Geld & Recht alle pijlers

Aanvulling WW of niet?

18-09-2014 12:36 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Slotje
Als je een baan vindt waardoor je niet meer dan vier uur werkloos blijft stopt je uitkering. In jouw geval ga je zelfs een uur meer werken dan waarvoor je ww had, dus je uitkering stopt inderdaad per 1 oktober. En dan krijg je dus inderdaad niets meer.

Misschien kun je een voorschot vragen aan je werkgever als je uitlegt dat je anders twee maanden zonder inkomsten zit?
Alle reacties Link kopieren
Ik ga niet meer werken ik heb altijd 28 uur gewerkt in mijn vorige baan.

Maar omdat ik maar 1,5 jaar gewerkt heb en ik daarvoor altijd gestudeerd nog heb zijn heb ik alleen maar bijbaantjes gehad.

Dus gemiddeld over 5 jaar heb ik 14 uur per week gewerkt.

Ik ben pas 24 vandaar.



Dus eigenlijk is het zo, stel ik verdien bij mijn vorige baan 20 euro per uur en ik neem nu een baan omdat ik een baan wil voor 6 euro per uur maar het is hetzelfde uren krijg ik niks meer...



Want ik heb nu een heel simpel baantje, terwijl k voorheen altijd goed verdiende.



Heel gek..
Alle reacties Link kopieren
quote:Capibara_ schreef op 18 september 2014 @ 12:42:

Als je een baan vindt waardoor je niet meer dan vier uur werkloos blijft stopt je uitkering. In jouw geval ga je zelfs een uur meer werken dan waarvoor je ww had, dus je uitkering stopt inderdaad per 1 oktober. En dan krijg je dus inderdaad niets meer.

Misschien kun je een voorschot vragen aan je werkgever als je uitlegt dat je anders twee maanden zonder inkomsten zit?



Hoe bedoel je dat? Als een normale werkweek 40 uur heeft, is to dus nog voor 25 uur werkloos.

Die 823 euro is de minimale ww, misschien wordt ze nu zelfs al aangevuld omdat die 14 uur die ze krijgt minder is dan de minimumuitkering.

Van 400 euro kun je niet leven, dus als ze wel maximaal beschikbaar is, maar gewoon niet meer uren krijgt, dan zou ze wel moeten worden aangevuld.
Waarschijnlijk bedoel je of je de missende ¤ 423 aangevuld krijgt vanuit ww?
Alle reacties Link kopieren
misschien kun je aanvullende bijstand aanvragen. en kijk eens op www.berekenurecht.nl voor eventuele toeslagen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
WW is gebaseerd op urenverlies en niet op salarishoogte. Je hebt geen urenverlies meer, dus geen WW rechten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Zo lang zal je ww recht ook niet meer duren lijkt me? Je twijfelt of je niet langer in de ww moet blijven? Moet je niet ondertussen alles als passend accepteren? Ook al is het minder salaris en (veel) verder reizen?
Alle reacties Link kopieren
De aanvulling van het UWV is gebaseerd op het aantal uren en niet op de hoogte van het salaris. Jij zit nu voor 14 uur in de WW en je gaat 15 uur werken, dus dan houdt de WW zoals Capibara ook zegt op. Of je met je baan minder verdient dan je uitkering maakt voor het UWV niet uit.



Beetje mosterd, maar eigenlijk had je dit uit moeten zoeken voordat je deze baan accepteerde. Dan had je nog een keuze gehad of je je zo'n inkomensachteruitgang wel kunt veroorloven. Van het UWV krijg je bij je laatste uitkering volgens mij wat meer omdat het vakantiegeld over die 4 maanden dan uitgekeerd wordt.
quote:lipstickjungle schreef op 18 september 2014 @ 12:46:

Dus eigenlijk is het zo, stel ik verdien bij mijn vorige baan 20 euro per uur en ik neem nu een baan omdat ik een baan wil voor 6 euro per uur maar het is hetzelfde uren krijg ik niks meer...



Want ik heb nu een heel simpel baantje, terwijl k voorheen altijd goed verdiende.



Heel gek..

Tsja, zo zijn de regels nu eenmaal.

Ik heb altijd 36 uur gewerkt, ben werkloos geworden. Heb gelukkig snel een andere baan gevonden, waar ik echter flink minder ben gaan verdienen. Binnenkort is deze baan na drie tijdelijke contracten afgelopen en dan ga ik er weer 30% op achteruit. Heel zuur, maar zo zijn de regels nu eenmaal. Ik werk liever dan dat ik op de samenleving teer.

En 6 euro per uur geloof ik niet, je verdient immers altijd minimaal het minimumloon.
Alle reacties Link kopieren
Je zou bij het UWV kunnen navragen of je aanspraak kunt maken op loonsuppletie omdat je een baan hebt geacceppteerd met een lager loon dan je in het verleden verdiende.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:LoiseauCoureur schreef op 18 september 2014 @ 12:49:

Hoe bedoel je dat? Als een normale werkweek 40 uur heeft, is to dus nog voor 25 uur werkloos.TO had maar voor 14 uur ww. Dat is dus het gemiddelde dat ze de afgelopen vijf jaar gewerkt heeft. Het is niet zo dat als je vanuit een klein parttime baantje in de ww terechtkomt je meteen een uitkering voor 40 uur krijgt hoor. Als je wel een uitkering over 40 uur krijgt vervalt je recht op ww als je een baan van minimaal 36 uur vindt. Alle uren die je minder werkt worden aangevuld.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt altijd een aanvulling krijgen op je salaris vanuit de bijstand, als je onder het bestaansminimum komt.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt altijd een aanvulling krijgen op je salaris vanuit de bijstand, als je onder het bestaansminimum komt.
Alle reacties Link kopieren
Krijg je dan geen bijstandsuitkering oid erbij? Het is toch bizar dat als je werkloos bent en graag wil werken, dat dat niet kan omdat je het dan financieel niet redt? Er moet toch ergens een aanvullend potje zijn voor dit soort gevallen, zodat ze in elk geval op bijstandsniveau komt?
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbeltje4 schreef op 18 september 2014 @ 13:06:

Je kunt altijd een aanvulling krijgen op je salaris vanuit de bijstand, als je onder het bestaansminimum komt.O, dit dus
Nu is het nog zo dat je pas na 1 jaar inkomsten gaat verrekenen als je vanuit de WW weer gaat werken. Per 1 juli 2015 is dat direct zo.



Helaas voor TO werken we nu nog met urenverliesnorm. Volgens de huidige regels ben je niet meer werkloos als je deze baan gaat accepteren. Loonsuppletie gaat volgens mij niet op bij een WW uitkering (alleen wao waz wajong).



Afhankelijk van hoe lang je WW nog gaat duren zou ik contact opnemen met je werkcoach om te zien of deze baan niet passend is en je hem daarom van hem of haar alsnog mag weigeren. Hij lijkt mij gezien het verschil tussen je WW en het loon namelijk niet passend en pas na 1 jaar WW moet je passende arbeid accepteren (en heb je dus inkomstenverrekening, google maar eens op Ikar regeling).
Dat hangt natuurlijk helemaal van de omstandigheden af. Als TO nog bij haar ouders woont, samenwoont met een werkende partner, of een huis met veel overwaarde heeft krijgt ze echt geen (aanvullende) bijstandsuitkering lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
quote:Capibara_ schreef op 18 september 2014 @ 13:17:

Dat hangt natuurlijk helemaal van de omstandigheden af. Als TO nog bij haar ouders woont, samenwoont met een werkende partner, of een huis met veel overwaarde heeft krijgt ze echt geen (aanvullende) bijstandsuitkering lijkt me.

Nee, dan niet natuurlijk.

Alhoewel ik mijn twijfels heb bij een huis met overwaarde.
Alle reacties Link kopieren
Nee ik heb de baan aangenomen.

En inderdaad mijn WW loopt december af.





En nee ik wil niet in de WW blijven.

Helaas is bij ons zoals bij vele huishouden het niet meer haalbaar.

Wij gaan dan ook uit ons huurhuis en gaan bij mijn schoonouders wonen.

Helaas maar waar.

Dus het is ook geen mosterd want ik heb alles uitgezocht en daarom deze baan kunnen aannemen omdat we geen huis meer hebben straks.

Want in december houd mijn WW op dus iets op de langere termijn is dan wel fijn en ook gewoon weer wat gaan doen is fijn.

Ook ik teer niet graag op andere ;).



Erg jammer dat er meteen zo veroordeeld word..



Maar iedereen bedankt voor de berichten die hebben geholpen.

Het zal dan inderdaad zo zijn, zit al de hele ochtend te googelen en het houdt dus inderdaad voor mij gewoon op.



Waarom ik geen recht op bijstand heb nu is omdat ik samenwoon met mijn vriend.

Helaas kan mijn vriend het huis en zichzelf wel onderhouden maar mij niet erbij.

We vallen overal helaas tussen.



Maar ik zou inderdaad is kunnen kijken of ik aanvulling vanaf de bijstand kan krijgen.



Na 81 sollicitaties en al met al een jaar thuis, ben ik gewoon heel erg blij dat ik weer wat kan gaan doen.

Ook ga ik naar een oud vertrouwd plekje waar ik vaak gewerkt heb naast mijn studie.



Harstikke bedankt iedereen.
Oh en TO. Reken je wel goed met die 400 per maand voor 15 uur? Ik kom dan op een erg laag uurloon uit. Wellicht dat dit klopt omdat je nog onder de 23 bent?
Alle reacties Link kopieren
Oh en ik krijg nu inderdaad aangevuld op mijn WW uitkering.

Ik krijg toeslag omdat ik maar zo weinig WW krijg.



Dit komt zoals ik al had uitgelegd dat ik pas 1,5 jaar echt gewerkt heb omdat ik nog jong ben.
Heel veel succes dan en fijn dat je op een vertrouwde plek terecht komt! Wie weet wat er daarna nog allemaal op je pad komt, wie weet geven ze je snel uren uitbreiding!!
Alle reacties Link kopieren
quote:lipstickjungle schreef op 18 september 2014 @ 13:21:





Dit komt zoals ik al had uitgelegd dat ik pas 1,5 jaar echt gewerkt heb omdat ik nog jong ben.

Je bent 24, hebt pas 1.5 jaar echt gewerkt en je krijgt 8 maanden ww ?????

De duur van de ww is het aantal jaren in maanden als je voldoet aan de jareneis.

Daar voldoe je duidelijk niet aan dus ik vraag me af hoe dat zit.
Als je 24 bent heb je recht op het minimumloon voor volwassenen. En dan is 400 euro per maand toch echt te weinig voor 15 uur per week. Is die 400 euro bruto of netto? En hoeveel uur ga je werken (omdat je schreef dat het om 15 uur flexibel gaat), wat staat er in je contract?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven