Geld & Recht alle pijlers

Dure hypotheek.

20-04-2014 19:56 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Mijn man en ik hebben wonen momenteel samen met ons 1 jarig zoontje in een oude huurwoning en we willen hier heel graag weg. De buurt is erg asociaal en het huis is oud en tochtig (zoontje heeft astma dus extra vervelend)

Helaas is het niet mogelijk om voor een fatsoenlijk bedrag een ander huis te huren omdat we niet meer in aanmerking komen voor een sociale huurwoning (verdienen teveel)



Nou hebben wij een super mooie nieuwbouwwoning op het oog maar de bruto hypotheek daarvan bedraagt maandelijks 1029 euro (Netto 790) incl bouwdepot. Wij hebben een gezamenlijk inkomen van 2800 euro (zonder vakantiegeld, EJUm toeslagen enz echt het loon wat we maandelijks krijgen)



Ik merk wel dat het lastig is om een leuk huisje te vinden wat minder duur is... voordeel van deze woning is wel dat het energie neutraal is (scheelt dus wel in energiekosten) en dat ik sowieso nog door kan groeien in mijn salaris. Ik werk nu al 24 uur en zal dit ook minimaal blijven werken.



Wat vinden jullie van dit bedrag in verhouding met onze inkomsten?
Alle reacties Link kopieren
Veel te duur met dat inkomen.





Edit: ow netto 790 in de maand... Dan kan t misschien net. Maar is wel wat krap.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Kan MAKKELIJK!
You only live twice
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het redelijk veel. Je gemeentelijke/waterschapslasten worden ook veel hoger en je kunt niet rekenen op de hypotheekrenteaftrek. Als een van jullie ziek wordt heb je nog minder geld.



Ik zou het niet doen, een huis staat er voor mij, ik ben er niet voor het huis.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie Evy.

Heb je gekeken naar het bruto of het netto bedrag van de hypotheek?



Wij hebben uitgerekend dat de vaste lasten op 1700 euro uitkomen excl sparen (maar incl levensverzekering enz)
Alle reacties Link kopieren
Kan best. Zuinig leven en wat meer werken.
Alle reacties Link kopieren
ik denk ook zeker wel dat het moet kunnen.



Er zijn zat mensen (alleen staande) die particulier moeten huren en meer kwijt zijn aan kale huur (en dan hebben ze nog maar 1 inkomen ook nog).



echter je moet niet vergeten dat een nieuwbouw woning toch vaak meer kost (kwa bouw zoals keuken/toilet/badkamer etc..als je net even wat anders wilt..).



Hebben jullie ook iets van spaargeld wat je in het huis kunt steken? want dat is natuurlijk altijd fijn
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is dit redelijk normaal. Besef dat kopen duur is en dat het betekent keuzes maken. Dus misschien minder vaak op vakantie, nieuwe kleding etc. Bedenk daarnaast dat er nog extra kosten per jaar bijkomen als gemeentebelastingen, ozb, waterschap etc.

Wel een tip. Voordat je tot koop overgaat alle extra kosten die de hypotheek verhogen in kaart brengen. Zit er een standaard keuken in, een standaard badkamer? Wat kost het stucen van de wanden, vloeren, behang etc. Een nieuwbouwhuis is niet af bij oplevering. En hebben jullie nog spaargeld, waarmee je de hypotheek kan verlagen.

Succes met jullie keuzes!
Wij verdienen ruim 1000 euro meer en hebben lagere hypotheeklasten. Ik zou het dus veel te veel vinden, wat word de situatie als 1 van jullie zijn baan kwijt raakt? Of als jullie een tweede willen?



Edit; ik lees dus; zuinig leven en meer werken, maar ik zou persoonlijk dus nooit zuinig willen moeten gaan leven om mijn woonlasten te kunnen betalen als dat niet strikt noodzakelijk is.
Alle reacties Link kopieren
@miekie Kopen is zo duur als je het zelf maakt. Als je een kleiner huis koopt is het gelijk weer goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
Ga naar de bank en laat uitrekenen wat je kan lenen. Dan weet je of je aan je maximum zit of daaronder of boven.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Ik zie zelf altijd snel beren op de weg (die er niet altijd zijn ;))



Meer werken zit er nu even niet in maar zou graag 32 uur willen werken als de kinderen op school zitten (hebben nu 1 kindje maar willen graag een 2e)



Ik zit overigens wel onderin mijn salarisschaal omdat ik pas een jaar bij mijn huidige werkgever zit.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou liever zuinig leven dan met een astmatisch kind in een tochtige, vochtige woning zitten...
Alle reacties Link kopieren
Wat als de hypotheekrente aftrek vervalt?



reken je niet rijk met een lage netto hypotheek
Been there, done that, got the T-shirt.
tja, dat moet je echt zelf bepalen





zet je vaste lasten naast je inkomen en ga na hoe je gewend bent met je wekelijkse / maandelijkse uitgaven om te gaan, tel die erbij



hou er rekening mee dat je wat extra zal moeten sparen, bedenk of jullie evt nog een kind zouden willen en wat dat aan extra kosten met zich meebrengt

en ga na of jullie het kunnen blijven betalen als 1 van jullie zonder werk komt te zitten, zorg dat je in dat geval een jaar of 2 vooruit kan met geld dat je achter de hand hebt



dan is het een kwestie van kiezen: kunnen en willen jullie dit
Alle reacties Link kopieren
Zitten volgens de adviseur nog niet op onze max kwa lenen maarja dat is voor mij zeker niet alleszeggend.



Die hypotheeklasten is incl bouwdepot voor alle veranderingen die wij willen ;) We hebben ong 10.000 euro aan eigen geld wat we in het huis kunnen en willen steken.
Alle reacties Link kopieren
@bootje, klopt! Maar ik heb geen idee hoe groot het betreffende huis is.

Swiffer, een huis kopen is altijd spannend. Maar alleen doen als het goed voelt!
Makkelijk!
Alle reacties Link kopieren
@mienbillekes Hoezo? Dit is niet het laatste huis op aarde.
Alle reacties Link kopieren
Feit is dat het nu niet zo is, Swiffer en je kunt wel ergens van uitgaan maar het is helemaal niet zeker dat jij in de toekomst meer gaat werken of verdienen (niet lullig bedoeld). Ik bedoel alleen maar te zeggen dat je nergens van uit moet gaan omdat je niet in de toekomst kunt kijken.

Ga uit van de situatie zoals deze nu is, is mijn advies.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Hebben idd zeker wel een keuze maar het is wel erg lastig om een goedkopere leuke woning te vinden. De hypotheek van dit huis is 230.000 euro incl bouwdepot en extra kosten. Onder dit bedrag is hier wel echt bar weinig te vinden :(
Alle reacties Link kopieren
bedankt voor alle reacties
Alle reacties Link kopieren
Probeer eens twee maanden te leven van 700 euro (want dat zul je dan toch overhouden, als ik goed lees, inkomen minus vaste lasten?).



Natuurlijk kun je prima een goedkopere woning vinden. Waarom willen jullie dat niet?
Alle reacties Link kopieren
totale vaste lasten (incl sparen voor onderhoud huis en sparen zoon) is 1700 euro. hebben dan 1100 euro om voor onszelf te sparen en van te leven (dus zeg 400 sparen en 700 euro om van te leven)



Zitten al een tijd te azen op dit nieuwbouwproject. Is voor ons het droomhuis op de perfecte locatie. Als we een goedkopere woning zouden nemen moeten we extra aan gwl betalen omdat deze woning energieneutraal is. Dus weet eigenlijk niet of dat onder aan de streep heel veel uitmaakt.
Alle reacties Link kopieren
kan makkelijk.......vind ik. Wij doen het ook en wij hoeven echt niet op een houtje te bijten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven