griekse recepten

04-08-2008 17:31 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al dagen trek in tzaziki!!! Dit wil ik dus morgen avond gaan maken bij het avond eten, met een lekker grieks gerecht erbij.



Wie heeft er nou een echt lekker grieks recept???



Dank u, dank u :)
Alle reacties Link kopieren
Moesaka vind ik een heerlijk Grieks gerecht! Maar bij tzaziki past het niet echt, geloof ik. Toch even het recept erbij, misschien voor een volgende keer :-). Of je kunt moesaka als voorgerechtje doen...



Moesaka

1 kg aubergines

halve kg aardappelschijfjes

halve kg gehakt

1 blikje tomaten

2 uien

olie - boter

1 laurierblaadje

1 teentje knoflook

geraspte kaas

zout en peper

Bechamel



Bechamelsaus

1 kopje bloem

1 kopje boter

4 kopjes melk

2 eieren

nootmuskaat

zout en peper





Maak de aubergines schoon en snij ze in de lengte door. Kook de aardappels en snij ze in plakjes. Bak de aubergines in de olie en laat ze uitlekken. Bak de uien, knoflook en het gehakt in een beetje boter al roerend op. Voeg dan gepureerde tomaten met wat zout en peper toe en sudder het gehakt nog zo’n 30 minuten. Leg in een ingevette ovenschotel de helft van de aardappels en hierover de helft van de aubergines. Strooi er wat geraspte kaas overheen en giet er de gehaktsaus erover. Hierop komt weer een laag met plakhes aardappel en aubergine.



De bechamel maakt men als volgt: Verhit de boter in een pan en roer hjier de bloem doorheen. Voeg dan al roerend ook de melk, wat zout, peper en het nootmuskaatpoeder toe. Haal dan de pan van het vuur en klop de eieren op. Roer deze door de bechamel en giet deze saus over de moesakas.



Zet de schotel in een niet te warme oven tot er een goudbruin korstje op komt (zo’n 40 minuten). Uit de oven halen en 15 minuten laten afkoelen voor u er stukken van snijdt. Heerlijk met een boeren salade.



* Ook lekker met rode wijn erdoor.
Count your blessings...
Ik heb even gegoogeld, misschien heb je hier wat aan:





Griekse gerechten
Alle reacties Link kopieren
Heb een boekje met lekkere Griekse recepten, heb er even een voor je overgetypt:



Souvlaki in een stuk brood

serveren met tzatziki!



1 stuk brood (bijv. Turks brood)

boter om te smeren

250 gr mager mals varkensvlees

zout

versgemalen zwarte peper

2 snufjes gedroogde oregano

4 el olijfolie

2 uien

1 grote tomaat

4 el gehakte peterselie

paprikapoeder (naar eigen smaak)



1. Verwarm de oven voor op 250 graden.

Deel het brood in vieren en snij elk kwart open.

Besmeer de binnenkanten met boter en bak 10 min in de oven



2. Snij het varkensvlees in hapklare stukken en kruidt met peper, zout en oregano.

Rijg het vlees aan 4 houten spiesen.

Verhit de olijfolie in een pan en bak de spiesen (5 min aan elke kant) (kan ook op de bbq)



3. Pel de uien en snij in halve ringen.

Snij de tomaat in stukken.

Leg in elk stuk brood uiringen, stukjes tomaat, 1 el peterselie en stukken vlees. (van de spies afgehaald dus)

Kruid de vulling naar wens met paprikapoeder
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak altijd oregano pannenkoekjes met kip and tzatiki.

Voor ongeveer 8 pannenkoeken



200 gram tarwebloem

mespunt zout

2 eieren

1/2 liter melk

1/2 eetlepel oregano



Alles door elkaar hutsen en dan pannenkoeken bakken!



Ondertussen rode ui, 100 gram kip p.p. en knoflook bakken. Eventueel op smaak brengen met zout en peper.



Dan kipmengsel op pannenkoek leggen, tzatziki erover, oprollen en smullen maar!
Alle reacties Link kopieren
keftedákia (gehaktballetjes)



Ingrediënten voor circa 25 stuks:



3 sneetjes oud witbrood

2-3 teentjes knoflook

1 grote ui

250 gram rundergehakt

250 gram lamsgehakt

2 eetlepels olijfolie

1 losgeklopt ei

1 eetlepel Metaxa of ouzo

1 bosje fijngehakte peterselie

1eetlepel fijngehakte verse munt

1 theelepel oregano

1/2 theelepel kaneel

zout, versgemalen peper

bloem, vermengd met wat zout en peper

olijfolie om te bakken

Bereiding



Week het brood kort in een laagje water of houd de sneetjes even onder kraan. Verwijder de korstjes, knijp het brood goed uit en doe het in een kom. Doe de knoflook met een lepel van het brood in een vijzel, stamp het fijn en doe het bij de rest van het brood. Rasp de gepelde ui met een groenterasp fijn boven het brood en voeg de rest van de ingrediënten toe. Kneed alles een paar minuten goed door elkaar tot het mengsel egaal en smeuïg is. Zet het circa 1 uur afgedekt in de koelkast. Vorm er balletjes van ter grootte van een walnoot en rol die door de bloem.



Verhit een flinke laag olijfolie in een zware, grote koekenpan tot vrij heet en bak de balletjes in gedeelten rondom goudbruin en gaar. Laat ze even uitlekken tussen twee laagjes keukenpapier en serveer ze bij voorkeur heet, bijvoorbeeld met tzatzíki of schijfjes citroen.





Alle reacties Link kopieren
(Lams)karbonades op de Barbecue - Kotolétes arniouí skáras



sap van 1 citroen

zout en peper

1/3 kop olijfolie (Minerva of Horio)

2 citroenen in partjes gesneden

1 theelepel oregano (Drossa)

peterselie

1 kg (lams)karbonades



Meng het citroensap, de olijfolie (Minerva of Horio) en de oregano (Drossa). Haal de karbonades aan weerszijden door de marinade en doe ze in een pan. Doe de marinade erover en laat zo 2-3 uur staan waarbij u de karbonades geregeld omdraait. Rooster ze op een hete barbecue of grill. Strooi er daarna zout en peper over en garneer met partjes citroen en peterselie. dien op met patates frites.

Goed voor 4 personen



Alle reacties Link kopieren
Gestoofd kalf- of rundvlees met aardappelen - Kréas mé patátes



1 kg kalfs- of rundvlees

1 laurierblad

½ kop boter

3 Drossa knoflookteentjes (Konmar)

2 fijngehakte uien

1 kg aardappelen (geschild en in vieren gesneden)

0,2 lt V8 tomatensap

zout en peper



Snijd het vlees in stukken. Verhit de boter of Minerva olijfolie in een braadpan en laat het vlees, de uien, het laurierblad en de knoflook (hakken of pletten) hierin bruin worden. Laat het een paar minuten braden en voeg dan, de tomatensap, het zout, de peper en zoveel water toe dat het vlees onder staat. Laat het met een deksel erop 1½ - 2 uur, sudderen of totdat het vlees gaar is. Voeg dan de aardappelen toe. Laat alles nog 2 minuten sudderen of totdat de aardappelen gaar zijn en de saus dik is.



N.B.: Voeg, zo nodig, warm water bij de aardappelen

Alle reacties Link kopieren
Gestoofde kip - Kotópoulo kapamá



1 schoongemaakte kip van 1½ - 2 kg

½ kop witte wijn

½ kop boter

2 theelepels zout

1 middelgrote fijngehakte ui

½ theelepel peper

500 gr rijpe geschilde en gehakte tomaten



Snijd de kip in 4 stukken en bak ze lichtbruin in de boter. doe ze daarna in een stoofpan. Laat de ui in dezelfde boter zacht en lichtbruin worden. Voeg de tomaten, de wijn, het zout en de peper toe. Breng de saus aan de kook en giet over de kip. Doe er een deksel op en laat alles samen op laag vuur koken totdat de kip gaar is en de saus dik is. Dien op met patates frites. met macaroni of met Manestra (Korona)

Goed voor 4 personen





Alle reacties Link kopieren
wow citroentekkel,ik krijg er honger van!

Ga binnekort zeker de keftedakia een keer proberen!
Alle reacties Link kopieren
klinkt allemaal lekker zeg...jammie



ik ga eens even kijken wat ik morgen ga klaar maken!!! de souvlaki in brood, keftedakia en pannekoekjes lijken me HEEEEEERLIJK
Alle reacties Link kopieren
êáëÞ üñåîç!

(daar stond dus eet smakelijk in het Grieks, maar het forum ondersteunt blijkbaar geen Grieks lettertype...)
Everytime you make a typo, the errorists win.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven