Geld & Recht alle pijlers

Inboedel&samenwonen

24-10-2014 11:37 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik heb een vraagje.

Ik woon samen met mijn vriend en ons zoontje nu zijn wij niet getrouwd

en hebben geen samenlevingsovereenkomst.



Nu hebben wij samen een heel mooi huis leuk mooi ingericht alles goed op orde alles ook samen aangeschaft.



Nu hebben wij geen goed contact met zijn familie,en vroegen wij ons af waar blijft de inboedel en onze spullen die wij samen hebben gekocht bij zijn overlijden heeft zijn familie hier dan recht op??kunnen zij als zij dat zouden willen aanspraak maken op onze inboedel hoe zit dit allemaal in elkaar ik ben al een beetje aan het Googlen en kom dan op een samen leef contract uit of testament.



Ik ben namelijk heel bang dat als hij overlijd zij mijn huis komen leeg halen!



Hebben jullie hier verstand van en hoe is dit bij jullie geregeld?



Wat kan ik doen?



Bedankt!



Loesje
Alle reacties Link kopieren
Ja, een samenlevingscontract op laten maken, of gaan trouwen.
Wel apart dat je je daar druk om maakt?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is zijn zoon zijn erfgenaam. Jij erft sowieso niets, zolang er niets op papier staat.



Maar waarom niet alles goed regelen in een samenlevingscontract en testamenten? Of trouwen?
Waarom apart Ana isabel? Lijkt mij juist eerder erg verstandig om zaken goed geregeld te willen hebben.
Alle reacties Link kopieren
ik zou eens met een notaris gaan praten. Heel vaak worden voor een eerste gesprek geen kosten in rekening gebracht.
Alle reacties Link kopieren
Jullie zoon erft van zijn vader zolang jullie geen samenlevingscontract of testament hebben.
Alle reacties Link kopieren
Zoon is erfgenaam. Maar laat het vastleggen. Kleine moeite en spaart je een hele hoop gezeik. Dit wil je niet op je bordje hebben als het eenmaal zo ver is.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Als je kinderen hebt kan je sowieso best iets bij de notaris op papier laten zetten, moest er één van de ouders komen te overlijden.



Bijvoorbeeld: Je partner sterft, dan gaat zijn helft van het huis over naar zijn erfgenaam, je zoon dus. Dit kan dan voor problemen zorgen als jij het huis wil verkopen, omdat in principe je zoon dus toestemming moet geven als mede-eigenaar. Maar omdat je zoon misschien nog niet meerderjarig is, zal een voogd deze beslissing moeten nemen. Máár, jij kan die voogd niet zijn wegens belangenvermenging, en zal het dus waarschijnlijk via de rechtbank moeten gaan.



Nuja, zo is het in België, misschien is het in Nederland anders geregeld.
quote:doemaarzonnebloemen schreef op 24 oktober 2014 @ 11:43:

Waarom apart Ana isabel? Lijkt mij juist eerder erg verstandig om zaken goed geregeld te willen hebben.



In de zin van dat dat niet gelijk het eerste is waar ik aan zou denken dat mijn schoonouders zouden doen...

zijn ze echt zo vreselijk?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties!



Ja ik heb hier helemaal geen verstand van hoor.

Maar als onze zoon alles erft blijf dan alles gewoon in ons huis?



Kunnen zijn familie leden niet van ons afpakken?

of beter gezegd mijn huis plunderen!



En waarom erf ik niets het is toch ook mijn inboedel alles is samen gekocht? huur huis staat op mijn naam?
Wanneer je geen samenkevingscontract hebt, gaat de inboedel naar zijn zoon of familie. Ga jij eerder dood dan gaan de spullen naar jouw familie. Toen wij gingen samenwonen werden wij elkaars erfgenamen. Wij hebben alles laten vastleggen door een notaris. Dat gaf veel duidelijkheid en ook rust dat het geregeld was.
Alle reacties Link kopieren
quote:loesje2014 schreef op 24 oktober 2014 @ 11:50:

Bedankt voor alle reacties!



Ja ik heb hier helemaal geen verstand van hoor.

Maar als onze zoon alles erft blijf dan alles gewoon in ons huis?



Kunnen zijn familie leden niet van ons afpakken?

of beter gezegd mijn huis plunderen!



En waarom erf ik niets het is toch ook mijn inboedel alles is samen gekocht? huur huis staat op mijn naam?



Jij erft niets omdat je geen erfgenaam bent, je hebt op papier geen enkele verbintenis met je partner. Als je partner sterft dan wordt je zoon dus mede-eigenaar van al jullie gezamenlijke spullen.



Als je hier al niets van afweet dan denk ik dat het echt geen overbodige luxe is om samen naar de notaris te stappen om je te laten informeren.
Alle reacties Link kopieren
Grappig dat je zegt dat je alles goed hebt geregeld en dat je je meer zorgen maakt over je spullen dan over waar je kind blijft indien je of jullie beiden overlijden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:ana_isabel schreef op 24 oktober 2014 @ 11:40:

Wel apart dat je je daar druk om maakt?Apart? Juist verstandig om dat nu goed te regelen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:ana_isabel schreef op 24 oktober 2014 @ 11:49:

[...]





In de zin van dat dat niet gelijk het eerste is waar ik aan zou denken dat mijn schoonouders zouden doen...

zijn ze echt zo vreselijk?Ik begrijp je reactie wel hoor.Jah ze zijn echt zo vreselijk,en zijn broes en zus ook.Ze proberen mij kapot te maken al 10 jaar lang!!
Alle reacties Link kopieren
quote:ana_isabel schreef op 24 oktober 2014 @ 11:49:

[...]





In de zin van dat dat niet gelijk het eerste is waar ik aan zou denken dat mijn schoonouders zouden doen...

zijn ze echt zo vreselijk?Als je mensen eigenlijk niet kent dan kunnen ze elke reactie geven toch? Veilig stellen wat van mij is lijkt me dan niet apart om te doen. Trouwens ook al je mensen wel goed kent kan je nog een hoop leren over hen als geld een rol gaat spelen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:nephthys schreef op 24 oktober 2014 @ 11:52:

[...]





Jij erft niets omdat je geen erfgenaam bent, je hebt op papier geen enkele verbintenis met je partner. Als je partner sterft dan wordt je zoon dus mede-eigenaar van al jullie gezamenlijke spullen.



Als je hier al niets van afweet dan denk ik dat het echt geen overbodige luxe is om samen naar de notaris te stappen om je te laten informeren.Dat ga ik zeker doen bedankt!
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 24 oktober 2014 @ 11:52:

Grappig dat je zegt dat je alles goed hebt geregeld en dat je je meer zorgen maakt over je spullen dan over waar je kind blijft indien je of jullie beiden overlijden.Je hebt geen idee waar ik me allemaal druk om maak op dit moment.
Alle reacties Link kopieren
Lekkere schoonfamilie heb jij als jij denkt dat zij het huis komen leeghalen zodra je vriend overlijdt.



Dat kan en mag niet, eerst moet de nalatenschap geregeld zijn en zolang er een zoon is is hij erfgenaam en heb jij het ouderlijk gezag over je zoontje.



Verder vind ik het stom om helemaal niks geregeld te hebben als je samen een kind hebt.
Jullie hebben de spullen samen gekocht zeg je. Kan je dat aantonen dat jij dit van jouw of jullie gezamenlijke rekening hebt betaald?

Zo ja, dan zijn de spullen ook van jou en kan de familie daar geen aanspraak op maken. Zijn de spullen betaald van een rekening die op zijn naam staat dan kan dit wel. Het gaat er dus of je aan kan tonen dat je meebetaald hebt.
Alle reacties Link kopieren
Loesje, ga naar een notaris en regel het goed. Met een samenlevingscontract en testamenten regel je meer dan alleen wat er gebeurd bij overlijden. Je kunt ook afspraken over wat te doen bij echtscheiding bijvoorbeeld.



Je moet kunnen aantonen dat jij de meubels hebt betaald, dan zijn ze van jou, hebben jullie ze samen betaald dan is de helft van jou en de helft van je partner.
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 24 oktober 2014 @ 11:58:

Lekkere schoonfamilie heb jij als jij denkt dat zij het huis komen leeghalen zodra je vriend overlijdt.



Dat kan en mag niet, eerst moet de nalatenschap geregeld zijn en zolang er een zoon is is hij erfgenaam en heb jij het ouderlijk gezag over je zoontje.



Verder vind ik het stom om helemaal niks geregeld te hebben als je samen een kind hebt.Ik heb hier eigenlijk nooit echt bij nagedacht ons zoontje is ook pas 2 jaar hoor.Ik heb zo veel om mijn bord gehad de laatste jaren dat ik nu alles gewoon goed op orde wil hebben ook voor mijn zoontje.
Alle reacties Link kopieren
Tijd dus om nu naar de notaris te gaan om e.e.a. goed vast te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Echt, stel een samenlevingscontract op een een testament.

Dat jullie zoon erfgenaam is betekent niet dat alles daarmee is opgelost.

Als je het goed op orde willen hebben, voor na overlijden maar bijvoorbeeld ook na scheiding, regel het dan echt en ga naar een notaris.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven