Geld & Recht alle pijlers

Rechten als huurder (studentenhuis)

17-04-2014 18:57 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een studentenhuis in een kamer met een raam van enkelzijdig glas dat niet open kan. Dit wist ik uiteraard voordat ik deze kamer betrok, er zit een ventilatiesysteem(pje) in en een luik boven de deur naar de gang. Ik had verwacht dat dit voldoende zou zijn voor de ventilatie.



Nu is het zo dat mijn kamer erg vochtig is en de ruiten iedere ochtend vol condens zitten, met name bij een groot temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Hierdoor zit er schimmel op mijn raam en naast het raam en mijn kamer is erg bedompt. Als ik van huis ben staat de ventilatie aan en het luik open, als ik thuis ben zorgt dit voor geluidsoverlast dus dan zijn ze uit en dicht.



Twee dagen geleden heb ik een mail naar de huisbaas gestuurd met de vraag of hier wat aan gedaan kan worden. Dit was een nette mail waarin ik geen enkele verwijten heb gemaakt en alleen feiten benoemde en vroeg naar mogelijkheden. Tot op heden geen persoonlijke reactie.



Net was ik even van huis en toen kreeg ik bericht van een huisgenoot dat de huisbaas aanwezig was en in mijn kamer was (deze was op slot en hij is gewoon naar binnen gegaan met eigen sleutel). Ik ben meteen naar huis gegaan maar ik heb hem net gemist, ondanks dat deze huisgenoot de huisbaas heeft proberen bezig te houden. Hij heeft aan haar laten weten dat hij niet ziet waarom ik problemen heb met mijn raam.



Ik ben verontwaardigd dat ik geen reactie krijg op mijn mail en dat de huisbaas onaangekondigd langs komt en dan gewoon mijn kamer betreed. Nu ben ik zoekende naar een passende reactie/volgende stap. Wat zijn mijn rechten? De huisbaas is nogal eigenwijs en je komt er moeilijk tussen, daarbij klap ik waarschijnlijk dicht of schiet ik uit mijn slof. Beide reacties lokken niets uit. Wat zouden jullie doen in deze situatie? Ik wil namelijk niet weg uit dit huis en verhuizen naar een andere kamer in huis zit er de komende tijd niet in,.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, zo gaat dat soms in studentenhuizen. Heb je je ongewenste email wel gecontroleerd of hij echt niets heeft teruggestuurd?



Ik vind dat je nu behoorlijk pissig doet voor wat er nou eigenlijk is gebeurd. Nee, die man mag jouw kamer niet zomaar betreden maar ik zou je ook wat schappelijker opstellen.
Reageert er een huisbaas een keer vlot...



Ga gewoon het gesprek aan met die man, op je strepen gaan staan kan altijd nog.

Misschien had hij niet zo je kamer binnen mogen stappen (al was hij daar wel nav een bericht van jou) maar hij onderneemt tenminste wel actie zonder dat je er maanden achteraan moet bellen. Zo'n kwaaie peer lijkt het me niet.
Ik vind dat je gelijk hebt. Hij had best even kunnen laten weten dat hij langs zou komen en wanneer middels mail of telefoon. Daarnaast zomaar zonder toestemming jouw kamer betreden en vervolgens een bericht laten doorgeven via een huisgenoot? Getuigd absoluut niet van fatsoen of respect. Ik zou sowieso een ander slot op jouw deur zetten zodat hij niet meer zomaar naar binnen kan.



Ik zou heb een vriendelijke maar duidelijke mail sturen waarin je aangeeft dat je de gang van zaken niet zo prettig vind en dat je prijs zou stellen op een betere communicatie. Dat als hij zijn komst even had aangekondigd, jij jouw probleem duidelijk had kunnen uitleggen en dat je nu die kans niet hebt gehad. Bel even met de jurofoon hoe de regels precies zijn voor een studentenkamer. Wij hadden destijds in de woonkamer geen raam dat open kon in de woonkamer, volgens de wet heeft een bewoner daar recht op (goede ventilatie mogelijkheden) en dus heeft onze verhuurder het raam moeten vervangen voor een opengaand exemplaar. Ik weet alleen niet hoe dit zit bij kamers. Dus vraag het even na, dan zeg je ook geen verkeerde dingen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties, ik heb nu ook wat dingen op een rijtje gezet en ben wat 'rustiger' (ik reageer snel op impulsen en probeer dit tegen te houden). Ik zeg trouwens ook niets over de snelheid van zijn reactie, dat hij huisbaas is van een studentenhuis heeft hier niets mee te maken lijkt me?



Hij belde me toevallig net en heeft me wat opties gegeven, dus even afwachten of die wat uithalen. Hij kan niets aan de voorgevel doen, want dat mag niet van de gemeente volgens hem. Ik heb rustig aangegeven dat ik het jammer vind dat ik hem niet zo heb spreken en of hij de volgende keer misschien zou kunnen bellen/mailen. Morgenmiddag komt hij weer hierheen en dan gaan we even samen de opties bekijken!
Alle reacties Link kopieren
Goed opgelost TO!



Ik snap je hoor, mijn huisbaas heeft me dat geintje ook weleens geflikt en ik zit precies zo in elkaar zoals jij jezelf omschrijft



Ik heb alleen wel doorgekregen dat je in de volwassen wereld dingen beter oplost als je eerst kalm bent, en niet meteen roept wat in je opkomt. Je kan wel heel veel rechten hebben en ook nog eens gelijk hebben, soms vraagt het wat aanpassing en tolerantie om iets op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nemesis. schreef op 17 april 2014 @ 19:01:

Tsja, zo gaat dat soms in studentenhuizen. Heb je je ongewenste email wel gecontroleerd of hij echt niets heeft teruggestuurd?



Ik vind dat je nu behoorlijk pissig doet voor wat er nou eigenlijk is gebeurd. Nee, die man mag jouw kamer niet zomaar betreden maar ik zou je ook wat schappelijker opstellen.



Het is helemaal niet de bedoeling dat dat 'soms zo gaat' in studentenhuizen. Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt.



Die man heeft met het onaangekondigd betreden van een prive-ruimte een doodzonde begaan. Het is not done.



Ik snap dat je soms voorzichtig wilt zijn en je huisbaas niet voor de neus wilt stoten, maar ik zou in dit geval toch een zeer duidelijk bericht sturen dat het niet de bedoeling is dat hij in je kamer komt.



Privacyschendingen zijn niet iets om lichtzinnig over te doen en ik zou niet weten waarom TO zich schappelijker zou moeten opstellen.



Ik heb 10 keer liever een huisbaas die niet reageert of dingen niet repareert dan een huisbaas die zomaar mijn priveruimte in komt gelopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou overigens mijn slot vervangen. Dat sowieso.
Alle reacties Link kopieren
Nou Strike, je kunt ook overdrijven. TO kan die man er eerst op wijzen in plaats van direct een vijandige toon aan te slaan en zich op allerlei rechten te gaan beroepen.
@strike: nieuwsflash: ik woon ergens waar de verhuurder en AL het daarbij behorende personeel zomaar, zonder aankondiging, je woning in mogen lopen om controles uit te voeren. En nee, het is niet de gevangenis of een gesloten instelling. Dat ze het aankondigen heet luxe, en dat ze aangeven dat als jij niet thuis bent ze toch binnenkomen of iemand in je woning zetten (bij onderhoud wat uitgevoerd moet worden) heet ook luxe, want het kost jou immers geen extra moeite. En nee, ik mag geen sloten verwisselen.



Owja, en als ik naar de politie ga (heeft iemand serieus een keer gedaan) dan zegt de politie dat de verhuurder in zijn recht staat.



TO: als je schimmel op de ruiten hebt, is dat gewoon een ongezonde situatie. Kaart dit aan bij de verhuurder. Een slaapkamer hoor je volgens mij gewoon te kunnen luchten/ventileren, anders mag je geen gebruik maken van die ruimte voor dat doel.
Alle reacties Link kopieren
quote:blueeyes*3 schreef op 17 april 2014 @ 19:42:

@strike: nieuwsflash: ik woon ergens waar de verhuurder en AL het daarbij behorende personeel zomaar, zonder aankondiging, je woning in mogen lopen om controles uit te voeren. En nee, het is niet de gevangenis of een gesloten instelling. Dat ze het aankondigen heet luxe, en dat ze aangeven dat als jij niet thuis bent ze toch binnenkomen of iemand in je woning zetten (bij onderhoud wat uitgevoerd moet worden) heet ook luxe, want het kost jou immers geen extra moeite. En nee, ik mag geen sloten verwisselen.



Owja, en als ik naar de politie ga (heeft iemand serieus een keer gedaan) dan zegt de politie dat de verhuurder in zijn recht staat.



TO: als je schimmel op de ruiten hebt, is dat gewoon een ongezonde situatie. Kaart dit aan bij de verhuurder. Een slaapkamer hoor je volgens mij gewoon te kunnen luchten/ventileren, anders mag je geen gebruik maken van die ruimte voor dat doel.



Dan woon of niet in Nederland en zowel dan woon je anti-kraak of in een huis van een ander dat te koop staat èn betaal je een schijntje aan huur. Zo niet dan ben je knettergek dat je het accepteert want dan heb je gewoon onverkort huurbescherming en kan en mag een huurbaas niet zonder jouw toestemming je woning betreden en al helemaal geen sleutels van jouw woning achterhouden.



TO heeft groot gelijk dat ze het gedrag van de huurbaas niet accepteert. Dus inderdaad subiet de sloten vervangen. Ik zou er niet aan moeten denken dat die gek 's nachts je kamer komt binnenlopen als je daar ligt te slapen. Is die vent gestoord of zo?
Alle reacties Link kopieren
Zonder toestemming je kamer betreden, als het geen dringende situatie is zoals brand of lekkage, is echt not done hoor en daar mag jij de huisbaas zéker op aanspreken.



Jouw kamer, dus privé en je betaald er potdorie ook nog eens huur voor.

Een andere raam zou ik eisen of je stapt naar de huurcommissie met het verhaal. Bespreek dat eerst met hem en als hij weigert leg je hem je rechten uit. Jouw plicht is oa om de huur tijdig te betalen, zijn plicht is om jouw een leefbare ruimte ter beschikking te stellen voor dit geld.



En sloten vervangen kan wel in het geval jouw huisbaas zich niet aan de regels houdt. Hou er wel rekening mee dat dan de verhuurder in geval van calamiteiten niet op jouw kamer kan zijn.
anoniem_157793 wijzigde dit bericht op 17-04-2014 21:07
Reden: Onjuiste info
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf ook nog even bij de gemeente langs gaan om te vragen of er inderdaad niks aan het raam veranderd mag worden, of dat de huisbaas dat zegt vanwege de kosten.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik zou beginnen met een aangifte wegens huisvredebreuk dan wel insluiping.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
quote:Bitje93, 9 uur geleden

Ik zou beginnen met een aangifte wegens huisvredebreuk dan wel insluiping.Daar doet de politie echt niets mee hoor. Het is de huisbaas van een studentenhuis, hij is binnen gekomen voor een 'noodzakelijke reparatie', er is niets ontvreemd en de deur is weer netjes afgesloten. Als ze je al te woord willen staan zullen ze je adviseren om met de huisbaas een gesprek aan te gaan en te zeggen dat je daar niet van gediend bent.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Van: http://www.rechtsbijstand ... cht/verstoring-woongenot/



Verstoring woongenot



Als huurder van woonruimte heb je recht op rustig woongenot. Het is dan ook een hoofdverplichting van de verhuurder om rustig woongenot voor de huurders te verzorgen.



Woongenot kan op uiteenlopende manieren worden verstoord. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de huurder het gevoel heeft lastiggevallen te worden door de verhuurder. Bijvoorbeeld wanneer de verhuurder onaangekondigd de verhuurde woning betreedt. Onduidelijkheden over wat wel of niet wenselijk is met betrekking tot de privacy van huurder en verhuurder ontstaan vaak in situaties waarbij de verhuurder en huurder(s) in hetzelfde pand verblijven.



Wanneer er een geschil ontstaat over het woongenot, dan kan een rechter hierin uitspraak doen. Hierbij worden onder meer de volgende regels aangehouden:



Een verhuurder behoudt altijd het recht op toegang tot de woning. Het is voor de huurder niet toegestaan om de verhuurder de toegang tot de woning te ontzeggen.

Een verhuurder mag niet onaangekondigd een woning betreden. Hij of zij dient altijd aan te bellen of te kloppen en te wachten tot de deur wordt opengedaan.

Een verhuurder mag niet zomaar te pas en te onpas bij de huurder aankloppen. Wanneer een verhuurder de verhuurde woning wil bezoeken dan moet hij of zij daar een duidelijke en goed omschreven reden voor hebben.

Ook voor gemeenschappelijke ruimtes van verschillende huurders gelden privacyregels. Zo mag een verhuurder ook gemeenschappelijke ruimtes niet zonder meer onaangekondigd betreden.

Een verhuurder mag alleen een verhuurde ruimte betreden als hij of zij een rede daarvoor heeft die binnen de zogenaamde “verhuurderstaak” valt.

Een verhuurder mag altijd besluiten om sloten te vervangen. Hij of zij moet er wel altijd voor zorgen dat de huurder(s) in geval van nood zichzelf toegang kunnen verschaffen tot de betreffende verhuurde ruimte.





Het is niet netjes wat hij deed, maar ik denk dat hij zich zal beroepen op de op 1 na laatste alinea...



Het is wel netjes dat hij daarna belde met TO om te overleggen, omdat hij haar niet gesproken had. Duidelijk weer een gevalletje 'de soep wordt nooit zo heet gegeten...'
Alle reacties Link kopieren
quote:dymo9 schreef op 18 april 2014 @ 11:29:

[ ]



Het is niet netjes wat hij deed, maar ik denk dat hij zich zal beroepen op de op 1 na laatste alinea...



Het is wel netjes dat hij daarna belde met TO om te overleggen, omdat hij haar niet gesproken had. Duidelijk weer een gevalletje 'de soep wordt nooit zo heet gegeten...'Grappig dat jij dit in de OP leest terwijl dit er helemaal niet in staat. De huisbaas heeft juist niet het fatsoen om met TO in overleg te gaan. Hij laat via huisgenoot weten het wel prima te vinden en reageert niet op mail van TO. Duidelijk geen gevalletje "soep" dus
Sowieso: TO geeft zelf aan dat ze er wil blijven wonen. Kan je wel wild om je heen gaan slaan omdat ie in die kamer is geweest, maar dat lijkt me niet de meest praktische oplossing.

Ik zou m gewoon 'rustig meedelen' volgende keer dat je het niet prettig vind als ie zomaar zonder aankondiging in je kamer komt en kijken of je tot een oplossing voor de vochtigheid en schimmel kan komen.
Dammes, staat ook niet in de openingspost maar TO heeft dat wel geschreven, openingspost was gewoon te snelquote:velvetred schreef op 17 april 2014 @ 19:18:

Hij belde me toevallig net en heeft me wat opties gegeven, dus even afwachten of die wat uithalen. Hij kan niets aan de voorgevel doen, want dat mag niet van de gemeente volgens hem. Ik heb rustig aangegeven dat ik het jammer vind dat ik hem niet zo heb spreken en of hij de volgende keer misschien zou kunnen bellen/mailen. Morgenmiddag komt hij weer hierheen en dan gaan we even samen de opties bekijken!Dus wel soep, en nog gevalletje niet alles lezen ook
Alle reacties Link kopieren
Oh man, had ook zo´n huisbaas. Hij kwam een keer mijn kamer in toen ik nog in bed lag. God wat was ik boos. Maar meneer dacht dat ik niet thuis zou zijn. Hij heeft niet aangebeld, niet geklopt, er waren huisgenoten thuis en hij beukte zo m´n kamer in. Had sowieso wel een handje van opeens binnen staan. Blij dat ik daar weg ben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nemesis. schreef op 17 april 2014 @ 19:27:

Nou Strike, je kunt ook overdrijven. TO kan die man er eerst op wijzen in plaats van direct een vijandige toon aan te slaan en zich op allerlei rechten te gaan beroepen.



Nee hoor. In tegenstelling van wat jij bij het volwassen worden vindt horen maak ik sinds ik volwassen ben ruzie met mensen zodra ze mijn rechten met voeten treden.

Soms is het inderdaad beter eieren voor je geld te kiezen. Maar in dit geval niet.

Mijn huis is mijn heiligdom. Van mij. Prive. Niemand heeft daar iets te zoeken zonder mijn toestemming.
Ja maar Strike het is zijn eigendom he, ik weet niet of jij zomaar sloten mag veranderen zonder hem een sleutel te geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven