Welkom. Je laatste bezoek was donderdag 17 mei 2012 07:17.

Snel inloggen of registreer jezelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. Viva
  2. Forum
  3. Eten
  4. het grote muffin/cupcaketopic!

Dit onderwerp heeft 343 reacties, en bestaat uit 14 pagina's. Je bent momenteel op pagina 1 van 14.
De laatste reactie is geplaatst op 22-10-2011 14:55.

[ het grote muffin/cupcaketopic! - Pagina 1 ]

Ga naar een onderdeel

1. http://206.47.170.43/channels/images/food-choc-cupcake-456.jpg

Althans, dat hoop ik dan...dat het een groot cupcaketopic wordt! X-D Voor mensen met weinig baktalent zoals ik een uitkomst want wat zijn ze makkelijk te maken en wat zien ze er vaak leuk uit!

Mijn favorieten op het moment: de pindakaas-snickervariant:

Je voegt aan het standaardmuffinrecept ( of zo'n pakje van dr oetker) 6 eetlepels pindakaas toe en 3 gehakte snickers en je hebt echt ontzettend slecht voor de gezondheid maar o zo lekkere muffins!

Gisteren ging ik een grotere uitdaging aan door citroenmuffins te maken. Ik heb eerst standaard muffins gemaakt, deze laten afkoelen en tijdens het afkoelen de citroenvulling gemaakt.

Citroenvulling:

35 g maizena
    150 g suiker
    1 grote eieren
    3grote eierdooiers
    25 g boter, in blokjes
    het sap van 2 citroenen

Roer de maizena met 50ml water glad. Voeg dan nog 225 ml water en de suiker toe en breng al roerende met een garde tegen de kook aan totdat de suiker is opgelost en de saus bindt. Klop in een andere kom de eieren en dooiers los en voeg ze al kloppend toe aan de maizenasaus. Breng het al roerende aan de kook en laat 1 minuut zachtjes koken. Neem de pan van het vuur en voeg boter, een snuf zout, 100 ml citroensap (deze heb ik aangevuld uit een flesje) en laat de boter smelten. Nog even doorroeren en laten afkoelen.

Als je muffins zijn afgekoeld hol je ze een beetje uit en schenk je voorzichtig met een lepeltje de citroenvulling erin. Dat het er niet heel mooi uitziet maakt niet uit want daar doe je gewoon een toefje citroenbotercreme overheen!

Ik maak mn botercreme eigenlijk altijd op gevoel: wat zachte roomboter, flink wat poedersuiker en dan maar proeven totdat ik het lekker vind smaken. Een flinke scheut citroensap erbij en mooie toefjes maken om je citroencupcake helemaal af te maken!

Wat zijn jullie favorieten?

1. Ik heb net appeltaart gemaakt, maar het recept van hierboven ga ik zeker proberen! Jammie :P

That\'s the difference between me and the rest of the world! Happiness isn\'t good enough for me! I demand euphoria!

2. JeeJ, eindelijk een cup-cakes topic!!!

Vind echt een uitdaging om elke keer weer lekkere variaties te maken. Ben alleen zelf echt niet zo'n fan van de botercreme, dus daar heb ik andere oplossingen voor.

Zal binnenkort eens wat recepten plaatsen, maar moet nu vliegensvlug weg!

3. quote:
    Je voegt aan het standaardmuffinrecept ( of zo'n pakje van dr oetker) 6 eetlepels pindakaas toe en 3 gehakte snickers

Volgens mij kun je zo zelfs een drol nog lekker maken... X-D
    Maar het klinkt echt heel lekker hahaha

....het meest veelzijdige stukje vlees.

4. Ha Wurm, ik dacht ook meteen aan jou toen ik dit topic zag, maar ik zie dat je het al hebt gevonden.
    Nu weet ik ook wat een cupcake is. Hehe, EV komt onder haar steen vandaan.

Alles is mooi wanneer het echt is. (Sara Kroos)

5. Mijn favorieten zijn cupcakes met ganache of botercreme met een smaakje of met marsepein.

Dit zijn een paar cupcakes die ik gemaakt heb.

http://taartenhof.webs.com/photos/Cupcakes/PICT0065a.jpg

http://taartenhof.webs.com/photos/Cupcakes/PICT0066a.gif

http://taartenhof.webs.com/photos/Cupcakes/PICT0065a-1.jpg

http://taartenhof.webs.com/photos/Cupcakes/PICT0067a.jpg

If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they`ll kill you

6. Jeetje zeg, die zijn haast te mooi om op te eten!

Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje.

7. Wow die zijn echt mooi!

Ik heb ook een bakblik voor kleine muffins. Ideaal wanneer je een high-tea houdt :-) Zijn iets minder machtig, dus ook ideaal voor bezoek ' wat aan de lijn doet'....

Verder mik ik door het beslag stukjes pure chocola, of doe ik er klodders jam door. Ben dus nog een beginner met muffins :-)

Ik wil ook een motto!

8. Ik ben ook de laatste tijd wat aan het uitproberen met muffins. Heb er al gemaakt met chocolade en noten, bosbessen, frambozen etc.

Wil ook eens van dat glazuurspul halen om het mooi te versieren.

Ik heb een boekje met heel veel recepten, ook voor hartige muffins en bv muffins met rozenblaadjes, lavendel etc.

Leuk hoor.

9. Als ik muffins maak (2x per jaar ofzo) dan knikker ik er heen wat ik op dat moment heb. Banaan en geroosterde amandelen bijvoorbeeld. Ik trek gewoon mijn kastjes open en denk dan 'oh, dat smaakt vast wel lekker bij elkaar!'. ;-)

Ik blijf hier lezen voor met name recepten voor hartige muffins, want daar heb ik nog nooit wat mee gedaan.

Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje.

10. Hartige muffins (helaas niet zelf uitgeprobeerd...ik verveel me een beetje en google wat in de rondte):

Hartige kruidenmuffins (12 stuks)

275 g zelfrijzend bakmeel

1 tl bakpoeder

0,5 tl zout

150 g ricotta of huttenkase

100 ml melk

100 g gesmolten boter of 100 ml olie

2 eieren

2 el gehakte peterselie

1 el verse bieslook

tijm en oregano

1 el gehakte gedroogde tomaatjes

geraspte kaas

Verwarm de oven voor op 200 C. Meng bakmeel, bakpoeder en zout. Voeg melk, ricotta of huttenkase, boter en eieren toe. Schep de kruiden en tomaatjes erdoor. Verdeel het beslag over 12 vormpjes, ieder voor 2/3 gevuld. Strooi er wat geraspte kaas over. Bak de muffins ong. 20 minuten.

Hartige muffins met pesto en pijnboompitjes

Dat muffins altijd zoet behoren te zijn is natuurlijk niet waar; je kunt er alle kanten mee uit.
    Zoals met dit recept van deze bekoorlijk uitziende en verrukkelijk smakende hartige muffins.

Dit heb je nodig:

Voor een snelle pesto:
    1 bosje verse basilicum;
    4 teentjes knoflook;
    olijfolie;
    zout.
    (je maakt de pesto door alle ingredienten fijn te malen in een foodprocessor)
    (of neem gewoon kant en klare groene pesto uit een potje; (ben je nog sneller klaar )

Voor het beslag:
    180 gram bloem;
    80 gram roomboter;
    2 eieren;
    2 eetlepels melk;
    2 flinke eetlepels pesto;
    pijnboompitjes;
    1 eetlepel geraspte Parmesaanse kaas;
    1 zakje bakpoeder;
    1/2 theelepeltje zout.

Zo maak je het:

Doe de bloem met het zout en het bakpoeder in een kom en vermeng alles goed.
    Voeg er dan beetje bij beetje de gesmolten roomboter, de 2 eieren en de melk aan toe en vermeng alles tot een glad beslag.
    Doe er dan de pesto en de Parmesaanse kaas bij en schep dat goed door het beslag zodat er een egale kleur ontstaat.
    Verwarm de oven voor op 180 graden.
    Zet papieren cakevormpjes in een muffinvorm voor 12 muffins.
    Schep het beslag in de vormpjes en bestrooi elke muffin met wat pijnboompitjes.
    Zet de vorm in de oven en bak de muffins ongeveer 25 minuten.
    Laat afkoelen op een rooster.

http://www.kookjij.nl/rec ... ns-met-hollandse-garnalen

http://yummyinmytummy.nl/ ... e-muffins-met-mozzarella/

http://eten-en-drinken.in ... pten-hartige-muffins.html

Krijg er wel trek van (en ga het snel ook een keertje uitproberen)!

11. quote:
    himalaya schreef op 19 juli 2009 @ 12:39:
    Als ik muffins maak (2x per jaar ofzo) dan knikker ik er heen wat ik op dat moment heb. Banaan en geroosterde amandelen bijvoorbeeld. Ik trek gewoon mijn kastjes open en denk dan 'oh, dat smaakt vast wel lekker bij elkaar!'. ;-)

Ik blijf hier lezen voor met name recepten voor hartige muffins, want daar heb ik nog nooit wat mee gedaan.

Hartige muffins zijn ook heerlijk!
    Met gedroogde tomaatjes en olijven yummm!

If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they`ll kill you

12. Oh lekker allemaal...heb van de week voor mijn dochter haar feestje muffins gemaakt, ze mochten het zelf glazuren en versieren.
    Wat een pracht exemplaren Maeijken!!!!
    Vriendinnetje van mij maakt ook van die kunst werkjes zij besteld alles via taarten.nl geloof ik.

........Je kunt jezelf pas vinden, als je jezelf verloren bent........

13. Oeoehhh muffins! Ik blijf het ook even in de gaten houden hier :)

14. mylenevalerie
    Afbeelding van mylenevalerie
    19-07-2009, 14:54

quote:
    Maeijken schreef op 19 juli 2009 @ 12:09:
    Mijn favorieten zijn cupcakes met ganache of botercreme met een smaakje of met marsepein.

Dit zijn een paar cupcakes die ik gemaakt heb.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Wow, fantastisch ziet het er uit zeg!
    Jammer dat ik er niet van hou want het lijkt me wel enig om te maken.

Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.

15. quote:
    mylenevalerie schreef op 19 juli 2009 @ 14:54:
    [...]

Wow, fantastisch ziet het er uit zeg!
    Jammer dat ik er niet van hou want het lijkt me wel enig om te maken.

Dank je =D

Ik vind het ook veel leuker om ze te maken dan om ze op te eten. Gelukkig zijn mijn man en mijn ouders er dol op. ;-)

16. Moet nu gaan slapen maar ben morgen hier te vinden : ook een cupcake-fan!
    Truste....

17. Inderdaad leuk dit topic!

Ik heb laatst voor het eerst ze proberen te versieren zoals Maeijken maar dat valt niet mee.

Kun je me niet vertellen hoe je dat zo mooi strak krijgt net zoals op de 4e foto? (Dat paarse gedeelte?)

Ik had vloeibaar fondant gekocht maar ik kreeg het niet zo mooi als bij jou hoor!! Ik wil dat graag leren!

18. http://i31.tinypic.com/svhx92.jpg

Carrotcake op muffinformaat

19. quote:
    Snoekkie schreef op 20 juli 2009 @ 14:35:
    Inderdaad leuk dit topic!

Ik heb laatst voor het eerst ze proberen te versieren zoals Maeijken maar dat valt niet mee.

Kun je me niet vertellen hoe je dat zo mooi strak krijgt net zoals op de 4e foto? (Dat paarse gedeelte?)

Ik had vloeibaar fondant gekocht maar ik kreeg het niet zo mooi als bij jou hoor!! Ik wil dat graag leren!

Dit is marsepein om taarten mee te bekleden.
    Je kleurt het en kneedt het en dan rol je het goed dun uit met een deegroller.
    Het vormpje maak je met een glas.
    Ook de pompoenen en roos etc zijn van marsepein gemaakt.

20. quote:
    yummmm

21. anoniem68131381181
    Afbeelding van anoniem68131381181
    20-07-2009, 16:48

Maeijken op een paar muffins van jou zitten enorme toeven roze. Wat is dat voor spul? Ik zelf houd niet van marsepijn en botercreme, ik zou ze graag met iets lekkers willen versieren. Zoals die van de beroemde magnolia bakery in New York:
    http://kmccu0sh.umwblogs.org/files/2008/03/dscf2900.JPG

22. Wat leuk dat er al zoveel mensen gereageerd hebben! Ik ben ook wel heel benieuwd naar het antwoord op de vraag van rollergirl aangezien ik botercreme best lekker vind maar zo'n grote toef daarvan...mwah.

23. Vriend werd enthousiast van de pindakaas snicker variant...whahahaha hij is dus muffin mix gaan halen en snickers......jawel , als het mee zit gaan we vanavond samen de keuken in....
    Ik hou jullie op de hoogte!!!

........Je kunt jezelf pas vinden, als je jezelf verloren bent........

24. Rollergirl,

Die toeven roze is botercreme met frambozenpoeder van de aldi. Je proeft dan geen boter maar een zoetige frisse creme die naar frambozen smaakt.

Je kan er opgeklopte ganache opspuiten.
    1 deel slagroom op 1 deel chocolade smelten (bij witte chocolade meer chocolade dan slagroom), af laten koelen en dan opkloppen net als slagroom.

Of banketbakkersroom

Of 1 deel slagroom en 1 deel banketbakkersroom met vruchtjes of kokos.