Geld & Recht alle pijlers

Nieuwe woning kopen; wat zal ik bieden?

22-07-2014 13:49 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik heb een huis op het oog:

vraagprijs 215.000

4 maanden te koop

Huis verkeerd in nette staat met mooie keuken en badkamer



WOZ = 180.000

Andere vergelijkbare woningen zijn tussen de 170.000 en 190.000 verkocht.



Wat is voor mij een reële startprijs en een maxprijs bij het onderhandelen? Graag hoor ik jullie meningen en ideeen hierover, roep maar!
De maxprijs bepaal je natuurlijk zelf. Wat kan/wil je maximaal besteden. Dat kunnen wij niet voor je bepalen natuurlijk.
Met deze info zou ik zeggen dat de vraagprijs veel te hoog is. Neem anders een aankoopmakelaar in de arm.
Woz zegt trouwens geen ruk. Ik heb ook een woz van 180.000, maar echt niet dat iemand dat voor dit huis gaat betalen.
Alle reacties Link kopieren
Is de meerprijs te verantwoorden? Of te wel, heeft dit huis iets extra's? Betere ligging, grote sauna, extra kamer, groter balkon, etc? Of zijn de prijzen de laatste maanden nog extra omhoog gegaan



Ik heb meer informatie nodig over wat te bieden. Hoe snel verkopen deze appartementen of staan ze soms maanden/jaren in de verkoop?



WOZ waarde is een indicatie en zegt niet altijd wat over de waarde.



Heb je een aankoopmakelaar?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Weet je de reden van de vraagprijs? Wij hebben onze woning ook te koop staan voor wat meer dan soortgelijke woningen in de buurt. Maar wij liggen bijvoorbeeld niet aan de trambaan en hebben een tuin op het zuiden en een uitbouw van 25m2 extra waardoor wij onze wat hogere vraagprijs wel realistisch vinden.
Aangezien de woning nu lager verkocht worden dan in 2010 zou ik maximaal 170.000 bieden. Of de woningmarkt herstelt blijft altijd maar afwachten.



Verder wordt door geld guru's vaak geadviseerd het goedkoopste huis in de beste straat te kopen. Dan kan je huis bijna alleen maar stijgen. Bijna.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Ik wilde eerst beginnen bij 190 of 195 (met als doel max 200), maar nu ik die andere koopsommen heb gezien (kadaster.nl) denk ik dat ik wel lager kan beginnen. 170 vind ik wel erg laag ten opzichte van de vraagprijs. Misschien is 185 reëler?

Het huis heeft niet iets extra's behalve dat het netjes onderhouden is en de keuken is pas gerenoveerd. Het heeft drie slaapkamers, net als bij alle andere woningen. Ik weet verder ook niet waarom de prijs hoger ligt, al vind het ik het zelf eigenlijk wel een realistische prijs. Ik schrik eerder van de lage koopsommen in het verleden.

Ik weet helaas nog niet zo veel over hoe snel de huizen verkocht zijn in het verleden.

Ik heb nog geen aankoopmakelaar, ik dacht eerst eens kijken wat de meningen hier en daar zijn!
Ik zou 170 bieden. Verschil tussen 170 en 215 is 45, dus hooguit aankopen voor 193. Simpele rekensom, maar het gaat natuurlijk veel meer over de emotie.



Eén ding moet je goed onthouden: een te laag bod kan afgewezen worden, maar dat kun je nog ophogen. Een eenmaal gedaan (te hoog) bod kan nooit meer verlaagd worden. Dus beter uitgelachen met je te lage bod en opnieuw nadenken, dan direct te horen krijgen dat de verkoper accoord is.
Alle reacties Link kopieren
1 advies: begin heel laag (en dan bedoel ik max 170.000) en kijk wat er gebeurt. Komen ze niet met een tegen bod dan is je bod echt te laag. Maar misschien willen ze er wel heel graag vanaf en komen ze met een tegenbod en dan zou je wel eens veel lager uit kunnen komen dan verwacht.

Als ze niet met een tegenbod komen, heb je 2 opties:

1. je biedt een stukje hoger, bijvoorbeeld 180.000 en kijkt wat er gebeurt

of 2. je doet een eindbod. Dus je zegt bijvoorbeeld ik heb er 190.000 voor over en daar valt niet meer over te onderhandelen en ik wil dat het over 3 maanden wordt opgeleverd.

En dan is het take it or leave it. Dat voelt heel eng (daarom nemen heel veel mensen een aankoopmakelaar in de arm...en voor het nalezen van de koopovereenkomst), maar is wel het spel dat je moet gaan spelen.



Geloof me, die mensen verwachten echt geen 215.000 voor het huis en hoe langer het te koop staat hoe happiger ze vaak zelf zijn om een bod te accepteren. Die optie 2 heeft dan ook vaak geen zin als het huis bijvoorbeeld pas 2 weken te koop staat.



Oh ja, vergeet niet om elk bod onder voorbehoud van financiering en bouwkundige keuring te doen!
Alle reacties Link kopieren
Ik vindt 170.000 wel heel laag maar als het al iets langer te koop staat kan je het proberen. Kan je ook zien wanneer de huidige bewoners gekocht hebben? Rond '90 hebben zij waarschijnlijk een goede prijs betaald maar rond 2004-2005 hebben ze waarschijnlijk de hoofdprijs betaald.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou bij 170 beginnen! Uitkomen op 190 lijkt mij redelijk. Ligt er aan hoe graag ze het kwijt willen natuurlijk. Je kunt ook tot de 200 gaan als je het echt echt echt graag wilt hebben, maar persoonlijk zou ik niet hoger gaan.
No worries
Alle reacties Link kopieren
Zij hebben het zelf in 2005 gekocht voor 207. Waarschijnlijk hebben ze gedacht ivm met de opgeknapte keuken daar boven te gaan zitten. En ze willen natuurlijk gewoon terug wat ze er zelf voor betaald hebben.
Ik zou eigenlijk onder 170 beginnen.

En probeer ook eens goed te kijken naar de minpunten van de woning. Wat is er slecht aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit huis zelfs links laten liggen. Te hoge vraagprijs in vergelijking tot andere woningen en staat pas kort te koop. Laag bod gaan ze toch niet accepteren verspilde moeite.
Alle reacties Link kopieren
Daar kun je echt heel weinig van zeggen. Hoe doet de markt het de laatste maanden in die regio (bij mij in de straat is een jaar niks verkocht, en nu gaan ze als warme broodjes). En je weet nooit of mensen er gewoon graag vanaf willen en eventueel een restschuld accepteren, of dat ze gewoon echt niet lager kunnen dan een bepaald bedrag en anders maar niet verkopen.



Het klinkt met deze weinige info alsof de vraagprijs wel flink aan de hoge kant is. Het enige wat je kunt doen is voor jezelf bepalen wat het voor jou waard is (zowel qua financiering als wat het huis zelf waard is). En gaan onderhandelen met als doel daarop uit te komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hiervoor trouwens geen aankoopmakelaar in de arm nemen. Grote kans dat je er niet uit komt qua onderhandelen, en dan ben je vaak wel geld kwijt aan die makelaar.
Even polsen:

Oude opknapper, door mensen met ervaring vanaf de foto's ingeschat op 60.000 euro kluswerk (gevel, vloer, dak, isolatie, kozijnen). Staat al ruim een jaar te koop en is in ieder geval al 25.000 euro gezakt naar 125.000 euro.; Huis is leeg.

Locatie is goed. Landelijk, doch vlakbij grote stad (aan te fietsen). Grote tuin. Recht v overpad voor de buren. Er staat in dezelfde straat nog een huis te koop voor 220.000 maar die is gerenoveerd.

Is onder de ton bieden een goeie zet het of een belediging?
Lijkt mij een prima zet. En als het al een belediging is, wat dan nog? Dan laten ze je dat heus wel weten door niet met een tegenbod te komen.
Wat maakt het in hemelsnaam uit wat redelijk is? Het is een kwestie van vraag en aanbod, hoe graag wil jij het, hoe graag willen zij er van af en wat heb jij er voor over. Bied ze 170 omdat dat redelijk lijkt gezien de WOZ. Daarna kunnen zij je overtuigen waarom je toch echt 215 moet betalen.



Ik dacht dat Nederlanders brutaal waren, maar zodra het op huizen kopen aankomt durven ze nauwelijks minder te bieden dan de belachelijk hoge vraagprijs. Ik weet dus wat ik ga doen als min huisje dat max 180 waard is in de verkoop gaat. Ik vraag gewoon 250!
Alle reacties Link kopieren
Wat voor ons vaak heel goed werkt is het onderbouwen van je voorstel. Het komt vaak genoeg voor dat er biedingen worden gedaan door iemand die maar wat doet, maar een stuk minder vaak dat iemand een zinnige, samenhangende reden geeft voor waarom er een bod van 170k (bijvoorbeeld) wordt gedaan.



Dus waarom niet een mail waarin je het bod doet, samen met de gegevens die je hebt onderzocht? Als het een openingsbod is kun je erbij vermelden dat je graag samen eruit wilt komen. Dan is de kans wat kleiner dat je weg wordt gestuurd met een afwijzing van het bod.



Mocht bod worden afgewezen, push voor een tegenbod. Zonder tegenbod ben je tegen jezelf aan het bieden, werkt niet lekker.



Hopelijk helpt dat!



Arno Wingen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven