Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel spaargeld is gemiddeld voor een student

07-07-2013 22:44 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Even een vraag uit nieuwsgierigheid. Ik ben een student van 21, ik woon nog thuis. Hoef geen kostgeld te betalen omdat ik nog studeer en ik mijn steentje bijdraag in het huishouden verder financier ik alles zelf zoals ziektekosten, studiekosten, abbo, huisdier kosten etc.



Mijn ouders hebben vroeger voor mij een bedrag gespaard voor 'later' en zelf probeer ik elke maand geld opzij te zetten op mijn spaarrekening. Ik ben dus actief bezig met sparen voor mijn idee. Het gaat niet hard maar al is het 20 euro, toch iets gespaard.



Mijn vraag is, hoeveel spaargeld is gemiddeld om te hebben voor iemand van 21 jaar? Of hoeveel hadden jullie gepaard toen je rond de 21 was?



Liefs!
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel heb jij op dit moment gespaard?
Alle reacties Link kopieren
Toen ik 21 was wisselde mijn spaarsaldo tussen de 0 en 200, het saldo op mijn betaalrekening was weekje maand een keer -1000 en mijn studieschuld nam alleen maar toe
Misschien dat er toen 1000 op mijn spaarrekening stond.
Alle reacties Link kopieren
500? Weinig iig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb met werken, (begon met werken toen ik 15 was, nu even geen werk) heb nu iets meer dan 4000 euro zelf verdient



Zit denk ik ook een groot verschil in of je al vroeg uit huis was of niet?
Wat goed bezig, cupcakje! Het is slim om te sparen ook al is het maar een klein beetje. Kijk wel naar de rente bij je huidige rekening en kijk ook naar banken waar je een hogere rente kunt krijgen onder veilige voorwaarden (depositogarantiestelsel ed).



Ik adviseer mijn neefjes en nichtjes om zo min mogelijk te lenen bij duo ivm mijn zelf geleerde lessen, maar helaas lukt dat niet zo best...

Bij mij leek het altijd op zoals Kaatje het stelt.



Verdient=verdiend in dit geval
Alle reacties Link kopieren
Ik was vroeg uit huis, maar dat had weinig impact op mijn spaargeld.



Ik had trouwens wel veel geld op mijn rekening, maar dat had wel een reden.
Alle reacties Link kopieren
Moet eerlijk zeggen dat ik ook erg zuinig ben, dat heb ik in mijn opvoeding er echt ingestampt gekregen. Maar ik denk wel makkelijker de kans krijg om te sparen omdat ik nog thuis woon..



Mijn beste vriendin woont wel al uit huis en als ik hoor hoeveel dat allemaal kost ook voor onderhoudt, kan alleen maar zeggen dat ik daar echt respect voor heb
Alle reacties Link kopieren
Heel netjes idd! Ik had ook altijd Een buffeltje van eigen spaargeld van 5000 euro ongeveer als student. Mijn collegegeld spaarde ik elke maand bij elkaar en betaalde ik elk jaar in 1x.
Alle reacties Link kopieren
Dankje cheery! altijd fijn om te horen, ik wil na mijn huidige studie MBO-4 verder studeren op HBO en heb mij altijd al voorgenomen dat geld geen reden mag zijn om daar niet aan te beginnen.



Bootje_op_de_golven: mag ik vragen wat die reden is? hadden je ouders ook voor jou gespaard? of had je zelf een goede baan? of iets anders?
Alle reacties Link kopieren
Atelier_madame: dat doe ik ook! stuffie opzij en ik betaal ook altijd in 1x. Dan heb ik dat maar gehad denk ik altijd haha :P
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu zo'n 1600,- denk ik, misschien iets meer (te lui om inloggegevens te zoeken ). Komt omdat er net een aantal grotere uitgaven vanaf zijn gegaan. Ik wil het nu graag weer opkrikken.



Als je nog thuis woont zou ik veel sparen. Reserves hebben is heel fijn!
Liever elitair dan een pauper!
Alle reacties Link kopieren
quote:cupcakje21 schreef op 07 juli 2013 @ 22:57:

Bootje_op_de_golven: mag ik vragen wat die reden is? hadden je ouders ook voor jou gespaard? of had je zelf een goede baan? of iets anders?Ik ging trouwen op mijn 21ste en trouwen kost geld Dus heb ik tijdens mijn studententijd hard gespaard.
ik stond rood bij de bank
en ik had een schuld bij de stufi
en ik had een studentenkrediet.
k sta dik rood en mijn spaarrekening heeft het magische saldo van 0.01 cent. Het is dat ik die niet kan overmaken naar mijn lopende rekening anders had ik het gedaan...
Alle reacties Link kopieren
quote:Atelier_madame schreef op 07 juli 2013 @ 22:56:

Heel netjes idd! Ik had ook altijd Een buffeltje van eigen spaargeld van 5000 euro ongeveer als student.

Wat leuk, een buffeltje! Maar wel een prijzig beestje.



Ik zat in een erg luxe (en nogal verwende) positie als student, woonde thuis (waar ik ook wat bijdroeg in het huishouden), hoefde niet te lenen en weinig te werken. Ik kon mijn energie (en geld) steken in mijn studie en hobby's. Erg fijn!



Echter, ondanks het feit dat je een studieschuld opbouwt is lenen geen dom idee als student. Het is een beter idee dan heel veel werken in een niet-inhoudelijke* bijbaan, want dit kost veel tijd en energie, betaalt relatief slecht, en heeft bij veel studenten ook studievertraging tot gevolg.

Op het moment dat je je diploma op zak hebt ben je tot veel interessanter en inhoudelijker werk in staat (even afgezien van de banenmarkt in sommige sectoren momenteel), dat beter verdient en waar je voor opgeleid bent (wordt). Voorwaarden om een studieschuld af te betalen zijn meestal gunstig (rente 2-4% ofzo). Meer lenen dan je nodig hebt is uiteraard niet zo slim, omdat spaarrentes (~1,5%) zo laag zijn dat ze inflatie (2-3%) al nauwelijks compenseren, noch de studieschuldrente. Rood staan (8-15%) is daarentegen meestal erg duur.



Over sparen; dit kun je alleen maar doen als je wat overhoudt maar ik denk dat het gunstig is om iedere maand een klein bedrag te sparen, al was het maar omdat dat een goede gewoonte is. Geld dat op een spaarrekening staat geef je minder snel ongezien uit (dat je eigenlijk niet weet waar het aan opgegaan is). Als je op jezelf zou wonen of bijvoorbeeld een auto zou hebben, heb je een grote buffer nodig om grote onvoorziene uitgaven te dekken, maar dat is in dit geval wat minder aan de orde.



Nou ja, om iets meer op de originele vraag van TS terug te komen, geld wat je niet uitgeeft spaar je en nog bij je ouders wonen maakt dat je dit inderdaad ook in significante mate kunt doen. Je weet nooit wanneer dit geld bijzonder goed van pas gaat komen. Dus ik zou proberen een paar duizend euro te sparen, als je het kunt missen.





* met een inhoudelijke studentenbijbaan bedoel ik iets dat aan je studie relateert; iets dat je als relevante werkervaring zou kunnen opvoeren vanaf het moment dat je met je diploma op zak gaat solliciteren.
Konijn, met betrekking tot de niet-inhoudelijke bijbaan versus lenen bij duo ben ik het met je eens. Wel tot op zekere hoogte, want een dag in de week werken levert wel een deel van een maandinkomen op. Ook bouw je er nog altijd ww-rechten mee op, heel gunstig in deze tijd. Plus je leert er werkhygiene: op tijd komen, naar je baas luisteren, je collegiaal opstellen etc. Allemaal zaken die je hoe dan ook van pas komen in je verdere carrière.



Lenen om er ruimer voor te staan en een luxeleventje te kunnen leiden, dat is dan weer niet zo slim.
Alle reacties Link kopieren
Meds: +1, +1, +1 hahahahaha. Daarvan gelukkig nu alleen de studieschuld over de rest is afbetaald. TO op mn 21 had ik de tijd van mn leven, betaalde wel altijd mijn rekeningen maar had absoluut geen spaargeld
Ik heb als student altijd veel bijverdiend. Ben nu net afgestudeerd en ga van mijn spaarcenten (6000 euro) vanaf volgende maand een leuke reis maken .
Oh en heb geen studieschuld
Alle reacties Link kopieren
Weinig...jij?
Alle reacties Link kopieren
Niets. Duur huisdier, veel dierenartskosten en gone. Achja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven