Geld & Recht alle pijlers

Nieuwe jaarnota: Energierekening 3 keer zo hoog

24-10-2014 08:47 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal. Gisteren heb ik mijn nieuwe jaarnota van mijn energieleverancier mogen inzien. En dat prachtige plaatje schetste dat ik voortaan 3 keer meer mag betalen dan vorig jaar.

De enige veranderingen sinds vorig jaar zijn een energiezuiniger computerscherm en een verwarming die niet meer aan is gegaan (ketel begeeft het om de havenklap).



Lijkt me duidelijk dat ik het idee heb dat dit niet kan kloppen. Maar ik heb geen idee wat voor stappen ik nu moet ondernemen of waar ik naar moet kijken om te zien wat er aan schort. Want ik heb echt geen zin in die ¤100,- per maand meer.

Vandaar mijn vraag hier.



Mocht er meer info nodig zijn, dan hoor ik het graag.
"Wat heeft de wetenschap ooit voor ons gedaan?!" typte zij op haar blog.
Alle reacties Link kopieren
Eerste ding: heb je zelf de standen doorgegeven of zijn ze geschat? En kloppen ze ook met wat er op je meter staat, of is er ergens een getalletje verkeerd komen te staan?



100 euro per maand meer is 3x zo veel? Dan betaalde je eerst dus 50 euro en dat lijkt me eerlijk gezegd ook wel erg weinig. Misschien vorig jaar een te lage stand doorgegeven waardoor je afgelopen jaar veel te weinig hebt betaald?
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Ik betaalde eerst ¤63,- voor een klein appartement in mijn eentje. Zowel afgelopen jaar als het jaar ervoor (kan een paar euro verschil in zitten).



De standen worden ieder jaar doorgegeven. Ik maak dan altijd een foto van de meter (ik moet naar buiten voor het ding en op de een of andere manier willen ze altijd de standen weten als het regent, foto is sneller dan overschrijven) en tik dan de cijfers over die ik heb gefotografeerd.
"Wat heeft de wetenschap ooit voor ons gedaan?!" typte zij op haar blog.
Alle reacties Link kopieren
En stap je wel eens over? Had je misschien een contract dat de eerste twee jaar voordeliger was, met een soort welkomstbonus ofzo?

Kortom is je verbruik zo gestegen of alleen de kosten? Want als het alleen de kosten zijn loont het misschien de moeite om gewoon over te stappen.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Is je gas gebruk gestegen of je electra?

Wellicht is de kapotte ketel de boosdoener.
Alle reacties Link kopieren
En als je zelf de meterstanden van de afgelopen jaren vergelijkt, is je verbruik nu dan echt hoger? In dat geval zou ik ijking van de meter aanvragen bij je energieleverancier. Als je verbruik niet significant afwijkt van de vorige jaren lijkt het erop dat je leverancier opeens een ander tarief is gaan hanteren en dan zou ik dat uitzoeken (wat voor contract heb je, is er onlangs iets gewijzigd etc.?).
Alle reacties Link kopieren
De ketel is defect zeg je, dat kan een energievreter zijn. Heb je de stekker uit het stopcontact getrokken? Waarom wordt deze niet gemaakt?



Heb je al gekeken met hoeveel je energieverbuik is gestegen? Is het stroom of gas dat zo gestegen is?
Ik denk ook dat het de ketel zou kunnen zijn. Die kan ongemerkt energie slurpen. Ik zou er snel naar laten kijken als ik jou was.
Alle reacties Link kopieren
Ik val onder beschermd wonen en mag helaas niet zomaar van leverancier wisselen. Hoewel ik vandaag wel een contactmoment zou kunnen hebben om dat nog eens te polsen, misschien zijn de regels veranderd sinds de laatste jaren.

De welkomstbonus was 3 maanden, maar dat is ook alweer een aantal jaren geleden.



Die ketel wordt ongeveer iedere paar maanden opnieuw onderzocht en goedgekeurd. Telkens een onderdeel vervangen en hij kan weer even door.



Als ik online naar mijn "dossier" kijk lijkt het erop dat mijn gasverbruik nog maar 20% is van wat ik vorig jaar heb gebruikt. Stroomverbruik zit zo'n 2000 kWh hoger
"Wat heeft de wetenschap ooit voor ons gedaan?!" typte zij op haar blog.
Als je de ketel niet meer gebruikt, hoe verwarm je je woning dan? Hoe kom je aan warm water om te douchen?
quote:Mydwryl schreef op 24 oktober 2014 @ 09:20:

Ik val onder beschermd wonen en mag helaas niet zomaar van leverancier wisselen. Hoewel ik vandaag wel een contactmoment zou kunnen hebben om dat nog eens te polsen, misschien zijn de regels veranderd sinds de laatste jaren.

De welkomstbonus was 3 maanden, maar dat is ook alweer een aantal jaren geleden.



Die ketel wordt ongeveer iedere paar maanden opnieuw onderzocht en goedgekeurd. Telkens een onderdeel vervangen en hij kan weer even door.



Als ik online naar mijn "dossier" kijk lijkt het erop dat mijn gasverbruik nog maar 20% is van wat ik vorig jaar heb gebruikt. Stroomverbruik zit zo'n 2000 kWh hoger



dan heb je dus wel degelijk veel meer stroom verbruikt

ik zou er op staan dat een defecte ketel gerepareerd wordt, niet elke keer een klein onderdeel maar gewoon echt gerepareerd of vervangen
Alle reacties Link kopieren
Dan heb je flink meer stroom verbruikt. Heb je ook een boiler? Ketels en boilers zijn vaak de oorzaak van een flink hoger verbruik.
Alle reacties Link kopieren
Dit is het gemiddelde gebruik per soort woning volgens het nibud.



Kennelijk is 2000 kwh stroom gemiddeld voor een eenpersoons huishouden. Dat heb jij dit jaar extra verbruikt. Ik weet niet wat je daarvoor gebruikte en wat er dus bij komt?



Heb je bv. een electrische verwarming aan staan?
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Als ik het goed lees, heb je een electrisch kacheltje aangehad.

Stel dit kacheltje verbruikt 2000w. Dan verbruik je in 1000 uur die 2000kWh. Dat komt neer op 100 dagen, 10uur per dag dit kacheltje aan.

Kacheltjes verbruiken heel veel, controleer die van je zelf eens. Meestal af te lezen op het type plaatje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mydwryl schreef op 24 oktober 2014 @ 09:20:

Als ik online naar mijn "dossier" kijk lijkt het erop dat mijn gasverbruik nog maar 20% is van wat ik vorig jaar heb gebruikt. Stroomverbruik zit zo'n 2000 kWh hoger

Klopt dit ook met de foto's die je van je meterstand hebt gemaakt?



En als je inderdaad een elektrisch kacheltje hebt gebruikt is dat waarschijnlijk de boosdoener, die dingen zijn echt stroomvreters.
Misschien een tip voor komend jaar (heb je nu niets aan, maar toch)



Maandelijks je meterstanden voor jezelf noteren. Zo heb je het eerder in de gaten als er een vreemde afwijking is door bijvoorbeeld een nieuw apparaat of gewijzigd gedrag en kun je eerder ingrijpen om hoge rekening te voorkomen.

Ik noteer iedere maand mijn standen van gas water en elektra, zodat rare dingen altijd snel opvallen.
Alle reacties Link kopieren
Ik verwarm mijn huis stomweg niet. Dus ook niet met een kacheltje, heb ik ook geen.

En een koude douche is ook een douche.



Nog eens goed gekeken naar de meterstanden. Ik heb niet die 2000 kWh meer verbruikt, er is 2000 kWh bovenop de meterstand van vorig jaar gekomen. Woops, fout gezien. Niet meer gebruikt dus, maar stomweg gebruikt.

Nu ik de tabel goed aan het lezen ben (ik ben wakker), zie ik dat dat zelfs minder is dan het jaar ervoor.



Ik geloof dat ik er steeds minder van begin te snappen.
"Wat heeft de wetenschap ooit voor ons gedaan?!" typte zij op haar blog.
Alle reacties Link kopieren
Dus de beginstand van het jaar is verkeerd overgenomen? Dat is dan een logische fout toch. De beginstand van dit jaar moet gelijk zijn aan de eindstand van vorig jaar.



Ga eens naar buiten en kijk eens op je meter, de eindstand van dit jaar zoals die op de afrekening staat, is die dan ook 2000 kwh hoger dan de stand die je meter nu ongeveer heeft?



Als dat namelijk zo is hebben zij een fout gemaakt.

Als de eindstand op afrekening en meter wel hetzelfde zijn is er het jaar ervoor iets fout gegaan.





Oh en niet verwarmen en koud douchen kan toch niet?! Als je onder beschermd wonen valt is er vast iemand die je kan helpen dat op te lossen. Niet in de kou blijven zitten hoor!

Straks wordt het echt koud en bevriezen je waterleidingen omdat je je huis niet kan verwarmen en dan krijg je rekeningen daar word je pas echt zuur van. Dus als je het niet voor jezelf doet, doe het dan voor je waterleidingen
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Dus je hebt 2000 kwh verbruikt. Wat was het verbruik op de vorige afrekening? Een verbruik van 2000 kwh is gemiddeld voor een eenpersoonshuishouden.



Kennelijk heb je jaren voor een te laag verbruik betaald en wordt dit nu gelijk getrokken.
Is het daadwerkelijk iedere maand die 100 euro extra? Of is dat 1 keer (om de jaarafrekening te voldoen) en daarna weer het oude bedrag?



Iets minder verbruiken maar toch moeten bijbetalen kàn overigens wel: als de bijkomende kosten/heffingen/belastingen gestegen zijn. Of de prijs is gestegen, dat kan natuurlijk ook.



Maar minder verbruiken dan vorig jaar en dan maandelijks zoveel meer moeten betalen? Daar zou ik ook het fijne van willen weten.

Helpdesk van de leverancier al gebeld? Sommige bedrijven hebben een meer dan behoorlijke helpdesk waar ze je heel goed kunnen uitleggen hoe dit soort nota's zijn opgebouwd.



Ps: ik weet niet hoe koud het in je huis wordt, maar sommige apparaten verbruiken flink meer stroom als ze in een te koude ruimte staan. En gaan eerder stuk.

Ik hoop in ieder geval voor je dat die ketel gauw gefikst wordt, niks mis met koud douchen en een extra trui voor de warmte maar ik gun je de keus.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn nog wat mogelijkheden:



- de energieleverancier lokt je met een laag voorschotbedrag, maar alles wat je iedere maand te weinig betaalde krijg je met de jaarafrekening voorgeschoteld.



- het voorschotbedrag is handmatig omlaag bijgesteld op verzoek van jou/woonbegeleider/vorige bewoner (?), waardoor je minder betaalt dan je verbruik. Wordt ook gewoon in rekening gebracht bij je jaarafrekening



- ze hebben het verbruik berekend aan de hand van meterstanden van meerdere jaren. Als de vorige bewoners bijvoorbeeld een gezin met 4 kinderen was, en daarna een eenpersoonshuishouden is geworden, dan betaal je in het begin te veel. De enige optie: meerdere keren per jaar de meterstanden doorgeven en vragen om correctie van het standaardjaarverbruik.



De enige mogelijkheid om zeker te weten wat de oorzaak is van jouw hoge nota: even bellen naar je leverancier. Ben wel benieuwd eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Moet je niet gewoon 100 euro bijbetalen?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Wie is je leverancier?



Mijn ouders hadden iets dergelijks, afrekening niet zo gek op het eerste oog, paar tientjes bijbetalen. Maar wel een maandbedrag dat gigantisch omhoog ging.



Leverancier gebeld en kreeg al meteen een bandje te horen: we hebben een nieuw systeem, waardoor er onjuiste afrekeningen worden verstuurd. Nou inderdaad...voorschotten stonden er niet correct op, meterstanden niet goed. Na maanden kwam er een nieuwe afrekening waar de rest op stond. Voorschot bleef hoog.

Dat online zelf naar beneden bijgesteld omdat het gebruik niet anders was als voorgaande jaren en de tarieven ook niet veranderen het komende jaar.
Alle reacties Link kopieren
Weer iemand die totaal geen grip heeft over zijn/haar verbruik. Altijd goed je verbruik weten en bijhouden iedere maand de meterstanden noteren zo kun je bij afwijking tijdig ingrijpen.



Ja en met een verbruik van 2000 Kw red je het niet van 63 euro per maand als daar ook een normaal gasverbruik bijhoord.
Doe anders eens wat cijfertjes ;

- Hoeveel gas en elektriciteit heb je dit jaar verbruikt?

- Hoeveel gas en elektriciteit heb je vorig jaar verbruikt?

- Wat betaalde je afgelopen jaar aan voorschot?

- Kreeg je op de jaarnota geld terug of moest je bijbetalen?

- Wat wordt je voorschotbedrag voor komend jaar?



Dan is het iets makkelijker te zeggen of er vreemde dingen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven