Geld & Recht alle pijlers

Moeder heeft geld niet uit geldautomaat gehaald

01-08-2014 22:01 75 berichten
Al veel vervelende dingen meegemaakt door de vergeetachtigheid van mijn moeder met beginnende(?) vasculaire dementie.

Nu is ze vandaag gaan pinnen en heeft ze het geld er niet uitgehaald.

Volgens haar kwam het er niet uit.

Mijn zus heeft haar rekening online bekeken, inderdaad 250 euro gepind. Zus heeft haar bank gebeld en die vertelde dat er kans is dat het geld weer wordt ingeslikt als het er niet uitgehaald wordt. Maar volgens mijn moeder stond er een rij achter haar bij de geldautomaat in de Albert Heijn. Als het geld wordt ingeslikt staat het niet automatisch weer terug op je rekening ( volgens bank moeder (rabobank)) Maar wordt het verschil gezien als ze de automaat gaan bijvullen en gaan we daar pas volgende week achter komen. Het betreft een ING automaat. Ik heb Albert Heijn gebeld. Heel vriendelijk en behulpzaam gaan ze morgenochtend de videobeelden terugkijken van de betreffende tijd. Dan weten we ook of er iemand achter stond. Hoe gaat dat dan? Als iemand er achter stond en het geld is niet weer ingeslikt dan moet iemand dat toch hebben? Gaat de politie daar ook achteraan? Hoe lang duurt het voordat het geld weer wordt ingeslikt? Ik kan me ook zomaar voorstellen dat ze alles ontzettend traag deed en ze eerst het pasje ging opruimen en te laat was met geld er uit halen. Kunnen ze als iemand direct na mijn moeder gepind heeft ook de gegevens zien van die persoon?

Iemand dit al eens meegemaakt en geld inderdaad een week later teruggekregen?

Hoe dan ook, we hebben haar gezegd dat wij voortaan voor haar gaan pinnen. Het is zo ellendig, ze is de godganse dag van alles kwijt, dan weer sleutels, dan weer paspoort, dan weer pasje zus en zo. Vorige week de portemonnee, gelukkig weer teruggevonden.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet dat als jullie moeder zo vergeetachtig is dat je geen maatregelen treft. Dat is dan toch aan jullie als kinderen om daar een beetje op te letten. Een van jullie gaat iedere week pinnen, zorg dat ze alleen kopieen heeft van haar paspoort etc. Vind het erg dat jullie haar blijkbaar een beetje aan laten modderen.
Even snel... Als jij je geld niet pakt dan gaat de automaat piepen, als die ophoudt met piepen gaat je geld weer naar binnen, of iemand anders moet het gepakt hebben
Alle reacties Link kopieren
Nou nina volgens mij zijn ze daar al mee bezig maar je kan niet 24/7 haar handje vasthouden...



Wat klote to. Ik ben bang dat als iemand dat geld er uit heeft gehaald maar zelf niet meer gepind heeft dan kom je er nooit meer achter. En zelfs als iemand gepind heeft... die kan volhouden dat de 250 euro al weg was. Je bent het waarschijnlijk kwijt.
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
Alle reacties Link kopieren
Wat Kiki zegt. Automaat piept een tijdje en slikt dan het geld terug in.



Ik weet niet of de politie er iets aan kan doen wanneer iemand het geld weg neemt.

Ligt er aan of ze iets kunnen zien op de camera beelden.
Wat vervelend, netniet! Erg lastig zo'n dementerende moeder, ik weet er helaas alles van. Sterkte ermee!

Een vriendin van mij heeft ook eens het geld vergeten, dat is toen ingeslikt en is uiteindelijk wel weer terug gekomen, maar ging wel een tijdje overheen ook. Ze moesten inderdaad wachten tot er een verschil was in de automaat of zoiets.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij duurde het 2 werkdagen voor het terug op mijn rekening was. Er stond niemand achter mij gelukkig. Rabobank. Was een beetje dom..
Ik zou om te beginnen moeder onder curatele of bewindvoering stellen. Verder als degene na je moeder het geld heeft gepakt kun je daar denk ik niets mee. Ook de politie niet. Maar hopen dat het inderdaad zo traag ging en het geld is ingeslikt.
Mijn vriend heeft wel eens gepind en werd afgeleid omdat ik hem iets vroeg Dat was ook bij een ING bank in de AH. Toen was het geld ook weer ingenomen. Dat ging eigenlijk vrij snel.



Hij heeft toen een formulier in moeten vullen en heeft het geld gewoon teruggestort gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Laatst een collega die hetzelfde had, was niet bekend of het weer ingeslikt was of meegenomen, maar dat maakte voor de bank niet uit. Die hebben het gewoon teruggestort! Zonder moeilijk gedoe! Vond ik heel netjes.



Zij heeft gewoon gebeld en het uitgelegd, ze hebben het meteen geregeld. Dit was de ING, misschien handelt niet iedere bank zo.



Zolang je niet iedere week belt dat je je geld weer eens vergeten bent (want dat zou wel erg makkelijk cashen zijn), maak je een goeie kans dat het vergoed wordt denk ik. Banken zijn vaak zuinig op hun klanten.
Nina, je kunt niet ineens alles van je moeder overnemen als er dementie speelt. Het gaat stapje voor stapje en dat is al lastig genoeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 01 augustus 2014 @ 22:03:

Ik snap niet dat als jullie moeder zo vergeetachtig is dat je geen maatregelen treft. Dat is dan toch aan jullie als kinderen om daar een beetje op te letten. Een van jullie gaat iedere week pinnen, zorg dat ze alleen kopieen heeft van haar paspoort etc. Vind het erg dat jullie haar blijkbaar een beetje aan laten modderen.



zoiets gaat vaak heel geleidelijk he, er gebeurt telkens iets nieuws... vaak besef je pas wat er kan foutgaan ALS het eens is foutgegaan.



en het is ook niet makkelijk om iemand die heel haar leven haar eigen zaakjes beredderd heeft, die dagdagelijkse zaken af te pakken.
Alle reacties Link kopieren
quote:gismo72 schreef op 01 augustus 2014 @ 22:08:

Ik zou om te beginnen moeder onder curatele of bewindvoering stellen. Verder als degene na je moeder het geld heeft gepakt kun je daar denk ik niets mee. Ook de politie niet. Maar hopen dat het inderdaad zo traag ging en het geld is ingeslikt.



Ga jij daar maar eens mee beginnen dan. Heb je enig idee hoe lastig dat is in Nederland als de betreffende persoon vindt dat het nog prima gaat? Nee, want dan had je deze opmerking niet geplaatst.

TO: sterkte. Is het een idee om in een helder/meewerkend moment met je moeder een andere pinlimiet te kiezen, dat ze bv max 100 per keer kan pinnen uit de automaat? Dan is een eventuele toekomstige schade in elk geval kleiner.
quote:gismo72 schreef op 01 augustus 2014 @ 22:08:

Ik zou om te beginnen moeder onder curatele of bewindvoering stellen. Verder als degene na je moeder het geld heeft gepakt kun je daar denk ik niets mee. Ook de politie niet. Maar hopen dat het inderdaad zo traag ging en het geld is ingeslikt.Eens. Zo kan ze aardig in de problemen raken als haar dit bijvoorbeeld 3x in een week overkomt.
http://financieel.infonu. ... eldautomaat-vergeten.html
quote:pollen schreef op 01 augustus 2014 @ 22:12:

[...]





Ga jij daar maar eens mee beginnen dan. Heb je enig idee hoe lastig dat is in Nederland als de betreffende persoon vindt dat het nog prima gaat? Nee, want dan had je deze opmerking niet geplaatst.

TO: sterkte. Is het een idee om in een helder/meewerkend moment met je moeder een andere pinlimiet te kiezen, dat ze bv max 100 per keer kan pinnen uit de automaat? Dan is een eventuele toekomstige schade in elk geval kleiner.Precies mijn gedachte!
quote:pollen schreef op 01 augustus 2014 @ 22:12:

[...]





Ga jij daar maar eens mee beginnen dan. Heb je enig idee hoe lastig dat is in Nederland als de betreffende persoon vindt dat het nog prima gaat? Nee, want dan had je deze opmerking niet geplaatst.

TO: sterkte. Is het een idee om in een helder/meewerkend moment met je moeder een andere pinlimiet te kiezen, dat ze bv max 100 per keer kan pinnen uit de automaat? Dan is een eventuele toekomstige schade in elk geval kleiner.dat valt toch echt wel mee zeker als er de diagnose dementie is. En ja dus ervaring..
Alle reacties Link kopieren
quote:aliva schreef op 01 augustus 2014 @ 22:12:

[...]





zoiets gaat vaak heel geleidelijk he, er gebeurt telkens iets nieuws... vaak besef je pas wat er kan foutgaan ALS het eens is foutgegaan.



en het is ook niet makkelijk om iemand die heel haar leven haar eigen zaakjes beredderd heeft, die dagdagelijkse zaken af te pakken.Nee is ook niet makkelijk, je moet het een beetje leuk in kleden. Toen het in mijn omgeving de eerste keer iemand overkwam werd eerst de rekening toegankelijk gemaakt voor een familie lid, onder het mom van...stel dat er eens wat gebeurt ma, dan kunnen wij bij het geld enz. Dan even bellen op vrijdag...Zal ik vast pinnen want ik kom ff koffie doen en moet voor mijzelf toch ook pinnen.. Etc.

Zo ging dat hier iig. Ook met de moeder van vriend hebben we dat zo gedaan en die weet ondertussen niet beter dan dat vriend zorgt dat er geld in huis is.

Dat zijn toch de eerste dingen waar je van zorgt dat je de controle er over hebt?
quote:nina1966 schreef op 01 augustus 2014 @ 22:03:

Ik snap niet dat als jullie moeder zo vergeetachtig is dat je geen maatregelen treft. Dat is dan toch aan jullie als kinderen om daar een beetje op te letten. Een van jullie gaat iedere week pinnen, zorg dat ze alleen kopieen heeft van haar paspoort etc. Vind het erg dat jullie haar blijkbaar een beetje aan laten modderen.NIna toch, we doen ontzettend veel voor haar, haar boodschappen, haar financiën, klusjes worden opgelost. Koelkast en andere kasten worden nagekeken op spullen die moeten worden weggegooid. Mijn moeder is al heel verdrietig over het feit dat ze steeds onzelfstandiger wordt. Ook opstandig soms zelfs. Het valt haar enorm moeilijk om steeds meer dingen uit handen te moeten geven en ze vond ook na aandringen tot nog toe dat ze zelf moet kunnen pinnen. Wij gaan onze moeder echt niet zomaar haar pinpas afpakken. Het is een heel verdrietig proces en het doet me echt pijn dat er zomaar wordt aangenomen dat wij onze moeder laten aanmodderen. Wij kinderen doen enorm veel voor haar en dat doen we met liefde omdat ze de liefste moeder was en is van de hele wereld.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt je moeder zo niet laten doortobben, dan gaan er echt ongelukken gebeuren. Haar pinpas moet je afpakken, haal zo nu en dan wat contant geld voor haar, dan kan ook niemand haar code afkijken en pas rollen. Mijn moeder wordt ook aardig dement, ze doet nog wel kleine boodschapjes, waarbij ze de helft vergeet. Ik heb haar pinpas, ben ook gemachtigd. Ik kijk per week wat ze contant uitgeeft en dat vul ik dan aan zodat ze wel een paar boodschappen kan doen. Wij regelen haar geldzaken en de overige administratie, regelen e.e.a. als er iets in huis moet gebeuren, doen de boodschappen (ik moet nu twee voorraadkasten bijhouden) en de was, zorgen voor maaltijden alhoewel ze zelf nog wel iets in elkaar kan flansen maar erg veel komt daar niet van terecht. Ik moet ook iedere week de koelkast uitmesten. Verder krijgt ze hulp bij het douchen, iedere avond komt er iemand voor de medicijnen en massage en uiteraard ook om te kijken of alles goed gaat. Curatele of bewindvoering vind ik niet nodig, het gaat redelijk op deze manier al loopt mijn hoofd zo nu en dan aardig om.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:gismo72 schreef op 01 augustus 2014 @ 22:15:

[...]





dat valt toch echt wel mee zeker als er de diagnose dementie is. En ja dus ervaring..Dan hoor ik graag hoe je dat aangepakt hebt. En dat meen ik oprecht.
Alle reacties Link kopieren
quote:gismo72 schreef op 01 augustus 2014 @ 22:08:

Ik zou om te beginnen moeder onder curatele of bewindvoering stellen. Verder als degene na je moeder het geld heeft gepakt kun je daar denk ik niets mee. Ook de politie niet. Maar hopen dat het inderdaad zo traag ging en het geld is ingeslikt.

Dat is toch niet nodig als je als kinderen een prima relatie met elkaar hebt? Hier iig niet nodig geweest en nog niet nodig.

Zakelijke dingen worden gewoon langzamerhand door de kinderen overgenomen. Heel geleidelijk Maar de cash en sieraden dingen eerst omdat daar het meeste mis kan gaan.

Oma had een paar dure mooie sierraden en ze belde gewoon als ze die een keer om wilde en dan ging iemand dat ff brengen. Kleine moeite en de kans dat ze het kwijtraakt of word opgelicht is dan een stuk kleiner.
quote:nina1966 schreef op 01 augustus 2014 @ 22:17:

[...]



Dat zijn toch de eerste dingen waar je van zorgt dat je de controle er over hebt?Mijn moeder was altijd een heel zelfstandige vrouw die alle zaken perfect en punctueel regelde, mijn moeder neem je niet onder het mom van ik ga toch naar de bank haar pinpas af.
Alle reacties Link kopieren
Ook een keer gehad, had het geld binnen een paar dagen terug op mijn rekening.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 01 augustus 2014 @ 22:17:

[...]



Zo ging dat hier iig. Ook met de moeder van vriend hebben we dat zo gedaan en die weet ondertussen niet beter dan dat vriend zorgt dat er geld in huis is.

Dat zijn toch de eerste dingen waar je van zorgt dat je de controle er over hebt?



elke situatie is anders; de moeder van je vriend heeft er zich bij neergelegd, maar dat wil niet zeggen dat dat overal zo is.



en weet je wat: misschien is het gewoon ook die 250 euro waard, als dat betekent dat je hen die zelfstandigheid kan geven tot het duidelijk wordt dat het écht niet meer kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven