Welkom. Je laatste bezoek was donderdag 17 mei 2012 07:28.

Snel inloggen of registreer jezelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. Viva
  2. Forum
  3. Geld & Recht
  4. Samen uit het rood komen en de financiën op orde

Dit onderwerp heeft 1956 reacties, en bestaat uit 79 pagina's. Je bent momenteel op pagina 1 van 79.
De laatste reactie is geplaatst op 15-03-2011 14:46.

[ Samen uit het rood komen en de financiën op orde - Pagina 1 ]

Ga naar een onderdeel

1. Al verschillende malen zijn op deze pijler topics geopend door mensen die in de schulden zaten en het roer om wilden gooien.
    Ik was in juli 2009 één van die mensen met een schuld van 3000 euro. Daarnaast stond ik regelmatig rood (en nog soms) op de betaalrekening. Inmiddels is het november en ben ik schuldenvrij. Dit topic is dus voor mij, net als voor vele anderen, heel nuttig en inspirerend geweest en is dat nog steeds.

Onder het motto, samen is leuker dan alleen, zijn we zoek naar mensen die ook orde willen brengen in hun financiën, om ervaringen uit te wisselen en om elkaar een schouderklopje te geven als we weer keurig geen impulsaankopen hebben gedaan.
    Dus voor iedereen:
    - die schulden heeft en er nu echt aan wil werken om daar vanaf te komen;
    - die geen schulden heeft maar gewoon meer overzicht in zijn financiën wil krijgen;
    - die meer wil sparen om zo wat meer financiële rust in zijn leven te krijgen;
    - tips wil geven zonder wijsneuzerig te zijn;
    WEES WELKOM EN SCHRIJF MEE

shisensa wijzigde dit bericht op 21-11-2009 09:43 met 58%

1. Nou, ik heb geen schulden. Heb alleen nog een rekening van 800 euro liggen die ik in delen mag betalen maar ik zo snel mogelijk wil aflossen. En ik wil graag eens een leuk getal op mijn spaarrekening zien. Er staat nu nauwelijks iets op, omdat ik altijd wel vind dat ik iets leuks voor mijzelf mag kopen. Dus mijn doel is die 800 euro zo snel mogelijk af te betalen en veel proberen te sparen. December moet de 800 afbetaald zijn, en ik wil dan ook circa 800 euro gespaard hebben.

2. Hoi Heyjij,

is helemaal niet erg hoor dat je geen schulden hebt en alleen maar één rekening :-]

Dat opbouwen van een buffertje is ook mijn tweede doel maar daar durf ik in 2009 nog even niet aan te denken. 3000 euro betekent voor mij nu ongeveer 500 per maand aflossen en dat is nog wel realistisch te doen, denk ik. Meer ga ik dit jaar niet redden. Komt bij dat ik binnenkort een baan krijg waarbij ik veel meer ontwikkelingsmogelijkheden krijg maar waarbij ik wel bruto zo'n 250 euro minder ga verdienen.

Ga jij nog speciale dingen doen om je doel te bereiken of is gewoon opletten voldoende?

3. Hallo shisensa,

Ook ik heb gelukkig geen achterstanden of schulden. Maar ik herken het wel vanuit het verleden. Wat bij ons werkt is 1x per maand samen gaan zitten voor de rekeningen. 4 weken lang gooien we alle post in een la ( wel even opengemaakt, je weet tenslotte maar nooit!) Ik scan de post vluchtig en mieter het in de la. En dan? de zondag voordat het schip met geld binnenkomt, gaan we samen zitten en betalen/ ruimen alles op. Wij hebben een inkomen wat behoorlijk boven modaal ligt en een goed gevulde spaarrekening. Wij zijn dan ook gestopt met sparen. Je kan wel blijven doorsparen maar onze buffer is groot zat. Nu maken we lekker alles op.

Ik kan je alleen maar zeggen, volhouden. Het is zo'n lekker gevoel als je dat op de rit hebt en de rust die je er van krijgt is heerlijk.

Succes!

4. nou, ik woon alleen en verdien maar 1400 a 1500 per maand. Dus wil proberen 400 euro ervan te gebruiken. 200 afbetalen, 200 sparen. Daarvoor wil ik iig volgende maand een maandje niet sporten (scheelt weer 50 euro), 50 euro minder uitgeven aan boodschappen en geen kleding kopen. Niet dat ik nu helemaal niet meer mag genieten maar 1 maandje wat zuiniger ga ik heus niet dood aan. En ik hou dan iets van 50 euro over voor bioscoop, ergens wat drinken, etc.

5. kun je niet beter op zoek gaan, naar een goedkopere sportschool?

6. nee want het is geen sportschool, maar een zwembad.

7. ik ga vanmiddag een kasboek kopen...moet me financieen ook maar een keertje op n rijtje zetten

8. Wat een goed idee. Ik ben alweer een tijdje uit de schulden maar wens iedereen die meedoet veel succes!

9. Leuk dat er al wat reacties zijn. Donewithit en chantaldeg, thanx voor de aanmoedigingen. Varisha, nu niet meteen een duur kasboek kopen hè, een simpel schriftje is ook prima. Het zou leuk zijn als er nog wat meer mensen meedoen, in tijden van recessie moet dat toch zinvol zijn.

Heyjij, klinkt realistisch maar waarom los je niet eerst helemaal af voordat je gaat sparen of hoef je geen rente te betalen over dat bedrag?

Hier gaat het goed met het 'consuminderen'. Ook mijn man schrijft inmiddels netjes alles in ons kasboekje. Daar liep het de vorige keren op mis. Het is als je samenwoont haast onmogelijk om op het geld te letten in je upje.
    Dit weekend op de weekboodschappen en een duur uitje na, erg weinig uitgegeven. Het uitje was een kadootje voor opa en oma. Het was, zeg maar, een verplichte uitgave. In ieder geval hebben we er nu zelf ook nog van genoten. Maar vaak vind ik het wel vervelend al die verplichte uitgaven op het sociale vlak. Bij de kinderen op school waren er deze week ook allemaal geldinzamelingen voor kadootjes voor de juf, variërend van 1 euro bij 'goedkoopste' kind tot 6 euro bij het 'duurste' kind. Met vier kinderen tikt dat dus aardig aan en ookal is het vrijwillig, dat is het natuurlijk in het echt niet.
    Positief is dus dat er verder geen impulsaankopen zijn gedaan. Plan voor deze week is om de kledingkast eens op te ruimen want ik vermoed dat als ik overzicht in mijn garderobe heb, de drang om nieuwe kleren te kopen ook een stuk kleiner zal zijn.

10. Hoi hoi,

Ik heb zelf geen schulden maar doe wel de administratie en dergelijk voor een aantal mensen die wel in de schulden zitten (soort budgetcoach zeg maar). Mag ik ook meelezen? Misschien kom ik nog tips tegen. Ik ga in september trouwens een cursus budgetcoaching volgen (om toch maar een officieel papiertje te halen).

11. Ik vind het geen fijn idee dat ik geen buffertje heb, niets achter handen, als er iets gebeurd en het nodig is (wasmachine stuk, operatie voor huisdier etc)
    vandaar dat ik dus én wil sparen én wil aflossen.

12. ik heb geen duur kasboek gekocht....mijn moeder zei ook al dat ik gek was haha gewoon een schrift met hard kaft bij de action...

waar moet ik nu mee beginnen...met opschrijven

ik zit niet in de schulden ofzo..wil gewoon leren geld over te houden...want alles wat binnenkomt gaat op...en wil ook n buffertje hebben

13. Hallo allemaal,

Vorig jaar september stond ik nog 500 rood, had ik niets op de spaarrekening en net een skivakantie à in zijn totaal 1200 geboekt. Toen heb ik het roer omgegooid. Nu heb ik 1000 op de spaar, een hele leuke skivakantie gehad en 3000 op de gezamenlijke spaarrekening. Helaas heeft mijn vriend nogal een tegenvaller met zijn auto gehad en moet hij nog 3000 terugbetalen. We kiezen er bewust voor om dat niet van de spaarrekening te doen omdat we anders helemaal niets meer gespaard hebben. We willen graag over een jaar oid een huis kopen en trouwen. We sparen momenteel 400 per maand samen en ik 100 zelf. Als we eenmaal dat huis gekocht hebben, wordt sparen een stuk moeilijker vanwege de hogere lasten.

Mijn vraag: wat is een goede buffer? Ik hoorde laatst bij Oprah dat je 8 keer je maandlasten (alles, ook eten en benzine etc) op je spaarrekening moet hebben. Daar schrok ik nogal van, persoonlijk lijkt me zo'n 2 à 3000 euro buffer genoeg. Wat vinden jullie?

en goed bezig natuurlijk!

Je bent niet je gedachten.

14. quote:
    Frutje schreef op 15 juli 2009 @ 15:11:

Mijn vraag: wat is een goede buffer? Ik hoorde laatst bij Oprah dat je 8 keer je maandlasten (alles, ook eten en benzine etc) op je spaarrekening moet hebben. Daar schrok ik nogal van, persoonlijk lijkt me zo'n 2 à 3000 euro buffer genoeg. Wat vinden jullie?
    Ik denk dat die 8 keer wel wat te hoog is tov de richtlijnen van het Nibud, de bufferberekenaar: http://www.nibud.nl/sparen-vermogen.html

Zelf even gedaan, ik kom op ongeveer 3 maal het gezamelijk netto inkomen als adviesbuffer.

15. voor mij is een buffer dat je een halfjaar lang ermee toe kan als je zonder baan komt te zitten.

16. Zo dat is nogal een buffer...maar is natuurlijk maar net wat je eronder verstaat. Voor mij is een buffer meer het geld achter de hand voor als er iets kapot gaat plus iets extra's (calamiteitenfonds)

Laten we elkaar niet onder stoelen of banken steken.

17. Gode link, bedankt. Maar ik schrok toch een beetje van de hoogte. Onze minimumbuffer is 4100 en grote buffer 10.000. Dan denk ik 10.000??? En dat gewoon op de spaarreking. Sorry, maar geld mag van mij bestwel een beetje rollen hoor. We hebben nog genoeg dromen om dat geld aan te besteden.

@Heyjij. Waarom? Als je een halfjaar zonder baan komt te zitten (en de baan niet zelf hebt opgezegd, maar daar ben je zelf bij) heb je recht op een uitkering.

Je bent niet je gedachten.

18. Je kunt ook een bugdte maken die je max. per dag mag uitgeven. ik geef bijv. max drie 3 euro's per dag aan eten en max. 10 euro per week aan andere dingen zoals snoepen, enzo. Ik woon ook alleen. dus met 5 euro's heb je al snel eten voor twee dagen.

19. quote:
    Frutje schreef op 15 juli 2009 @ 16:09:
    @Heyjij. Waarom? Als je een halfjaar zonder baan komt te zitten (en de baan niet zelf hebt opgezegd, maar daar ben je zelf bij) heb je recht op een uitkering.

Ja en als je een beetje baan hebt, is de WW-uitkering (fors) lager dan 70% van je laatstverdiende loon; terwijl de (vaste) lasten over het algemeen wel gewoon gebaseerd zijn op je salaris.
    En dan is een buffer toch wel heel erg fijn, wil je niet na 2 maanden al dik in de betalingsproblemen zitten!

20. die buffer bij oprah is natuurlijk wel gebaseerd op hun levenswijze in us..dus geen verzorgingstaat vandaar dat hun buffer wat hoger dient te zijn denk ik.

net zoals frutje al zei hier kom je natuurlijk nooit helemaal zonder geld te zitten ( al is het natuurlijk niet altijd genoeg wat je krijgt)

de minimumbuffer die het nibud aangeeft hebben we wel de andere nog net niet maar volgend jaar gaan we ook een langere vakantie doen dus denk ook niet dat we dat het komende jaar gaan bereiken.
    al doe ik daar wel mijn best voor ( manlief minder die vind dat we ervan moeten genieten..ik wil dat ook wel maar pas nadat ik mijn buffer bij elkaar gespaard heb X-D .

ik hou zelf ook een kasboek bij dat was in eerste instantie ( 2,5 jaar geleden ongeveer) om meer inzicht te krijgen in financieen. Ik nam toen de administratie van manlief over maar inmiddels vind ik het gewoon een sport om iedere maand het spaarbedrag te zien groeien.
    Het bijhouden van de uitgaves maakt ons allebei veel bewuster daarvan.

succes !

21. Voor mij is een buffer genoeg geld hebben om een andere (tweedehands) auto aan te schaffen als het nodig is, aangezien mijn man die nodig heeft voor zijn werk en dan het liefst nog wat overhouden. We hebben vorig jaar de hypotheek omgezet en dat heeft aardig wat geld gekost, maar onze spaarrekening komt gelukkig weer een beetje op het niveau waar ik 'm graag wil hebben. Ik gebruik excel als kasboek, voor een overzicht van de vaste lasten en voor de uitgaven, zowel contant als pinnen. Zo weet ik tenminste waar ons geld blijft en weet ik wat we gemiddeld uitgeven aan boodschappen, kleding en de post diversen (alles wat niet onder boodschappen en kleding valt). Een kwestie van alle bonnetjes bewaren, het kost niet veel tijd als je het maar wel regelmatig bijhoudt. Ik spaar automatisch elke maand 100 euro en probeer de kinderbijslag door te schuiven naar de spaarrekening. Dat lukt niet altijd, deze keer gaat het op aan schoolboeken vrees is.

22. Een buffer, ja dat wordt dus nog lang sparen maar het gaat vast weer lukken. Voorlopig gaat het nog steeds goed met bezuinigen. Wel heb ik gisteren samen met de twee oudste kinderen een lekkere ijscoupe gegeten in een ijssalon. Oudste van 15 moest 's avonds haar rapport ophalen op school en had een prachtig rapport en dat moest beloond worden, vond ik. Het was dus een heel bewuste keuze om te 'zondigen' en ik heb me er ook geen moment schuldig over gevoeld.
    Ik denk dat het inderdaad ook beter is om grotere maatregelen te nemen. Zoals bijvoorbeeld mailmail schrijft bijvoorbeeld het oversluiten van de hypotheek. Helaas hebben we dat al gedaan, scheelde ons ook veel geld. Nu moet ik nog alle verzekeringen bekijken enzo, kijken of dat nog iets oplevert.

23. Bij ons heeft het overzetten van de hypotheek geen besparing per maand opgeleverd, we betalen iets van 100 euro meer per maand. We zijn overgegegaan van een beleggingshypotheek (die niets opbracht) naar een spaarhypotheek en we hebben de hypotheek 5 jaar korter gemaakt. Verzekeringen onder de loep nemen is ook een goed idee, wij hebben nu een inboedel, woonhuis en autoverzekering die veel goedkoper zijn. Scheelt ook weer. En wat die ijscoupe betreft: dat soort dingen moet je ook zeker af en toe blijven doen! Het leven moet tenslotte nog wel leuk blijven!

24. Goed topic!

Ik heb net onze financien op een rij gezet en ging even hier kijken voor tips. Ik sta nog 2000 euro rood en heb nog een studieschuld waar ik iedere maand 150 euro voor betaal. En dat vind ik zonde geld. Nu kan ik in sept weer een opleiding starten, dan mag je de terugbetaling stopzetten en dan heb ik volgend jaar mijn HBO en wordt mijn schuld kwijtgescholden. Dus binnen een jaar kan ik ervan af zijn. Maar die opleiding kost wel 2500 euro. En dat heb ik dus niet... iemand tips?

Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren.