Geld & Recht alle pijlers

Eerste auto kopen, tips?

21-08-2014 12:02 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en vriend willen binnenkort ons eerste auto(tje) gaan kopen. Waar moeten we op letten? Kunnen we beter particulier kopen of bij een garage? Wat moeten we ongeveer per jaar reserveren aan onderhoud? Allemaal vragen waar we nog geen antwoord op weten.. Wie heeft er tips?



Budget is rond de ¤2000.
Neem iemand mee die er wel echt verstand van heeft...

Bedenk eerst aan welke eisen jullie auto moet voldoen, waar gaat hij voor gebruikt worden, welke ruimte moet er minimaal inzitten, hoeveel deuren is handig etc...
Alle reacties Link kopieren
Maak een uitgebreide testrit. En dan dus echt uitgebreid, niet een rondje rond de kerk. Accelereer eens flink door op de snelweg, voer een noodstop uit op een verlaten weg of parkeerplaats, neem eens flink wat drempels met wisselende snelheden, ga een s met hogere snelheid door de bocht enz. Wees alert op trillingen, geluiden, trekken van het stuur e.d..



Werp een blik onder de motorkap, wees alert op eventuele lekkages, te zien door vette vlekken onder de motorkap. Kijk bij voorkeur ook onder de auto. Let op roest e.d..



Neem iemand mee die er verstand van heeft. Als je auto auto wat duurder is een een aankoopkeuring zeker te adviseren. Hecht geen waarde aan de APK, deze keuring zegt namelijk niet zoveel.
Alle reacties Link kopieren
Kijk hier even

http://www.anwb.nl/auto/koop-en-verkoop/auto-kopen
Nou dat is grappig Ik open net een topic over de aanschafprijs voor een auto, en jouw budget is een bedrag dat ik nog niet in gedachten had. Kun je voor 2000 euro echt een betrouwbare auto kopen?
Alle reacties Link kopieren
Kijk anders even op het forum van autoweek, daar zitten mensen met hetzelfde budget en die krijgen veel tips. Als ik dat budget had zou ik gaan voor een japanner, die zijn vaak wat betrouwbaarder dan bijvoorbeeld fransozen. Ik heb zelf eens voor dat budget een mazda gekocht en veel jaren met plezier mee gereden. Alleen een keer een nieuwe accu en tegen de tijd dat ik hem ging verkopen waren de remschijven aan vervanging toe.

Vraag wanneer de distributieriem gebeurd is en wanneer dat weer moet gebeuren. Dure reparatie die je niet direct voor je kiezen wilt krijgen.

Voor dat budget zou ik denk ik eerder kopen bij een garage. Heb eens een auto bij een particulier gekocht waarvan de distributieriem niet lang geleden gedaan was. Maand later knapte de riem en mijn motor in de soep. Was een dure les. Google de garage op betrouwbaarheid en probeer een auto te kopen waarvan de onderhoudshistorie bekend is.

Een aankoopkeuring bij een garage waar bv familieleden de auto in onderhoud hebben is ook aan te raden. Kost vaak een paar tientjes, maar garages zelf zijn erg handig in het tijdelijk vullen van gaten zodat een wagen door de APK komt. Een expert die hem even op de brug zet, ziet dat gelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:pollen schreef op 21 augustus 2014 @ 12:36:

Voor dat budget zou ik denk ik eerder kopen bij een garage.

Beste tip, TS!



En 2000 euro, hou je dan nog wat geld opzij voor eventuele reparaties? Zou zonde zijn als je een lening moet afsluiten voor de eerste reparatie.
Alle reacties Link kopieren
Andermans ellende koop je vaak voor ¤ 2000,-
Alle reacties Link kopieren
Danku!! Hier kan ik al wel wat mee. Die tip van autoweek is een goede! Die 2000 is alleen budget voor de aanschaf van de auto. Ik zat te denken 500 euro te reserveren voor reparaties in het eerste jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of je een driedeurs zoekt, maar anders is een auto als deze wellicht wat (ondanks de verschillende wieldoppen haha):

http://www.gebruikteauto.nl/details.php?aid=1037106



De Corolla wordt altijd als meest betrouwbare budgetauto opgevoerd. Tegenwoordig staan ook de Koreanen heel goed bekend en zijn een stuk goedkoper (geloof dat Hyundai Toyota zelfs voorbij is in verkoop, maar pin me er niet op vast). Wellicht kun je uitzoeken of dat ook voor 10 jaar oude auto's geldt, anders is dat wellicht nog wat.
Alle reacties Link kopieren
quote:marforce schreef op 21 augustus 2014 @ 13:14:

Ik zat te denken 500 euro te reserveren voor reparaties in het eerste jaar.Reken op 1000, dan heb je geen onverwachte tegenvallers.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga altijd voor particulier liefst iemand die minimaal die auto 5 jaar heeft met dito onderhoud.



Je kan een degelijke jap kopen maar als distributieriem met 2 banden en remmen rondom aan vervanging toe zijn red je dat ook niet met 500 euro.



En je kan altijd pech hebben ook met een Toyota.
Alle reacties Link kopieren
Voor die prijs blijft het een gok of je een goede auto krijgt of niet. Mensen gaan vaak met een goedkope auto naar een goedkope garage of beun waardoor ook niet alle onderhoud word opgeschreven in het boekje. Komt ook nog eens bij dat wat er in het boekje staat lang altijd niet klopt.

Blijft over, iemand meenemen met verstand, dan nog blijft het een moment opname.

Maar er zijn zat mensen die een goedkope auto aanschaffen en hem weer inruilen tegen een andere goedkope wanneer een grote/dure reparatie zich aandient en in de tussentijd geluk hebben dat er verder alleen maar kleine/goedkope dingetjes zijn.
Iemand meenemen die er verstand van heeft.



Wil je een benzine of diesel?



-Km stand (is die nap? kan die niet teruggedraaid zijn?)

-Distributieriem, als die niet recent is gedaan, kan je motor in de soep lopen en dan is het adios auto. En als ze zeggen dat die is gedaan of dat ze hem gaan doen, dan moet ook de waterpomp gedaan worden. En dat gedeelte wordt met enige regelmaat bewust overgeslagen.

-Sludge, dan heeft de auto veel korte stukjes gereden. Hoeft niet altijd een probleem te zijn. Maar het kan ook koppakking zijn.

-Verder kijken of er niet iets lekt, dit kan je zien bij de motor, ook even eronder liggen, vaak als er iets lekt is het beneden vochtig.

-Niet teveel eigenaren is vaak ook wel iets betrouwbaarder.

-Even kijken of die in de loop van de jaren goed onderhouden is.

-Kijk ook naar roest. (staan Franse auto's bekend om)

-Controleer of je geen vocht plekken oid ziet.

-Even kijken naar de remmen, of die niet helemaal versleten zijn. Zie je bij je banden.

- En even naar het profiel van je banden kijken.



En uiteraard een proefrit, maar kijk wel of de motor koud is. Zo niet dan hebben ze er al mee gereden, en dat kan bewust gedaan zijn om opstartproblemen te voorkomen wanneer jullie willen rijden. Een auto die maar 10 meter heeft afgelegd om uit de garage gereden te worden, heeft geen warme motor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven