Geld & Recht alle pijlers

Huurhuis of Koophuis?

20-10-2014 18:57 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!



Wat vinden jullie; ik woon al 5 jaar samen met mijn vriend in een sloeber huurhuis wat ik best vind. Lekker weinig maandlasten en daardoor kunnen doen waar je zin in hebt. Het is niet echt groot, is een flat en heeft dus geen tuin maar verder vind ik het best uit te houden.



Toch lijkt een koophuis me ook wel wat. Meer ruimte, een tuin enz enz, jullie kennen de pluspunten wel.



Nu vraag ik me af wat ik nou zou moeten doen... Lekker blijven zitten waar ik zit ( vooral nu ik zelf geen kinderwens heb) en doen waar ik zin in heb of serieus gaan worden en een huis kopen?
Wat vind je vriend ervan?
Zolang je naar je zin en goedkoop woont, zou ik daar lekker blijven. Zeker als je nog wil doen waar je zin in hebt.
Je hoeft natuurlijk niet direct een koophuis te hebben voor meer ruimte/ tuin. Je kunt ook kijken naar een ander huurhuis.



Een koophuis heeft voor-en nadelen. Voordeel is dat je zelf kunt bepalen wat je met ruimtes doet, muren uitbreken, keuken/badkamers plaatsen, mogelijk een uitbouw realiseren. Bij een huurhuis gaat dat minder makkelijk. Echter zit je met een huurhuis aan een hypotheek vast ( tenminste, ik ga ervan uit dat dit nodig gaat zijn) en zul je zelf onderhoud etc. moeten financieren. Het kan een behoorlijke last zijn, zeker in minder goede tijden. Daar waar je een huurhuis makkelijker op kunt zeggen en kunt verhuizen, mocht dit nodig zijn.



Zelf hebben we een koophuis, huren is hier lastig ( een woonplaats met weinig huurwoningen, sociaal komen we niet voor in aanmerking en particulier is echt schandalig duur). Uitgegaan van alle mogelijk doemscenario's die ons te wachten kunnen staan, ervan uitgegaan dat we hier, mocht het echt nodig zijn, 30 jaar kunnen wonen, kinderen kunnen krijgen, ook met lichamelijke gebreken kunnen wonen etc. gekocht.

Nu hadden we wel het geluk dat we qua koopwoningen in een relatief goedkope regio wonen en ik ouders heb die ons een steun in de rug hebben gegeven. Dat zorgt voor behoorlijk wat lucht in de maandelijkse lasten.



Het is echt afwegen van zaken. Ik zou, zolang je prettig ( en goedkoop) woont, gewoon blijven zitten.
Dat ligt aan je wensen.

Wat wil je betalen, wat kan je missen en hoe wil je wonen? Ik heb eerst uitgerekend wat ik kon lenen, daarna gekeken wat ik daarvoor kan kopen, toen pas gekeken wat ik dan zou gaan betalen per maand.

In mijn geval zou ik als scheefhuurder binnen10 jaar meer dan 1000 euro huur betalen terwijl ik als koper op een veel lager bedrag uitkom. (En dat blijft laag I.t.t. Huurprijzen)
Alle reacties Link kopieren
Een tuin is overigens echt niet altijd een pluspunt. Zo'n tuin moet ook onderhouden worden en op een balkon kun je ook prima buiten zitten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft het een hele tijd vooruit geschoven, volgens hem ging de woningmarkt nog meer achteruit, hij had een nare relatie achter de rug en vertrouw-issues enz enz In die fase dacht ik dat ik het per se wou, want ja, zo hoort het als je serieus verkering hebt. Toen hij eindelijk na 5 jaar zeuren het licht leek te zien deinste ik een beetje terug. Klinkt dom maar opeens besefte ik me dat ik dan ipv 250¤ per maand, wel 600¤ moet gaan betalen! Ook ben ik in een ik-kan-morgen-wel-dood zijn fase en wil ik van alles doen nu het nog kan zoals meer reizen. Ben een beetje bang dat m'n leven soort van voorbij is als ik veel hogere maandlasten krijg! Een rondreis door Amerika a 3000¤ pp hoef ik dan niet meer te doen bv.
Alle reacties Link kopieren
Waar twijfel je dan nog over? Je hoeft geen huis te kopen?
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Katwijk en daar zijn huizen die mij wat lijken toch wel rond de 270.000¤ . Ook wij zijn scheefhuurders de huur gaat wel elk jaar omhoog ( tot bepaalde hoogte) Pfff lastige keuze's allemaal! Ik vind dat maar niks dat ouder worden en alle verantwoordelijkheden en keuze's die daar bij horen haha ;)
Dan moet je het niet doen, als je er zo bang voor bent. Het kan altijd nog. Van dat huurhuis kom je gewoon af, een koophuis is een veel grotere verantwoordelijkheid. Ik huur ook en vind het wel prima, ik zit niet vast. Heb daar geen zin in ook. Kopen komt nog wel keer. Of niet, dat kan ook nog.
Alle reacties Link kopieren
Lekker betaalbaar blijven huren.



jarenlang was een koophuis het. En nu hoor je de keerzijde, bij scheiding enzo. Blijf je met een restschuld zitten vaak.



Ik hoor hier even geen succesverhaal.



Huur gaat elk jaar omhoog maar daarin tegen bel je de loodgieter/raamzette enz en je hebt geen rekening.

Als je een koophuis hebt moet je dat allemaal zelf betalen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij zeggen ze ook vaak geen koophuis.



Bij het idee alleen al, geen geld voor een ketelvernieuwing hoor ik dan. Of ander onderhoud waar even geen geld voor is.



Ik krijg het ook benauwd ervan. Ik blijf ook zitten in mijn huurhuisje zonder tuin. Ik ben nu tevreden en we kunnen nog van alles redenlijk wat doen. Dat is mij in deze tijd heel wat waard.
Alle reacties Link kopieren
Rente is nu wel heel laag. Huizenprijs ook. Dat afgezet tegen vrije sectorhuurprijs heeft mij doen besluiten te gaan kopen. Bespaar 300 euro per maand. Alleen doe ik omgekeerde: ga van eensgezinswoning naar appartement.



Goedkoper dan 250 kun je niet wonen. Afwegen wat je belangrijker vindt: woongenot of veel op stap. En zo te horen isdie keuze gemaakt!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind kopen verstandiger.. Huren zie ik meer als de aflossing en rente (+winst) van iemand anders zijn hypotheek betalen terwijl je zelf niks opbouwt.



Ik ben 21 en heb onlangs een huis gekocht. Heb er aardig in zitten verbouwen waardoor de waarde nu al flink is gestegen. Voordeel is wel dat ik hem alleen heb gekocht (woon nog niet samen met mijn vriend, die overigens ook zelf een koophuis heeft). Ik zal dit huis, mocht ik gaan samenwonen, gewoon aanhouden aangezien de maandlast erg laag is. Zo bouw ik voor mezelf wat op, voor later. De maandlast is aanzienlijk laag (¤400), terwijl als je dit huis huurt ¤900 pm moet betalen....



Ik vind huren dus zonde! Ik zou lekker gaan kopen als het kan
Alle reacties Link kopieren
Kopen betekent eigenlijk dat je van de bank huurt. En dat kosten die normaal voor de verhuurder zijn, nu voor eigen rekening is.



Of je moet daadwerkelijk in staat zijn om je huis snel af te betalen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Wat is een slober huurhuis?





Groot (groot!) voordeel van huren vind ik dat je niet vast zit aan je woonplaats. De wereld is zo groot, en met huren kan je gewoon je huur opzeggen en weg verhuizen. Met kopen moet je eerst je huis zien te verkopen en dat is lang niet altijd makkelijk.
Zeg maar Spijker.
quote:sugarmiss schreef op 20 oktober 2014 @ 19:11:

Een tuin is overigens echt niet altijd een pluspunt. Zo'n tuin moet ook onderhouden worden en op een balkon kun je ook prima buiten zitten.

Maar je zit bij buren op de lip (en dan vaak ook nog onder en boven! En hebt geen greintje privacy. Met 'n ruime tuin om je huis heen zit je tenminste lekker vrij.



Wel een huis kopen wat je op jouw salaris kunt betalen zodat je er kunt blijven wonen zodra je relatie voorbij is. Zo zonde om 'n huis te kopen en met 'n berg restschuld achter te blijven als je uit elkaar gaat.
Alle reacties Link kopieren
Voor ons was een koophuis ruim 200 euro per maand goedkoper dan een huurhuis. Mocht je willen en kunnen kopen, doe het dan nu. De rentes zijn erg laag
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een koophuis, maar de tuin heb ik nog niet gevonden hoor .

En ondanks dat koophuis (alleen!), heb ik ook nog een rondreis Australië gemaakt van 8000 euro. Dus het een sluit het ander natuurlijk niet per definitie uit.

Het lijkt me overigens sterk dat je een huis kunt kopen van 270000 en dan maar 600 aan hypotheek betaalt. Tenzij je veel eigen geld hebt, mag je daar echt nog wel een paar honderd bij op tellen. Het klinkt niet alsof er voor jou/jullie echt voordelen aan zitten, behalve dat het zo hoort. Dat is natuurlijk onzin, dus ik zou zeggen: (nu) niet doen. Wat ik wel zou doen: zorg dat je nu els opzij legt. Het is heel leuk om nu alles te kunnen doen wat je wilt, maar wel heel verstandig om ook een buffer te hebben. Voor als de auto het begeeft, als je je baan kwijtraakt, of je op termijn toch een huis wilt kopen. Je kunt nu al niet meer het hele huis financieren met hypotheek, en dat wordt de komende jaren nog wat minder. Je moet dus altijd eigen geld hebben. Wel zo handig als je dat nu vast gaat sparen. En als je dan geen huis koopt, dan heb je gewoon spaargeld.



Overigens heb ik een huis gekocht, omdat huren heel erg veel duurder was. Ik ging in een stad ver weg werken, waar ik een enkele binding mee had, en dus ook geen inschrijfduur bij de woningbouw etc. Het huis wat ik gekocht heb, kostte aan woonlasten (hypotheek, rente, belastingen, VvE, eigen onderhoud binnen) ongeveer 700 euro per maand. Dezelfde woning huren kostte 1100.

Ik heb het inmiddels verkocht (ivm werk weer ergens anders), na 8 jaar. En als je alles mee rekent wat ik heb betaald aan kosten heb ik over die 8 jaar dus 400x12x8=38000 minder betaald dan als ik het gehuurd had. En echt, ik heb niet voor 38000 aan extra kosten gemaakt, bovenop wat ik al mee gerekend heb. In mijn geval was ik dus wel goedkoper uit.



Ook in nieuwe plek weer wat gekocht, om dezelfde reden: huren alleen is niet te betalen. En nu heb ik een leuk huis op een leuke plek, wat wel te betalen is. Ik moet alleen niet binnen twee jaar weer willen verhuizen, dan wordt het een dure grap.



Maar als je prima woont waar je zit, waarom zou je dan in vredesnaam verhuizen? Het geeft gedoe, het kost geld, en je wint er dan heel weinig mee, behalve dat 'het plaatje' klopt. Zou ik mooi niet doen!
Alle reacties Link kopieren
De maandelijkse kosten die ik noemde waren al door de helft, dus ik betaal 600 en mijn vriend bv 900, vandaar!
Mijn vriend en ik zijn heel bewust samen gaan wonen in een huurhuis. Reden is dat we allebei geen vaste baan hebben. Wat wij hebben gedaan is kijken naar het segment net op / boven de sociale huurgrens. Daardoor gingen we er uiteindelijk alsnog op vooruit qua maandlasten (maar hoe ik het begrijp wonen jullie nu al samen in 1 huis?).



Als julle gezamelijke inkomen net te hoog is voor sociale huur, zijn er ook woningen die ofwel qua huurprijs net in de vrij sector vallen (maandlasten rond de 700), ofwel die tot midden-inkomen vrij verhuurd mogen worden maar nog wel in het sociale segment zitten. En dan heb ik het echt over huizen met een eigen tuin, in het westen van Nederland.



Los daarvan heb je een bijzonder groot probleem als je koopt en erachter komt dat je 'droombaan' na een paar jaar eerder een nachtmerrie wordt, en / of het in de relatie ineens minder lekker loopt. Vrienden van mij hadden -heel romantisch- samen een huisje gekocht, vervolgens ging het met hem niet goed en ging zij er vandoor, daar sta je dan met je hypotheek die gebaseerd is op twee maandsalarissen. Niet nodig te zeggen dat het voor hem daar niet beter van werd.



Kortom, er is nog een tussenweg. Ligt er alleen of je het niet erg vindt om iets meer te betalen voor een huurwoning.
Alle reacties Link kopieren
Liever op 1 salaris kopen. Hadden wij ook, maar ex wilde huis niet (mijn salaris te laag) dus ook flink verloren op de woning.



Ondanks dat nu toch liever kopen.



Berekenhet.nl is een leuke site om berekeningen te maken.



@Hamerhaai: je moet nu je huis af betalen. Voordeel is dat je minder kans hebt op restschuld. Maar ook dat je huis straks afbetaald is of dat je bij verkoop een spaarpotje overhoud (mits je niet weer koopt). Te kort door de bocht. Huurhuis wordt nooit van jezelf.
Alle reacties Link kopieren
@Nyx- Ja echt he, dat benauwd me ook wel een beetje, het is zo voor vast. Als je er aan begint moet je het 1000% zeker weten want je zit er in principe 30 jaar aan vast...



En in de vrije sector zie ik zelf niet echt zitten > Ben ooit mijn vrije sector huis uitgegooid omdat de zoon van de huisbazin ging scheiden en in het huis moest. Natuurlijk onderzocht en helaas had ik geen poot om op te staan.



Het gaat me eigelijk vooral om de grootte. De huurhuizen zijn hier zo'n 55 a 60 m2 en ik heb meer nodig voor met zijn tweeen ( +zijn dochter) en mijn zooi haha
Alle reacties Link kopieren
quote:saywhat schreef op 20 oktober 2014 @ 19:13:

Waar twijfel je dan nog over? Je hoeft geen huis te kopen?O.a de lage huizenprijzen op dit moment, mijn schoonvader die het belachelijk vind dat we nog in een huurflatje zitten en ikzelf die het wel lekker vind om wat meer ruimte te hebben en een tuin. Maar zoals eerder benoemd is financiele vrijheid me ook veel waard, vooral met de bezuinigingen op mijn werk.
Alle reacties Link kopieren
@cheryldev: vrije sector gaat ook via woningbouwvereniging of vastgoedbeheer.

Ik heb particulier gehuurd van een dame, dat doe ik ook niet weer. Nada onderhoud en wel zeuren over dat ik het onkruid tussen de waaltjes uit moest krabben (uuuuuuren werk). En na jaar verhuur wilde ze ineens onder leegstandswet omdat ik huurbescherming liet vallen. Had ik continu boven mijn hoofd hangen dat ik er met mijn zoon binnen drie maanden uit moest. Toen wat anders gehuurd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven