Geld & Recht alle pijlers

Kosten bruiloft

07-06-2012 15:25 123 berichten
Oke, ik weet dat je het zo duur kunt maken als je zelf wilt en een hoop ook afhangt van je aantal gasten, je feestlocatie, kleding en ringen, catering uitgebreid ja of nee etc.

Maar toch lees ik ook dat je bij een bruiloft wel gemiddeld van 10.000 euro moet uitgaan. Nu vraag ik mij af: wat is dan meestal de hoogste kostenpost?
Bij ons was het destijds het diner, als goede tweede de boot. Verder weet ik het niet meer precies want is alweer even geleden
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij het arrangement voor de gasten? Dus hoe meer gasten, hoe luxer de locatie, hoe duurder de catering.

En de prijs van een jurk en pak kan ook nogal oplopen (inc. lingerie, schoenen, etc).
Alle reacties Link kopieren
Eten/drinken en locatie zijn ronduit het duurst.
Alle reacties Link kopieren
wij waren zo'n 8000 euro kwijt. Grootste kostenpost was de receptie en eten daarna (5-gangendiner voor zo'n 30 man). Weet al niet meer hoeveel receptiegasten we hadden, 120 ofzo? Maar dat is ook best prijzig natuurlijk wat hapjes en drankjes betreft.

Trouwjurk zo'n 700 euro. Ringen behoorlijk goedkoop, samen 200 euro denk ik.
Dus als je het feest in je eigen tuin houdt en gewoon eenvoudige kleding draagt (wel iets nieuws hoor, maar niet per se echte bruidskleding, lingerie en bruidsschoenen) dan bespaar je al een hoop kosten uit? Wil dan wel weer niet hoeven te besparen op eten/drinken/catering, dat moet echt wel goed zijn.
Alle reacties Link kopieren
Google eens op bruiloft calculator. Zag net dat je dan heel veel globala berekeningen kan maken.
Alle reacties Link kopieren
Best balen. Eten vind ik echt het minst leuke en minst interessante. Eerder omdat het nodig is dat je wat eet op zo'n dag...
quote:NYC schreef op 07 juni 2012 @ 15:35:

Dus als je het feest in je eigen tuin houdt en gewoon eenvoudige kleding draagt (wel iets nieuws hoor, maar niet per se echte bruidskleding, lingerie en bruidsschoenen) dan bespaar je al een hoop kosten uit? Wil dan wel weer niet hoeven te besparen op eten/drinken/catering, dat moet echt wel goed zijn.Als je catering inschakelt, denk ik dat je voor hetzelfde geld ook in een restaurant terechtkunt. Kwestie van goed onderhandelen en vergelijken.
Uhm hier met 15 mensen gegeten s'avonds en s' middags dan een taartje met drinken; 65 mensen op het feest 's avonds vanaf 20.00u tot 01.30u was 2100 euro incl hapjes en drankjes.

Trouwkaarten kregen we gratis van de eigenaar van de locatie waar we ons feest vierden (hij had een eigen drukkerij).



Onze huwelijksreis naar Mexico was 3200 euro

Ringen waren 600 euro per setje

Kosten gemeente 350 euro

Kleding in totaal samen 500 euro en ja ik had een trouwjurk

Taart was 250 euro (voor alle gasten 's avonds)

Haar/Make-up en nagels e.d. waren zo'n 200 euro

Lingerie bij de livera voor 50 euro

Schoenen 17,50 bij de van haren in de uitverkoop (-70%) haha.

Vervoer kregen wij van mijn schoonfamilie cadeau



Verder nog corsages en ik had een band om mijn pols met een aantal mooie bloemen dat was 80 euro ofzo.



Foto''s heeft mijn zwager gemaakt dus geen kosten/naast het laten afdrukken dan.



Dus ik denk dat wij zo'n 8000 euro in totaal kwijt waren, waarvan de huwelijksreis dan de duurste was (maar dit wilde wij erg graag).
Alle reacties Link kopieren
Wat valt onder catering precies dan? Mensen die het eten rondbrengen? Zit at nie bij het eten inbegrepen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet besparen op de fotograaf. Die van ons kostte toen 2700 euro voor 12 uur foto's maken en een mooi boek met "een verslag van de dag". Twee pagina's met statiefoto's(oa in zwart/wit), de rest ongedwongen. Is een heel leuk boek geworden, juist omdat mensen niet poseerden.



Edit: en de digitale foto's op cd, de rest 1 maal afgedrukt incl negatieven.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Het feest (eten en drinken + de locatie) vormde bij ons wel 2/3 van de gehele kost. Daarna de reis en de jurk.



Maar ik vind het ook wel logisch dat de grootste kost gaat naar het feest.
Alle reacties Link kopieren
Maar je telt een huwelijksreis dus op bij het budget van een bruiloft? Ik zie dat als gewoon een uitgebreide vakantie. En de kosten van de gemeente zijn ook hoog, gezien wat je ervoor krijgt (een standaardverhaaltje).Vooral als je die vent op locatie wilt laten optreden.
Alle reacties Link kopieren
Je kostprijs is dan ook heel afhankelijk van het aantal mensen, aangezien eten/drinken je het meeste zal kosten. 10.000 euro als totaalbudger voor je huwelijk zal bv misschien te weinig zijn als je een diner + feest organiseert voor meer dan 100 mensen.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt maar net aan wat je zelf belangrijk vind.



Wij zijn echte lekkerbekken en houden van zeer uitgebreid tafelen. Onze grootste kostenpost was by far het diner! We hadden overigens overdag het feest, na de ceremonie, zodat iedereen daar bij kon zijn. Daarna een 7- gangen gourmand diner met wijnarrangement voor naasten, met oppas voor de kinderen.
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
quote:Tickel schreef op 07 juni 2012 @ 15:42:

Ik zou niet besparen op de fotograaf. Die van ons kostte toen 2700 euro voor 12 uur foto's maken en een mooi boek met "een verslag van de dag". Twee pagina's met statiefoto's(oa in zwart/wit), de rest ongedwongen. Is een heel leuk boek geworden, juist omdat mensen niet poseerden.



Edit: en de digitale foto's op cd, de rest 1 maal afgedrukt incl negatieven.





Tja, wij vonden dat juist weer wel zonde van het geld. Is een behoorlijk bedrag, 2700 euro. Een familielid wilde bij ons de foto's maken. Heeft een mooi fototoestel en vond het leuk om te doen. Hij heeft heeeeel veel foto's gemaakt. Ook heel veel mislukte foto's, maar er bleven heel veel goede foto's over. Hij heeft ook het boek voor ons gemaakt. Een heel mooi boek, heb al van veel mensen gehoord dat er echt niet veel onderdoet voor een professioneel boek. Kosten: wij hebben het boek betaald, maar dat was maar een paar tientjes. En verder hebben we hem een bedankje gegeven. Weet al niet meer precies wat. Hij wilde er ook niks voor hebben.

Het boek hebben we de eerste weken na de bruiloft vaak bekeken en is de hele familie rondgegaan. Maar daarna is het naar de zolder verhuisd en ik heb het nu echt al een tijd niet meer ingezien. Natuurlijk is het leuk voor 'later' om weer eens te kijken en natuurlijk is het belangrijk om mooie foto's te hebben. Maar wat mij betreft hoeft dat niet zo professioneel en duur. Het filmen hebben we ook door een familielid laten doen. Was ook een heel leuke film.
Hier 6000 euro voor de bruiloft. Grootste kostenpost idd eten en catering voor het feest.

De huwelijkreis kostte overigens ook nog eens 6000, maar dat reken ik niet mee onder kosten voor de bruiloft zelf.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook bespaard op fotograaf, een vriendin heeft dit gedaan (zij kan heel mooi foto's nemen). Wij vonden het belangrijker dat het grootste budget overbleef voor de dag zelf. Ook al is de mooie herinnering in de vorm van een fotoboek belangrijk natuurlijk. Maar 2700 vind ik wel erg duur voor foto's.



Een feestje met catering thuis, bv in je tuin, kan goedkoper zijn, maar bedenk wel dat je een aantal kosten hebt, waar je misschien nog niet aan gedacht hebt:



- tent huren

- eventueel mobiele keuken voor de catering (+ eventueel generator huren)

- tafels, stoelen huren

- tafelbekleding, servies en bestek huren

- verlichting voorzien

- als er veel volk komt: mobiele toilet huren
Alle reacties Link kopieren
Ik zou jruk, reis en fotograaf op nummer 1 zetten.

Taart, eten en lingerie (?) op de laatste plek.

Ik denk niet dat je na zo'n dag nog fut hebt voor iets spannends en trouwens heb genoeg mooie setjes met jarretels die ik nog wel een keer aan kan. Weet ik in ieder geval zeker dat het fijn zit en dat alles op zijn plaats blijft (moet je met nieuwe lingerie maar afwachten). Lopen jullie bruidsschoenen ook niet eerst in?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat overal het eten wel de grootste kostenpost is. Dat is ook het grootste karwei om zelf te regelen ofzo. Of je nu uit eten gaat of op locatie iets in huurt, het is zomaar een paar tientjes per couvert. Zelfde voor consumpties op een feest: zomaar enkele tientallen euro's per gast voor drank en wat snacks/ hapjes.
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 07 juni 2012 @ 15:35:

Dus als je het feest in je eigen tuin houdt en gewoon eenvoudige kleding draagt (wel iets nieuws hoor, maar niet per se echte bruidskleding, lingerie en bruidsschoenen) dan bespaar je al een hoop kosten uit? Wil dan wel weer niet hoeven te besparen op eten/drinken/catering, dat moet echt wel goed zijn.



Tja, bedoel het niet vervelend, maar dat is best logisch toch? Het is algemeen bekend dat een beetje bruidsjurk heel duur is. Dus als je iets eenvoudigs draagt wat niet per se bruidskleding hoeft te zijn (jouw woorden) dan lijkt dat mij best logisch dat dat een stuk minder duur is.

En een feest in eigen tuin lijkt mij ook best logisch dat dat minder duur is dan een feest in een restaurant (of waar dan ook).

Wij wilden eerst de lunch in een leuk restaurantje doen, lekker met broodjes en sapjes. Nou, ik schrok me rot van de prijzen.

Toen besloten tenten in onze tuin te zetten en zelf broodjes bij de bakker te kopen. Wij hadden een goed adresje om die tenten te huren. 2 grote tenten voor 20 euro samen volgens mij. Ook konden we daar tafels en stoelen huren voor heel weinig geld. Bakker gevraagd ze de broodjes wilden smeren zodat wij dat niet hoefden te doen. Is wat duurder natuurlijk maar gemak is ook belangrijk Koffie/thee/sap erbij en je bent véél goedkoper uit.

Receptie en diner dus wel op locatie gedaan. Dan betaal je al snel 1,80/2,00 euro voor een cola. Lijkt me logisch dat als je dat ook in je eigen tuin zou houden en flessen cola uit de supermarkt koopt, je een stuk goedkoper bent. Maar ja, dan is de vraag: gaat het alleen om de kosten, of wil je ook gewoon het gemak van een relaxte dag etc.

Bij de lunch in de tenten bij ons in de tuin was ik 'zenuwachtiger' of alles wel goed zou gaan, zijn er genoeg broodjes, smaakt de koffie wel (want was in zo'n groot koffieapparaat die we gehuurd hadden en iemand zou de koffie voor ons zetten maar was ook niet echt bekend met dat apparaat. Had achteraf ook te weinig koffie erin gedaan dus was erg slappe koffie). Bij de receptie en het diner was ik veel meer relaxt omdat je dan weet dat het allemaal wel goed zit , dat de hapjes en drankjes goed zijn en dat niemand iets tekort komt (was een goed restaurant en zij weten wel hoe ze zoveel gasten moeten bedienen).
Alle reacties Link kopieren
Als tip!: nergens zeggen dat het voor een bruiloft is... en daar bedoel ik mee: als je ringen gaat uitzoeken vraag dan om vriendschapsringen. Deze binnnen nl. al bij ¤100,00, zeg je trouwringen dan begin je bijv. bij 500,00. Zelfde met bloemen. Een bruidboeket is algauw ¤60,00 of meer?? Ik ben gewoon naar de bloemist gegaan en gezegd dat ik zo bloem wilde met blad enz. nog super mooi en ik was ¤15,00 kwijt. Dit geld ook voor een taart, bij de kapper. Een bruidskapsel is ook duurder dan als je vraagt om gewoon je haar bijv. op te steken (zeg maar wat).

Ook als tip: doe gewoon geen receptie, is duur en mensen zitten er vaak niet op te wachten om maar even een uurtje op en neer te komen en een envelop af te geven (sorry, heb er zelf ook een hekel aan). Nodig alleen gewoon vaste gasten uit.



De bruidsjurk heb ik laten maken door een bruidscoupeuse en ik was ¤800,00 kwijt incl. schoenen.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha... Madille: ik had heel duur lingerie , wat heel mooi was maar net niet helemaal superperfect zat.. Vond ik een dag voor het trouwen toevallig in de h&m net het setje zoals ik het in mijn hoofd had. overigens kan het maar net zo zijn dat je na zo'n fantastische dag met heerlijke champagne best wel zin hebt nog even gezellig te doen met je nieuwbakken eega hoor
Computer says nooooo
Ringen zijn in Duitsland ook veel goedkoper. Wij waren op dezelfde set bijna 400 euro goedkoper uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven