Geld & Recht alle pijlers

Hoe vaak een kleine of grote beurt voor de auto?

30-12-2009 21:54 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



ik heb een auto van 1 jaar. Er is me aangeraden om nu een afspraak te maken voor een kleine beurt, is tussen de 250-300 euro. Wat betalen jullie gemiddeld en hoe vaak doen jullie een kleine of grote beurt voor de auto? Ik wil graag veilig rijden, maar mijn auto heeft net toevallig een tussendoorse oppervlakkige check gehad. Ik vraag me af wat ik het beste kan doen, gezien APK pas vanaf het vierde jaar hoeft.



Bedankt!
Dat is erg afhankelijk van het merk, type, leeftijd, kilometers per jaar, etc. Ik heb een auto die de beurten zelf aangeeft en bij de andere moet het om de zoveel kilometer. Die laatste heeft net een kleine beurt gehad van ruim 600 euro, maar die auto is ruim 9 jaar oud en daar moesten wat dingetjes aan worden gedaan (uitlaat en nieuwe accu). Mijn andere auto is een BMW en die garage hanteert ook BMW-prijzen voor onderhoudsbeurten



Ik ben er altijd voor om alle onderhoudsbeurten op tijd te laten uitvoeren bij de merkdealer. Maar wij zijn wel bovengemiddeld zuinig op onze auto's. Ze zijn nu ruim 9 en bijna 8 jaar oud, maar ze gaan nog steeds om de zoveel tijd keurig naar de merkdealer. Duur? Ja, maar ze rijden nog steeds perfect en ze zien er nog erg goed uit.



Met verkopen kan het ook handig zijn als de auto alle beurten bij de merkdealer heeft gehad. Er wordt toch steeds vaker naar gekeken (in ieder geval wel door ons ).
Alle reacties Link kopieren
Mijn auto is nu drie jaar oud, maar was nieuw toen ik 'm kocht. Na een jaar heeft ie een kleine beurt gekregen, dat kostte toen rond de 150 euro. Na twee jaar een grote beurt, was rond de 200 euro geloof ik. Dit jaar weer een kleine beurt, van 150 euro. Het bedrag wat jij noemt, vind ik dus nogal hoog.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een wat oudere auto, die krijgt 1x in het jaar gelijk met de APK keuring een grote beurt. Kleine beurten doe ik niet aan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn auto krijgt 1 x per jaar een grote beurt bij de merkdealer en daar moet ie het mee doen. Ik rijd pakweg 45.000 km per jaar. Gaat al jaren prima. Ik houd wel het oliepeil, remblokken en de banden (spanning, profieldiepte) goed in de gaten.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
kleine beurt rond 200 en grote met apk 300-400 euro. Ik heb een auto van ongeveer 10 jaar.
Alle reacties Link kopieren
volgens mij kun je in het onderhoudsschema van je auto zien wanneer er welk onderhoud nodig is. Op de website van de dealer is dit vaak terug te vinden en anders even naar vragen.

Bij iedere onderhoudsbeurt wordt dan weer net iets extra's of anders gedaan dan de vorige keer en dat kan soms een prijsverschil opleveren.
Alle reacties Link kopieren
Oke. Ik rijd weinig kilometers per jaar, zo tussen de 11.000 en 14.000 km. Het is het kleinste model. Maar een kleine beurt voor 300 euro is nogal wat voor zo'n auto. Laten jullie het altijd bij jullie eigen dealer doen?
Het moment is afhankelijk van het merk en type auto en het moet na zoveel km of na zoveel tijd gebeuren (afhankelijk van wat eerder bereikt wordt: de periode of de km stand). Je kunt dit overigens terug vinden in de boekjes die bij de auto horen (zijn ook op internet te vinden). Daar staat ook in wanneer remmen, distributieriemen ed vervangen moeten worden. Het kan ernstige gevaren, veel schade en hoge kosten opleveren als je dat soort dingen niet op tijd doet, dus het is verstandig om je daar even in te verdiepen.



(PS voor Wuiles: mijn vader sleutelde altijd, vandaar dus )
Auto van 3 jaar oud, de kleine beurt bij een dorpsgarage laten doen, plus wat extra dingetjes.

150 euro.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kim05 schreef op 30 december 2009 @ 21:54:

Hallo,



ik heb een auto van 1 jaar. Er is me aangeraden om nu een afspraak te maken voor een kleine beurt, is tussen de 250-300 euro. Wat betalen jullie gemiddeld en hoe vaak doen jullie een kleine of grote beurt voor de auto? Ik wil graag veilig rijden, maar mijn auto heeft net toevallig een tussendoorse oppervlakkige check gehad. Ik vraag me af wat ik het beste kan doen, gezien APK pas vanaf het vierde jaar hoeft.



Bedankt!



Als jouw auto één jaar oud is, dan zit er nog fabrieksgarantie op.

Zolang hij in die garantie zit, kan het slim zijn om de door de fabrikant aanbevolen onderhoudsintervallen in acht te nemen. Dan sta je wat sterker als je aanspraak op die garantie moet doen, en je maakt meer kans op coulance indien er na afloop van diezelfde garantie iets stuk gaat.



Ik heb een twaalf jaar oude auto, en breng hem iedere 25.000 km naar een bedrijf met een goede prijs-kwaliteit verhouding. Of eerder, als ik dan nodig vind.

In januari moet 'ie weer, luchtfilter laat ik bijvoorbeeld niet vervangen, ziet er nog prima uit. Ruitewissers vervang ik ook zelf (Halfords) ik zeg altijd tegen de garage dat ze daar vanaf moeten blijven, anders gaan ze vaak onnodig onderdelen vervangen.



Tip: wees beleefd maar zeer wantrouwend als jouw garage je advies geeft en dergelijke.
Let er trouwens op dat je de beurt in het onderhoudsboekje bij laat schrijven, dat kan ooit van belang zijn als je de auto weer wilt verkopen. Een auto die goed en op tijd onderhoud heeft gehad, bij voorkeur van een dealer, levert vaak wat meer op en wordt makkelijker verkocht dan een een auto die dat niet heeft gehad.
En over die kosten, 300 lijkt mij ook erg veel voor alleen een kleine beurt. Maar als bijv. de distributieriem, de banden en/of de remmen ook aan vervanging toe zijn, en dat bij de offerte inbegrepen is, dan valt het wel weer heel erg mee.
Alle reacties Link kopieren
Richting de 300 euro voor een kleine erg nieuwe auto met weinig km lijkt mij erg kostbaar.



Hier kun je lezen wat zoiets bij een Toyota Yaris kost = 114 euro!



Yaris onderhoudsprijzen



Toyota downloads
Alle reacties Link kopieren
quote:nummerzoveel schreef op 30 december 2009 @ 22:27:

Let er trouwens op dat je de beurt in het onderhoudsboekje bij laat schrijven, dat kan ooit van belang zijn als je de auto weer wilt verkopen. Een auto die goed en op tijd onderhoud heeft gehad, bij voorkeur van een dealer, levert vaak wat meer op en wordt makkelijker verkocht dan een een auto die dat niet heeft gehad.Bedankt voor je goede tips! Ik had inderdaad het idee dat ze me vanalles konden wijsmaken. Je kan bijv. ook een tussentijdse check doen voor 50 euro. De dingen die ze dan controleren kwamen exact overeen met de dingen die in een kleine beurt voorkomen. Volgens mij stelt een kleine beurt weinig voor en het stoort me ook dat ik niet kan controleren wat er gecheckt wordt. Waar kan je een kleine beurt laten uitvoeren met goede prijs-kwaliteitverhouding? Kwikfit?
Alle reacties Link kopieren
Hij is nieuw, dus spring er voorzichtig mee om en laat het bij de dealer doen van je merk.



Ik laat zelf eens per 1.5 jaar een (middel)grote beurt doen.



Tussendoor moet je wel banden, vloeistoffen e.d. nakijken.

Dat kunnen ze ook voor je doen, kost bijna niks.



Ga niet naar Kwik-Fit en die zooi.
Ik zou eerst even wat dealers in de omgeving bellen om te vragen wat het zou kosten. (Check eerst even je km stand, dan kunnen ze je ook vertellen of er nog meer onderhoud moet gebeuren). Daarna kun je idd de Kwikfit bellen en hun vragen wat het bij hen zou kosten. Houd er wel rekening mee dat ze bij de Kwikfit en aanverwante bedrijven ook nog wel eens willen roepen dat er meer moet gebeuren dan eigenlijk het geval is.
En wat Quattro en Brown_eyes zeggen klopt ook, houd dat dus in je achterhoofd voor je een beslissing neemt. (Mijn man had een auto met gratis een soort van ANWB service vanuit de dealer. Dat geldt ook alleen als je onderhoud bij de dealer uit laat voeren. Zonde om garantie en zo'n service voor een paar tientjes te laten schieten)..
Alle reacties Link kopieren
Grote beurt pal voor de vakantie - voelt wel veilig. Dus dat is in de zomer. Dan in de winter een zg. kleine beurt/wintercheck.

En daarnaast ga ik als ik gekke dingen merk.



Heb een auto van 9 jaar oud. Had er daarvoor eentje die 22 jaar is geworden met bovenstaand recept.
Alle reacties Link kopieren
Beurten met een nieuwe auto doe ik volgens schema, dus of elk jaar óf het aantal kilometers dat ze aangeven. En dan wat het eerst komt. (als hij nog in de fabrieksgarantie zit, behoud je die zo namelijk. Als je het niet doet, vervalt je garantie)



Dus als je het precies volgens het boekje doet heb je gewoon je garantie.

Bij mij was het het ene jaar grote en het andere jaar een kleine beurt.
Alle reacties Link kopieren
hier ook een auto van één jaar oud.



Eens per jaar de beurt of bij iedere 15000 km.

kwam bij mij ongeveer tegelijk...



En was daarvoor Eur 166,- kwijt...kan er weer een jaar tegenaan!
Alle reacties Link kopieren
hier een auto van 1,5 jaar oud. Is nog niet in de beurt geweest. Het schijnt dat de boordcomputer aangeeft wanneer dat nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Om de zoveel km toch? 15 000 ofzo? als de auto nieuw is kun je naar kwikfit voor winterbanden enz, maar je moet echt naar een garage van je dealer voor de beurt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Flashy schreef op 30 december 2009 @ 23:31:

Om de zoveel km toch? 15 000 ofzo? als de auto nieuw is kun je naar kwikfit voor winterbanden enz, maar je moet echt naar een garage van je dealer voor de beurt.



Mijn autootje heeft inmiddels 25.000 km gereden en hoeft nog niet in de beurt.

Maar ik hóef toch niet naar de dealer voor een beurt? Gewoon een goede garage kan net zo goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Citroen ZX van 16 jaar oud. Bijna een ton op de teller. Ik heb hem nu bijna een jaar en heb hem 1 keer een grote beurt laten geven, was overigens niets aan behalve het tellertje van de kilometer was kapot (kon dus niet zien hoe hard ik reed) en dat plus uren natuurlijk enz. kostte me iets van 200 euro. Vind het meevallen, doe het iig niet vaker dan 1 keer per jaar.

Heb hem ook nog APK laten keuren dus hoop dat 'ie er weer een tijdje tegen kan.



Overigens heb ik andere auto's gehad die ik helemaal niet liet keuren maar dat raad ik ook niet aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven