Geld & Recht alle pijlers

Geen salaris door loonbeslag

24-10-2014 10:35 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo



De werkgever van mijn vriend heeft helemaal geen salaris uitbetaald omdat er loonbeslag is en de beslagvrije voet nog niet is bepaald.



Mag dit zomaar?



Alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij mag dat niet. Tot de beslagvrije voet hoor je t krijgen, denk ik. Weet niet zeker
.
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat het verhaal niet klopt. ik heb weleens loonbeslag moeten uitvoeren en dan krijg je als werkgever een brief waarin staat wat het totaal in te houden bedrag is en wat de beslagvrije voet is.



aan de hand daarvan ga je dus 1 deel naar de medewerker en het andere deel aan de eiser betalen.



de werkgever is dus degene die de betaling verricht a.d.h.v. de documenten van de eiser. als die niet duidelijk zijn moet de werkgever de eiser bellen en niet het hele loon inhouden





óf het verhaal is anders dan hier staat/jou bekend is
En doooooor!
www.schuldinfo.nl



Bereken zelf je beslagvrije voet. In elk geval mag je ¤600 euro houden per maand. Krijg jij wekelijks uitbetaald? Dan mag je in elk geval ¤140 euro houden.



De deurwaarder zal zeggen dat zij te weinig informatie hebben gekregen om zelf de beslagvrije voet te kunnen berekenen en halveren hem dus. Dat klopt niet. Maar je moet er ZELF achteraan, door een brief te sturen naar de deurwaarder met je gegevens.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, maar het is toch echt zijn eigenschuld, dat hij geen geld heeft, had hij het maar niet zover moeten laten komen.



Of het mag, geen idee
Lekker sympathieke reactie Renate.



TO, het is vaak niet de werkgever die dit beslist, werkgever moet het in opdracht van een deurwaarder doen.
Alle reacties Link kopieren
Maar even een vraag voor diegene die zei dat ze het ook wel eens kreeg op haar werk en deed wat de deurwaarder vroeg. Er is tochl wettelijk bepaald wat de beslagvrije voet is?



Hier op ex loonbeslag geleged door belastingdienst die dus NIET de beslagvrije voet aanhield maar zelf maar wat bepaalde waardoor er toen in plaats van 1090 euro (wat was uitgerekend ivm belsagvrije voet) maar 390 euro per maand kregen. Ehm hypotheek enzo is denk ik niet belangrijk ofzo? waardoor dan meer problemen. Is het dan niet aan den salarisadministratie die daar een opleiding voor hebben gehad en regeltjes en wetten kennen om dan ook niet int e grijpen? of mag dat niet. Het is uiteindelijk allang klaar en rechtgezet na een paar telefoontjes maar je knijpt hem wel die maand(en) dat het niet aangepast is.
Puck
Alle reacties Link kopieren
Meteen de deurwaarder bellen die het beslag heeft laten uitvoeren. Ze sturen als het goed is formulieren op om de beslagvrije voet te kunnen berekenen.
Sofi: de beslaglegger heeft geen weet van wat jullie woonlasten en premies zorgverzekering zijn. Als het goed is, krijg je een inkomsten en uitgaven formulier van de beslaglegger die je in moet vullen en terug moet sturen.



De belastingdienst is een kei in het op 0 zetten van de beslagvrije voet, helemaal bij de Toeslagen.



Als jij denkt dat de beslagvrije voet te laag is vastgesteld, kun je hem in de link die ik gaf, zelf invullen en kijken of het (niet) klopt. En staan er ook voorbeeldbrieven hoe je de beslagvrije voet kan laten aanpassen.



Denk niet dat beslagleggers het altijd goed hebben, want hun belang is de vordering zo snel mogelijk volledig te innen.
Je hebt altijd recht op een beslagvrije voet maar dit kan je toch gwn aankaarten bij de werkgever? Die weet precies hoe en wat. En als het kan, leven op jouw salaris. Ben je ook eerder van de schuld af
Nee, ze mogen niet het volledige bedrag inhouden. Dus óf je vriend houdt jou voor de gek, óf de werkgever houdt je vriend voor de gek.
quote:renate73 schreef op vrijdag 24 oktober 2014 10:41 Sorry, maar het is toch echt zijn eigenschuld, dat hij geen geld heeft, had hij het maar niet zover moeten laten komen.



Of het mag, geen idee Nou, nou, nogal kort door de bocht, niet? Weet jij veel wat er aan de hand is...?
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 24 oktober 2014 @ 10:53:

Sofi: de beslaglegger heeft geen weet van wat jullie woonlasten en premies zorgverzekering zijn. Als het goed is, krijg je een inkomsten en uitgaven formulier van de beslaglegger die je in moet vullen en terug moet sturen.



De belastingdienst is een kei in het op 0 zetten van de beslagvrije voet, helemaal bij de Toeslagen.



Als jij denkt dat de beslagvrije voet te laag is vastgesteld, kun je hem in de link die ik gaf, zelf invullen en kijken of het (niet) klopt. En staan er ook voorbeeldbrieven hoe je de beslagvrije voet kan laten aanpassen.



Denk niet dat beslagleggers het altijd goed hebben, want hun belang is de vordering zo snel mogelijk volledig te innen.klopt. bij een medewerker waar ik het moest doen waren "ze" vergeten dat hij een vrouw en kind had en dat maakt de voet hoger. dat is toen aangepast. allemaal voordat er ook maar één cent ingehouden was op zijn loon
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
quote:renate73 schreef op 24 oktober 2014 @ 10:41:

Sorry, maar het is toch echt zijn eigenschuld, dat hij geen geld heeft, had hij het maar niet zover moeten laten komen.



Of het mag, geen idee



Sympathieke reactie hoor.... mijn vriend heeft er ook wel eens mee te maken gehad en dat was ECHT GEEN eigen schuld....



Maar goed, to nee dit mag niet! Er zijn berekeningen voor, wat de werkgever of het salarisbureau zou moeten weten! Ze kunnen niet zomaar niet uitbetalen, iemand heeft ook nog andere verplichtingen te voldoen. Er moet (afhankelijk van zijn salaris) altijd een minimum uitbetaald worden.
quote:anoniem198986 schreef op 24 oktober 2014 @ 10:35:

De werkgever van mijn vriend heeft helemaal geen salaris uitbetaald omdat er loonbeslag is en de beslagvrije voet nog niet is bepaald.



Mag dit zomaar?





Ja, dit mag bij iemand die geen vaste woon- of verblijfplaats heeft in Nederland. De beslagvrije voet mag dan op 0 (nul) worden gesteld en dan kan er op het volledige inkomen beslag worden gelegd.



De beslagvrije voet kan dan immers niet worden bepaald, omdat de schuldeisers door het ontbreken van een inschrijving in de gemeentelijke basisadministratie (oftewel: een vaste woon- of verblijfplaats) niet weten of jouw vriend alleenstaand of samenwonend is en/of kinderen heeft.



Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het bovenstaande ook voor jouw vriend geldt. Maar dit is een situatie waarbij er geen beslagvrije voet hoeft te worden berekend. Het is dus niet zo dat het nooit mag.
Informeer jezelf goed to. Er is ook genoeg over te vinden op Internet. Ook instanties maken " fouten". Nu jullie in deze financiële situatie zitten, moet je echt overal bovenop zitten en niets zomaar voor waarheid aannemen.

sterkte. Het zal ongetwijfeld een klote situatie zijn voor jullie.
Alle reacties Link kopieren
Nee, men kan in ieder geval de laagste beslagvrije voet aanhouden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Aan loonbeslag gaat heel wat briefwisseling vooraf lijkt mij, dan had hij maar eerder actie moeten ondernemen lijkt mij.
quote:renate73 schreef op 24 oktober 2014 @ 11:32:

Aan loonbeslag gaat heel wat briefwisseling vooraf lijkt mij, dan had hij maar eerder actie moeten ondernemen lijkt mij.Tenzij de deurwaarder niet akkoord wenst te gaan met een betalingsregeling omdat een loonbeslag voor hen meer zekerheid geeft dat het daadwerkelijk ook betaald gaat worden. Dan kun je lullen als Brugman, maar gaat het beslag gewoon door. Of als je nog nooit met zoiets te maken hebt gehad en je denkt: lekker makkelijk, dan hoef ik me er niet druk om te maken, dan wordt het mooi voor mij betaald, dan kom je van een koude kermis thuis als je opeens helemaal geen geld meer ontvangt. Renate, iets te kort door de bocht dus.
quote:Doreia schreef op 24 oktober 2014 @ 11:39:

[...]



Tenzij de deurwaarder niet akkoord wenst te gaan met een betalingsregeling omdat een loonbeslag voor hen meer zekerheid geeft dat het daadwerkelijk ook betaald gaat worden. Dan kun je lullen als Brugman, maar gaat het beslag gewoon door. Of als je nog nooit met zoiets te maken hebt gehad en je denkt: lekker makkelijk, dan hoef ik me er niet druk om te maken, dan wordt het mooi voor mij betaald, dan kom je van een koude kermis thuis als je opeens helemaal geen geld meer ontvangt. Renate, iets te kort door de bocht dus.



Dit dus.

To wil trouwens advies en geen vermanend vingertje.
Sowieso zijn bepaalde deurwaarders erg goed in loonbeslag zo ver mogelijk in hun voordeel oprekken.



Wij hebben er momenteel helaas ook mee te maken, met twee van dat soort. (En voordat er mensen mee komen zeg ik het zelf maar: ja, dat is in ieder geval deels eigen schuld, en nee, makkelijk en fijn is het nog steeds niet) We zijn nu bezig met een bewindvoerder, zodat iemand met verstand van zaken er tussenin kan springen. Hij gaf al aan dat die loonbeslagen het eerste zijn waar hij naar gaat kijken, want bij ons wordt er ook teveel van het loon afgehouden. Dat gebeurt dus gewoon, ookal mag het niet, en daar moet je dan inderdaad achteraan gaan.
Misschien loopt de werkgever door dit beslag administratief achter en kan niet op tijd betalen? In principe krijgen ze van de deurwaarder door wat ingehouden moet worden. Dit moeten ze uitvoeren. Ik denk dat het dus eerder wat administratiefs is.

Laat hem bellen met de deurwaarder en salarisadministratie om opheldering te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Belastingdienst mag als enige instantie onder de beslagvrije voet gaan zitten bij terugvorderingen.
quote:waterval70 schreef op 24 oktober 2014 @ 12:14:

Belastingdienst mag als enige instantie onder de beslagvrije voet gaan zitten bij terugvorderingen.Niet waar. Zij zijn preferent, maar moeten ook rekening houden met de beslagvrije voet. Ook bij Toeslagen. Zijn al heel veel uitspraken van. Ook de Belastingdienst mag er niet voor zorgen dat mensen hun maandelijkse lasten niet meer kunnen voldoen.
quote:Doreia schreef op 24 oktober 2014 @ 10:39:

www.schuldinfo.nl



Bereken zelf je beslagvrije voet. In elk geval mag je ¤600 euro houden per maand. Krijg jij wekelijks uitbetaald? Dan mag je in elk geval ¤140 euro houden.



De deurwaarder zal zeggen dat zij te weinig informatie hebben gekregen om zelf de beslagvrije voet te kunnen berekenen en halveren hem dus. Dat klopt niet. Maar je moet er ZELF achteraan, door een brief te sturen naar de deurwaarder met je gegevens.Dus ook als je akkoord bent met de door de deurwaarder vastgestelde beslagvrije voet, moet je dan alsnog reageren dat je akkoord bent of zoiets?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven