lopend buffet organiseren

22-09-2014 10:45 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgende week wordt mijn oudste docter 12 en mijn man 40 jaar. Nu lijkt het me leuk om een lopend buffet te organiseren. Het is voor ongeveer 25 man. Ik heb nog nooit zoiets gedaan.



Hebben jullie tips wat ik zoal kan klaarmaken. Moet ik het in een thema doen, zoals indisch of iets dergelijks?



groetjes Elja
Alle reacties Link kopieren
Kijk even op de etenspijler, en dan bij de etenspijlerindex. Daar staan heel veel hapjes!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=zel ... ffet+maken
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
In je eentje koken voor 25 personen is nogal een klus.

Kan je hulptroepen inschakelen?

Of een gedeelte bestellen bij een winkel in de buurt?



Hier doen hartige taarten (quiches) het altijd goed.

Desnoods vraag je de buurvrouw of je ook haar oven kan gebruiken voor bakken/opwarmen.

Met verschillende salades erbij.



En veel toetjes!
Alle reacties Link kopieren
Is goed te doen hoor, buffetje voor 25 man. Ik doe het (bijna) elk jaar. Ik maak niet te veel verschillende dingen maar wel grote porties zodat het royaal oogt. Ik maak alles zelf de dag ervoor en op de ochtend, tijdens het feest zelf hoef ik niets meer te doen.



Vorig jaar had ik:



- marrokaans gekruide gehaktballetjes (4 kg gehakt, warm geserveerd)

- miniquiches, twee soorten (in muffinvorm, vooraf bakken, moment zelf opwarmen in oven)

- aardappelsalade met oa spek en ei

- grote borden met verschillende rauwkost en dipsaus

- kaasplateau

-stokbrood



Jaar daarvoor had ik een midden-oostenbuffet:



- couscoussalade met pistachenootjes

- grote borden met gegrilde paprika met feta en pijnboompitjes

- baba ganoush

- zelf gemaakte humus van witte bonen

- korianderpesto (van cashewnoten)

- tzaziki

- marrokaanse gehaktballetjes (groot succes, dus doe ik nu elk jaar)

- veel turks brood
Alle reacties Link kopieren
Hier maken we vaak voor verjaardagen (40 mensen of meer)

2 salades maken, (fruit en 'gewoon') Met reserve achter de hand

2 quiche maken, 1 vegetarisch

stokbrood met kruidenboter

2 warme gerechten (wij hebben vaak gehalktballetjes in tomatensaus en kipsate of kippendijtjes)

1 bijgerecht (pasta of gegratineerde aardappelen ofzo)

1 koude pastasalade

wat losse hapjes, zoals gevulde eieren, zalm/garnalen e.d.



Succes
Heb je genoeg bestek / borden / warmhoudbakken / grote pannen / warmhoudplaatjes? En een oven en frituur?
Alle reacties Link kopieren
Een thema is inderdaad wel leuk. Zorg ervoor dat je gerechten serveert die je van tevoren klaar kan maken of waaraan je tijdens het feestje zelf vrijwel geen werk meer hebt, zoals lasagna die alleen nog in de oven hoeft. Ook salades kan je al grotendeels vantevoren maken, de nattere groentes en dressing voeg je dan op het laatst toe. Brood met smeersels en rauwkost met dipsausjes zijn ook simpel en lekker.
Alle reacties Link kopieren
Het hoeft niet in thema, maar ik zou wel zorgen dat de hapjes en gerechten redelijk bij elkaar passen..
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Alle reacties Link kopieren
Als het echt om een lopend/staand buffet gaat - dus geen zitplaats (aan tafel) voor iedereen - moet je vooral "finger food" voorzien : hapjes die ook zonder bestek gegeten kunnen worden...
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat "warm en koud" gescheiden op de lange tafel liggen want dat maakt het overzichtelijker.



Je kan naamkaartjes voor de gerechten/hapjes plaatsen zodat de gasten kunnen zien wat het is.



Het liefst een aparte tafel met bordjes, bestek en servetten.

En ook een aparte tafel met drank en glazen.

Zodat het tijdens het lopen niet door elkaar heen gaat (er kan nog een ongelukje gebeuren met het morsen van drankjes bijvoorbeeld)



Het volgende is handig (Blokker) voor het "warme gedeelte"





Ook dit is handig:

Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Voor 25 man is wel te doen. Ik zelf probeer zo veel mogelijk koude gerechten te serveren. Hou zelf zeker van warme gerechten maar om een hoop stress op de avond te voorkomen vind ik dat fijner wanneer er heel veel voor te bereiden is en je snel kunt serveren.



Ik maak vaak saté met satésaus, kroepoek, stokbrood, kruidenboter, brie, pastasalade, fruitsalade, gehaktballetjes, grote schaal carpaccio, opgemaakte rundvleessalade, wraps, spinaziesalade, mini quiches (in muffinvorm). Dit kun je nog aanvullen met soep.
Alle reacties Link kopieren
Hiltje heb je het recept voor de gehaktballetjes ook digitaal?
En mogen nu eindelijk, eindelijk die eeuwige uitgekauwde spuugvervelende wraps (vooral met zalm en roomkaas) eens in de permaban?

Niet meer te hachelen die taaie zooi.
Alle reacties Link kopieren
Oh bah ja, kleffe koude wraps. Doe me dan maar enchillada's.



Verder lekker en makkelijk bij een Mexicaans buffet: tortillachips uit de oven bedekt met gekruid rul gebakken gehakt of gerookte kip, zelfgemaakte tacosaus en geraspte kaas. Nog lekkerder en voedzamer met ui, paprika, jalapeño's, mais, kidneybonen.
Alle reacties Link kopieren
25 man is prima te doen hoor. Het ligt er aan wat je wil. Wil je indruk maken of wil je dat mensen een volle maag hebben.

Ik zet er iig altijd soep bij. Balletjes gehakt, kippepootjes, aardappelsalade of aanverwant, salade met vis of echt niemand moet dat lekker vinden, en iets vegetarisch/met veel groentes.

Stokbrood met diverse smeersels en salades, krab, ei, kip etc , humus, baba ganoush, tapenade kruidenboter. etc.

Verder doen de ontzettend (schijnbaar) afgezaagde kaas en worst het nog prima, lekker dipje erbij.

Is het een lange dag kun je er broodjes bijleggen met een plateau vleeswaar.



Wil je luxer kun je amuses maken (glaasje bij de marskramer/blokker/action)
quote:Sri schreef op 22 september 2014 @ 15:01:

En mogen nu eindelijk, eindelijk die eeuwige uitgekauwde spuugvervelende wraps (vooral met zalm en roomkaas) eens in de permaban?

Niet meer te hachelen die taaie zooi.ZOO MEE EENS!
Alle reacties Link kopieren
quote:Flashy schreef op 22 september 2014 @ 13:35:

Hiltje heb je het recept voor de gehaktballetjes ook digitaal?



Gewoon je gehakt aanmaken met ei en paneermeel, zout en peper, geperste teen knoflook erdoor, veel gemalen komijn, gemalen koriander, pittige paprikapoeder, eventueel wat rode pepertjes (pull biber of chiliflakes) en een flinke bos verse gehakte peterselie en koriander erdoor.

Balletjes bruin bakken en dan een schept tomatenpuree erbij met wat water en gaar sudderen, op het laatst een schep yoghurt door de saus.



Ik zet ze in een warmhoudpan op tafel en ze gaan altijd schoon op.
Alle reacties Link kopieren
Zijn gehaktballetjes de nieuwe wraps soms?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:hiltje schreef op 22 september 2014 @ 20:03:

[...]





Gewoon je gehakt aanmaken met ei en paneermeel, zout en peper, geperste teen knoflook erdoor, veel gemalen komijn, gemalen koriander, pittige paprikapoeder, eventueel wat rode pepertjes (pull biber of chiliflakes) en een flinke bos verse gehakte peterselie en koriander erdoor.

Balletjes bruin bakken en dan een schept tomatenpuree erbij met wat water en gaar sudderen, op het laatst een schep yoghurt door de saus.



Ik zet ze in een warmhoudpan op tafel en ze gaan altijd schoon op.Dankje!
quote:Sense-1970 schreef op 22 september 2014 @ 11:06:

Het hoeft niet in thema, maar ik zou wel zorgen dat de hapjes en gerechten redelijk bij elkaar passen..



Laatst gezien op een barbecue avond: pastasalade, kan er prima bij. Stokbroodjes met kruidenboter, ook prima. En dan ook een schotel met zoute haring . . . . . . een beetje verdwaald, lijkt mij. Probeer dus zo'n misser te voorkomen

De haring was overigens wel populair!
Alle reacties Link kopieren
Huh, waarom past er geen haring bij een koud buffet? Was nog populair ook dus paste prima.
Alle reacties Link kopieren
Nog even wat vrijwel kant-en-klare buffetvullers:

Moten meloen (even een paar tanden insnijden zodat het makkelijker hapt)

Hapklare porties druiven

Kerstomaatjes

Waspeentjes

(Mini)komkommers in de lengte in stokjes

Een schaal snacks die bij je thema passen zoals chips, tortillachips, kroepoek, kaasstengels of kaaskoekjes (twee soorten kroepoek/tortillachips mengen vinden mijn kinderen leuk)

Dipsausjes

Dolma's uit blik (ff opwarmen door te stomen in bijv. een vergiet boven een laagje kokend water)

Olijven

Dadels

Surimi

Minisalami's/blokjes worst

Kaasplank

Pide, stokbrood, uienbrood, saucijzenbroodjes, etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sri schreef op 22 september 2014 @ 15:01:

En mogen nu eindelijk, eindelijk die eeuwige uitgekauwde spuugvervelende wraps (vooral met zalm en roomkaas) eens in de permaban?

Niet meer te hachelen die taaie zooi.



Zo erg als je online vraagt om inspiratie voor hapjes:

"Oh ik maak altijd wraps met roomkaas, sla en zalm. Of als ze echt uitpakken: kipfilet in plaats van zalm. Echt, hou op met me.
Alle reacties Link kopieren
Aan een spaans buffet gedacht? Moeten de gasten wel van vis houden.



-Een grote pan paella ( makkelijk de dag van te voren klaar te maken, en pas bij het warm maken de vis erbij )

-Kip Piri Piri ( kluifjes is dan het makkelijkst denk ik)

-Garnalen in aioli

-Grote olijven, rauwe hammen, tapenades, stukken brood

- Patatas brava's

Lekkere salade met witte bonen erbij. Klaar. Alles is al van te voren te maken en hoeft alleen opgewarmd en neer gezet te worden.

Zelfde met een mexicaans georiënteerd buffet. Grote pan chilli, taco schelpen, nacho schotel, verschillende sausjes en een lekkere salade.

Toch iets spannender dan de standaard rundvlees salade en zalmwrap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven