gezonde koekjes bakken?
zaterdag 8 december 2012 om 22:54

zaterdag 8 december 2012 om 23:08
Je hebt sowieso vet nodig als je iets bakt. Je zou ook zonnebloemolie kunnen nemen, bijvoorbeeld voor muffins, maar er blijft vet in moeten. En deeg voor muffins is met een peuter niet geslaagd vanwege het rauwe ei.
En een koekje is per definitie zoet, dus moet er ook een vorm van suiker in.
Dus mij lijkt de oplossing vooral dat je het koekjes bakken beperkt. Gewoon niet te vaak doen dus.
En een koekje is per definitie zoet, dus moet er ook een vorm van suiker in.
Dus mij lijkt de oplossing vooral dat je het koekjes bakken beperkt. Gewoon niet te vaak doen dus.
zaterdag 8 december 2012 om 23:11
Deze: http://watching-what-i-ea ... reakfast-cookies.html?m=1 mijn dreumes vind ze heerlijk. De uitsteekvormpjes zijn niet meer heel herkenbaar maar toch leuk om te doen en heel gezond.
zaterdag 8 december 2012 om 23:12
zaterdag 8 december 2012 om 23:12
zaterdag 8 december 2012 om 23:29
quote:dee_dee schreef op 08 december 2012 @ 23:11:
Deze: http://watching-what-i-ea ... reakfast-cookies.html?m=1 mijn dreumes vind ze heerlijk. De uitsteekvormpjes zijn niet meer heel herkenbaar maar toch leuk om te doen en heel gezond.
Die zien er wel lekker uit! Die ga ik ook eens proberen.
Gezond zou ik het overigens niet direct noemen, verantwoord lijkt mij ook een betere term. Appelmoes en banaan zijn ook gewoon suiker, maar dan fruitsuiker, en verder weinig nuttige toevoegingen.
Overigens kun je in veel recepten zonder problemen sowieso 1/4 tot 1/3 minder suiker nemen. Went je kind ook niet aan heel zoet.
Die zien er wel lekker uit! Die ga ik ook eens proberen.
Gezond zou ik het overigens niet direct noemen, verantwoord lijkt mij ook een betere term. Appelmoes en banaan zijn ook gewoon suiker, maar dan fruitsuiker, en verder weinig nuttige toevoegingen.
Overigens kun je in veel recepten zonder problemen sowieso 1/4 tot 1/3 minder suiker nemen. Went je kind ook niet aan heel zoet.

zaterdag 8 december 2012 om 23:40
Ik vond als kind vooral de vormpjes uit het deeg steken machtig interessant. De koekjes waren ook lekker hoor, maar die beestjes die ineens uit het deeg ontstonden, man!
Als dat voor jouw peuter ook geldt, kan je misschien aan de slag met zoutdeeg? Bloem - zout - water en een beetje olie. Niet eetbaar uiteraard.
Als dat voor jouw peuter ook geldt, kan je misschien aan de slag met zoutdeeg? Bloem - zout - water en een beetje olie. Niet eetbaar uiteraard.
zaterdag 8 december 2012 om 23:41
zaterdag 8 december 2012 om 23:42
Fruitsuiker is best nuttig hoor. Kan je lekker op spelen. Misschien niet handig als je 50 kilo wilt afvallen maar voor een peuter best prima. Maar misschien is verantwoord of voedzaam een beter woord dan gezond. Als ik deze maak maak ik de appelmors trouwens ook zelf door gewoon wat stukjes appel te koken in een klein betje water.

zondag 9 december 2012 om 00:21
Als het vooral om het bakken te doen is en het bijbehorende vermaak, dan zou je i.p.v. koekjes ook eens zelf broodjes kunnen bakken. Daar kun je ook allerlei leuke vormen van maken, voor nu bijv. kerststerbroodjes oid.
Brood zal er toch wel gegeten worden en dan is zelfgebakken brood altijd leuker, toch?
Brood zal er toch wel gegeten worden en dan is zelfgebakken brood altijd leuker, toch?

zondag 9 december 2012 om 06:31
Ik dacht ook aan havermoutkoekjes.
Hier een recept van Teunie Luik:
http://eenvoudigleven.blo ... /08/havermoutkoekjes.html
Hier een recept van Teunie Luik:
http://eenvoudigleven.blo ... /08/havermoutkoekjes.html

zondag 9 december 2012 om 10:55
Roomboter is heel goed voor je, en vooral voor kinderen. Een mens heeft gezonde vetten (visolie, roomboter, avocado's, noten) nodig. Door gebrek eraan krijg je allerlei ongemakken.
En dat je er dik van wordt is een grote fabel. Je wordt namelijk dik van suiker en bewerkt voedsel. Gebruik GEEN zonnebloemolie voor verhitting.
Suiker kun je vervangen door allerlei natuurlijke suikers, honing, ahornsiroop e.d. nog steeds met mate gebruiken. Er zijn steeds meer leuke recepten te vinden waar ze rozijnen/dadels/bananen als zoetstof gebruiken en dat is nog beter.
Fruit is totaal niet vergelijkbaar met geraffineerde vezels. In fruit zitten ook veel vezels, vitaminen en mineralen die de opname van suikers doen vertragen waardoor je gewoon fruit kunt eten.
En dat je er dik van wordt is een grote fabel. Je wordt namelijk dik van suiker en bewerkt voedsel. Gebruik GEEN zonnebloemolie voor verhitting.
Suiker kun je vervangen door allerlei natuurlijke suikers, honing, ahornsiroop e.d. nog steeds met mate gebruiken. Er zijn steeds meer leuke recepten te vinden waar ze rozijnen/dadels/bananen als zoetstof gebruiken en dat is nog beter.
Fruit is totaal niet vergelijkbaar met geraffineerde vezels. In fruit zitten ook veel vezels, vitaminen en mineralen die de opname van suikers doen vertragen waardoor je gewoon fruit kunt eten.