Geld & Recht alle pijlers

Bijstand, slim of niet

23-09-2014 23:52 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik ben 23 en net afgestudeerd als Kinder- en Jeugdpsychologe. Helaas is het in mijn vakgebied ontzettend moeilijk om een baan te vinden. Ik heb al veel gesolliciteerd, maar overal afwijzingen. Meestal komt het er op neer dat ik niet genoeg ervaring heb. Maar deze ervaring kan ik niet opdoen omdat ik niet aan een baan kom.... Op sollicitaties die iets onder mijn niveau liggen (bijv. HBO functies zoals groepsleiding/sociotherapeut), krijg ik vaak te horen dat ik niet in de functieomschrijving pas: ik ben te hoog geschoold en/of ben door mijn universitaire opleiding teveel theoretisch gericht en te weinig praktijk.

Daarnaast wordt er vrijwel in elke vacature gevraagd naar een GZ psycholoog, en niet naar een basispsycholoog (kind en jeugd).



Aangezien ik natuurlijk wel gewoon mijn kosten heb, en ook graag het geleerde eindelijk echt in de praktijk wil toepassen, wil ik zo snel mogelijk aan de slag. Wat een aantal net afgestudeerde psychologen doen is een werkervaringsplek zoeken. Dan werk je dus eigenlijk als psycholoog, maar dan gratis/vrijwillig. Dit is natuurlijk wel heel goed voor de ervaring, maar ik weet niet goed of ik dit mij kan permitteren, omdat je dan dus niet betaald krijgt...



Op internet zag ik dat als ik een bijstandsuitkering aanvraag, ik (als ik het goed begrepen heb) zo'n 900/950 per maand krijg. Je moet dan wel kunnen aantonen dat je veel solliciteert en wordt volgens mij wel erg gepusht. Iets wat ik aan de ene kant erg vervelend vind, maar aan de andere kant ook goed is, omdat ik tóch moet solliciteren en graag een baan wil. Dan is het misschien alleen maar fijn als ze me daarmee helpen.



Ik ben alleen eigenlijk een beetje tegen het aanvragen van een uitkering. Ik vind dat zolang ik kan werken, ik niet gewoon lui op mijn gat moet gaan zitten en het geld moet laten binnenstromen. Aan de andere kant geeft het mij wel de mogelijkheid om tijdens het vele solliciteren vrijwilligersbaantjes te doen (waar ik wat aan heb, qua ervaring), zodat ik eerder word uitgenodigd bij het solliciteren en ik door de bijstandsuitkering niet in de knoop kom met geld.



Een andere mogelijkheid is om zelf te blijven zoeken naar een baan (zonder een uitkering) en ondertussen een heel ander soort baan te nemen (tijdelijk). Aangezien ik dan vermoedelijk een stuk minder zal verdienen, ben ik bang dat ik daarnaast dan weinig (vrijwilligers)ervaring op kan doen met kinderen en dan alsnog niet word uitgenodigd voor een gesprek.



Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je helemaal geen recht hebt op bijstand. Je zou namelijk ook prima in een winkel of als schoonmaakster kunnen werken en je eigen geld verdienen.. Dat dit niet het werk is in de richting waarin je bent afgestudeerd, daar heeft de gemeente natuurlijk geen boodachap aan!
Komt wel goed, schatje!
Alle reacties Link kopieren
WTF Werken!
Werk zoeken. Tot dat lukt een bijstandsuitkering zoeken. En als je die uitkering krijgt: kijken of je een werkervaringsplaats kunt vinden.



Je bent heel jong, dat werkt tegen je bij het solliciteren.



En de bijstand is een vangnet, als je geen inkomen kunt vervaren is dat de beste optie. Mits je niet thuis woont uiteraard. Maar dan zul je wel verplicht moeten solliciteren op álles.
quote:jongemama20 schreef op 23 september 2014 @ 23:56:

Ik denk dat je helemaal geen recht hebt op bijstand. Je zou namelijk ook prima in een winkel of als schoonmaakster kunnen werken en je eigen geld verdienen..Tot ze dat gevonden heeft heeft ze gewoon recht op bijstand hoor.
Bijstand krijg je pas vanaf je 27e.

Ga gewoon werken, desnoods in een supermarkt. Kom op zeg!
Alle reacties Link kopieren
Als je een uitkering accepteert, ga je ook akkoord met bepaalde eisen die daaraan vast zitten. Zo ben je verplicht werk te accepteren wat ze voor je vinden. Dan zit je straks op een callcenter ofzo, dan heb je geen tijd voor vrijwilligerswerk. Kan je niet een aantal dagen per week werken in iets buiten je vakgebied voor het geld en dan een paar dagen stage/vrijwilligerswerk voor de ervaring?
Ooh als ik echt wil doe ik het hoor ik laat me niet afkaken yoe
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij moet je op jouw leeftijd voor een bijstandsuitkering direct aan de slag als papierprikker of zakjesplakker.



Het lijkt mij verstandiger om een (part-time) werkervaringsplaats te zoeken en dan in de namiddag/avond op een callcenter ofzo te werken.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Dat wil ik dus ook heel graag, maar mijn kansen op een baan waar ik voor gestudeerd heb, worden een heel stuk groter als ik ervaring op kan doen waar ik wat aan heb op mijn CV. Ik wil dus echt niet op mijn luie gat zitten en juist in die tijd heel veel vrijwilligerswerk doen.



Ik ben zoals ik al zei tegen een bijstandsuitkering aanvragen, maar als ik dmv vrijwilligerswerk veel terug kan doen voor de maatschappij, en daarmee ook mijn kans vergroot op een baan, vind ik het idee van een uitkering aanvragen al minder erg.



(dit was overigens een reactie op Ikhierhuh)
Alle reacties Link kopieren
Bij sommige gemeentes kom je met jouw leeftijd niet in aanmerking voor bijstand. Dat is pas vanaf 27 jaar. Ik zou dat sowieso eerst even uitzoeken.
U bent tussen de 18 en 27 jaar



Als u jonger dan 27 jaar bent, kunt u recht op bijstand hebben. U kunt recht hebben op bijstand voor een alleenstaande, alleenstaande ouder of gehuwden, afhankelijk van uw leefsituatie. U heeft geen recht op bijstand als u onderwijs kunt volgen en daarvoor recht kunt hebben op studiefinanciering of als u onderwijs kunt volgen waar u geen recht op studiefinanciering voor kunt hebben, maar dat onderwijs niet volgt Zie_wet.



Aanvragen

Bent u jonger dan 27 jaar en heeft u geen partner van 27 jaar of ouder? Dan moet u voordat u bijstand kunt aanvragen, eerst vier weken zelf naar werk zoeken en naar mogelijkheden om onderwijs te volgen. De periode van vier weken gaat in vanaf de dag dat u zich voor bijstand meldt bij het UWV WERKbedrijf of de gemeenteZie_wet.



Bent u jonger dan 27 jaar en heeft u wel een partner van 27 jaar of ouder? Dan kunt u met uw partner meteen na de melding een aanvraag indienen. Maar ondanks dat moet u toch in de eerste vier weken na de melding op zoek naar werk en onderwijsmogelijkheden.



Niet voldoende werk gezocht

Heeft u tijdens de vier weken volgens de gemeente niet voldoende naar werk gezocht, dan kan de gemeente daar rekening mee houden bij het vaststellen van uw bijstandsuitkering of een verlaging toepassen. Heeft u helemaal niet naar werk gezocht en geeft u aan dat u dat ook niet gaat doen? Dan kan de gemeente besluiten dat u geen recht heeft op een bijstandsuitkering. Ook als uw partner wel recht heeft op bijstand, kan de gemeente besluiten dat u geen recht heeft op bijstand. U wordt dan een niet-rechthebbende partner genoemd.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt beter zelf een (bij)baan zoeken dan in de bijstand. Want na een periode (ik dacht een paar maanden) word je tewerk gesteld bij bv PostNL of een andere lullige baan. Je moet ten allen tijde beschikbaar zijn voor werk, dus ook zo'n lullige baan, dus als dat op tijden is van je vrijwilligerswerk, dan moet je daarmee stoppen. En dan heb ik het nog niet over de paperassen die je elke maand moet invullen.
quote:GateKeeper schreef op 23 september 2014 @ 23:58:

Bij sommige gemeentes kom je met jouw leeftijd niet in aanmerking voor bijstand. Dat is pas vanaf 27 jaar. Ik zou dat sowieso eerst even uitzoeken.Dat is niet waar. Je moet dan alleen wel aan strengere eisen voldoen en je wordt meer gepushed om aan werk te komen.
Alle reacties Link kopieren
Als je een bijstanduitkering ontvangt, mag je niet veel vrijwilligerswerk doen. Je moet dan 36 uur per week bezig zijn met solliciteren.



Een bijstanduitkering krijg je als je zonder niet rond kunt komen. Daarbij moet je alles accepteren wat zij voor je vinden. Een bijstanduitkering is niet bedoeld om lui op je gat te zitten..
Luister naar je hart, want dat klopt
Alle reacties Link kopieren
quote:mamavk schreef op 23 september 2014 @ 23:57:

Bijstand krijg je pas vanaf je 27e.

Ga gewoon werken, desnoods in een supermarkt. Kom op zeg!Nee hoor, in Utrecht kan dat ook als je onder de 27 bent, zie https://pki.utrecht.nl/Lo ... ctDetailsAction.do?id=695
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je weinig eisen te stellen hebt aan een baan. Als massa's mensen die wel de ervaring hebben niet aan de bak komen kun je zelf natuurlijk ook wel bedenken dat je niet zo hoog van de toren moet blazen.
Alle reacties Link kopieren
http://www.st-ab.nl/bijstandsnorm.htm

680 euro.

Ik weet niet wanneer je in aanmerking komt voor de maximale toeslag.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:GateKeeper schreef op 23 september 2014 @ 23:58:

Bij sommige gemeentes kom je met jouw leeftijd niet in aanmerking voor bijstand. Dat is pas vanaf 27 jaar. Ik zou dat sowieso eerst even uitzoeken.In mijn gemeente kom je daar onder de 27 wel voor in aanmerking. Had ik al uitgezocht.
quote:maartje90 schreef op 24 september 2014 @ 00:00:

[...]





Nee hoor, in Utrecht kan dat ook als je onder de 27 bent, zie https://pki.utrecht.nl/Lo ... ctDetailsAction.do?id=695Dat kan wel, maar als jij in de gelegenheid bent een opleiding te volgen dan krijg je niks. Ik denk dat er tegen TO gezegd wordt: ga je maar omscholen.
Je moet dan elk soort werk aan nemen he, dan kijken ze niet naar je opleiding.



En eerlijk gezegd...is je opleiding ook niet iets waar je heel veel banen in gaat vinden. Ik denk dat je aan de ene kant trots mag zijn op je afgeronde opleiding, maar aan de andere kant ook erg realistisch moet zijn: het is geen rocket science wat je hebt gestudeerd. Voor jou zijn er tig anderen die ook werkloos zijn met de zelfde richting, of mensen met meer ervaring.



Dat is niet leuk, maar ja in deze tijden had je het wel kunnen weten en het is nooit te laat om een andere richting in te slaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 23 september 2014 @ 23:56:

Werk zoeken. Tot dat lukt een bijstandsuitkering zoeken. En als je die uitkering krijgt: kijken of je een werkervaringsplaats kunt vinden.



Je bent heel jong, dat werkt tegen je bij het solliciteren.



En de bijstand is een vangnet, als je geen inkomen kunt vervaren is dat de beste optie. Mits je niet thuis woont uiteraard. Maar dan zul je wel verplicht moeten solliciteren op álles.



Dit is inderdaad mijn probleem. Daarnaast zie ik er ook nog iets jonger uit dan mijn leeftijd. Zeker voor de functie als psycholoog wordt toch vaak iemand met meer levenservaring gezocht. Ik zou de bijstand dus inderdaad zien als vangnet.



Moet je solliciteren op álles? Of is het ook voldoende als je kan aantonen dat je erg veel bezig bent met solliciteren?
quote:Joss28 schreef op 24 september 2014 @ 00:00:

Als je een bijstanduitkering ontvangt, mag je niet veel vrijwilligerswerk doen. Je moet dan 36 uur per week bezig zijn met solliciteren.



Een bijstanduitkering krijg je als je zonder niet rond kunt komen. Daarbij moet je alles accepteren wat zij voor je vinden. Een bijstanduitkering is niet bedoeld om lui op je gat te zitten..

Wederom niet waar.



Als vrijwilligerswerk je kansen op een baan vergroot mag het vaak wel. Verschilt ook weer per gemeente. Maar gemeenten zijn op zich niet zo geneigd om iemand met een goede startkwalificatie te ondersteunen van het opbouwen van een cv. Dat is voor de gemeente niet belangrijk. Dat je in je eigen inkomen kunt voorzien wel. Dus zal to gewoon verplicht deel moeten nemen aan projecten om aan werk te komen enzo. Geen pretje. Dan liever zelf bij de appie achter de kassa.
Alle reacties Link kopieren
TO, het is heel simpel. Jij kunt ook gaan poetsen of kleding gaan vouwen in een winkel. Je wil het alleen niet.



Het punt is alleen dat je helemaal niets te willen hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:langelokken schreef op 23 september 2014 @ 23:57:

Als je een uitkering accepteert, ga je ook akkoord met bepaalde eisen die daaraan vast zitten. Zo ben je verplicht werk te accepteren wat ze voor je vinden. Dan zit je straks op een callcenter ofzo, dan heb je geen tijd voor vrijwilligerswerk. Kan je niet een aantal dagen per week werken in iets buiten je vakgebied voor het geld en dan een paar dagen stage/vrijwilligerswerk voor de ervaring?



Maar dan zou in principe toch niemand echt een uitkering kunnen krijgen? Iedereen, ongeacht de leeftijd zou toch wel ergens terecht kunnen, callcenter, post bezorgen, supermarkt.



Aan dat laatste zat ik ook te denken inderdaad.
quote:maartje90 schreef op 24 september 2014 @ 00:03:

[...]





Dit is inderdaad mijn probleem. Daarnaast zie ik er ook nog iets jonger uit dan mijn leeftijd. Zeker voor de functie als psycholoog wordt toch vaak iemand met meer levenservaring gezocht. Ik zou de bijstand dus inderdaad zien als vangnet.



Moet je solliciteren op álles? Of is het ook voldoende als je kan aantonen dat je erg veel bezig bent met solliciteren?

Nee bezig zijn met sollciiteren is niet voldoende. Het is geen ww uitkering waarbij je mag kijken naar passend werk.



Het vergaren van een inkomen is gewoon eerste prioriteit. En het zal de gemeente worst wezen of dat als kassameisje of als psycholoog is of hoe je cv eruit gaat zien.



Je dicht jezelf een luxepositie toe die je niet helemaal hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven