Geld & Recht alle pijlers

Geld lenen voor auto?

16-06-2010 09:00 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Graag jullie mening. Ik heb een op zich goede auto uit 2002 met 114.000 km erop.Benzine en ik rijd elke dag 115 km voor mijn werk. Dit tikt aardig aan. Hij is op zich best zuinig.. denk zeker wel 1/16. Maar ik zet er per maand zo'n 2500 km bij. Hierdoor daalt de waarde snel.

Maar nu zit ik eraan te denken om de nieuwe punto diesel te kopen, die wegenbel. vrij is en minimaal 1/25 rijd.

Dit zou wel zuiniger zijn. Denk dat mijn huidige auto 3500 waard is. En heb 4000 spaargeld.De nieuwe punto kost 14000 euro. Wie zou er geld lenen om het verschil bij te leggen?

Wie zou mijn huidige auto oprijden?
Wie zou een andere baan zoeken? Ik
Mijn motto is altijd: geef geen geld uit dat je niet hebt (behalve dan eventueel voor een hypotheek).

Uiteindelijk betaal je altijd meer aan rente en ben je dat verschil met die zuinige auto dus ook wel weer kwijt.

Je zegt zelf dat je wel ene goede auto hebt=> ik zou m dus oprijden, of in ieder geval nog even doorsparen!
Ik zou echt geen geld lenen voor een auto.

Zo zonde!

Kun je niet ergens op besparen zodat het sparen sneller gaat?
de functie die ik doe zit niet dichter bij huis.. en heb het goed naar mijn zin. plus het is maar 35 min rijden. heen en dan 35 min terug dus dat valt wel mee. Het gaat me om de kosten.. elke maand toch zeker 200 aan benzine wegenbelasting 25 en dan de afschrijving.
doorsparen, andere baan zoeken, carpoolen enz enz iig NIET! lenen. (alleen het feit dat je er over denkt al.........)

Betere oplossing: oude suzuki swift 1.0 kopen. Kost zo'n 900 euro oid, rijd wel op benzine maar 1/21 als je netjes rijd.
Ik vind dat je maar voor twee dingen moet lenen (indien nodig).

Een huis en voor een studie.
Niet lenen, maar 'n andere baan zoeken als je geen leaseauto van de zaak kunt krijgen.
Nieuwe Punto is leuk, maar verschrikkelijk op de snelweg. Ik had de 1.4 16V en heb hem ingeruild, omdat er niet fatsoenlijk mee in te halen viel op de snelweg. Moest vaak 200 km per dag rijden.

Geld lenen voor een auto is niet heel veel duurder dan een auto zo kopen. Natuurlijk betaal je meer rente, maar als je het op een spaarrekening bij elkaar moet gaan sparen, ben je ook nog wel even bezig. En niet te vergeten de rente die je daar misloopt als je het geld er niet op laat staan.
Een nieuwe auto kopen is altijd duurder. Ook al rijdt ie zuiniger, betaal je geen wegenbelasting e.d.. Je hebt evengoed afschrijving, die is de 1e jaren het grootst.

Daarnaast vind ik lenen voor een auto zo zonde. Je leent geld voor een product dat alleen maar in waarde daalt. Je loopt tevens het risiso dat jenog aan het afbetalen bent terwijl je de auto niet meer hebt.

Overigens de Punto Evo is wel een leuke auto.
Nog een vraag: waarom wil je een nieuwe auto? Wat is er mis met een 2e hands van een paar jaar oud?
en wat doe je als je hem na één week total loss rijdt?

Weg spaargeld, weg inruilwaarde, weg auto.

En oh shit, de week daarna begeeft je wasmachine het. Spaargeld? Zat in je auto.

Financiele tegenvaller? Zit je zonder spaargeld omdat dit in je auto zit.

Ik zou voorlopig deze auto blijven rijden en zelf sparen voor het ontbrekende bedrag. Kan je tegen die tijd kijken of het echt ontzettend nodig is (of een baan dichterbij huis zoeken.. )

Er bestaat ook optie om ex-lease auto's te kopen bij leasemaatschappijen trouwens mocht je hoe dan ook een ander auto willen kopen.
Hij is nog niet tweedehands verkrijgbaar?
De reden die je noemt, dat je auto snel in waarde verminderd omdat je zoveel kilometers rijdt is kul. Dat geldt voor je nieuw te kopen auto namelijk ook en een nieuwe auto schrijft altijd relatief meer af.

Geld lenen voor een auto terwijl je nog een goede hebt, zou ik zelf ook niet zo snel doen.

Reken eens uit wat je iedere maand daadwerkelijk bespaart met de aanschaf van die nieuwe auto. Dit tooltje is daar wellicht handig bij. En kijk dan eens hoelang het duurt voor je de gedane investering eruit hebt.
Wat levert het voordeel nog op als je een lening moet afsluiten met dure rente? Tegen de tijd dat je de auto hebt afbetaald ben je misschien al wel weer toe aan een nieuwe. Dat is dan toch achter de feiten aanlopen? Ik zou gewoon lekker doorsparen en verder rijden met je auto. Of... inruilen voor een (2ehands van dezelfde prijscategorie) die op diesel of LPG loopt. Lijkt mij persoonlijk een betere besparing dan je bespaarde geld gelijk weer terug te kunnen storten in de rente van je lening.
Ik heb geld geleend om mijn auto te kunnen kopen. Van mijn schoonouders.

Inmiddels ook alweer terugbetaald.

Volgens mij zijn er legio mensen die geld lenen voor een auto of gebruik maken van bijv. zo'n Citroenaanbieding van nu de helft en de helft over 2 jaar. De rente die je betaald bij zo'n constructie is vrij laag. Lenen bij de bank is duurder.

Persoonlijk zou ik jouw auto oprijden. Of eens gaan informeren of het niet mogelijk is om een zuinigere auto via je werkgever te kunnen rijden.

Krijg je wel reiskostenvergoeding voor de benzine?
Nog een jaartje wachten, in dat jaar flink sparen en dan deze auto kopen van een jaar oud. Is hij al een stuk goedkoper en je hebt zelf genoeg spaargeld om de rest bij te leggen. Nooit lenen voor zoiets als een auto. Morgen rijd je 'm in de prak en dan zit jij nog jaren met een lening.
...
Heel veel garages hebben aanbiedingen dat je na een jaar of zelfs twee jaar nog een gedeelte kan betalen, rentevrij. Ik zou daar eerst even goed onderzoek naar doen, dan kan je in de tussentijd sparen.

Hoeveel kan je per maand sparen? zou voor mij wel heel belangrijk zijn dat je je eigen spaartegoed snel weer aan kunt vullen ivm calamiteiten.

en hou er rekening mee dat je verzekering wel eens een stuk duurder uit kan vallen, weet niet of je all risk verzekerd bent, maar dat wil je natuurlijk wel met een nieuwe auto en ze voorspellen dat de premies volgend jaar flink zullen stijgen.
quote:hompeltjepompeltje schreef op 16 juni 2010 @ 09:22:

Wat levert het voordeel nog op als je een lening moet afsluiten met dure rente? Tegen de tijd dat je de auto hebt afbetaald ben je misschien al wel weer toe aan een nieuwe. Dat is dan toch achter de feiten aanlopen? Ik zou gewoon lekker doorsparen en verder rijden met je auto. Of... inruilen voor een (2ehands van dezelfde prijscategorie) die op diesel of LPG loopt. Lijkt mij persoonlijk een betere besparing dan je bespaarde geld gelijk weer terug te kunnen storten in de rente van je lening.Als je een lening niet kunt aflossen voordat je auto op of ingeruild is, is de kans net zo groot dat je ook geen nieuwe bij elkaar kunt sparen. Dus die redenering vind ik niet opgaan.
Ik zou het niet doen.

Op een consumptief krediet zit al snel een procent of 10% aan rente. Je zou dan dus 6500,- gaan lenen en alleen al in het eerste jaar ben je dan 650 euro aan rente kwijt. Daar kun je best een aantal maanden wegenbelasting en afschrijving van betalen.

Je argument dat de afschrijving nu zo hoog is, valt natuurlijk in het niet bij een nieuwe auto.

Ik zou nog even doorsparen of op zoek gaan naar een nieuwe auto.
quote:EarthlyMatters schreef op 16 juni 2010 @ 09:30:

[...]

Als je een lening niet kunt aflossen voordat je auto op of ingeruild is, is de kans net zo groot dat je ook geen nieuwe bij elkaar kunt sparen. Dus die redenering vind ik niet opgaan.Daar heb je wel een punt ja.
Als het bedrag dat je gaat besparen op de maandelijkse kosten van je auto (benzine, wegenbelasting, enz.) hoger is dan de rente die je gaat betalen zou ik het zeker doen. Ik zie niet in waarom niet. Hier wordt geroepen 'niet lenen!' zonder argumenten. Daarnaast is het risico beperkt. Waarschijnlijk is de waarde van de auto altijd meer dan het bedrag dat je leent, dus het risico dat je met een schuld blijft zitten die je niet kunt betalen is niet aanwezig...
Nee geen geld lenen voor de aanschaf van een auto. Geld uitgeven wat je niet hebt (maar leent) vind ik echt belachelijk. (Muv een huis of voor studie) Wat als er ineens wat in je financiele situatie veranderd? Zit je mooi te kijken met een lening die je maar niet afbetaald krijgt.

Ik reed in een oude Swift die hier op de eerste blz genoemd werd, overigens haalde ik er maar 1 op 18 km mee. In aug 2009 een nieuwe Suzuki Splash gekocht. Ik heb een dikke 10 jaar in die oude Swift gereden en heb dus 10 jaar gespaard omdat ik wist dat dat ding niet het eeuwige leven heeft. Op het laatst,Swift was 14, begon het ding zoveel mankementen te krijgen, eigenlijk allemaal nog niet echt iets absurds maar wel voor 1500 euro per jaar aan onderdelen dat ik dacht, en nu de deur uit met het ding.

En ik ben dus ook al vanaf aug 2009 aan het sparen voor de volgende auto. Al hoop ik dat deze nog een jaar of 9 blijft rijden. (Beetje hoopvol misschien, ik rijd nl minimaal 25.000 km op jaarbasis)
Ik zou geen nieuwe auto kopen maar een van een paar jaar oud. Ook goed en eenheel stuk goedkoper.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ik zou nooit geld lenen voor een auto.

En ik zou nooit een helemaal nieuwe auto kopen.

Koop er eentje van een paar jaar oud; veel goedkoper en hiervan zijn ook wel zuinige te vinden met een lage wegenbelasting!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven