Werk & Studie alle pijlers

Niet happy in werk/overprikkeld

24-04-2024 20:22 13 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk nu een jaar of zes met kinderen met een verstandelijke beperking en gedragsproblematiek. Sinds 3 jaar is dit in het onderwijs. Ik merk steeds meer dat ik geen plezier meer heb in mijn werk, de prikkels (qua geschreeuw/gegil) en de machteloosheid (omdat de kinderen echt totaal niet luisteren) worden steeds zwaarder voor mij.
Maar ik weet eigenlijk totaal niet wat ik anders wil. Het liefst stop ik (tijdelijk) even helemaal met werken, maar dat kan financieel niet. Qua verantwoordelijkheden zou ik eigenlijk t liefst iets heel laagdrempeligs willen, voel me al een tijdje te overprikkeld. Maar ik hecht ook ontzettend veel waarde aan de schoolvakanties….om dan samen met mijn kinderen vrij te zijn. Dus dan moet ik wel in t onderwijs blijven werken.

Ik pieker hier nu al sinds oktober over. Op mijn werk weten ze niet hoe ik me voel, toch een soort van falen qua gevoel. Al weet ik dat mijn werk behoorlijk pittig is en dat niet zo heel raar is dat niet iedereen dit ligt/volhoudt.

Mijn vraag is nu: is dit iets wat ik met mijn leidinggevende moet bespreken? Ik heb een vast contract. Kijken hoe we het op kunnen lossen dat ik bijv andere werkzaamheden krijg of in een andere groep kan werken? Ik heb heel erg het gevoel dat ik maar moet doen wat van me verwacht wordt, en dat is gewoon werken in die groep. De hele afdeling is natuurlijk met groepen met deze doelgroep. T liefst zou ik wel met een andere leeftijdscategorie willen werken.
Of moet ik gewoon zoeken naar ander werk (nog geen idee wat ik dan wil, zou het wel heel jammer vinden als ik geen schoolvakanties meer vrij ben..), en verder niets zeggen op mijn huidige werk?

Geen idee of jullie me advies kunnen geven, maar ik weet t gewoon even niet wat ik t beste kan doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou wel iets zeggen. Even voor jezelf helder krijgen waar je precies tegenaan loopt en dan met je leidinggevende gaan brainstormen over mogelijke oplossingen. Als die er niet zijn, kun je alsnog een andere baan gaan zoeken.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren Quote
Sowieso zijn er nog veel meer doelgroepen binnen het onderwijs.
Zijn er waar jij werkt geen ander soort groepen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou het onderwijs nog wel iets voor je zijn, maar dan op een reguliere school? Dan heb je een hele andere doelgroep.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk als onderwijsassistent, dat hebben ze niet op elke school.
Ik heb al wel eens gekeken naar een VSO school, met dus kinderen tussen de 12 en 18/20 jaar. Wellicht past deze doelgroep beter bij me.
Ik heb al wel gebeld naar die school of ik een keertje mee mag lopen daar, om te kijken hoe ze daar werken. Ik zou terug gebeld worden door de directeur daar, maar is tot op heden nog niet gebeurd. Ik heb vorige week gebeld. Misschien pet ik na de meivakantie nog een keer bellen. Maar zou ik daar eerlijk moeten zijn dat ik mijn huidige werk niet meer zo zie zitten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Welke functie heb je? Zijn er ook functies met minder verantwoordelijkheid, bv onderwijsassistent. Of, nog een treetje minder verantwoordelijkheid is bv klassenassistent.
Of zijn er meerdere afdelingen waar de problematiek wat minder heftig is? Je kunt waarschijnlijk wel een keer meekijken of -draaien in een andere groep.
Zou dat helpen? Of in het regulier onderwijs, zoals iemand hier al noemde

En verder: geef het aan! Je bent zeker niet de enige die het zwaar vindt, daar open over kunnen praten met collega’s is misschien voor iedereen wel fijn. Sterkte TO
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat zou ik iig niet zo zeggen.

Je kan ook kijken naar het sbo bijvoorbeeld. Of ASS onderwijs.
Maar hoezo kinderen luisteren niet? Dat doen ze sowieso ook niet tussen 12-18.
Alle reacties Link kopieren Quote
Even een tip voor puur de overprikkeling...Koop oordoppen! Op maat gemaakt speciaal voor werken met harde geluiden.

Onze zoon is ernstig verstandelijk beperkt met gedragsproblemen en wij gebruiken dit thuis. Scheelt enorm in de overprikkeling. En mijn man is basisschool docent bij de kleuters en doet ze op werk ook in. Hij vindt het een verademing. Je hoort alles, maar die overprikkeling van al het geluid is veel minder.

Mijn zoon valt in een categorie zwaarder, maar ik snap dat dit heel zwaar werk is. In de zorginstelling van zoon blijven mensen ook nooit echt lang. Paar jaar max en dan gaan ze weer verder. Lang werken met deze doelgroep is gewoon enorm uitputtend.

Ik zat nog te denken...mbo misschien? Ik werk ook als docent mbo. Er zijn meerdere opleidingen waar je met jouw achtergrond kan lesgeven mits je een hbo opleiding hebt gedaan. Bevoegdheid kan werkend via een pdg (bij ons volledig betaald inclusief betaalde schooldag). Duurt 1,5 jaar. Dan blijf je je vakanties houden en werkdruk in mbo is echt een stuk lager (mits je de pubers leuk vindt natuurlijk).

Lees nu dat je onderwijsassistent bent. Ik zou dan kijken naar regulier basisonderwijs of mbo-instructeur misschien? Of kijk naar administratieve functies in het mbo of hbo. Heb je ook schoolvakanties.
Alle reacties Link kopieren Quote
Excuus onze reacties kruisten elkaar.. deels mosterd dus.
Zou zeker nog eens bellen na de meivakantie. Kan ook met een positieve insteek: ik wil graag eens een andere kant/doelgroep zien binnen dit werk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Deze kinderen hebben behoefte aan iemand die kalmte en rust kan blijven uitstralen. Als je zelf overprikkeld raakt is het werken met kinderen in een groep niet jouw werkveld.

Binnen het PO is er wel minder ruimte voor werkdrukverlagers sinds de werkdrukgelden zijn komen te vervallen. Maar sommige scholen nemen meer leerlingen aan per groep en kunnen zo toch extra handen voor in de klas gebruiken.
Ik zou niet naar een stichting mailen, maar gewoon een heleboel scholen aanschrijven. Dit is het moment dat ze bezig zijn met de formatie!
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
Leidinggevende so, cluster 3 hier.
Ik zou het zeker willen weten als iemand uit mijn team niet lekker in haar vel zit qua werk. Alleen dan kan ik er wat mee, iig meedenken over een oplossing.
Ik heb inderdaad redelijk wat mensen met oordoppen, die mogen ze zelf aanschaffen en dan declareren. Werkt inderdaad fijn!

Verder ook eens met uitzoeken welke andere klas (binnen je school) of andere school eventueel zou passen. Is je school onderdeel van een bestuur? Binnen het bestuur overstappen heeft geen gevolgen voor je vaste contract.
Naar een ander bestuur overstappen wel, maar wij hebben dit ook wel gedaan op basis van detachering. Dus dat mensen een jaar bij een ander bestuur gingen werken op detacheringsbasis zodat ze ofwel bij ons terug konden komen na een jaar, ofwel direct daar een vast contract kregen na een jaar. Dit ging overigens wel om leerkrachten en er zitten wat haken en ogen aan.

We zijn nu, zoals veel scholen, bezig met de formatie. Veel sollicitaties van leerkrachten, maar ook ondersteuners. Eigenlijk bij iedereen die nu op een andere school werkt, weet de leidinggevende dat ze aan het rondkijken zijn. In het verleden is het ook wel gebeurd dat mensen zo tegen het einde van het jaar (als wij opeens een zwangerschapsverlofvervanging hadden of zo) alvast een paar dagen bij ons kwamen werken en een paar dagen op de huidige school bleven. In overleg is veel mogelijk.

Mijn punt is denk ik vooral: bespreek het met je leidinggevende en kijk of jullie samen tot een oplossing komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat deed je hiervoor voor werk? Zou je daarnaar terug willen/kunnen? Wil je wel met kinderen met een beperking blijven werken? Op de school van mijn zoon was er bijvoorbeeld ook Zorg in de Klas, op andere scholen heet dat misschien anders. Dan werk je 1-op-1, kan me voorstellen dat dat al heel anders is.

Gezien een aantal opmerkingen in je OP; zijn er mogelijkheden voor extra scholing waardoor je beter aan kunt sluiten bij de kinderen zonder dat het ten koste gaat van jezelf?

Als je uit deze doelgroep weg wilt, misschien is de kinderopvang dan iets voor je?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank jullie wel voor de reacties!
Ik heb vandaag een gesprek gehad met mijn leidinggevende en dat was heel prettig! Hij sprak zijn waardering uit naar mij en zei ook dat hij mee zou kijken naar een oplossing. Wellicht volgend schooljaar een klas met minder moeilijk gedrag qua kinderen.
Ik voel me gehoord en opgelucht!
Dit dankzij jullie adviezen, vooral van diegene (ben even naam kwijt) die ook leidinggevende is in een cluster 4 locatie.
Dus erg bedankt!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven