Geld & Recht alle pijlers

Heb ik dan echt nergens recht op??!

02-09-2014 17:22 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi lieve dames en heren.



Ik zou graag in mijn geval willen weten hoe het zit.

Ik heb altijd gewerkt en tijdens mijn zwangerschap gestopt (bij 4 maanden ongeveer) Ik heb toen een aantal maanden nog ww gehad en die is toen gestopt. Het is nu 6 maanden geleden sinds ik bevallen ben en ik zit ook ongeveer 4 maanden nu zonder enig inkomen in welk vorm dan ook. Ik wil heel graag weer aan het werk en ben ook daarom 2 maanden nu al hard aan het solliciteren. Echter vraag ik mij af of ik nou op geen enkel bijdrage recht heb totdat ik werk heb . Mijn man werkt fulltime maar we komen toch net rond elke maand.



Zijn er hier ook vrouwen (of mannen) die geen werk hebben maar wel iets krijgen per maand? Heb ik ergens recht op?



Alvast bedankt!
Ben je gestopt of ben je met zwangerschapsverlof gegaan? Na je ww verval je in de WWB, maar jij hebt een partner met inkomen. Dus die kan jou onderhouden.



Dus nee, een vorm van uitkering is er voor jou niet, je partner is je voorliggende voorziening.



Wel krijg je:

algemene heffingskorting (166 euro per maand) vanaf 2015.

Kinderbijslag

kindgebonden budget (mits geen te hoog inkomen)

zorgtoeslag (mits geen te hoog inkomen)

combinatiekorting (voor man en jijzelf mits je aan de voorwaarden voldoet).
Alle reacties Link kopieren
Ben je vrijwillig gestopt met werken, zelf ontslag genomen? Dan heb je nergens recht op. Op WW heb je recht naar verhouding tot het aantal jaren dat je gewerkt hebt. Ik geloof dat het nog 1 maand ww is per gewerkt jaar maar dat weet ik niet zeker. Als jullie met het inkomen van je man boven bijstandsniveau zitten, heb je geen recht op een uitkering. Mogelijk wel op toeslagen.
Je bouwt recht op ww op als je werkt. Die heb je gehad. Daarna is er eventueel bijstand voor mensen die in de problemen zitten. Echter heeft jouw man een inkomen, dus dat is niet nodig.

Ben je zelf gestopt met werken? Dat is wellicht niet zo slim geweest in deze tijd.
Waarom ben je helemaal gestopt met werken dan? Dat is de essentie van werken hè, dat je beeld verdient. Als je niet werkt heb je een vangnet in de vorm van ww, maar als iedereen zou worden onderhouden door de staat zou niemand meer ah werk gaan.
Je bent zelf gestopt met werken, maar hebt wel ww gekregen?

Dat spreekt elkaar tegen, leg de situatie eens wat duidelijker uit, als je wilt?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt altijd gewerkt? Hoe oud ben je nu? Ieder jaar werken is 1 maand ww.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
https://www.berekenuwrechtplus.nl



Is een site waar je kan zien waar je in jou gemeente recht op hebt.
Waarom zou je ergens recht op mieten hebben? Je man heeft werk en zolang jullie boven de bijstandsnorm zitten krijg je inderdaad niks. Maar dat is toch logisch? De bijstand is het vangnet voor mensen die niks, maar dan ook niks anders hebben. Ww is voor mensen die net ontslagen zijn en verder is er niks.

Ja, kinderbijslag en kinderopvangtoeslag en huur en zorgtoeslag. Lijkt me al meer dan genoeg.



Welke potjes denk jij dat er zijn? Potje voor vrouwen die stoppen met werken tijdens de zwangerschap? Potje joepie weer een kind erbij? Potje waarom werken als er het niet hoeft? Potje wij willen ook op vakantie en nieuwe kleren?

En wie zou die potjes betalen denk je?
Waarom zou je hulp nodig hebben als jullie het elke maand redden? Dan heb je toch genoeg? Bijstand is bedoelt voor eerste levensbehoeften, niet voor de extraatjes.
Alle reacties Link kopieren
Nee je hebt nergens recht op behalve op de toeslagen dan.

Maar ik vind het wel heel apart dat je dacht dat je dat wel had.
Algemene heffingskortingen, bestaat dat nog ja?



To, je krijgt geen inkomen. Ik ben in maart mijn baan kwijtgeraakt en omdat ik via pgb werkte kreeg ik niet eens een uitkering. Wij leven al 6 mnd van één inkomen.
Alle reacties Link kopieren
Als de ww afloopt, komt de bijstand, maar niet als je teveel vermogen hebt of een voldoende verdienende partner.

Dus nee: je hebt nergens 'recht' op.
Je bent al sinds 4 maanden zwangerschap niet meer aan het werk, je schijft dat je zelf gestopt bent met werken, dus als dat klopt had je geen recht op ww. Maar misschien is dat een onjuiste formulering van jouw kant.

Dus 4 maanden zwanger, nu 6 maanden bevallen. Je wist hoe lang je ww zou zijn toen je in kwam. Dus je wist ook wanneer je zonder inkomen zou komen te zitten. Je bent dus nu al 11 maanden niet aan het werk en sinds 2 maanden pas aan het solliciteren. 2 maanden pas! En dan vraag je waar je recht op hebt.



Waarom zou je ergens recht op hebben? Je komt rond, je werkt niet, je hebt je uitkering opgebruikt. Dus op welke grond zou je iets verdienen? Voor meer luxe? Iets eerder solliciteren was handig geweest, of tijdens je zwangerschap al. Dit was best wel te voorzien. Niet dat dat garanties biedt op een baan, maar dit komt wel heel passief over, na 9 maanden werkloosheid eens gaan solliciteren en gaan vragen of je ergens gratis geld vandaan kunt halen.
Alle reacties Link kopieren
Als je 'jaren hebt gewerkt' is het vreemd dat je maar een 'aantal' maanden WW hebt gehad.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blusher schreef op 02 september 2014 @ 18:38:

Als je 'jaren hebt gewerkt' is het vreemd dat je maar een 'aantal' maanden WW hebt gehad.Op de ww is anders de laatste jaren heel onopgemerkt door veel mensen heel erg gekort. Je hebt echt veel minder lang recht op ww dan een aantal jaar terug.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blusher schreef op 02 september 2014 @ 18:38:

Als je 'jaren hebt gewerkt' is het vreemd dat je maar een 'aantal' maanden WW hebt gehad.Ze heeft 'altijd' gewerkt schrijft ze, dat kan ook 4 of 5 jaar zijn.
quote:sugarmiss schreef op 02 september 2014 @ 18:41:

[...]





Op de ww is anders de laatste jaren heel onopgemerkt door veel mensen heel erg gekort. Je hebt echt veel minder lang recht op ww dan een aantal jaar terug.Nou, ik had toch gewoon recht op een jaar afgelopen jaar, en ik werk echt nog niet zo lang. En volgens mij wordt je zwangerschapsverlof gewoon er vanaf getrokken en krijg je dan een zwangerschapsuitkering omdat je niet beschikbaar bent voor werk 16 weken lang. Dus to heeft wel heel kort ww.
www.toeslagen.nl zelf uitrekenen. Als je man werkt houdt het daar wel zo'n beetje bij op. Je komt rond, net, maar je komt rond.
Nee, je bent vrijwillig gestopt, je kan toch wel nagaan dat je niet makkelijk weer aan het werk zou komen?
quote:olivia1 schreef op 02 september 2014 @ 18:34:

Algemene heffingskortingen, bestaat dat nog ja?



Nog wel maar dat zijn ze aan het afschaffen, die 166 euro die eerder genoemd werd lijkt me optimistisch.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 02 september 2014 @ 18:41:

[...]





Op de ww is anders de laatste jaren heel onopgemerkt door veel mensen heel erg gekort. Je hebt echt veel minder lang recht op ww dan een aantal jaar terug.





Max WW is (nog steeds) 38 maanden



Wekeneis: basisuitkering



Heeft u in de laatste 36 weken vóórdat u werkloos werd, in minstens 26 weken gewerkt (een week is van maandag tot en met zondag)? Dan voldoet u aan de wekeneis. U krijgt een basisuitkering van 3 maanden. Het maakt niet uit hoeveel uur u per week werkte in die 26 weken.



Uw totale WW-uitkering duurt dan in maanden even lang als uw arbeidsverleden in jaren. Bijvoorbeeld 7 jaar arbeidsverleden betekent dat u 7 maanden WW krijgt. De uitkering duurt maximaal 38 maanden.
quote:girasole3 schreef op 02 september 2014 @ 18:41:

[...]





Ze heeft 'altijd' gewerkt schrijft ze, dat kan ook 4 of 5 jaar zijn.

UWV.nl





Wekeneis: basisuitkering



Heeft u in de laatste 36 weken vóórdat u werkloos werd, in minstens 26 weken gewerkt (een week is van maandag tot en met zondag)? Dan voldoet u aan de wekeneis. U krijgt een basisuitkering van 3 maanden. Het maakt niet uit hoeveel uur u per week werkte in die 26 weken.



Jareneis: verlengde uitkering



Voldoet u aan de wekeneis én heeft u de laatste 5 kalenderjaren voordat u werkloos werd ten minste 4 kalenderjaren gewerkt? En heeft u deze kalenderjaren voldoende gewerkt om ze mee te mogen tellen voor uw arbeidsverleden? Dan voldoet u aan de jareneis en krijgt u een verlengde uitkering.



Uw totale WW-uitkering duurt dan in maanden even lang als uw arbeidsverleden in jaren. Bijvoorbeeld 7 jaar arbeidsverleden betekent dat u 7 maanden WW krijgt. De uitkering duurt maximaal 38 maanden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 02 september 2014 @ 17:25:

combinatiekorting (voor man en jijzelf mits je aan de voorwaarden voldoet).



Combinatiekorting is toch alleen voor de minstverdienende partner van een stel ouders die beide werken, of voor een alleenstaanse ouder die werkt?

Volgens mij heeft TO daar dus zekee geen recht op, zolang ze geen inkomen heeft uit werk.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Een bijdrage voor wat, thuiszitten? Nee, daar heb je geen recht op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven