worden en dan is zelfgebakken brood altijd leuker, toch?
Santen (van kokos gemaakt, bijvoorbeeld van Comimex) kan goed als "boter" dienen, en geprakte banaan en een beetje rauwe honing als zoetstof. Inderdaad, met havermout en bijvoorbeeld kleine stukje 70% chocolade en rozijnen.
echte boter, nooit margarine

een deel havermout

kokos

een deel honing ipv suiker

als je chocola gebruikt, enkel een extra pure variant

kaas ipv suiker/zoete ingredienten
Ik dacht ook aan havermoutkoekjes.

Hier een recept van Teunie Luik:

http://eenvoudigleven.blo ... /08/havermoutkoekjes.html
In koekjes en cakes kun je boter vervangen door appelmoes. Uit ervaring kan ik je vertellen dat de smaak er niet minder door wordt!
Roomboter is heel goed voor je, en vooral voor kinderen. Een mens heeft gezonde vetten (visolie, roomboter, avocado's, noten) nodig. Door gebrek eraan krijg je allerlei ongemakken.

En dat je er dik van wordt is een grote fabel. Je wordt namelijk dik van suiker en bewerkt voedsel. Gebruik GEEN zonnebloemolie voor verhitting.

Suiker kun je vervangen door allerlei natuurlijke suikers, honing, ahornsiroop e.d. nog steeds met mate gebruiken. Er zijn steeds meer leuke recepten te vinden waar ze rozijnen/dadels/bananen als zoetstof gebruiken en dat is nog beter.

Fruit is totaal niet vergelijkbaar met geraffineerde vezels. In fruit zitten ook veel vezels, vitaminen en mineralen die de opname van suikers doen vertragen waardoor je gewoon fruit kunt eten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven