Geld & Recht alle pijlers

Extra inlossen, hoeveel besparing hypotheek?

19-09-2014 12:11 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom er zelf even niet uit en ik wil zelf alles eerst duidelijk hebben voordat we eventueel een adviseur inschakelen. Daarom vraag ik jullie hulp.



Wij hebben een hypotheek van 250.000 euro, verdeeld in aflossingsvrij en spaar. Dit zal ongeveer evenredig zijn, ik heb de papieren niet bij de hand.



Ons huis hebben we casco gekocht (nieuw) en dat is dan ook ons hypotheekbedrag, de volledige inrichting hebben we dus zelf betaald. Ondanks dat we deze stap dus middenin de crisis hebben gezet 6 jaar geleden, staan we niet onder water en zullen we een redelijke overwaarde van 25.000 a 50.000 euro hebben.



Echter, ik zou graag willen weten wat het ons zou besparen als we per maand 100 euro extra zouden inlossen. En op welke hypotheek, op het spaargedeelte zodat het bedrag eerder is behaald alleen dat heeft dan geen directe invloed op de maandelijkse lasten, klopt dat? Of dus op het aflossingsvrije en hoe snel gaan we dat merken in de hypotheeklasten?



Wellicht een beetje vage vragen maar ik zit ziek thuis, vol met snot en het is een beetje mistig in mijn hoofd (en tuin).
Alle reacties Link kopieren
Op je spaargedeelte kun je niet klakkeloos aflossen, daar zit een hoog laag constructie op en zal berekend moeten worden door een adviseur. Wanneer je aflost op je aflossingsvrije deel is het afhankelijk van je rentepercentage wat je bespaart. Ik zou een gesprek aan gaan met je bank. De adviseur kan het voor rekenen en bekijken wat in jullie situatie het beste is om te doen.
100 euro per maand is1200 euro per jaar. Dat is niet heel veel geld voor een hypotheek van 250.000 euro. Dan betaal je rente over 248.800 euro. Dat scheelt misschien euro's hooguit.



Wel verstandig om hierover na te denken, maar dan kun je beter een groter bedrag sparen en dat dan periodiek aflossen. Op deze manier ben je er over 208 jaar hypotheekvrij Pas als je meer financiële ruimte hebt om af te lossen, zou ik een adviseur bellen.
Alle reacties Link kopieren
We hebben de hypotheek voor een rentepercentage van tussen de 4 en 5%.



208 jaar is toch mooi? Kunnen we nog een week hypotheekvrij genieten en daarna vredig heengaan......



De hypotheek hoeft niet helemaal ingelost te worden wat mij betreft, als er een stukje blijft staan kan ik me daar niet druk om maken.



Het gaat mij er vooral om dat we de maandelijkse lasten kunnen drukken. Als het nou per saldo niets oplevert, dus wel inlossen, niet omlaag maandelijkse rente of de renteaftrek gaat evenveel mee dan is het niet nuttig. Het bedrag 1200 per jaar vond ik een mooi bedrag, dat doet geen pijn en we kunnen zelf ook nog gewoon sparen, daar is dat bedrag dus op gebaseerd.
Na afloop van de hypotheekperiode zal je het geld van het aflossingsvrije deel zelf moeten hebben gespaard, of daarvoor een nieuwe hypotheek moeten afsluiten.

Je kunt dit bedrag zelf elders proberen te sparen tegen hogere rente, en dan vermogensbelasting betalen en zo, of je kunt dit alvast in gedeelten aflossen. Op zich levert 100 euro per maand niet veel op qua verlaging van de maandlasten...
Alle reacties Link kopieren
Onze insteek is altijd geweest om na afloop van hypotheekperiode, een nieuwe af te sluiten voor het stuk aflossingsvrij. Dat is de helft van de huidige hypotheek en leek ons redelijk goed op te brengen op onze oude dag (zeker in vergelijking met huurprijzen). En desnoods het huis te verkopen, dan zouden we de helft van de opbrengst dus in eigen zak kunnen steken, oftewel, daar verder rustig mee oud te kunnen worden met weinig financiele problemen (hopen we).
Dan kun je dus beter je aflossingsvrij afbetalen, dan kun je daarvoor een lagere nieuwe hypotheek afsluiten.
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsVox schreef op 19 september 2014 @ 12:29:

Het gaat mij er vooral om dat we de maandelijkse lasten kunnen drukken. Als het nou per saldo niets oplevert, dus wel inlossen, niet omlaag maandelijkse rente of de renteaftrek gaat evenveel mee dan is het niet nuttig.



Dat kan je toch heel makkelijk uitrekenen, voor het aflossingsvrije deel in ieder geval? Stel je rentepercentage is 5%. Dan betaal je over 1200 euro dus (bruto) 1200x0,05=60 euro rente per jaar. Als je in de 42% belastingschaal valt, betaal je per jaar dus zo'n 25 euro netto minder aan rente als je 1200 euro aflost.



Als je die 1200 euro op een spaarrekening zet tegen 1,5% rente, dan levert het 18 euro aan rente op na een jaar. Kortom, 1200 euro/jaar aflossen op je hypotheek levert je een voordeel op van ongeveer 25-18=7 euro per jaar.



Wij hebben zo'n 15.000 euro extra afgelost op de hypotheek afgelopen jaar en dat scheelt zo rond de 100 euro bruto per maand. Als je de gemiste spaarrente meerekent, levert dit ons nog geen 20 euro per maand op. Ik vind (extra) aflossen op een hypotheek in principe altijd een goed idee, maar voor de maandlasten hoef je het in dit geval niet echt te doen, denk ik...



Kijk ook even of je überhaupt zo'n laag bedrag af mag lossen. Bij onze nieuwe hypotheek is het minimum bedrag om een extra aflossing te doen 5.000 euro, dacht ik.
Alle reacties Link kopieren
Maar, je kunt toch na de afloopperiode een nieuwe hypotheek afsluiten om het aflossingsvrije stuk af te lossen? Of zie ik dit nu verkeerd?
100 euro per maand is te weinig om echt resultaat te zien.

Het verschilt per bank/hypotheek maar volgens mij mag je maximaal 10% van je hypotheek per jaar aflossen (vrij).

Wij hebben een zelfde hypotheekopbouw als jullie maar dan van e265.000, wij lossen 10.000 per jaar af extra, dat scheelt in maandlasten 200 euro, dat is leuk :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsVox schreef op 19 september 2014 @ 12:11:

Ik kom er zelf even niet uit en ik wil zelf alles eerst duidelijk hebben voordat we eventueel een adviseur inschakelen. Daarom vraag ik jullie hulp.



Wij hebben een hypotheek van 250.000 euro, verdeeld in aflossingsvrij en spaar. Dit zal ongeveer evenredig zijn, ik heb de papieren niet bij de hand.



Ons huis hebben we casco gekocht (nieuw) en dat is dan ook ons hypotheekbedrag, de volledige inrichting hebben we dus zelf betaald. Ondanks dat we deze stap dus middenin de crisis hebben gezet 6 jaar geleden, staan we niet onder water en zullen we een redelijke overwaarde van 25.000 a 50.000 euro hebben.



Echter, ik zou graag willen weten wat het ons zou besparen als we per maand 100 euro extra zouden inlossen. En op welke hypotheek, op het spaargedeelte zodat het bedrag eerder is behaald alleen dat heeft dan geen directe invloed op de maandelijkse lasten, klopt dat? Of dus op het aflossingsvrije en hoe snel gaan we dat merken in de hypotheeklasten?



Wellicht een beetje vage vragen maar ik zit ziek thuis, vol met snot en het is een beetje mistig in mijn hoofd (en tuin).



Je kunt zeg 100 euro per maand extra aflossen op de hypotheekdelen. Of op de aflossingsvrije hypotheek of op de spaarhypotheek of op beide delen iets.

Je kunt het zo regelen dat je per jaar aflost binnen de (meestal) 10% boetevrije aflossing per kalenderjaar van de oorspronkelijke hoofdsom van dat hypotheekdeel.

Je mág dan aflossen maar moet het niet. Stel dat het eens een jaartje tegenzit.



Zodra je aflost op de spaarhypotheek dan verlaag je niet alleen de schuld maar ook het spaardoel van de verzekering. Dus gaat dan de premie omlaag. Als je teveel aflost dan is op een gegeven moment de laagste premie lager dan 1/10 deel van de hoogste premie. Dan (pas) ga je fiscaal fout.



Je kunt ook geld opsparen en afbetalen wat je wil op de datum van je renteherziening. Bij de meeste hypotheken (NIET allemaal) is dit boetevrij voor elk bedrag.



Je kunt jezelf ook dwingen af te lossen. Ze de aflossingsvrije hypotheek bijvoorbeeld om in deels een annuïteitenhypotheek. Dan móet je aflossen en terug is er eigenlijk niet meer tenzij je er moeite voor doet.



Als je al extra aflost dan kun je naar mijn mening beter concentreren op aflossen van de aflossingsvrije hypotheek. Die schuld lost zich niet vanzelf op. Die van de spaarhypotheek wel.

Het lijkt wat raar omdat je, als je aflost op de spaarhypotheek, minder rente en minder premie betaalt. Je houdt echter wel de aflossingsvrij hypotheek over. Premie is echt spaargeld voor jezelf. Dat is niet weg. Stoppen met premiebetalen is geen besparing.



Er is te weinig informatie om iets voor je door te rekenen. Vraag het je eigen hypotheekadviseur eens om iets met je mee te rekenen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf erkend hypotheekadviseur stichting SEH.



Ik ben het met Doreia eens dat aflossen op de aflossingsvrije lening niet echt merkbaar zal zijn. Als ik uit ga van een rente van 4,5% dan scheelt een aflossing van 1200 euro per jaar maar 54 euro in de jaarlasten bruto. Netto is het zelfs maar ongeveer 32 euro, dus nog 3 euro per maand.



Ik denk dat het verstandiger is om het op de spaarhypotheek af te lossen.



Je kunt dit doen met als doel:

1) lagere maandlasten

2) kortere looptijd

Vroeger ook nog hoger op te bouwen kapitaal maar dat mag niet meer.



Als je kiest voor lagere maandlasten dan blijf je hetzelfde bedrag bij elkaar sparen als nu maar je hoeft per maand minder in te leggen dan nu door je extra inleg. Ik verwacht wel dat je dit met een groter vpbedrag per keer zult moeten doen omdat er telkens een herberekening moet plaatsvinden en dat zal jouw financierder niet maandelijks voor 100 euro gaan doen. Ook hierbij zul je de effecten vinden tegenvallen maar het gaat wel veel harder dan bij jouw aflossingsvrije hypotheek. Dat komt omdat jouw extra inleg nog jarenlang voor jouw werkt door het rente op rente effect.



Als je kiest voor kortere looptijd dan gaan jouw lasten nu niet omlaag, maar het is natuurlijk wel fijn om eerder van een deel van de lening af te zijn.



Het is wel zo dat je er altijd rekening meer moet houden dat de inleg op het spaargedeelte bij jouw hypotheek nooit onbeperkt aangevuld mag worden. Gedurende de gehele looptijd moet je binnen een verhouding 1:10 blijven.



Als voorbeeld: stel jouw totale inleg in een bepaald jaar was 1200 euro, dan mag de inleg in alle maten die volgen nooit meer zijn dan 12000 euro. Dit werkt twee kanten op. Stel je hebt ooit veel geld ober en denkt ik ga 12000 inleggen in jaar X, dan mag je nooit meer minder storten dan 1200 euro. Vaak is het dan ook verstandiger om een grote inleg over twee jaar uit te smeren, zodat je altijd nog een kans hebt om minder in te gaan leggen.



Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Hoewel ik het eens ben met dat inleggen op de spaarhypotheek waarschijnlijk gunstiger is (enigzins afhankelijk van al verstreken looptijd, rentepercentage en beperkingen), zou ik toch niet zeggen dat 100 euro per maand 'niets uitmaakt'.



Stel dat de spaarhypotheek geen optie zou zijn, dan zou je, als er nu 100 euro per maand beschikbaar is, en de uitgespaarde rente ook elke maand wordt ingelegd (dus eigenlijk annuitair), na 30 jaar toch bijna de helft van de 125k aflossingsvrije hypotheek zijn afgelost. Ik vind het nogal uitmaken of je met 63k of met 125k schuld blijft zitten.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Als de keuze 'wel of niet extra aflossen?' is:



Houd ook rekening met vermogensbelasting in box 3, als je meer dan 21.139 euro hebt (of 42.278 euro bij fiscaal partnerschap).

Als je aflost, scheelt het je 1,2% vermogensbelasting.
Power to the people
Alle reacties Link kopieren
Extra aflossen is altijd verstandig als je het geld hebt!

De bank vraagt gemiddeld aan hypotheekrente nu zo'n 4 procent. Maar die betaal je niet, want je krijgt ook nog hypotheekrenteaftrek. Dus onder aan de streep betaal je zo'n 2,5 procent. Dat is nog altijd veel meer dan je nu op een spaarrekening krijgt, daar ben je blij als je 1 procent ontvangt. Boven de 20.000 euro spaargeld moet je bovendien ook nog vermogensrendementsheffing betalen. Kortom: het loont dan om je geld in je hypotheek te stoppen. Je houdt daar ook nog een rustig gevoel aan over, aan een lagere schuld en bij evt. verkoop nog extra geld. Houd wel in de gaten dat je niet al je geld in de hypotheek stopt. Houd altijd een buffer over, voor het geval de wasmachine kapot gaat bijv.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben afgelost op de hoofdsom, omdat we voor de andere manieren van aflossen met een adviseur om tafel moesten, contracten aanpassen e.d. en dat zou ook weer geld kosten.



Per 1000 euro aflossen op de hoofdsom (230K) scheelt het ons 1 euro netto aan rente en aflossing Maar goed, het voelt wel goed om dit af en toe te doen, zo hebben we er toch al 10K af en dat is toch mooi meegenomen.
Alle reacties Link kopieren
We betalen bij de Rabobank iets van 2,1% rente.Per 1 augustus van dit jaar nieuwe hypotheek afgesloten voor 5 jaar.



Volgens mij mag je tot 1-1-2015 bij sommige banken tot 100000 euro extra aflossen,dit geldt ook tot die datum dat ouders 100000 euro mogen schenken aan hun kinderen voor een huis
Alle reacties Link kopieren
quote:miss112 schreef op 19 september 2014 @ 14:05:

Vroeger ook nog hoger op te bouwen kapitaal maar dat mag niet meer.

Sinds wanneer is dat afgeschaft? Weet je ook waarom? Nu je het noemt, herinner ik me namelijk dat onze adviseur inderdaad zoiets noemde, maar ik kon er recent niks meer over terug vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:miss112 schreef op 19 september 2014 @ 14:05:

Ook hierbij zul je de effecten vinden tegenvallen maar het gaat wel veel harder dan bij jouw aflossingsvrije hypotheek. Dat komt omdat jouw extra inleg nog jarenlang voor jouw werkt door het rente op rente effect.

LOL! Waarom denk je dat het rente-op-rente effect niet geldt bij aflossen op de aflossingsvrije hypotheek?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een hypotheek van 200.000. Daarvan is 50.000 aflossingsvrij, de rest spaar. We hebben nu al drie jaar op rij 5000 euro afgelost, dus 15.000 in totaal. Iedere 5000 aflossing scheelt ons zo'n 16 euro in de maand. Onze hypotheekrente is 4,3 procent.

16 euro is misschien niet veel, maar 5000 op mijn spaarrekening levert me geen 192 op jaarbasis aan rente op.



Vanaf het moment van aflossing heb je meteen een lager maandbedrag. Dat gaat per dag van de maand. Los je bijvoorbeeld op 20 september duizend euro af, dan berekenen ze vanaf 20 september een lage bedrag. Tot 20 september het hogere bedrag.



Ik zou die 100 in de maand apart zetten en 1x per jaar aflossen. Maar dat is persoonlijk. Je gaat met zo'n aflossing niet veel minder betalen per maand, maar het gevoel dat een lagere hypotheek je geeft is wel heel fijn.
quote:monsterpinguin schreef op 24 september 2014 @ 11:47:

[...]



LOL! Waarom denk je dat het rente-op-rente effect niet geldt bij aflossen op de aflossingsvrije hypotheek?Omdat je rente betaalt over een vast bedrag...
Je kan ook je hypotheek overzetten naar 1 jarig variabel, wij betalen nog maar 3, 6 % rente en het verschil met je oude rente zet je apart en los je daar van af. Je hebt dan ook minder teruggave(afhankelijk van je inkomen) maar je maandelijkse lasten zijn dan echt een heel stuk lager.
Alle reacties Link kopieren
Waterplant, daar hebben wij ook over gedacht. Onze rente vaste periode loopt over 4 maanden af. Maar volgens mij heeft dat niet zoveel zin als je voor het grootste deel spaarhypotheek hebt. Als je minder rente betaalt, dan spaar je immers ook minder rente en moet de inleg op het spaargedeelte weer omhoog om op de einddatum toch aan het beoogde bedrag te komen.

Zo zit het volgens mij, maar moet er nog even goed induiken en afspraak gaan maken met de bank.
quote:Miffy schreef op 25 september 2014 @ 00:03:

Omdat je rente betaalt over een vast bedrag...Het openstaande bedrag van je (aflossingsvrije) hypotheek ja. Die je aflost, dus dat vast bedrag wordt lager. En dus betaal je na die aflossing minder rente.
Alle reacties Link kopieren
Klopt volgens mij hoor suzy1977, wij hebben hetzelfde "probleem". We proberen nu dus gewoon zo snel mogelijk het aflossingsvrije gedeelte af te lossen en op die manier te zorgen voor lagere maandlasten.

Misschien kun je eenmalig extra inleggen? Daar wil ik binnenkort ook nog eens naar gaan kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven