Geld & Recht alle pijlers

Samenwonen / huurtoeslag

08-11-2010 14:19 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames en heren,



Ik zie door de belastingbomen het bos niet meer en hoop dat er een knappe kop bijzit die me dit uit kan leggen.

Het gaat om het volgende:



Mijn vriend en ik willen gaan samenwonen. Vriend ontvangt huurtoeslag en zorgtoeslag. Ikzelf ontvang alleen huurtoeslag.

De huurtoeslag raken we bij samenwonen kwijt door mijn inkomen wat er bij komt. Dat begrijp ik uiteraard.

Maar... als ik op de site van de belastingdienst kijk, kun je na 6 maanden pas elkaars fiscale partner worden, waarna beide inkomens gaan tellen.

Dus stel: ik schrijf me op 1/1/2011 in bij mijn vriend.

Stopt de huurtoeslag dan per 1/1/2011 of telt mijn inkomen pas mee per 1/7/2011 en ontvangt mijn vriend in die zes maanden nog huurtoeslag? Bellen met de belastingdienst bood ook niet echt uitkomst afgelopen vrijdag, we wilden elkaar maar niet begrijpen.



Alvast bedankt voor eventuele reacties.



Groet,

Danielle
Alle reacties Link kopieren
volgens mij is het meteen, is wat ik ervan begreep. woon sinds woensdag officieel samen.



Maar het si allemaal een lastig gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Nou een lastig gedoe is het zeker.

Heb nooit zoveel met belasting te maken gehad, maar vind het ook maar ingewikkeld.

Ben als de dood dat ik iets verkeerd doe en volgend jaar een rekening krijg van de belastingdienst waar ik vreselijk bang van wordt.
Alle reacties Link kopieren
Als je vanaf 1-1 samenwoont hoor je geen huurtoeslag meer te ontvangen vanaf 1-1.
Alle reacties Link kopieren
Jeuh, wat fijn dat er meer mensen zijn die geen antwoord krijgen van de belastingdienst per telefoon op vragen die toch echt heel duidelijk zijn.

Ken het probleem ook. Volgens mij (officiele antwoord blijf ik je schuldig want daar ben ik ook niet achter) gaat het meteen in. De belastingdienst rekent namelijk over een jaar en niet per maand. Het fiscale jaar begint op 1 januari en loopt tot en met 31 december. Alle toeslagen die je in dit jaar krijgt worden aan het einde over je inkomen gelegd waarna bepaald wordt of je teveel hebt ontvangen te ja of te nee. Zelf ook enorm mee geklooit ivm eerste baan en toename van salaris dus helemaal zeker weet ik het niet.
Alle reacties Link kopieren
Er is een verschil tussen toeslagpartner en fiscaal partner.
...
Alle reacties Link kopieren
Per 1-1 verandert je situatie en als je situatie verandert moet je dat doorgeven zodat de hoogte van toeslagen daarop aangepast kan worden. Doe je dit niet dan moet je de ten onrechte ontvangen toeslagen later alsnog terug betalen. Is toch niet zo moeilijk?
Alle reacties Link kopieren
Je bent fiscaal partners als je minimaal 6 maanden van dat kalenderjaar officieel samenwoont (= ingeschreven staat op hetzelfde adres). Dus als jullie op 1 juni 2011 gaan samenwonen, zijn jullie voor heel 2011 fiscaal partners. Als jullie op 1 januari gaan samenwonen, zijn jullie uiteraard ook gewoon over heel 2011 fiscaal partners. Edit: huurtoeslag staat hier los van!!



Om te voorkomen dat jullie achteraf terug moeten betalen, kunnen jullie het beste een wijzigingsformulier invullen op het moment dat jullie gaan samenwonen. Dan wordt er een nieuw voorschotbedrag uitgerekend, waarin allebei jullie inkomens worden meegenomen (plus alle bedragen die jullie eventueel al hebben ontvangen).



Maar check het nog eens bij de belastingdienst. Misschien had je net pech met degene die je aan de lijn had, want het is een logische vraag.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, er is een verschil tussen toeslagpartners & fiscaal partners. Fiscaal partnerschap kun je voor kiezen, toeslagpartners ben je meteen op de dag dat je gaat samenwonen. Dit betekent dus dat je die verandering meteen moet doorgeven. Laat je vriend trouwens ook op zijn zorgtoeslag letten. Ook voor die toeslag worden beide inkomens bij elkaar opgeteld.
Alle reacties Link kopieren
En anders kun je op de site van de belastingdienst nog meer teruglezen... http://www.toeslagen.nl/
Alle reacties Link kopieren
quote:Helenita2 schreef op 08 november 2010 @ 14:38:

Je bent fiscaal partners als je minimaal 6 maanden van dat kalenderjaar officieel samenwoont (= ingeschreven staat op hetzelfde adres). Dus als jullie op 1 juni 2011 gaan samenwonen, zijn jullie voor heel 2011 fiscaal partners. Als jullie op 1 januari gaan samenwonen, zijn jullie uiteraard ook gewoon over heel 2011 fiscaal partners (en zou dus ook vanaf 1 januari de huurtoeslag vervallen als jullie gezamelijke inkomen daarvoor te hoog is).



Ergo: ga pas op 2 juni officieel samenwonen.



Om te voorkomen dat jullie achteraf terug moeten betalen, kunnen jullie het beste een wijzigingsformulier invullen op het moment dat jullie gaan samenwonen. Dan wordt er een nieuw voorschotbedrag uitgerekend, waarin allebei jullie inkomens worden meegenomen (plus alle bedragen die jullie eventueel al hebben ontvangen).



Maar check het nog eens bij de belastingdienst. Misschien had je net pech met degene die je aan de lijn had, want het is een logische vraag.En dit verhaal is dus van toepassing op je belastingaangifte en NIET op je zorg/huurtoeslag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ieke78 schreef op 08 november 2010 @ 14:41:

Inderdaad, er is een verschil tussen toeslagpartners & fiscaal partners. Fiscaal partnerschap kun je voor kiezen, toeslagpartners ben je meteen op de dag dat je gaat samenwonen. Dit betekent dus dat je die verandering meteen moet doorgeven. Laat je vriend trouwens ook op zijn zorgtoeslag letten. Ook voor die toeslag worden beide inkomens bij elkaar opgeteld.Ah, weer wat geleerd, dank! Zal mijn verhaal even aanpassen dan, mocht iemand daar zijn persoonlijke boekhouding op willen baseren.
Alle reacties Link kopieren
Op het moment dat je gaat samenwonen wordt je toeslagpartner.



Als je weet op welke datum je gaat samenwonen vul je een wijziging in voor zowel jouw als zijn zorgtoeslag en huurtoeslag waarin je aangeeft toeslagpartner te worden. Daaruit zal dan blijken welke gevolgen dit heeft.
Alle reacties Link kopieren
Soieso krijg je maar 1x huurtoeslag (als je er al recht op hebt) per huishouden... zorgtoeslag kun je beide krijgen (toch?) maar daar houden ze wel rekening met het gezamelijke inkomen.



Oké, wat ik nu ga zeggen is logisch maar ik sta er altijd weer van te kijken dat er nog zoveel mensen zijn die er niet op letten.

Bewaar de eventuele toeslagen die je toch nog gaan krijgen... zodat je deze laten (mocht het nodig zijn) terug kan betalen. Een vriend van mij heeft anderhalf jaar lang (:-S) aangegeven dat hij zijn toeslagen stop wilde zetten maar dat kwam maar niet door, hij heeft iedere maand alles gewoon gekregen en moest toen inderdaad na anderhalf jaar alles terug betalen en was blij dat hij alles apart had gezet... Logisch, maar let hier dus even op!
Nee zorgtoeslag krijg je net als huurtoeslag als huishouden!





En als je toeslagen wilt stopzetten/aanpassen dat gewoon doen via het programma wat www.toeslagen.nl(belastingdienst) ter beschikking stelt en niet gewoon per brief ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Danielle174: als je huurtoeslag ontvangt, heb je ZEKER recht op zorgtoeslag. (Maartje 1234 meldde dit al) Tenzij je wanbetaler bent voor je zorgverzekering, Dan gaat de zorgtoeslag 2010 uiteraard niet door.



Voor 2010 is de zorgtoeslag nog aan te vragen. Het zal je waarschijnlijk ¤ 500 tot ruim ¤ 700 opleveren. Ingangsdatum: 01-01-2010. Niet laten lopen dus. Voor 2009 ben je helaas te laat. Tip: gebruik het digitale formulier. Dat geeft de minste kans op vergisssingen en gaat sneller. http://www.toeslagen.nl/download/196.html - programma 2010



Nog even de (toetsings)inkomens waarboven een alleenstaande geen recht meer heeft op huur/zorgtoeslag.

Huurtoeslag: 21450 Zorgtoeslag: 33743

Probeer het maar eens uit in de link die zero181 hierboven meegaf.



Als jullie gaan samenwonen, zijn de inkomensgrenzen: Huurtoeslag: 29125 / zorgtoeslag: 50000. Waarschijnlijk verdienen jullie samen meer dan 29125.

Dit zou betekenen dat jullie niet meer in aanmerking komen voor de huurtoeslag. Stel dat jullie per 1 januari 2011 gaan samenwonen en het gezamenlijk inkomen is te hoog: jullie moeten dan allebei de huurtoeslag per die datum stopzetten. Zorgtoeslag: 1 van jullie beiden moet de zorgtoeslag stopzetten. De "stopzetter" wordt miv 1 januari 2011 (in dit voorbeeld) zorgtoeslagpartner van de ander.



Het is kennelijk voor de meesten hier op dit forum nog niet bekend dat het begrip fiscaal partnerschap miv 2011 bij wet wijzigt. Samenwonenden (geen kind, geen gezamenlijke eigen woning, geen pensioenafspraken) kunnen in 2011 NIET meer kiezen voor fiscaal partnerschap. Jullie moeten dus gescheiden aangifte doen. Tenzij je trouwt of geregistreerd partner wordt. Voor dit laatste moet je naar de notaris.

NB: Let op: bij de toeslagen werkt het allemaal anders. Er is niet aan te ontkomen: als jullie gaan samenwonen, ben je verplicht toeslagpartners van elkaar.



Tip: vanaf maandag 15 november is het programma HZ-toeslag2011 beschikbaar. Dit programma kan dus per 15 november gedownload en ingevuld worden.
Alle reacties Link kopieren
http://www.toeslagen.nl/particulier/toeslagpartner/



google is je vriend...
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,



Alvast een bedankje voor alle antwoorden!

Ik reageer nu even per telefoon want ik kom met de computer met geen mogelijkheid op het forum, niet op het werk en thuis ook niet. Wordt er gek van!

Maar goed, sommige antwoorden gaan erover of we met samenwonen nog recht hebben op huurtoeslag en/of zorgtoeslag. Hier ben ik al achter, 1 van ons mag zorgtoeslag houden en de huurtoeslag raken we kwijt.

Wat mij dus niet duidelijk was/is is of we dat vanaf dag 1 kwijt zijn of na half jaar officieel samenwonen, dat was niet duidelijk aan de telefoon. Meneer aan de telefoon zei namelijk dat er het eerste half jaar niets verandert.

Zoals ik het na jullie antwoorden en nog een beetje googelen begrijp zeggen we de huurtoeslag op op de dag dat we gaan samenwonen en zou daarmee de kous af moeten zijn. Dan zouden er ook geen nabetalingen / terugbetalingen moeten zijn.

Bedankt voor alle antwoorden, super dat je als "nieuwe" hier zo snel en goed geholpen wordt!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad: jullie moeten de huurtoeslag opzeggen miv de datum dat jullie gaan samenwonen. Hoe is het met de zorgtoeslag Danielle? Je schrijft dat 1 van jullie de zorgtoeslag behoudt. Dat is niet juist. Jullie behouden beiden de zorgtoeslag, maar 1 is / was de aanvrager en de ander is toeslagpartner. (lift mee eigenlijk). Als jullie volgend jaar gaan samenwonen, moet je nog apart de zorgtoeslag over 2010 aanvragen regelen Danielle! Denk aan de zorgtoeslag over de periode VOOR het samenwonen.



Bijvoorbeeld: 1 februari 2011 samenwonen: vanaf deze datum toeslagpartners. Jij hebt dan nog een zelfstandig recht op zorgtoeslag voor de maand januari + geheel jaar 2010.

Als jullie bijvoorbeeld 20 november gaan samenwonen, dan zijn jullie zorgtoeslagpartners vanaf 1 december 2010. Jij vraagt dan alsnog de zorgtoeslag aan over de periode 1 januari 2010 tot 1 december 2010.



Dat verhaal van het halve jaar - julllie hebben kennelijk langs elkaar heen gepraat.

Tip 1: vraag eerst de zorgtoeslag voor jou aan (jaar 2010). Regel pas (een week of zo) later de wijziging ivm jullie nieuwe situatie: het samenwonen. Jullie worden dan immers ivm het samenwonen toeslagpartners van elkaar. Gelijktijdig deze zaken regelen kunnen de belastingcomputers niet aan. Je krijgt dan allerlei foutieve toekenningen en correcties.



Tip 2: als voor de huurtoeslag jullie gezamenlijk inkomen te hoog is bijvoorbeeld ¤ 35000 of hoger zeggen jullie allebei de huurtoeslag op. Als er twijfel is bijvoorbeeld gezamenlijk ca. ¤ 30000 inkomen dien je miv de datum dat jullie gaan samenwonen een wijziging in met vermelding van jullie inkomens. Jullie krijgen dan een voorlopige beschikking van ¤ 0. Het voordeel is dat je niet "dood" bent in het systeem. Als er later toch nog wat aftrekposten ofzo zijn en je komt toch nog onder de grens van ¤ 29125, wordt de huurtoeslag alsnog gereactiveerd en toegekend.
Alle reacties Link kopieren
quote:fisbel schreef op 09 november 2010 @ 22:56:

Bijvoorbeeld: 1 februari 2011 samenwonen: vanaf deze datum toeslagpartners. Jij hebt dan nog een zelfstandig recht op zorgtoeslag voor de maand januari + geheel jaar 2010.

Als jullie bijvoorbeeld 20 november gaan samenwonen, dan zijn jullie zorgtoeslagpartners vanaf 1 december 2010. Jij vraagt dan alsnog de zorgtoeslag aan over de periode 1 januari 2010 tot 1 december 2010. Dat is niet waar. Als je echt alleen samenwoont en een gezamenlijke huishouding hebt, verder geen kind samen hebt of een samenlevingscontract oid, ben je elkaars toeslagpartner, dus voor alle toeslagen, als je in een kalenderjaar minimaal 6 maanden onafgebroken samenwoont. In dit voorbeeld is dit voor 2010 slechts een maand het geval, en dat kan dus niet. Wél als je inderdaad een samenlevingscontract hebt. In dit geval zijn ze elkaars toeslagpartner vanaf pas 1 januari 2011. Danielle kan dan nog steeds zelf zorgtoeslag ontvangen over de maand december 2010.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je gelijk hebt Guinnevere! Dit zal ook bedoeld zijn door de meneer van de Belastingtelefoon. Dus sowieso zijn Danielle en haar vriend in 2010 geen toeslagpartners van elkaar.



In 2011 wel toeslagpartners, want de verwachting is dat Danielle meer dan een half jaar samenwoont met haar vriend. Best lastig allemaal omdat de regelgeving weer anders is als er een samenlevingscontract zou zijn.



Blijft staan: niet gelijktijdig alle wijzigingen insturen.

Ik zou deze volgorde aanhouden:

1. Eerst regelt Danielle haar zorgtoeslag voor 2010.

Waarom die er niet zou zijn in 2010 - wel huurtoeslag - blijft duister.

2. Daarna (misschien toch een week of 6 aanhouden) wijziging zorgtoeslagpartners regelen. Het handigst misschien dat Danielle toeslagpartner wordt bij haar vriend.

3. Huurtoeslag stopzetten of wijziging met de te hoge inkomens waardoor nulbeschikking volgt.



Misschien kan Guinnevere deze volgorde bevestigen of heeft ze nog een aanvullende ter zake doende opmerking.
Alle reacties Link kopieren
Dames ik heb een fout gemaakt in mijn openingspost!

Zit net jullie antwoorden te lezen en dacht waarom hebben ze het nu steeds over mijn zorgtoeslag?

De situatie is: vriend : huurtoeslag + zorgtoeslag

Ik: alleen zorgtoeslag.



Hebben er nog meer mensen problemen met inloggen? Kan nu en thuis en op de zaak niet op het forum komen. Heb al mail gestuurd naar de redactie maar nog geen oplossing helaas.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen moeite met inloggen Danielle.

Dus jij hebt WEL zorgtoeslag. Het kon ook haast niet anders.

Ik heb de Belastingtelefoon gebeld ivm de halfjaarstermijn. Het is zo dat wanneer er geregistreerd partnerschap of huwelijk zou zijn bijvoorbeeld (af)gesloten op 20 november 2010 jullie miv. 1 december 2010 al toeslagpartners van elkaar zouden zijn.

Zonder geregistreerd partnerschap / huwelijk heb je in december

gewoon zelfstandig recht op de zorgtoeslag. Dit gaf Guinnevere ook al aan.



Jullie hebben geen geregistreeerd partnerschap. De verwachting is dat jullie in 2011 minimaal een half jaar samenwonen. Als jullie gaan samenwonen bijvoorbeeld 1 februari 2011 zijn jullie de gehele maand februari + overige maanden 2011 toeslagpartners van elkaar. Als jullie op 2 februari gaan samenwonenen gaat de wijziging in per 1 maart 2011. Overigens: De meneer van de Belastingtelefoon meende ten onrechte dan wijziging per 1 febrari pas ingaat op 1 maart.



Voor meelezers: veel informatie over de toeslagen is te lezen in de toeslagwijzer (2010) Even googelen en downloaden en de informatie is beschikbaar.

NB: ik ben geen dame maar een heer die op vele (belasting)fora actief is!
Alle reacties Link kopieren
Samenvattend, er van uitgaande dat je volgens de gemeente per 1-12-2010 op je vriends adres woont.

Zorgtoeslag van jou: stopzetten per 1-1-2011.

Zorgtoeslag van vriend: per 1-1-2011 aangeven dat hij een partner heeft (of andersom, hij zet de zijne stop en jij wijzigt jouw toeslag)

Huurtoeslag: per 1-12-2010 aangeven dat jij er bent komen wonen, per 1-1-2011 aangeven dat jij inmiddels toeslagpartner bent geworden. Gaan jullie verhuizen naar een nieuw adres, dan ook dit nieuwe adres doorgeven.

Laat minimaal 24 uur tussen elke wijziging zitten om problemen met de volgorde van verwerking te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ja! Het forum werkt hier weer! Na 2 weken!

Grote grutten wat een gedoe zeg.

Maar goed, dames en heer, bedankt voor jullie antwoorden.

Ga het uitvoeren zoals in de laatste post van Guinnevere en ga er vanuit dat alles dan in orde komt.

Nogmaals sorry voor de late reactie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven