Alleenstaande ouders kletstopic

11-06-2023 12:09 43 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Met de zoekfunctie kwam ik wel een heel oud alleenstaande ouders topic tegen maar geen recente.

Ik dacht misschien is het leuk om hier als alleenstaande ouders wat te kletsen met elkaar. Ervaringen uitwisselen of gewoon even klagen of juist de voordelen delen.
(Grotendeels) alles alleen doen is toch anders dan in een relatie.

Let op!: vanwege persoonlijke verhalen en herkenbaarheid geen van de reacties quoten!

Groetjes Blauwedruif
blauwedruif85 wijzigde dit bericht op 11-06-2023 15:41
11.58% gewijzigd
Vandaag is wat gisteren nog toekomst was
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zal beginnen. Ik ben inmiddels 6 jaar geleden uit elkaar gegaan met de vader van mijn kinderen. Toen wij samen waren deed ik al veel alleen. Hij zat op de binnenvaart en was de helft van de tijd weg. Als hij thuis was deed hij ook niet erg veel.
Tot een jaar geleden gingen ze nog om de week van woe tm zo maar door gezondheid en verslaving van zijn kant gaan ze nu alleen om het weekend overdag. En dat is af en toe best pittig. Ik sta helemaal alleen voor de opvoeding en alle sport en school afspraken enz.
Aan de andere kant ze zijn maar zo kort klein en is het heerlijk zo min mogelijk van ze te hoeven missen.
blauwedruif85 wijzigde dit bericht op 14-06-2023 11:21
0.96% gewijzigd
Vandaag is wat gisteren nog toekomst was
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat lijkt me inderdaad erg pittig voor je. Zo goed als alles alleen doen.
Moet je wel overleggen met hem mbt opvoeding, school, sport of mag je alles zelf beslissen? Kan me voorstellen dat beide situaties voor- en nadelen hebben.
butterfly_fly wijzigde dit bericht op 10-05-2024 09:35
Reden: Herkenbaarheid
38.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat lijkt me inderdaad heel dubbel. Je mist weinig van je kids wat super is, maar er alleen voor staan de gehele tijd is niet wat je voor ogen had natuurlijk!

Leuk topic.
Ons zoontje was 1 toen zijn vader de stekker uit onze relatie trok. Zonder emotie of überhaupt te willen werken eraan. Kwam er daarna toen ik aan mezelf ging werken er pas achter hoe ongezond de relatie was. Nu hebben we een co ouderschap. Hij is betrokken alleen moet ons zoontje wel rondom zijn planning zich vaak aanpassen. Dan vang ik (en mijn inmiddels nieuwe vriend) het met liefde op. Alleen vind ik dat wel lastig om te zien.

Ik doe het dus niet meer alleen, want mijn nieuwe vriend waarmee ik nu ook samenwoon is heel betrokken. Maar vind het toch leuk om mee te schrijven als dat oké is. Al ben ik wel altijd bang herkenbaar te zijn als ik details deel 😆
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik schrijf mee, mijn verhaal is vergelijkbaar met die van jou blauwedruif.

Sinds 5jaar bij m'n ex weg en ik sta er op 3uurtjes per week na helemaal alleen voor. Ik ben al lang blij dat hun vader inmiddels wel wekelijks komt, dat is ook een hele tijd anders geweest, dan kwam hij gewoon niet opdagen.

Net als jij ben ik blij dat ik zo weinig hoef te missen van de kinderen, en tegelijkertijd zou ik het ook wel fijn vinden als de kinderen eens wat langer weg zouden zijn zodat ik eens echt iets voor mezelf kan doen. Maar de kinderen worden ook groter en daarmee hun wereld. Ze zijn nu 6&7.

We hebben gezamenlijk gezag dus ik zou alles moeten overleggen, in de praktijk heb ik het voordeel dat hij weinig interesse toont in bepaalde dingen en zolang ik alles maar regel overleg ik niks, ik deel het mee en dat is het.

Ook ik ben bang voor herkenning, dus ook het verzoek om niet te quoten. Zal later meer schrijven, ben vandaag met de kinderen op het strand.

(To, misschien handig om in de op te zetten dat we niet (alles) quoten?
Je richting is belangrijker dan je snelheid
Alle reacties Link kopieren Quote
@butterfly_fly hij heeft gezag dus ik kan helaas niet alles alleen beslissen. Sport ed vragen ze nooit of de vader het er mee eens is dus dat beslis ik gewoon. En eigenlijk tekent hij altijd wel wat hij moet tekenen.

@joyjoy1 natuurlijk mag je meeschrijven.

@vollemaan ja dat is ook het dubbele he. Toen ze nog wel 1/3 bij hun vader waren was dat wel fijn. Hoewel door zijn problemen was ik er nooit helemaal gerust op. Is vooral ook dat nu niks spontaan kan. Het is gewoon best zwaar alleen.

Ik heb wel een nieuwe relatie maar we wonen niet samen. Hij heeft ook een kind. Hij helpt me wel denkt ook mee of het de mannelijke kijk op opvoeding.
Vandaag is wat gisteren nog toekomst was
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben nog niet zo gek lang geleden gescheiden. De kinderen gaan eens in de twee weken een weekend naar hun vader. De rest van de tijd zijn ze bij mij. Dat is op dit moment soms best pittig in combinatie met een burn out. Sinds we uit elkaar zijn is hun vader wel leuker voor ze geworden, het is voor hem beter vol te houden als hij ze maar een paar dagen bij zich heeft. Voor de kinderen is dat in ieder geval fijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe lang ben je nu gescheiden bupsie? Ik vond de eerste 2jaar vooral heel zwaar, achteraf gezein) de onzekerheid waar ik zou komen te wonen, 2hele kleine kinderen, financieel en het contact met ex, afspraken proberen te maken maar als ik links wilde dan wilde hij rechts, veel hulpverlening etc etc.

Burnout heb ik ook te maken mee gehad, recent bijna in de 2de belandt maar daar was ik vroeg genoeg bij gelukkig.

Ik heb me tot een halfjaar geleden heel erg schuldig gevoeld tegenover de kinderen. Ook al was het mijn eigen beslissing en stond ik 1000% achter m'n vertrek, ik had een ander sprookje in m'n hoofd voor mezelf en de kinderen.
Inmiddels durf ik te zeggen dat ik het schuldgevoel achter me gelaten heb en dat ik samen met de kinderen aan ons eigen sprookje bezig ben.

Ik denk dat weinig levenslessen zoveel impact en zelfkennis en zelfliefde hebben gegeven als m'n scheiding. Damn wat ben ik sterk geworden eigenlijk.
Je richting is belangrijker dan je snelheid
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed om te horen dat je er nu zo in staat vollemaan!

Ik heb via een site voor alleenstaande moeders een leuk groepje leren kennen. Helaas is dat contract een beetje verwaterd behalve met 1 iemand. Maar dat is ook fijn voor de herkenbaarheid bij elkaar.

Wat vooral lastige momenten vind is als ze niet luisteren of vervelend zijn. Ik heb een puber. En dat is het echt wel s lastig dat je nooit s kan zeggen zeg jij er even wat van. Of back up van iemand die zegt luister naar je moeder ofzo.

Maar ik denk wel dat we met z'n allen hier sterk genoeg voor zijn en er wat moois van maken/ als volwassenen afleveren.
Vandaag is wat gisteren nog toekomst was
Alle reacties Link kopieren Quote
We zijn nu zo'n twee jaar uit elkaar, maar pas sinds een maand of 9 is hij echt verhuisd naar een eigen woning en hebben we dus wat minder met elkaar te maken. Wel is het zo dat de communicatie nog wat te wensen overlaat. Maar daar moet ik voor mezelf een modus in gaan vinden. Er zit voor mij veel oud zeer waardoor ik snel getriggerd word door acties en opmerkingen van mijn ex. Ik laat me helaas nog iets te veel beïnvloeden door zijn gedrag, het zorgt voor frustratie, schuldgevoel, verwarring. Maar ik begin wel steeds beter in te zien dat wij een heel ongezonde dynamiek hadden in onze relatie en dat het heel goed is dat we uit elkaar zijn.

Het klinkt wel als een pittige scheiding Vollemaan. Het zal wel iets meer rust geven dat je de beslissingen min of meer zelf kan maken en dat daar niet zo veel gedoe meer over ontstaat. Hebben jullie nog steeds veel te maken met hulpverlening of is er wat meer rust nu op dat gebied?

Met een puber in huis zal het inderdaad soms wat intens zijn blauwe druif. Is het een erg dwarse puber, of gaat het over het algemeen redelijk soepel? Zien de kinderen hun vader nog wel af en toe, of helemaal niet nu?
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk topic, mag ik ook meeschrijven?

Ik woon samen met mijn zoon van 11. We zijn ongeveer 4 jaar gescheiden en de bedoeling is dat hij 1 nacht per week bij zijn vader slaapt. Dat lukt niet altijd omdat mijn ex regelmatig afzegt. In de zomervakantie gaat hij 1 weekje naar zijn vader.
In het begin dat we gescheiden waren voelde ik me heel onrustig als kind bij z'n vader was, ik werd ook regelmatig gebeld dat het niet ging en dat ik hem moet ophalen.
Maar sinds kort woont hij samen met z'n nieuwe vriendin en gaat het een pak beter. Ze zorgt goed voor kind, speelt met hem en helpt hem met huiswerk. Hier ben ik blij mee, het zorgt ervoor dat ik een dag voor mezelf heb (meestal gebruik ik die om het huishouden bij te werken). Maar aan de andere kant knaagt het ook, want ex hoeft het wééral niet zelf te doen. Hij heeft nooit verantwoordelijkheid opgenomen tov kind en doet dat eigenlijk nog steeds niet.

Verder is de puberteit hier ook begonnen. Pittig met momenten maar ook wel leuk omdat er nu ineens andere gesprekken kunnen gevoerd worden. In een paar maand tijd is hij emotioneel veel gegroeid.
Hij is op zoek naar zichzelf, en dat zie je ook aan zijn kledingstijl. Alles moet zwart zijn. Hij is deze morgen naar school vertrokken met een zwarte lange broek, zwarte tshirt en gesloten sportschoenen. Naar mijn advies om lichte kledij en sandalen te dragen werd er niet geluisterd want ik weet er uiteraard helemaal niets over :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
@Feline, fijn dat het zowel voor je kind als voor jou zoveel beter is nu je ex met zijn vriendin samenwoont. Ik wil je vooral aanraden om los te laten dat ex het nu wéér niet zelf hoeft te doen. Het is geen wedstrijd en grieven jegens je ex doen noch jou, noch je kind goed. Ex doet het niet en gaat het ook niet doen (of dat nou niet kunnen of niet willen is), probeer vooral te zien hoeveel fijner de situatie nu is voor je zoon én voor jou :hug: .
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, dat is waar. Dank je wel!
Alle reacties Link kopieren Quote
@bupsie ze zien hem om de week in het weekend overdag. Dat gaat soms goed soms niet helaas.

@feline ik snap je frustratie dat hij het weer niet zelf doet. Maar aan de andere kant heeft je zoon daar nu wel een leuke tijd en kun jij meer ontspannen als hij daar is. De enige die er nadeel van heeft is je ex. Jouw zoon weet later nl echt wel wie voor hem gezorgd heeft.

Dat hou ik mij nu ook maar voor. Dat mijn zoons later hopelijk wel weten wie altijd voor hun gezorgd heeft. Mijn vriend zegt dat ook wel tegen ze af en toe. Dat is wel fijn want ik merk dat de kinderen daar wel naar luisteren. Dan zegt mijn zoontje ik doe dat wel mama want jij bent ook altijd lief voor mij.
Vandaag is wat gisteren nog toekomst was
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mijn puber is trouwens alles juist wit en de winterjas is eindelijk uit :bonk:
Vandaag is wat gisteren nog toekomst was
Alle reacties Link kopieren Quote
Mag ik vragen welke site dat is blauwedruif? Ik heb op insta wel eens gezocht maar kon niks passends vinden wat ik zocht zeg maar.

Onze scheiding was zacht gezegd erg pittig ja, durf eigenlijk niet alles zo neer te zetten vanwege herkenning maar oa veilig thuis is betrokken geweest. Op het moment dat ik er klaar voor was om weg te gaan is er nog een voorval geweest waardoor ik moest kiezen tussen m'n kinderen en hem. Ik heb geen seconde hoeven nadenken uiteraard.
Hulpverlening is zo'n 3jaar betrokken geweest, ex werkte nergens aan mee en er speelden vanaf hem ook psychische en verslavingsproblematiek.

Bupsie; dat lijkt me ook moeilijk zeg! Uit elkaar gaan en dan nog ruim een jaar samen moeten wonen.. hoe ben je die tijd doorgekomen?
Wat mij helpt in de communicatie met ex is om heel zakelijk en kort te reageren. Bedenken of iets echt een antwoord nodig heeft. Ik hoef bv niet te reageren op appjes waarin hij zegt dat ie zo slecht geslapen heeft of dat hij in de file gestaan heeft. Daar heb ik geen boodschap aan dus reageer niet. En, misschien klinkt dit heel naar, maar ik heb van de hulpverlening de tip gekregen om hem te 'behandelen als een peuter' consequent blijven, me niet laten verleiden tot een discussie en niet ingaan op z'n 'ja maar'. Nee Piet,ik ga niet met jullie mee naar de kinderboerderij!punt! 'Ja maar' Nee! Er is geen ruimte voor discussie, gewoon niet. Mij heeft dat geholpen, zo kon ik hem zakelijk antwoorden en bleef het voor mijzelf ook gewoon rustig ipv dat ik me op de kast liet jagen en het me emotioneel uitputte. Dat had ook z'n weerslag weer op de kinderen, die voelden dat weer aan en werden lekker opstandig. Dus ik had het dan driedubbelop..

Welkom feline; lijkt me idd dubbel dat je ex er zo vanaf komt. Er is een andere vrouw die voor je zoon zorgt. Zo heeft hij dus wel de lusten niet de lasten. Wel fijn dat je zoon nu iig wel z'n vaker ziet.
Je richting is belangrijker dan je snelheid
Alle reacties Link kopieren Quote
Blauwedruif85 schreef:
12-06-2023 22:09

Ik herinner me dat je ex in therapie zou gaan begin dit jaar? Of afkickkliniek? Iets met zijn verslaving in elk geval. Is dat nog doorgegaan, houdt hij het vol? Want het idee was dat als hij stabieler werd hij ook weer meer zorg op zou pakken maar wat ik van je lees is dit nu in elk geval nog niet zo en lijkt het er ook niet aan te komen voorlopig?


@Vollemaan: ik vind het helemaal niet naar klinken hoor, om het op peuterniveau te doen. Het is maar een naam die men eraan geeft, het gaat erom dat je het kort en krachtig houdt zonder op jamaar's in te gaan. Heel verstandig juist en fijn dat het je zo helpt! En ook nog eens goede uitwerking heeft op je kinderen ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
13-06-2023 09:48


@Vollemaan: ik vind het helemaal niet naar klinken hoor, om het op peuterniveau te doen. Het is maar een naam die men eraan geeft, het gaat erom dat je het kort en krachtig houdt zonder op jamaar's in te gaan. Heel verstandig juist en fijn dat het je zo helpt! En ook nog eens goede uitwerking heeft op je kinderen ook.
Dat is idd zo, het is de naam die je eraan geeft. Ik vond het destijds raar klinken omdat je het over een volwassene hebt, de mede ouder van je kind. Maar in de jaren heb ik wel geleerd dat dat wel hetgeen is wat werkt, mijn ex heeft dezelfde benadering nodig als m'n destijds peuters haha.
Je richting is belangrijker dan je snelheid
Alle reacties Link kopieren Quote
@s groot dat klopt dat heeft hij gedaan. Het is een heel klein beetje beter maar ik heb inmiddels geaccepteerd dat dit het is. Ik verwacht niks meer en probeer voor de kinderen het contact te behouden op een manier die voor hun veilig is.

@volle maan volgens mij iets met single moms maar het is ook alweer 4 jaar geleden.
Ik communiceer ook zo met mijn ex. Gemiep of zielig gedoe ga ik niet op in. Hou het zakelijk en duidelijk. Ga niet in discussie. Zo jammer dat het zo moet. Maar het is niet anders. En inderdaad het kost veel energie als je steeds in discussie moet of ingaan op onzin.
Vandaag is wat gisteren nog toekomst was
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi!
Bewust alleenstaande ouder hier! Ik ben 30 jaar en intussen alweer een jaar moeder van een zoontje. Voor mij geen geschipper met een ex/co ouderschap, maar gelukkig wel heel betrokken (groot)ouders die graag een handje mee helpen :)
Ik schrijf al een poosje met in het Kind in je Uppie topic op de zwangerpijler, maar daar is het de laatste tijd ook best wel stil, dus ik zou het leuk vinden om hier ook mee te schrijven.
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd
Alle reacties Link kopieren Quote
Welkom femmelotje. Lijkt me aan de ene kant heerlijk zonder gedoe met een ex maar aan de andere kant soms ook zwaar omdat je er wel echt alleen voor staat. Maar goed ook niemand van wie je wat verwacht. Fijn dat je wel hulp hebt van je ouders.

Ex heeft hier weer s aangegeven aan zijn problemen. We gaan het maar weer zien.
Vandaag is wat gisteren nog toekomst was
Alle reacties Link kopieren Quote
Blauwedruif; een snel rondje google bracht me bij stichting single supermom, ik ga daar even neuzen. Er is ook een datingsite voor alleenstaanden haha. Nu heb ik geen behoefte om te daten maar handig te weten haha.

Begrijp ik uit je laatste bericht dat je ex weer afwezig is?

Femmelotje; welkom! Leuk als je meeschrijft! Fijn dat je een betrokken familie om je heen hebt! Was het een lastige beslissing om te nemen dat je bam moeder wilde worden? Hou je het bij je zoontje of heb je nog de wens voor een 2de?

Hier is het momenteel redelijk rustig, m'n oudste had het dit weekend even moeilijk met vader missen. Kinderen hadden natuurlijk een vaderdagkado geknutseld op school en deze wilden ze geven. Omdat ex niet extra wilde komen zondag hadden de kinderen bedacht om het zaterdag te geven als ze gingen picknicken in het park. Vader wilde het niet in het openbaar doen dus de kinderen konden het snel snel geven toen ze weer thuis kwamen. Zulke kleine dingen die een kind dan van slag brengen hé.. Kind was zo aan het huilen snachts.
Je richting is belangrijker dan je snelheid
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vergeet een halve zin zie ik haha. Moest zijn aan zijn probleem te willen werken.
Dat is ook steeds het probleem niet hij houdt alleen niet vol.

Ah wat zielig voor je oudste vollemaan. Dat zijn van die momenten dat je het er wel in wil rammen bij je ex wat ie je kind aan doet.

Ik heb wel s gekeken op die datingsite voor alleenstaanden maar was niks vond ik. Weinig keus ook.
Vandaag is wat gisteren nog toekomst was
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja dat is zo blauwedruif, het is intens verdrietig. En het lullige is dat gedrag van kind heel heftig wordt en dat vraagt een hele lange adem. Helaas wordt ik soms nog wel even flink boos omdat ik zo gauw niet weet waar het vandaan komt. Pas na een flinke ruzie met kind en een nacht waar kind paar keer schreeuwend en huilend wakker word valt het kwartje.. kind begint te klagen over buikpijn etc en ik voel me schuldig dat ik ze toch op school aflever. Het liefste zou ik kind in m'n armen houden tot die verdrietige gevoelens weg zijn en kind weer zichzelf is.

In gedachten heb ik m'n ex al zo vaak voor van alles uitgemaakt,de grootste ruzie en meest erge scène gemaakt. In rl blijf ik netjes en beleefd,puur en alleen voor de kinderen. Maar het doet me wel pijn en maakt me best verdrietig.
Je richting is belangrijker dan je snelheid
Alle reacties Link kopieren Quote
Mag ik ook meeschrijven? :)

Ik ben 32 en moeder van twee dochters. De oudste was een gelukje bij een ongelukje en de jongste bewust via een donor.

Ik moet zeggen dat ik "bemoeienis" van een andere ouder niet echt mis, als ik op school zoal hoor wat er allemaal stroef kan gaan :P

Wel is de oudste pas (bijna) 9, maar heeft soms al echt puberbuien. Vink vet heftig :wtf:

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven