Geld & Recht alle pijlers

Hoe kosten koper financeren (nieuwe regeling)

19-04-2014 20:54 53 berichten
Sinds 2013 is er de nieuwe regeling dat het bedrag voor de kosten koper dat je kan meenemen in je hypotheek afgebouwd wordt tot je uiteindelijk in 2018 het gehele bedrag zelf moet betalen. Van de aankoopprijs van een huis is ongeveer 6 procent k.k. In 2013 mocht je 5% meenemen in je hypotheek en betaalde je die 1% zelf. Dit jaar mag je 4% en betaal je 2% enz enz.



Nu het dilemma. Ik woon sinds 1,5 jaar samen met mijn vriend (5 jaar bij elkaar) bevalt prima en hebben het erg fijn samen. Hebben niet een groot appartement (2 kamer), maar wij voelen ons erin thuis. Over ongeveer 3/4 jaar willen wij aan kinderen beginnen en dachten dus over 2/3 jaar een huis te gaan kopen.



Vriend heeft veel spaargeld, ik zelf ben zeer zuinig met mijn centen maar heb alles zelf moeten betalen en minder kunnen sparen dan mijn vriend.



Wij wilden in de toekomst kijken voor een huis rond de 150.000. De kosten koper zou dan dus neerkomen op een bedrag van 9000 euro. Als wij over 3 jaar gaan kopen voor ongeveer dat bedrag, dan moeten wij dus 7500 zelf betalen.



Wij sparen los van elkaar en gezamenlijk. Mijn vriend zou dat bedrag zo kunnen betalen. Ik daarin tegen niet. Al zouden wij het splitsen, dan zou mijn spaargeld op zijn en waar betalen wij dan de meubelen etc van. Wel even erbij gezegd dat wij marktplaats kopers zijn en dus echt geen vermogen uitgeven.



Mijn vraag luidt dus heel simpel, wat zijn de mogelijkheden om die k.k te financieren? Is een lening handig, of juist heel dom? En is het dus handig om ons plan bij te stellen en eerder te gaan kopen zodat wij minder kwijt zijn aan k.k.



Wij zijn allebei gewoon echt spaarders en willen een buffer behouden. Als er en meubels, verf, klusspullen etc gekocht moeten worden, en de k.k moet worden gefinancierd. Komt het grootste gedeelte op hem neer en dan slinkt de buffer wel enorm.



Als de eerste alinea qua informatie trouwens niet klopt, excuses, maar zo begreep ik hem! So correct me if i'm wrong.
Alle reacties Link kopieren
Dan ga je toch voor een goedkoper huis. Overigens moet je sowieso betalen. Of je nu leent of je spaargeld gebruikt.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
dat je je nu al zo druk kan maken over 7500 die je evt over 3 jaar moet betalen, waarbij je vriend het zonder problemen kan betalen?



ik neem aan dat jullie dan gewoon samen die kosten gaan betalen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het volslagen idioot dat jij je gaat zitten afvragen hoe je jouw deel van de kosten koper kan financieren door een lening af te sluiten terwijl hij dat geld zo heeft liggen.



Je hebt een relatie!



Dit gedrag is niet vol te houden als je aan kinderen gaat beginnen.
quote:Fame schreef op 19 april 2014 @ 20:56:

Dan ga je toch voor een goedkoper huis. Overigens moet je sowieso betalen. Of je nu leent of je spaargeld gebruikt.



Dat is hier (Rotterdam) niet echt mogelijk. In de wijken waar onze voorkeuren liggen en waar er genoeg kamers zijn voor een toekomstig gezin.



Daar heb je zeker een punt hoe je het went of keert, betalen doe je sowieso. Maar als het spaargeld op is, is je buffer weg. En ookal houd je maandelijks dan wat over, dat spaargeld is niet 1 2 3 terug. Een bedrag van 9000 over een hypotheek van 30 jaar scheelt natuurlijk niet veel in je maandlasten, dus ik had dat toch fijner gevonden. Maar helaas, regels en wetten veranderen nou eenmaal.
quote:sugarmiss schreef op 19 april 2014 @ 21:01:

Ik vind het volslagen idioot dat jij je gaat zitten afvragen hoe je jouw deel van de kosten koper kan financieren door een lening af te sluiten terwijl hij dat geld zo heeft liggen.



Je hebt een relatie!



Dit gedrag is niet vol te houden als je aan kinderen gaat beginnen.



Hij heeft een goed betaalde baan en ik wat minder. Hij doet al veel dingen voor mij op financieel gebied dus om hem nou even 7500 of misschien zelfs 9000 euro te laten betalen..



En de lening zou dan niet voor mijn aandeel zijn maar voor het hele bedrag. Nu staat een lening mij niet echt aan. Dus daarom ook de vraag of er meerdere opties voor zijn. Misschien zijn er wel bepaalde regelingen waar ik niet van af weet?
Alle reacties Link kopieren
Doordat de kosten koper mee te financieren waren staan nu heel veel huizen onder water. Die mensen komen in de problemen als hun huis gedwongen verkocht moet worden of willen nu graag verhuizen maar kunnen niet omdat ze de restschuld niet kunnen financieren.



Dus helemaal niet jammer dat het niet meer mee te financieren is.
maar waarom delen jullie de lasten niet?



ik verdien ook (veel) minder dan mijn man én ik bracht 3 kinderen mee zonder alimentatie te ontvangen

is hier gelukkig nooit een issue geweest, alle inkomsten en uitgaven gaan op 1 grote hoop
Alle reacties Link kopieren
Het is voor je eigen veiligheid. Zo min mogelijk lenen. Ik zeg altijd dat de enige lening in je leven een hypotheek mag zijn. Het lenen heeft zo'n gemaksvlucht genomen waardoor het grootste deel van de mensen die in de wsnp zitten nu in de wsnp zitten. Lenen, lenen, lenen. Zo stom.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Alles wat je leent, gaat weer van je maximale hypotheekbedrag af.

Dat schiet dus niet op.
quote:itsme1973 schreef op 19 april 2014 @ 21:06:

maar waarom delen jullie de lasten niet?



ik verdien ook (veel) minder dan mijn man én ik bracht 3 kinderen mee zonder alimentatie te ontvangen

is hier gelukkig nooit een issue geweest, alle inkomsten en uitgaven gaan op 1 grote hoop



Doen we ook. We hebben een gezamenlijke rekeningen en alle vaste lasten en boodschappen etc gaan daar vanaf. Het enige wat we zelf betalen is onze telefoonrekening en zorgverzekering. Daarnaast sparen wij beide en sparen wij nog eens gezamenlijk.



Hij is hier trouwens ook niet degene die moeilijk doet hoor. Want jullie hebben ook gelijk, als er geld is, is het volstrekt idioot om een lening met rente aan te vragen.

Ik baal er alleen zo van dat ik nooit kan opbrengen wat hij wel kan en dat veel dingen op hem neerkomen. Hij doet al zo veel en is al zo lief dat ik ook gewoon op financieel gebied wat meer zou willen bijdragen



Ik denk dat ik gewoon in mijn achterhoofd moet houden dat het geld wat ik nu bij elkaar aan het sparen ben, ipv van een buffer en potje wordt voor de k.k.
quote:jo12345 schreef op 19 april 2014 @ 21:10:

Alles wat je leent, gaat weer van je maximale hypotheekbedrag af.

Dat schiet dus niet op.Scherp.. thanks!
Alle reacties Link kopieren
Nee, je kunt natuurlijk geen lening afsluiten om de kosten koper te financieren. Anders gaat het hele effect teniet dat je die kosten niet meer mee mag nemen in de hypotheek. Je moet het bedrag van tevoren bij elkaar sparen. Lukt je dat niet, dan kan je geen huis kopen.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:n93 schreef op 19 april 2014 @ 21:04:

[...]





Hij heeft een goed betaalde baan en ik wat minder. Hij doet al veel dingen voor mij op financieel gebied dus om hem nou even 7500 of misschien zelfs 9000 euro te laten betalen..





Ik snap het probleem niet zo.

Hij verdient meer dan jij en heeft de mogelijkheid om meer te betalen. Andersom zou jij het ook doen denk ik, of niet?

Als jullie samen een gezin gaan stichten vind ik het absurd dat je zo zakelijk omgaat met je partner en toekomstige vader van je kids.

Ik zou het echt asociaal vinden als hij toelaat dat jij je in alle bochten moet wringen om 'jouw deel' van de kk te betalen als hij het geld gewoon heeft liggen en het makkelijk kan missen. Een lening ervoor afsluiten is dus buiten gewoon absurd.
quote:benasir schreef op 19 april 2014 @ 21:14:

[...]





Ik snap het probleem niet zo.

Hij verdient meer dan jij en heeft de mogelijkheid om meer te betalen. Andersom zou jij het ook doen denk ik, of niet?

Als jullie samen een gezin gaan stichten vind ik het absurd dat je zo zakelijk omgaat met je partner en toekomstige vader van je kids.

Ik zou het echt asociaal vinden als hij toelaat dat jij je in alle bochten moet wringen om 'jouw deel' van de kk te betalen als hij het geld gewoon heeft liggen en het makkelijk kan missen. Een lening ervoor afsluiten is dus buiten gewoon absurd.



Klopt, ik zou het ook doen. Zo zakelijk als ik het zie, ziet hij het niet hoor. En ik hoor het wel is vaker dat ik het gewoon moet accepteren, maar hij werkt hard voor zijn centen en als dat dan naar het grootste gedeelte van de rekeningen moet gaan omdat ik redelijk weinig verdien, kan ik mijzelf daar echt schuldig over voelen.



Ik denk dat de situatie vrij normaal is. Ik denk dat de manier hoe ik erin sta en hoe graag ik het zelf wil regelen niet haalbaar is.
Samen ervoor sparen. Nu zijn wij getrouwd en gaat alles op de grote hoop, maar als je samen een huis gaat kopen, dan doe je dat ook echt samen.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt toch nog 3 jaar om te sparen?



Kun je niet na ratio van inkomen samen een spaarrekening openen voor alle 'gezamelijke' zaken? Ik neem aan dat als je zuinig leeft met 2 inkomens zonder kinderen in 3 jaar al een heel eind bent.
Alle reacties Link kopieren
Naar rato! Niet na, niet ratio, maar naar rato!
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
quote:Grrrlstar schreef op 19 april 2014 @ 21:26:

Je hebt toch nog 3 jaar om te sparen?



Kun je niet na ratio van inkomen samen een spaarrekening openen voor alle 'gezamelijke' zaken? Ik neem aan dat als je zuinig leeft met 2 inkomens zonder kinderen in 3 jaar al een heel eind bent.



Ik zit dat idd nu te overwegen. Iedere maand storten wij nu een deel van ons geld over naar de gezamenlijke rekening en automatisch wordt daar dan weer een deel gestort naar de gezamenlijke spaarrekening. Nu zit ik te denken om los daarvan allebei een extra bedrag in te leggen. En dan idd naar rato van inkomen.



Zal dan wel nog een paar maandjes duren, want nu gaat al het geld dat ik verhoud naar een potje voor mijn (school)examens. Dat is ook best een bedrag (thuisstudie).



Ik denk dat dat gewoon de beste optie is. En dat het dan tegen die tijd een kwestie is van kijken hoeveel er nog bijgelegd moet worden. Ik weet dat het nog wel even duurt, maar ik wil graag dingen van te voren weten. Controlfreak is zacht uitgedrukt.
quote:ClaudeFiolle schreef op 19 april 2014 @ 21:36:

Naar rato! Niet na, niet ratio, maar naar rato!Meteen maar even aangepast, ik dacht ook dat het ratio was
quote:ClaudeFiolle schreef op 19 april 2014 @ 21:36:

Naar rato! Niet na, niet ratio, maar naar rato!Och, ratio hierbij gebruiken is ook wel slim!
Alle reacties Link kopieren
quote:Fame schreef op zaterdag 19 april 2014 21:08 Het is voor je eigen veiligheid. Zo min mogelijk lenen. Ik zeg altijd dat de enige lening in je leven een hypotheek mag zijn. Het lenen heeft zo'n gemaksvlucht genomen waardoor het grootste deel van de mensen die in de wsnp zitten nu in de wsnp zitten. Lenen, lenen, lenen. Zo stom.



Dat heb ik ook van mijn ouders meegekregen. Is denk ik een belangrijke les.



En lukt het dan niet om een huis te kopen? Dan niet.

Mijn ouders huren ook nog steeds. Zij konden vroeger ook geen huis kopen. So be it.
Alle reacties Link kopieren
Ook waar, reisa1978.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt in 3 jaar tijd toch wel 7500 gespaard als je beide werkt?!



Overigens heb ik dat hele meefinancieren van KK nooit logisch gevonden.

Jaren geleden ver voor de financiele crisis hier al heel wat discussies gevoerd over dit onderwerp.
@girasole3, hij (waarschijnlijk) wel maar ik niet (zijn ook nog best jong).

Ik werk momenteel als oppas omdat ik geen baan heb kunnen vinden na mijn studie. Nu in een andere studie geïnvesteerd. Ik verdien niet veel, maar heb ook niet te klagen want ik heb gelukkig iig iets. Maar 7500 is niet haalbaar voor mij in 3 jaar. Ik doe er nu alles aan om snel klaar te zijn met die opleiding en hoop dan een baan te vinden. Maar ik ga er liever uit van het salaris dat ik nu heb dan het salaris wat ik over 1,5 kan hebben.



Maar er is een plan.. Na aanraden van reisa1978.

Net even zitten berekenen en over een maand heb ik ongeveer al het geld voor mijn examens. Dus dan gaan wij daarna beide extra inleggen in de gezamenlijke spaarrekening. Wij komen dan echt wel op een behoorlijk bedrag uit. Het zal er dan alsnog wel op neer komen dat mijn vriend wat zal moeten bijleggen of wat meubelen zal moeten betalen. Maar wij zijn erg goed in koopjes jagen



Zodra ik een baan heb, blijft hij gewoon meer betalen, omdat wij het prima redden nu. Ik ga dan hard sparen voor mijzelf. En dan trekken wij de balans weer een beetje op. Maar idd naar rato, ik leg mij erbij neer.



Maar thanks voor de input en wijze woorden! En dan met name reisa1978

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven