recept ei-vrije cake

16-08-2011 11:07 27 berichten
Hoi,

Onze jongste zoon is allergisch voor kippen-ei en nu na een jaar heb ik een ei-vervanger gevonden (loprofin,wel prijzig) en daar lukt het me goed mee om wafels te bakken , maar cake lukt maar niet. Cake stolt niet, blijft nat. Ook bij muffins.

Ondertussen ook een andere ei-vervanger geprobeerd (no-egg), maar ook hiermee lukt het niet en hiermee lukken de wafels zelfs niet.

Heeft iemand de gouden tip?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heeft Betty Crocker van die mix-pakken: water toevoegen, mixen, bakken, cake
vaak zit in die mix-pakken al ei toch?
Ik ga deze binnenkort proberen voor neefje met ei-allergie. Hoop dus dat het wat is!

Ingrediënten

100 cc karnemelk

100 gr. zelfrijzend bakmeel

100 gr. witte basterdsuiker

1 kleine theelepel bakpoeder

1 theelepel vanille essence

Benodigdheden

oven, voorverwarmd op 150 graden

kleine cakevormpjes

Bereiding

Meng karnemelk, suiker en vanille-essence goed door elkaar en zeef hierboven het zelfrijzend bakmeel en het theelepeltje bakpoeder. De bakvormpjes invetten met wat boter en een lepel bloem (of bakmeel) gebruiken om de binnenkant te bestuiven.

Vul de vormpjes en zet ze voor 25-30 minuutjes in de oven. Na het bakken gelijk uit de vormpjes halen en laten uitdampen.

Opmerking

Als er teveel bakpoeder wordt gebruikt dan zakt de gerezen cake tijdens het bakken alsnog in. Probeer gewoon uit wanneer het nog wel acceptabel is. Denk niet te snel dat het cakeje is mislukt want zelfs als de bodem ietsje is ingezakt kan dit tijdens het uitdampen nog redelijk goed komen. De cake is niet zo luchtig als 'gewone' cake maar voor kinderen die geen eiwit verdragen zal dit weinig probleem geven. Met deze cakejes kunnen ze gewoon met hun vriendjes meefeesten.

vaintje, 3 minuten geleden

vaak zit in die mix-pakken al ei toch?

Oh. Dat wist ik niet...
@ vaintje, dat lijkt me wel ja!

Heb je hier iets aan TO?

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi ... p?id=22349

(er zit in het bovenste recept wel custardpoeder, waar in principe ei in zit toch?)

Hier nog meer:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi ... p?id=84616
Je kunt ook in plaats van de karnemelk spa rood of sinas gebruiken. Dat zou ook moeten werken. Ook even kijken naar de verhoudingen, je zou dan iets minder vocht toe kunnen voegen om het wat minder klef (maar ook minder luchtig te maken.

Ik had in ieder geval een recept met spa rood, en volgens mij ook met zelfrijzend bakmeel en basterdsuiker, zonder bakpoeder en vanille. Ik kan het alleen niet meer vinden, zwaar irritant. Er zijn op het internet ook recepten met custard erin te vinden, maar custardpoeder bevat ei, dus dat kun je ook niet gebruiken.

Overigens heb je bij de (grotere) AH Home Made Mix kruidcake zonder ei, en kwarktaartmixen van het AH huismerk zonder ei erin. In de mixen van Dr. Oetker zit wel overal ei.
Hier staan ook nog wat recepten:

http://www.bettycrocker.com/community/forums/14/218
Lizzl: in die pakken waar je alleen water moet toevoegen zit al ei. Net zoals die pakken voor pannenkoekenmix waar je alleen water moet toevoegen.

Maar ik ga eens kijken naar de links van jullie Nachttrein en Lizzl!

MissMD: laat je het weten als hij gelukt is?

Tieger:in de kwarktaartmix van Dr Oetker zit geen ei toch? Ik heb daar naar gekeken en wilde die eens maken. Maar ik zag geen ei. Weet je het zeker?
dubbel
Overigens heb ik voor zoon meestal wel een alternatief (pudding-kruimelvaai of een tompouce), maar mijn eigenwijze peuter wil graag wat de ander ook heeft, dus vandaar de zoektocht naar een cake-recept die niet mislukt. Denk dat moeders en ik al een recept of 8 hebben uitgeprobeerd met beide ei-vervangers
In het kookboek: Lekker eten met voedselovergevoeligheid staat een geweldig recept voor cake zonder ei en melk. Ook op de site van st. voedselallergie staat een recept voor cake zonder ei. Succes!

Ik bak ivm ei en melkallergie al jaren zonder deze ingrediënten en het kan prima.
Lisannez: bedankt! dat klinkt goed! Altijd fijn te weten dat iemand ervaring heeft! Op papier klinkt het altijd zo leuk, maar als de cake dan weer mislukt word ik nogal moedeloos, dus fijn dat het bij jou lukt. Dat geeft de burger moed!
quote:bloesem1977 schreef op 16 augustus 2011 @ 11:43:

Tieger:in de kwarktaartmix van Dr Oetker zit geen ei toch? Ik heb daar naar gekeken en wilde die eens maken. Maar ik zag geen ei. Weet je het zeker?Nee, ik weet het niet zeker. Ik heb ei-vrije dingen nodig voor m'n neefje, en die mag meer dingen niet (ook geen noten en peulvruchten bijvoorbeeld). Er staat me iets van bij dat de mixen van dr. Oetker dat wel bevatten, of dat ze sporen kunnen bevatten. Dan doe ik het voor de zekerheid niet. Die mixen van de AH zijn wel behoorlijk allergeenvrij, ik geloof dat die alleen gluten bevatten.
ok! dat kan kloppen! Ons zoontje mag gelukkig wel producten die sporen kunnen bevatten. Hij is niet dusdanig allergisch dat hij van een kruimel in shock raakt. Hij krijgt het benauwd, slijmvorming in zijn longen, krijgt koorts, hoestaanvallen en 9 van de 10x longonsteking

Het duurde anderhalf jaar voor we wisten dat ei de boosdoener was van zijn longproblemen.
quote:lisannez schreef op 16 augustus 2011 @ 12:08:

In het kookboek: Lekker eten met voedselovergevoeligheid staat een geweldig recept voor cake zonder ei en melk.Is het overtypen van dat recept een optie? Ik zoek namelijk ook een recept zonder ei en melk.
Ik heb deze brownies wel eens gemaakt voor een vegetariër, en ze bevielen heel goed!

Helemaal niet zo ingewikkeld en geheid een succesnummer als toetje, deze brownies.

(voor 8 personen)

250 g bloem

250 g suiker

125 g cacao

1 tl bakpoeder

1/2 tl zout

250 ml water

150 ml olie

1 tl vanille

125 g gehakte noten

Meng de droge ingrediënten. Roer dan het water, de olie en de vanille erdoor. Meng daarna de noten erdoor. Doe het geheel in een ingevet bakblik. Bak een half uur op 175 graden.
Cake zonder melk en ei.

200 gr witte bastaardsuiker

200 gr. lichtbruine bastaardsuiker

200 gr. plantaardige magarine

1 theelepel zout

400 ml water

75 gr. rozijnen (kan ook zonder)

530 gr patent tarwebloem

1 zakje bakpoeder

Verwarm de oven voor op 160 gr stand hetelucht.

Breng de 2 soorten bast.suiker met de margarine, zout, het water en de rozijnen aan de kook. Haal het mengsel van het vuur en laat afkoelen tot handwarmte. Schep het vlies dat zich soms op het mengsel vormt eraf. Zeef de bloem en het zakje bakpoeder en meng dit goed. Meng het afgekoelde suiker, margarine mengsel met het bloemmengsel en roer net zolang tot het een goede deegsructuur heeft. Vet een vorm in en giet het mengsel erin. In het midden van de oven zo;n 45 a 60 minuten.

Heel veel succes!
Bedankt Lisannez! Ik ga het morgen meteen proberen!

(Weet je trouwens dat het basterdsuiker heet i.p.v. bastaardsuiker? )
Oops, Java, ja dat weet ik
Ik ben er nog niet zo lang mee bekend, met de voedselallergie van m'n zoontje, dus ik zit nog in de experimenteerfase.

Ik heb 1 keer een cake geprobeerd te maken met soja-vla er in, maar dat was geen succes. Dat deeg was veel te zwaar, dat werd gewoon niet gaar.

Nu heb ik het volgende in de oven staan;

(het is een mini-cake vorm, dus vandaar de weinige hoeveelheden)

105 gram bloem

3 gram bakpoeder

3 gram baking soda (zuiveringszout)

15 gram maizena

1 zakje vanille suiker

75 gram basterdsuiker

50 gram margarine(plantaardig)

1dl water

Ik heb net gekeken, het is echt gerezen als een 'echte' cake. En het ruikt lekker. Ben benieuwd of het goed gaar wordt, en hoe het smaakt.

Ik zal het jullie laten weten.

Ik heb trouwens bij de bieb een kookboek voor mensen met voedselallergie geleend. Er staan meer recepten in die ik zeker binnenkort uit ga proberen.
hee Mayls, hoe is de cake geworden? ben heel benieuwd!
Ik vond de cake niet vies, maar ook niet heel erg lekker. Het was goed te eten, maar deed gewoon niet aan de hoge verwachtingen die ik er van had.

Dochterlief vond het heerlijk, trouwens.
ok bedankt!
Ik heb nu een kwarkkoek gemaakt. Maar dat gaat dus niet bij koemelk-allergie.

Wederom net uit de oven en nog te heet om te proeven, dus later meer over hoe het smaakt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven