Geld & Recht alle pijlers

Makelaars aanwezig? Twijfel aankoop.

29-08-2014 12:09 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allen,



Een paar weken geleden heb ik een huis bezichtigd. Stiekem.. Ben ik een beetje verliefd op het huisje.

Maar. Het huis staat al 13 maanden te koop. De VVE is nog niet actief. De makelaar heeft aangegeven dat deze wel actief zal zijn wanneer de overdracht plaatsvindt.



Op dit moment duizelt het een beetje.. Ik weet niet zo goed waar ik goed aan doe!



Kan iemand mij van tips voorzien of gewoon kritische vragen stellen?



Waar komt de twijfel vandaan:

In de VVE zitten maar twee leden: de bovenburen én de (interessante) benedenwoning. De topverdieping wordt momenteel verhuurd. (Zou de eigenaar van die woning niet ook deel uit moeten maken van de VVE?)

Zo'n kleine VVE heeft nog geen onderhoudsplan of fondsen. Ik zie het -uiteraard- niet zitten om, wanneer ik hier kom te wonen, ineens 3000 euro moet lappen voor de gevelreiniging (ik noem maar een dwarsstraat).



Daarbij staat het huis te koop voor 112.000 euro. Hij is in 2006 gekocht door de huidige eigenaar voor 120.000 euro (opgevraagd bij Kadaster).

Wat zou een acceptabel bod zijn?



Ik schijt eigenlijk gewoon de hele regenboog. Het is het eerste huis dat ik alleen zou kopen.. Lange relatie net verbroken. Huren is helaas geen optie gezien de hoge huurprijzen in de stad (Rotterdam).



Wie o wie kan mij wat wijsheid geven?
When in doubt, add glitter.
Alle reacties Link kopieren
Pff hier niet zo'n ervaring mee, maar 1 ding weet ik wel: Geen. Overhaaste. Beslissingen. Nemen. Ook niet als huren duurder is. Jij bent degene die kritische vragen moet gaan stellen. Aan de makelaar, en aan de VVE. Vraag de eigenaar ook de hemd van het lijf over de rol van de VVE. Vraag om notulen van de afgelopen jaren om een indruk te krijgen van wat er wordt besproken en besloten.
Alle reacties Link kopieren
wat iusco zegt.



ik ken een aantal mensen die te maken hebben met een VVE en stuk voor stuk is het een hoop gehannes en vaak ook gedoe.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Vraag even op wat er de komende jaren moet gebeuren, aan schilderwerk, dak, fundering.... wat de kosten zijn van de VVE (opstal, verzekeringen, water, electriciteit, gas wellicht ook?)
Alle reacties Link kopieren
Vraag de verkopende makelaar voor de splitsingsakte, daarin staat precies welke appartementen onderdeel zijn van de VvE en voor welk deel.

Als je gaat kopen zou ik sowieso een bouwkundig rapport opvragen, dan heb je een indicatie van de te verwachten kosten.



VvE is nog niet actief: is het nieuwbouw of zo? Wie doet de vve beheer? Zijn er helemaal geen reserves? Poeh.. ik zou het niet doen.
YOLO
Alle reacties Link kopieren
Een aankoopmakelaar kan je op alle punten advies geven. Ja het kost wat, maar is het in mijn ogen wel waard.



O ja, ken je de financiële situatie van de VVE? Zou jammer als blijkt dat volgend jaar bijvoorbeeld een nieuw dak op moet en de VVE heeft geen geld. Dan moet jij namelijk jouw deel deel gaan ophoesten.
Alle reacties Link kopieren
Bij veel boven -en benedenwoningen is de vve nog niet actief of nog maar net actief. Er zijn ook maar 2 leden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn huizenjacht is net klaar in Rdam en omgeving. Weet niet welke buurt je kijkt?



Weet niet hoe je privé berichten moet sturen?
De shit uit het verleden is de mest voor de toekomst
Alle reacties Link kopieren
"De bovenburen" (huurders) zijn geen onderdeel van de VvE. Alleen de eigenaar van boven en van beneden zijn samen de VvE.



Op zich is het heel normaal dat zo'n kleine VvE met maar 2 leden niet actief is. Er is altijd wel een splitsingsakte, dus de rechten en plichten liggen vast. In principe is dat geen probleem, zodra er iets moet gebeuren kun je dat in goed overleg oplossen.



Maar het is wel handig om een actievere VVE te hebben. Dat hoeft niet veel meer te zijn dan een bankrekening waar je allebei maandelijks een bedrag op stort, een gezamenlijke opstalverzekering, en elk jaar even overleggen over onderhoud, en daar notulen van maken en vastleggen. Dat kan problemen voorkomen.



Belangrijkste advies: Neem contact op met de eigenaar van die bovenverdieping, en vraag hoe hij ermee om wil gaan.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
De huurders zijn geen lid van de VVE, maar de eigenaar van die woning natuurlijk wel.... die moet ook servicekosten gaan betalen.
Alle reacties Link kopieren
De eigenaar van de bovenwoning ís lid van de VVE, dat kan niet anders. Daar teken je voor wanneer je een deel van zo'n pand koopt. Wel raar dat de VVE nog steeds slapend is, volgens mij was het vorig jaar al verplicht alle slapende VVE's te reanimeren.



Edit: En de koopsom van acht jaar geleden is op zich niet relevant voor jouw bod. Of de huidige eigenaar er een restschuld aan overhoudt is niet jouw probleem.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel alvast voor de reacties!



De VVE is 'gewoon' nog niet actief. Schijnt normaal te zijn in deze wijk.. Ik word daar dus ook huiverig van.

@Eenhoorn: Precies wat jij zegt, daar ben ik bang voor. En in dat geval: alles leuk en aardig, een nieuw dak.. Maar daar woont een persoon onder die niet meebetaalt aan de onderhoudskosten? Ik snap dat dus niet zo goed.



@Bonbonblock: ik stuur je een berichtje zo!



@Handigmetgeld: Wat jij omschrijft is precies wat er ook gaat gebeuren. De VVE wordt actief. Geschat bedrag is 100 euro per maand voor verzekeringen en opbouw van reserves. Dit zal onder beheer van bovenbuurvrouw gaan vallen. Het advies om contact met haar op te nemen is wel een goede. Hoewel ik dat wel lastig vind.
When in doubt, add glitter.
Alle reacties Link kopieren
quote:Swhite schreef op 29 augustus 2014 @ 12:38:

Dank jullie wel alvast voor de reacties!



De VVE is 'gewoon' nog niet actief. Schijnt normaal te zijn in deze wijk.. Ik word daar dus ook huiverig van.

@Eenhoorn: Precies wat jij zegt, daar ben ik bang voor. En in dat geval: alles leuk en aardig, een nieuw dak.. Maar daar woont een persoon onder die niet meebetaalt aan de onderhoudskosten? Ik snap dat dus niet zo goed.



@Bonbonblock: ik stuur je een berichtje zo!



@Handigmetgeld: Wat jij omschrijft is precies wat er ook gaat gebeuren. De VVE wordt actief. Geschat bedrag is 100 euro per maand voor verzekeringen en opbouw van reserves. Dit zal onder beheer van bovenbuurvrouw gaan vallen. Het advies om contact met haar op te nemen is wel een goede. Hoewel ik dat wel lastig vind.Die ene partij moet ook meebetalen.... alles naar rato, en dat staat dan weer in de splitsingsakte. 100e voor een klein appartement lijkt mij overigens vrij veel.
Alle reacties Link kopieren
Ha Spectral, dat ís ook veel. Aan de andere kant moeten er wel reserves opgebouwd worden.

Ik ga er eens een mail naar de verkoopmakelaar aan wagen, om te vragen hoe het zit met het topappartement.



Op dit moment woon ik in een appartement waar alle zaken rond VVE super goed geregeld zijn. Lekkage? Wordt geregeld. Lift aan vervanging toe? Geen probleem.

Dat soort dingen nemen bij mij veel zorgen weg.
When in doubt, add glitter.
Alle reacties Link kopieren
quote:broadway schreef op 29 augustus 2014 @ 12:17:

ik ken een aantal mensen die te maken hebben met een VVE en stuk voor stuk is het een hoop gehannes en vaak ook gedoe.

Dat hangt toch echt van de eigenaren zelf af. En of er reserves zijn inderdaad, als een aantal mensen een bepaald bedrag inééns niet kunnen ophoesten maar het onderhoud wel moet plaatsvinden kan dat ook veel gedoe geven.

Maar als je een appartement koopt, ontkom je er gewoon niet aan. Je kunt alleen kiezen voor een pand met een actievere VVE, zodat alles van tevoren wat duidelijker is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Swhite schreef op 29 augustus 2014 @ 12:38:

Geschat bedrag is 100 euro per maand voor verzekeringen en opbouw van reserves. Dit zal onder beheer van bovenbuurvrouw gaan vallen.

Die 100 euro per maand lijkt me normaal strikt voor onderhoud. Dat bedrag zal denk ik verdubbelen voor de opbouw van reserves.



Ik adviseer tevens om het beheer uit te besteden aan een administratiekantoor. Slecht idee om je buurvrouw de financien te geven, plus dan moet jij haar controleren. Dat kan snel zorgen voor een vervelende situatie.



En die makelaar kun je absoluut niet vertrouwen, met zijn praatjes over "dat deze wel actief zal zijn wanneer de overdracht plaatsvindt". Door een makelaar is mij voorgerekend dat de servicekosten van ons nieuwbouw-appartement 125 euro zouden bedragen. Achteraf werd dat door opbouw van reserves ruim het dubbele.



Een slapende VvE is mijns inziens een zeer groot zorgpunt, en het verbaast mij absoluut niet dat het huis al 13 maanden te koop staat.
Alle reacties Link kopieren
Kijk, hier heb ik wat aan! Ineens allebei de voeten stevig op de grond. Dank jullie wel!



Ik lees nu vooral: wil je geen gedoe, dit huis laten schieten. Dat geeft voor mij al wat rust.. Én het gevoel dat ik niet gewoon moeilijk aan het doen ben.
When in doubt, add glitter.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het totaal niet eens met monsterpinguin.



Een slapende VVE is geen acuut zorgpunt, zolang je enigzins normaal met elkaar overweg kunt. Duizenden VVE's hebben jarenlang een slapend bestaan gehad, en zoveel problemen komen daar niet uit voort. Onderhoud spreek je even met elkaar af, en dan betaal je allebei de helft. Niet heel veel anders als wanneer je met de buren moet overleggen over een schutting, of in een 2-onder-1-kap samen het dak of schilderwerk wil laten doen.



Het niet hebben van een buffer is ook niet meteen een probleem. Als je alleen in een huis woont heb je toch ook geen geregistreerd potje voor onderhoud, met een meerjarenonderhoudsplan en een jaarverslag? De enige reden om die met z'n 2en wel te hebben is als je bang bent dat er onderhoud aankomt dat de ander niet kan/wil betalen. In dat geval moet je dingen via de rechter gaan afdwingen (dat kan altijd, want er is een splitsingsakte), maar dat is natuurlijk heel vervelend, het is handiger als er een potje is.



Maar het potje is ook niet zaligmakend. Als het leeg/te laag is, moet de ander alsnog storten. En als de ander z'n maandelijkse bijdrage niet voldoet, moet je ook naar de rechter.



Professioneel beheer is helemaal belachelijk. Dat kost alleen maar geld, en levert niks op. Iedereen kan toch een bankrekening beheren en de verzekeringspremie betalen? Het enige wat je elk jaar moet doen is even controleren of de rekening niet is leeggejat, en of er een nieuw polisblad is. Daar heb je geen adminstratiekantoor voor nodig.



Bij een VVE met meer leden (5 of meer) of bij dure onderhoudscontracten ivm een lift oid zou ik wel een professional inschakelen. Maar een simpele VVE als dit kun je echt wel zelf.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 29 augustus 2014 @ 13:17:

Ik ben het totaal niet eens met monsterpinguin.



Een slapende VVE is geen acuut zorgpunt, zolang je enigzins normaal met elkaar overweg kunt. Duizenden VVE's hebben jarenlang een slapend bestaan gehad, en zoveel problemen komen daar niet uit voort. Onderhoud spreek je even met elkaar af, en dan betaal je allebei de helft. Niet heel veel anders als wanneer je met de buren moet overleggen over een schutting, of in een 2-onder-1-kap samen het dak of schilderwerk wil laten doen.



Het niet hebben van een buffer is ook niet meteen een probleem. Als je alleen in een huis woont heb je toch ook geen geregistreerd potje voor onderhoud, met een meerjarenonderhoudsplan en een jaarverslag? De enige reden om die met z'n 2en wel te hebben is als je bang bent dat er onderhoud aankomt dat de ander niet kan/wil betalen. In dat geval moet je dingen via de rechter gaan afdwingen (dat kan altijd, want er is een splitsingsakte), maar dat is natuurlijk heel vervelend, het is handiger als er een potje is.



Maar het potje is ook niet zaligmakend. Als het leeg/te laag is, moet de ander alsnog storten. En als de ander z'n maandelijkse bijdrage niet voldoet, moet je ook naar de rechter.



Professioneel beheer is helemaal belachelijk. Dat kost alleen maar geld, en levert niks op. Iedereen kan toch een bankrekening beheren en de verzekeringspremie betalen? Het enige wat je elk jaar moet doen is even controleren of de rekening niet is leeggejat, en of er een nieuw polisblad is. Daar heb je geen adminstratiekantoor voor nodig.



Bij een VVE met meer leden (5 of meer) of bij dure onderhoudscontracten ivm een lift oid zou ik wel een professional inschakelen. Maar een simpele VVE als dit kun je echt wel zelf.En zelfs als je een actieve vve hebt zul je moeten overleggen over onderhoud en evt. Kibbelen over een dure of minder dure schilder enzo. Je draait de vve maar met z'n 2en namelijk.
Wij hebben een benedenwoning gekocht, waar pas een VVE gestart was toen wij het kochten. (beetje rare zin, maar je snapt me wel).



Het betreft hier ook een kleine VVE. Wij, de bovenburen links en de bovenburen rechts.



Wij wonen hier nu bijna een jaar en er moet nog steeds een plan komen. (onderhoudsplan en bijdrage voor onderhoud etc).



Opstalverzekering hebben we allemaal los. Zou waarschijnlijk goedkoper kunnen, maar hoeveel dat scheelt?



Wij laten het buitenschilderwerk binnenkort zelf uitvoeren. De buren doen niet mee.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een (dure) Vve, er zit genoeg geld in de pot, maar elk jaar zijn de kachels kapot,blokverwarming. Er zit niet genoeg in om de ketels te vervangen. Er zit een deel stookkosten in maar aan het eind van het jaar kregen we nog even een afrekening van 800 (!) Euro, alleen aan stookkosten! Hierna nooit meer een appartement, geen gezeik met Vve meer..
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je Marjolein



Normaal gesproken zou ik zelf wat werk laten uitvoeren geen probleem vinden. Maar nu ik net uit een relatie kom, kan ik mijn spaargeld heel goed voor andere dingen gebruiken. Sterker nog, ik heb het gewoon nodig. Om dan de werkzaamheden zelf te gaan bekostigen, terwijl het gaan om gemeenschappelijk eigendom (het pand), dat kan ik me niet permitteren..

Geldt trouwens ook voor werkzaamheden die bijv op last van de gemeente ineens uitgevoerd moeten worden. Al met al gewoon lastig.
When in doubt, add glitter.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75: Inderdaad. Maar het is makkelijk om geld uit te geven uit de gezamenlijke pot, zo lang daar genoeg in zit. Maar het overleg wordt inderdaad niet minder, alleen het risico dat er niet genoeg geld is daalt wat.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
De verhuurder/eigenaar van de bovenste verdieping moet net zo goed meebetalen.

Het is maar een relatief lage bouw en ik zou me verbazen als daar een lift in zit. Op 100euro per maand moet je zeer zeker rekenen en ik zou nog es kijken hoe oud dat pandje is, moet er binnenkort opnieuw gevoegd worden? kan dat zonder steigers etc. hoe zit het met het dak, wanneer is dat vernieuwd.

Verder vind ik de prijs wel meevallen voor een benedenwoning in een grote stad.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 29 augustus 2014 @ 13:34:

De verhuurder/eigenaar van de bovenste verdieping moet net zo goed meebetalen.

Het is maar een relatief lage bouw en ik zou me verbazen als daar een lift in zit. Op 100euro per maand moet je zeer zeker rekenen en ik zou nog es kijken hoe oud dat pandje is, moet er binnenkort opnieuw gevoegd worden? kan dat zonder steigers etc. hoe zit het met het dak, wanneer is dat vernieuwd.

Verder vind ik de prijs wel meevallen voor een benedenwoning in een grote stad.



Is de verhuurder/ eigenaar vaan de bovenste verdieping niet gewoon de eigenaar van de middelste verdieping?

Dus in feite 2 eigenaars: 1 van benedenhuis, 1 van bovenhuis?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven