maizena en zonnebloemolie in cakebeslag?

16-04-2014 11:17 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil voor dit weekend een cake (of tulband of zo) met advocaat maken. Nu kwam ik dit recept al 2 x tegen: http://koekjevaneigendeeg ... 4/02/advocaattulband.html . Het commentaar is iedere keer dat het een heerlijke cake geeft maar ik vind het zo vreemd dat het met maizena (??) en zonnebloemolie is. Is roomboter niet veel lekkerder? En zou ik dat zomaar kunnen vervangen?

Kent iemand het principe achter de maizena? Waarom kies je hiervoor en niet voor zelfrijzend bakmeel?

Ik ben geen keukenprinses en bak simpele dingen. In mijn oppervlakkigheid denk ik: als het maar zoet en vet is, dan smaakt het al gauw goed.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt smerig inderdaad. Echte roomboter gebruiken, smaakt altijd het beste.
Alle reacties Link kopieren
Maizena is gewoon een bindmiddel, net als ei dacht ik...
Alle reacties Link kopieren
Het is wellicht een veganistisch recept. Dan wordt de boter en het ei weggelaten en moeten ze iets anders verzinnen.

Je krijgt dan iets dat er uiterlijk op lijkt, maar er niet meer naar smaakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 16 april 2014 @ 11:21:

Het is wellicht een veganistisch recept. Dan wordt de boter en het ei weggelaten en moeten ze iets anders verzinnen.

Je krijgt dan iets dat er uiterlijk op lijkt, maar er niet meer naar smaakt.Een veganist zal vast geen advocaat gebruiken en er gaan ook nog 5 eieren in de cake.
Cake bak ik altijd volgens een vast recept:



200 gram bloem, gezeefd

200 gram basterdsuiker

200 gram roomboter

4 eieren

snufje zout





Olie maakt een cake heel compact en stevig, met boter wordt hij veel luchtiger.
Marcovic, ik neem aan dat je weet waar advocaat van wordt gemaakt



TO, dit recept: http://overeten.com/2013/advocaattulband-met-chocolade/ lijkt me lekkerder. Je kunt eventueel de choco weglaten.



Van Maizena in een cake wordt de cake heel droog, weet ik uit ervaring. En Roomboter is idd velen malen lekkerder dan zonnebloemolie.
Ik vond ook nog dit:



Praktisch elke cake kan met olie gebakken worden. Vervang hiervoor elk 100 g boter of margarine door 80 g olie.



Omkeren kan dus ook! Vervang dan elke 80g olie voor 100gr boter
Alle reacties Link kopieren
Kan best. Ik proef het niet zo, zolang het aanwezige vet merendeels roomboter is.



Er zit al heel veel zetmeel in zelfrijzend bakmeel dus maizena is niet echt nodig. Maar misschien goed om op te maken tijdens de schoonmaak. Blijft trouwens heel lang goed, maizena.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Boter stolt als de cake afkoelt, olie niet.

Een cake blijft dus zachter/smeuiger als je hem met olie bakt.

Zonnebloemolie heeft geen smaak, dus dat maakt niet uit.



Maïzena zorgt voor een cake met een fijnere structuur.



Ik zou zeggen, bak de cake volgens recept en oordeel dan of het vies is.
Alle reacties Link kopieren
Maizena bevat minder gluten dan gewone bloem. Daar wordt je cake luchtiger en kruimeliger van.



En ik denk dat er olie gebruikt wordt in plaats van boter omdat dat goedkoper is, of omdat je niet wil dat je cake naar boter smaakt. Wat ik me best kan voorstellen als je ook nog met chocola en advocaat aan de slag gaat, dat smaakt al zo sterk, daar hoeft niet per se nog boter bij.



Wat ik me vooral afvroeg: ga je hem ook in zo'n wonderpan bakken? Zo nee, waarom bak je dan niet een 'gewone' cake (al dan niet met chocoladestukjes) in een tulbandvorm en kieper je er daarna advocaat over?
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Noreservations, het klopt dat het een fijnere structuur geeft, maizena, maar het wordt ook meliger.



Persoonlijk proef ik het verschil tussen zonnebloemolie en boter zeker wel. Ook proef ik verschil tussen koolzaad-, zonnebloem-en rijstkiemolie. Zonnebloemolie smaakt naar zonnebloempitten, die vind ik niet geweldig lekker. Ik zou dus als je voor olie kiest voor een andere olie gaan.
Alle reacties Link kopieren
Het leek mij ook niks, die maizena en dan wil ik het graag snappen. Waarom kiest iemand hiervoor?

Die cake van Cheery ziet er ook lekker uit, maar daar gaat maar 150 ml. Advocaat in. In die maïzenacake 250 ml. Drankorgel als ik ben…

Ik dacht dat cake juist luchtiger werd van olie (en dat daarom mijn muffins rijzen), maar dat kan dus net zo goed met boter. Ik proef het altijd, die olie .

OK, maizena schrap ik weer van het boodschapenlijstje. Chocola erdoor lijkt me dan weer heerlijk. (Maar wat is het leven zonder chocola? )
May_ka, niet alleen is olie goedkoper, het maakt de cake ook langer houdbaar. Boter wordt sneller ranzig vanwege de room, maar dat duurt ook wel een tijdje. Dus als je m voor Pasen bakt en je kiest voor boter, dan zou ik m pas op zaterdag bakken, iig de definitieve. Probeersels kunnen altijd, toch?
Zakdoek, kijk gewoon naar hoe droog het beslag is. Misschien kun je er nog een beetje advocaat bij doen.

Ik denk dat doordat jouw 'eigen' tulband met maizena wordt gemaakt daardoor wat meer advocaat kan hebben. De maizena bindt nl ook het vocht.
Alle reacties Link kopieren
Ah, may_ka hij wordt dus droger. Vandaar dat hij wat extra advocaat kan hebben? O, dat legt Cheery net uit. Nu snap ik wat beter het principe erachter.

Ik bak hem in de oven. Volgens mij komen de verhoudingen bij cake nogal nauw, dus ik durf niet zomaar een scheut van het een of het ander er bij te doen.

Tja, proberen… mijn man en ik zijn maar met z’n tweeën en ik bak graag. Om niet helemaal dicht te groeien, weet ik graag van te voren of mijn probeersel lekker zal zijn.
Zakdoek, als je niet wil experimenteren, dan zou ik kiezen voor welk recept je het meest aanspreekt. Ik denk zo te lezen uit je reactie, dat je liever voor een cake met boter kiest.
Alle reacties Link kopieren
Vroegah, toen ik nog dacht dat dat gezonder was, maakte ik een Becelcake (zonnebloemolie) i.p.v. roombotercake. Ik smeerde wel altijd de korst in met echte boter voor de eerste smaakindruk. Die cake was best te hachelen.



Later deed ik half om half. Tegenwoordig zijn er sterke twijfels aan de overmaat aan linolzuur dus is het niet echt zinvol om zonnebloemolie in je cake te verwerken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Laat ik maar voor de cake met boter gaan. En dan niet te veel advocaat er in.



Ik denk erover om chocola au bain marie te smelten en er over te gooien. Zou het lekker zijn om daar nog een scheut advocaat door te doen?
Dat laatste weet ik niet, maar als je genoeg chocola in huis hebt, dan zou ik het proberen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de cake van het recept van Cheery gemaakt en hij is heerlijk!!!

Mijn cakes worden meestal te droog, maar deze was gaar en toch vochtig. Echt heerlijk!

Ik ben er hartstikke blij mee. Ik heb er geen chocolade meer over gedaan, dat heeft hij niet nodig.

De helft zit al in de vriezer, die haal ik eruit als we een keer bezoek krijgen. Kan ik indruk maken.
Wat leuk dat ie goed gelukt is!!!!

Heb je ook nog het advocaat/chocoglazuur gemaakt? Ik ben wel benieuwd of dat ook gelukt is. Dan weet ik of ik dat ook kan proberen.



Geniet van jullie tulband met het bezoek en een vrolijk Pasen gewenst
Alle reacties Link kopieren
Ik voeg juist olie toe aan cake om het smeuïg te maken..



Daarnaast zou ik absoluut geen zonnebloemolie aanraden, bij veel merken zonnebloemolie blijft er een oliebol achtige geur achter na het bakken.. Beter /lekkerder is het om arachide olie te nemen..



Erg jammer dat er zoveel "verkeerde" adviezen gegeven worden hier.. Duidelijk door mensen die niet verder komen dan een pak koopmans cake mix..
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Spuit elf, heb je nog meer nuttige opmerkingen behalve arachide-olie te noemen? Net zo vies in cakes in mijn ogen ipv naar zonnebloempitten smaakt je cake naar pinda's yummie



En Koopmans: wat bedoel je? De bakker om de hoek? Ik maak mijn eigen taarten, cakes, koekjes, ander klein bakwerk en zoetigheden zelf.
Alle reacties Link kopieren
Deze heb ik precies volgens het recept gemaakt, met roomboter dus en hij is heerlijk smeuïg. Ik denk door de advocaat.

Toen ik de chocolade aan het hakken was, dacht ik al: wat veel! Moet dat er echt door?!

Het stond zo op het recept dus ik heb het gedaan, maar alles bij elkaar maakte wel dat het geen glazuur meer nodig had. Dat heb ik dus niet meer geprobeerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven