Geld & Recht alle pijlers

Hypotheekrente - hoe lang vast?

31-07-2014 15:12 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat het sparren in het vorige topic ook heeft geholpen, weer een nieuwe vraag / overweging mbt. het kopen van een huis.



We zijn bezig met het afsluiten van een hypotheek en een van de vragen is natuurlijk: hoe lang zet je de hypotheek vast?



De rente staat nu historisch laag, dus in principe zou ik zeggen: langdurig vast (bij 20 jaar vast is het iets meer dan 4%). Maar als je 'm korter vast zet (10 of 15 jaar), is de rente ook wat lager - ongeveer een half procent.



Verder: we kunnen met NHG kopen maar door de inleg van eigen geld is het voordeel van NHG vrij laag (netto een paar euro per maand) en duurt het vrij lang voordat het is terugverdiend. De adviseur zegt 'het is eigenlijk niet nodig'.

Ik denk, het geeft wel een ietsjepietsje zekerheid maar voelt ook een beetje nutteloos (aangezien het huis dan meer dan 50.000 onder de waarde moet worden verkocht, willen we NHG nodig hebben).



Wat is wijsheid?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zo lang mogelijk vast zetten. De kans dat de rente over 10 jr nog zo laag is, lijkt me niet zo groot.

Bij ons komt de rente vaste periode vrij over 5 jr, ben benieuwd dan.



De nhg heeft niet te maken met het bedrag waar je het huis voor koopt. Maar wat je hypotheek is. Ik dacht dat dit nu 260.000 was
Alle reacties Link kopieren
Let op dat een adviseur ook naar zijn eigen straatje....
Ik begrijp niet wat je met deze zin bedoelt (ik kan wel allerlei gissingen doen, maar dat lijkt me niet handig ):quote:(aangezien het huis dan meer dan 50.000 onder de waarde moet worden verkocht, willen we NHG nodig hebben)



NHG sluit je niet alleen af voor het directe voordeel dat je er per maand mee hebt natuurlijk. Het is ook een soort 'verzekering' voor als er ooit een moment komt dat je de lasten van je huis niet meer op kunt brengen/uit elkaar gaat en je huis (gedwongen) met een restschuld moet verkopen.



Als jullie 50.000 euro spaargeld hebben dat je nooit ergens anders voor hoeft te gebruiken, zou ik je opmerking kunnen begrijpen. Dan weet je dat je een restschuld een heel eind zelf op kunt hoesten.

Er zijn echter zo veel redenen te bedenken waarvoor je NHG nodig zou kunnen hebben dat ik het, indien mogelijk, altijd zou nemen.
Alle reacties Link kopieren
Zoals het mij is uitgelegd, dekt NHG de restschuld die openstaat. Aangezien we eigen geld inleggen, zouden we het huis met meer dan 50.000 verlies moeten verkopen, willen we aanspraak moeten/kunnen doen op NHG.



(Wat natuurlijk niet betekent dat het onmogelijk is dat we het huis met 50.000 verlies verkopen.)
anoniem_203617 wijzigde dit bericht op 31-07-2014 15:49
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Let ook even op bijkomende kosten met die lage rentes. Tenslotte moet de schoorsteen ook bij de hypotheekverlener branden, dus ergens zal hij toch moeten verdienen... Kosten kun je niet aftrekken, rente wel...
Alle reacties Link kopieren
mijn hypotheek is vandaag gepasseerd en de rente is 4% voor 20 jaar vast. 4% is historisch gezien erg laag. Ik verwacht dat over 10 jaar de rente hoger zal staan. Dus vandaar voor de lange rentevast termijn gekozen.



Ik heb wel NHG ook al breng ik eigen geld in. Ik krijg daardoor een iets lagere hypotheekrente en zekerheid voor het geval ik de hypotheeklasten niet meer kan betalen. Voor mij een reden om juist wel voor NHG te kiezen.



De bijkomende kosten hebben trouwens niks te maken met de lage rentes hoor. De hypotheekbank verdient het verschil tussen de rente waartegen zij kunnen lenen en de rente die ze jou in rekening brengen. Die zijn nu allebei laag, maar het verschil daartussen zal niet echt afwijken van het historische verschil (want het is een soort risico-opslag).
Is bij dat voordeel per maand met NHG ook al rekening gehouden met overlijdensrisicoverzekering? Hebben jullie bepaalde risico's waardoor die orv weleens een struikelblok zou kunnen zijn? Roken, overgewicht.



Of sluiten jullie sowieso een orv af (wel zo verstandig natuurlijk als dat kan).
voor 10jr vast is het nu 3,15% met NHG. Wij wachten nog tot maandag. (waarschijnlijk zakt de rente nog voor het weekend)

We hopen dan voor 10jr vast te zetten voor 3%



Wij twijfelen juist variabel, 5jr of 10jr. (20 en 30jr is niet in ons hoofd opgekomen)



8jr geleden riepen ze ook, de rente kan niet lager en zie men zit er al dikke 2% onder.
Alle reacties Link kopieren
ik zou zeggen zolang als je kunt vastzetten.
http://www.hypotheekrente.nl/
Alle reacties Link kopieren
Bedankt! Ik dacht zelf aan 10 jaar, vriend neigt naar wat langer omdat het nu zo laag staat en de kans op nog veel verder zakken niet extreem groot is.



We doen sowieso ORV, zijn gezond en roken niet dus dat gaat geen problemen opleveren.



NHG neig ik naar om wel te doen, ook al levert het maar een klein beetje op. Inderdaad vanwege de zekerheid (met een executie-uitverkoop kan het huis zomaar een ton minder opbrengen) en omdat het onder de streep niet duurder uitpakt.
Alle reacties Link kopieren
Kennis sloot onlangs hypotheek af en kreeg als advies: neem variabel en op moment dat ie gaat stijgen heeft adviseur al een ondertekend iets waarmee hij dan onmiddellijk actie kan ondernemen en alsnog vastzetten.



Heb zelf variabel sinds 2005 en zie het ook nog lekker aan...betaal 1,25 procent momenteel, hoogste punt was in het begin rond de 4 procent of zo iets.



Ofwel: ik zou vooralsnog voor variabel gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik had 4% voor 20jr direct gedaan hoor (maar ik ben wel heel erg van de zekerheid, zou nooit variabel doen).



Wij hebben iets meer voor 10 jaar; langer was voor ons niet aantrekkelijk omdat er een te groot gat tussen de percentages zat. Je weet niet wat het over 10 jaar is maar dit is echt wel een mooi percentage voor 20 jaar vast. Waarom zou je het niet doen? Omdat het mogelijk over 10 jaar nog lager is? Wat als het over 10 jaar twee keer zoveel is?
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Alle reacties Link kopieren
"Wat als het over 10 jaar twee maal zoveel is". Wat als het over 20 jaar twee maal zoveel is........ Een simpele manier om dat risico fors te verlagen is om je leningbedrag in 2 of 3 stukken te laten opdelen. En dan voor elk van die stukken een andere vaste rentelooptijd te kiezen. B.v. een stuk 20 jaar vast, een stuk 15 jaar vast, en een stuk 10 jaar vast. Als dan na 10 jaar het nieuwe rentepercentage 2x zo hoog zou zijn, stijgen je totale bruto rente-maandlasten niet met 100% maar met 33%. De kans dat en na 10 jaar en na 15 jaar en na 20 jaar de nieuwe rente steeds het dubbele is van de oude rente is een heel kleine statistische kans, veel kleiner dan wanneer je het leningbedrag niet in stukken verdeelt. Er zij heel weinig adviseurs die dit in de gaten hebben. Voor hen en de banken is het natuurlijk ook iets extra werk om drie ipv een lening in hun administraties op te nemen.......
Alle reacties Link kopieren
Aanvulling. Twee stukken 20 jaar vast en 10 jaar vast, even uitkijken dat je dan na 10 jaar niet opnieuw 10 jaar vast doet, want die komt dan na 10 jaar op precies hetzelfde moment voor een nieuwe rente als het 20 jaar vast stuk.
Alle reacties Link kopieren
Variabel langjarig gemiddelde zal altijd gunstiger uitpakken op 30 jaar. Maar goed ieder zijn ding en je moet schommelingen op kunnen vangen.
Alle reacties Link kopieren
Rente kan altijd lager maar niet veel lager. Rente kan ook hoger, echter veel hoger. Waarom risico nemen voor die ene procent rente?



De rentestand is kunstmatig laag, kans op inflatie wordt steeds meer daar er veel teveel geld in de markt is gekomen (bijgedrukt) en het deflatie-spook een steeds ernstigere tegenstander van herstel dreigt te worden
Ik zou de rente nu ook voor zo lang mogelijk vastzetten. Dan weet je waar je de komende jaren aan toe bent. De kans dat de rente over een jaar of tien hoger is dan nu is groter dan de kans dat de rente dan nog lager is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven