Geld & Recht alle pijlers

Alvast geld gekregen

21-04-2014 12:44 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om allerlei redenen die ik niet zal noemen heeft mijn moeder mij een deel van haar spaargeld gegeven. Ze is 86 jaar. Mocht zij er straks niet meer zijn dan moet het geld dat over is gedeeld worden door 3. De andere erfgenamen weten niet dat ik dat geld heb gekregen en zullen daar dan tegen die tijd achter komen. Nu is de vraag, mag zij mij dat geld geven?
Alle reacties Link kopieren
Het is HAAR geld, al geeft ze het uit aan balonnen en lollies, dat moet ze fijn zelf weten.

Dat er misschien gedonder van komt omdat anderen vinden dat ze er ook recht op hebben, is iets heel anders.
Alle reacties Link kopieren
Ze mag jou geven wat ze wil. Het is een gift met warme hand.



Ik vraag me wel af wie de andere erfgenamen zijn. Ik hoop geen broers en zussen.
Alle reacties Link kopieren
Het zal vast een hoop belasting schelen (vergeleken met een officiele erfenis) dus het lijkt mij alleen maar verstandig van je moeder. Mijn oma heeft ook al haar kinderen een leuk bedrag gegeven omdat ze het zelf toch niet meer kan opmaken.
Alle reacties Link kopieren
En hoe zal de rest daar achter komen dan?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Natuurlijk mag dat, zolang je moeder handelingsbekwaam is en ze evt schenkbelasting betaalt. Voor schenkingen van ouders naar kinderen geldt een vrijstelling van schenkbelasting van eur 5229 per jaar.



Is er een reden dat je twijfelt? Is je moeder nog goed bij haar verstand?



Houd je er ook rekening mee dat jij op deze manier straks evt ook te maken hebt met de schenkbelasting en dat de vrijstelling voor jou naar de anderen minder is dan die tussen ouder en kind?
Alle reacties Link kopieren
Waarom geen openheid? Moeder mag natuurlijk zelf weten wat zij wel en niet doet.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Als moeders het geld cash heeft gegeven kan TO het na haar overlijden toch cash doorgeven aan de anderen? Of je geeft het verspreid over meerdere jaren zodat je onder de grens blijft.
quote:kerstklok schreef op 21 april 2014 @ 12:56:

Als moeders het geld cash heeft gegeven kan TO het na haar overlijden toch cash doorgeven aan de anderen?



Of het nou cash of electronisch is geschonken, in beide gevallen ben je schenkbelasting verplicht als het bedrag boven het vrijgestelde bedrag is.



quote:kerstklok schreef op 21 april 2014 @ 12:56:Of je geeft het verspreid over meerdere jaren zodat je onder de grens blijft.Dat kan ja. Mogelijk moet to in de tussenliggende jaren dan wel vermogensbelasting betalen.
Alle reacties Link kopieren
Het geld wat OVER is moet worden verdeeld, niet het geld wat TO al heeft gekregen.



Ja, moeder mag dit uiteraard doen. Of het verstandig is dit tot moeders' dood geheim te houden is een andere vraag. Gezien de leeftijd van TO's moeder zal toch binnen enkele jaren bekend worden dat TO alvast een bedrag heeft gekregen, de mede-erfgenamen zullen zich dan 'onterfd' voelen ofschoon hier formeel geen sprake van is.



Geld maakt niet (altijd) gelukkig en ontregelde familiebanden kunnen soms flink schrijnen .....
Alle reacties Link kopieren
Het is niet zo'n heel groot bedrag. Het blijft onder het vrijgestelde bedrag.
Alle reacties Link kopieren
Ik persoonlijk zou geen kwaad bloed zetten voor een paar centen. Of het nou mag of niet.
To, je schrijft elders dat er bij je moeder Alzheimer is geconstateerd. Dan wordt dit toch een heel ander verhaal. Om twijfel over jouw motieven en die van je moeder te voorkomen zou ik je aanraden om dit open te bespreken met de andere toekomstige erfgenamen.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo dat dan? Mijn moeder heeft dan wel wel Alzheimer maar kan toch nog wel zelf dingen beslissen?
Alle reacties Link kopieren
Zo maak je het recept om voor altijd ruzie te krijgen met de rest van de familie. Die paar k*tcenten zouden mij dat niet waard zijn!



En als ze dan ook nog alzheimer heeft, wordt het geheel bijzonder twijfelachtig in morele zin.
Alle reacties Link kopieren
Heb je ook de verantwoordelijkheid gekregen over de rest van haar geld mocht ze het straks niet meer kunnen?

Of alleen een deel van haar spaargeld? Je schrijft wat er nog over blijft? Gebruik je dat voor jezelf of voor dingen voor haar?

Waarom nu al niet door 3 delen?
Alle reacties Link kopieren
Wie zijn de andere erfgenamen?
Alle reacties Link kopieren
quote:beautyfly schreef op 21 april 2014 @ 13:13:

Hoezo dat dan? Mijn moeder heeft dan wel wel Alzheimer maar kan toch nog wel zelf dingen beslissen?

Nu misschien wel. Maar met die diagnose zal er helaas ook een tijd komen waarin ze niet meer helder haar beslissingen kan overzien.

Jij weet dat je het geld kreeg in een heldere periode, maar de mede erfgenamen kunnen wel eens denken dat je het hebt verkregen in een minder heldere fase en/of op een minder fraaie manier.



Daar waar het om geld gaat en er ook nog eens emoties aanwezig zijn, is de kans op ruzie altijd bijzonder groot.
Die wilsbekwaamheid is een twijfelachtige factor bij Alzheimer, maar je krijgt geheid gedoe met je broers / zussen (ik neem aan dat zij die 'andere erfgenamen' zijn).
quote:[message=16131669,noline]beautyfly schreef op 21 april . Mocht zij er straks niet meer zijn dan moet het geld dat over is gedeeld worden door 3. De andere erfgenamen weten niet dat ik dat geld heb gekregen en zullen daar dan tegen die tijd achter komen.



Hoe? Weet de rest hoeveel er eigenlijk op de spaarrekening zou moeten staan?



Je hoeft uiteraard geen redenen te geven, maar ik vraag me af waarom je dit zelf zou willen aangezien het gedonder gaat geven. Je moeder mag doen wat ze wil, maar het is aan jou om het aan te nemen, dus wat vind je belangrijker, het eerlijk verdelen tussen de kinderen zodra ze er niet meer is, of jij extra geld.
Alle reacties Link kopieren
Als jij vermoedt dat er gedonder van gaat komen, zou ik open kaart spelen. Voor je het weet sta je je verhaal te doen bij een rechter. Mensen doen gekke dingen, als het om geld gaat.
You've got a real problem all right, and a banjo is the only answer!
Alle reacties Link kopieren
Het zou voor alle partijen, en zeker voor jezelf, beter zijn wanneer je moeder openheid van zaken zou geven. Ze kan aangeven waarom ze jou dit geld heeft gegeven, misschien omdat je haar intensief verzorgt of vaker op bezoek gaat, dan kan daar geen discussie over ontstaan. Het is dan aan je broers/zussen om hier begrip voor te hebben.



Je moeder kiest ervoor dit stil te houden, wat eigenlijk heel egoistisch is. Immers, zij gaat zelf de confrontatie met haar andere kinderen niet aan en laat het aan jou over om dit na haar overlijden uit te leggen ..... Een goed recept voor onbegrip en problemen!
Alle reacties Link kopieren
Als je moeder binnen nu en eenhalf jaar komt te overlijden, dan valt de schenking binnen de erfenis en moet je het met alle kinderen delen.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er vanaf wie de andere erfgenamen zijn en of je dit geld met een bepaald doel krijgt. Als dit broers of zussen zijn kun je je afvragen waarom je moeder dit onderscheid maakt en of ze dat inderdaad met helder verstand doet.
Alle reacties Link kopieren
Ze kan het ook alvast geven op 'papier'.. hebben mijn opa en oma ook gedaan. 25.000 naar ouders en 15.000 naar mij het is dus al uitgeven maar hebben het nog niet. De belastig kan er ook niet aan komen omdat het al uitgegeven is. Misschien is dat ook een optie voor jullie?
Trots!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven