Ik heb een kaasvraag :-)

12-05-2024 10:01 25 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Al een aantal jaar koop ik iedere dinsdag kaas op de markt. 20+ kaas. Eerder kocht ik 20+ kaas bij de supermarkt maar die smaakte naar rubber zonder smaak. De 20+ kaas van de markt is veel en veel lekkerder. Lekker vol, romig en smeuïg en het is ook nog eens boerenkaas. Ik zat dat tegen een vriendin te vertellen en die zei dat 20+ kaas never nooit zo kon smaken. Dus nu vraag ik me af, hoe kan ik eigenlijk weten dat het echt 20+ kaas is wat ik koop? Oké, er zijn grotere problemen maar dat zou wel verklaren waarom het afvallen iets minder hard gaat dan zou moeten. :idee:
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt het laten testen zoals bij de keuringsdienst van waarde.
Alle reacties Link kopieren Quote
De makkelijke optie:
kijk wat er op de ronde kaas staat waar jouw stukje vanaf wordt gesneden.

De thuistestoptie:
koop 20+ en 40+ (of 48+) en laat ze smelten. Een vette kaas smelt makkelijker.

De dure optie:
opsturen naar een laboratorium en wachten op de labuitslag.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Explorista schreef:
12-05-2024 10:10

De thuistestoptie:
koop 20+ en 40+ (of 48+) en laat ze smelten. Een vette kaas smelt makkelijker.
Of koop een stukje van de markt en een stukje van de supermarkt en vergelijk het smeltproces.

Maar ik vind sowieso de kaas van markt of kaasboer lekkerder dan die van de supermarkt
Alle reacties Link kopieren Quote
Kan aan veel dingen liggen, aan hoe lang de kaas gerijpt is, gebruik van stemsel.
Milner en veel supermarkt kazen is het stemsel vega, terwijl bij kazen op de markt er ook dierlijk stemsel (meestal van varken) wordt gebruikt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom zouden ze je geen 20+ verkopen, maar wel doen alsof?
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
12-05-2024 10:18
Kan aan veel dingen liggen, aan hoe lang de kaas gerijpt is, gebruik van stemsel.
Milner en veel supermarkt kazen is het stemsel vega, terwijl bij kazen op de markt er ook dierlijk stemsel (meestal van varken) wordt gebruikt.

Stemsel?
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
12-05-2024 10:28
Stemsel?

StRemsel. Wist niet dat dat ook van een varken kon zijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Je valt echt niet niet af, omdat je kaas geen 20+ zou zijn ;)

De kaas van de markt die wij kopen, is altijd wat zouter/sterker van smaak. Veel lekkerder, vinden wij. Veel goedkoper ook.
Kaas uit de supermarkt is gewoon anders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien val je wat minder snel af, omdat je van lekkere kaas ongemerkt toch wat meer eet dan van niet-lekkere kaas :P
Alle reacties Link kopieren Quote
Explorista schreef:
12-05-2024 10:10
De makkelijke optie:
kijk wat er op de ronde kaas staat waar jouw stukje vanaf wordt gesneden.
Op dat idee was ik lokale gekomen. Er staat niets op de kaas. :-?

De thuistestoptie:
koop 20+ en 40+ (of 48+) en laat ze smelten. Een vette kaas smelt makkelijker.
Ik heb laatst een tosti gemaakt met die 20+ kaas. Het smolt als een tierelier.

De dure optie:
opsturen naar een laboratorium en wachten op de labuitslag.
poirot wijzigde dit bericht op 12-05-2024 10:59
Reden: Toevoeging
7.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
12-05-2024 10:23
Waarom zouden ze je geen 20+ verkopen, maar wel doen alsof?
Dat vraag ik me ook af. Dat lijkt me ook sterk. :) Ik heb nog een ander idee, de volgende keer vraag ik het gewoon. :idee:
Alle reacties Link kopieren Quote
stippensokken schreef:
12-05-2024 10:54
Misschien val je wat minder snel af, omdat je van lekkere kaas ongemerkt toch wat meer eet dan van niet-lekkere kaas :P
Ik blijf graag in de waan dat het de schuld van de kaas is. :A:
Alle reacties Link kopieren Quote
Het proces van kaas is bij iedere fabriek weer anders.

Old Amsterdam is geen echte oude kaas. Dat is kaas die voorzien is van de smaak van oude kaas. Dat is niet natuurlijk gerijpt.

Het zal met de ingrediënten te maken hebben. Zuurgraad, stremsel....
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vraag me dan weer af wat boerenkaas is.

Dat is toch gewoon een verkoopdruk?
Alle melk komt van een boer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stremsel kan afkomstig zijn uit de lebmaag van kalveren. Varkens hebben geen lebmaag. Kennelijk kan er wel varkensgelatine aan kaas worden toegevoegd
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
12-05-2024 10:18
Kan aan veel dingen liggen, aan hoe lang de kaas gerijpt is, gebruik van stemsel.
Milner en veel supermarkt kazen is het stemsel vega, terwijl bij kazen op de markt er ook dierlijk stemsel (meestal van varken) wordt gebruikt.
Meestal van kalfjes en bij boerenkaas is dat zelfs verplicht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Aprilsister schreef:
12-05-2024 11:11
Ik vraag me dan weer af wat boerenkaas is.

Dat is toch gewoon een verkoopdruk?
Alle melk komt van een boer.
Wiki:

“ Boerenkaas is Nederlandse kaas die grotendeels met de hand is gemaakt van rauwe melk. De benaming is sinds 2007 door de Europese Unie beschermd als gegarandeerde traditionele specialiteit. Alleen Nederlandse kaas die volgens traditionele en gecontroleerde bereidingswijze op een kaasboerderij bereid is, mag ”

Edit: rauwmelkse kaas dus 😋
Alle reacties Link kopieren Quote
Boerenkaas is gemaakt van rauwe melk, de aanwezige bacteriën geven de specifieke smaak aan de kaas.
En door de melk af te romen heeft deze minder vet.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat stellig van die vriendin.
Alle reacties Link kopieren Quote
noglangnietjarig schreef:
12-05-2024 11:23
Wiki:

“ Boerenkaas is Nederlandse kaas die grotendeels met de hand is gemaakt van rauwe melk. De benaming is sinds 2007 door de Europese Unie beschermd als gegarandeerde traditionele specialiteit. Alleen Nederlandse kaas die volgens traditionele en gecontroleerde bereidingswijze op een kaasboerderij bereid is, mag ”

Edit: rauwmelkse kaas dus 😋


Dankjewel, ik heb dat echt nooit geweten. Ik dacht dat het een verkooptruc was, zoiets als heel donkerbruin brood waarvan mensen denken dat het gezond is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
12-05-2024 10:28
Stemsel?
Stremsel
Alle reacties Link kopieren Quote
Aprilsister schreef:
12-05-2024 11:54
Dankjewel, ik heb dat echt nooit geweten. Ik dacht dat het een verkooptruc was, zoiets als heel donkerbruin brood waarvan mensen denken dat het gezond is.
Ook daar geldt; niet elk donkerbruin brood is gekleurd met mout. Soms is het brood gewoon daadwerkelijk donkerbruin door de ingrediënten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
12-05-2024 10:18
Kan aan veel dingen liggen, aan hoe lang de kaas gerijpt is, gebruik van stemsel.
Milner en veel supermarkt kazen is het stemsel vega, terwijl bij kazen op de markt er ook dierlijk stemsel (meestal van varken) wordt gebruikt.
Stremsel van een varken? Dat kan niet hoor.

Oh, mosterd zie ik.
ldp wijzigde dit bericht op 12-05-2024 12:20
Reden: Eerst alles lezen, dan pas reageren
3.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Aprilsister schreef:
12-05-2024 11:54
Dankjewel, ik heb dat echt nooit geweten. Ik dacht dat het een verkooptruc was, zoiets als heel donkerbruin brood waarvan mensen denken dat het gezond is.
Maar dat mag alleen de naam volkoren dragen wanneer het ook daadwerkelijk volkoren is. Net als boerenkaas dus alleen maar zo mag heten als.... ;)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven