Geld & Recht alle pijlers

Schoonmoeder op de stoep

19-09-2014 14:30 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriend van mij zit met een lastig probleem.

Hij is 2 jaar geleden getrouwd met een P.oolse. Ze wonen nu sinds 2 jaar samen in Nederland.

Vorige week stond ineens zijn schoonmoeder met haar (meerderjarige) zoon op de stoep - ze zijn weggevlucht uit P.olen omdat ze worden mishandeld door zijn schoonvader (speelt al jaren, geen idee waarom ze nu opeens gekomen zijn). Ze hebben al het spaargeld meegenomen en kunnen nu naar eigen zeggen niet meer terug.

Hij ziet het totaal niet zitten dat ze bij hem komen wonen en zijn vrouw ook niet, maar hij kan ze moeilijk op straat schoppen.

Heeft iemand enig idee of er bepaalde instanties zijn waar hij haar aan kan melden of zoiets? Ik dacht zelf aan het AZC in Ter A.pel, maar ik weet niet of het ook geldt voor vluchtel.ingen binnen Europa.



(puntjes toegevoegd i.v.m. Google)
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw is geen vluchteling, ze is geen asielzoeker. Ze zal dit zelf moeten oplossen.
Alle reacties Link kopieren
Nou,....het zijn niet bepaald " echte " vluchtelingen, of vind jij van wel?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Het AZC????



Tsja, ik begrijp ineens waarom Nederlanders van die idiote beelden hebben over hoe ons land overspoeld wordt door vluchtelingen
Ze hebben hun spaargeld mee. Dan kunnen ze hier toch, zo nodig met hulp van dochter/schoonzoon, een woning/huisje (desnoods op een vakantiepark) huren ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Ze is inderdaad geen vluchteling of asielzoeker, maar ze spreekt geen woord Engels of Nederlands en is laag-intelligent.
quote:Nushy schreef op 19 september 2014 @ 14:35:

Ze is inderdaad geen vluchteling of asielzoeker, maar ze spreekt geen woord Engels of Nederlands en is laag-intelligent.Zo iemand naar Ter Apel sturen vind ik niet direct hoog-intelligent.
Alle reacties Link kopieren
Ze schijnen 3000 euro te hebben meegenomen, denk niet dat je daar ver mee komt...
Dat is een lastig probleem. De enige oplossing lijkt mij, dat ze de moeder vriendelijk vertellen dat ze een bepaalde tijd kan blijven logeren om bij te komen, maar dat ze het echt zelf in Polen zullen moeten oplossen. Er is een meerderjarige zoon bij. Kan hij niet voor onderdak zorgen en zijn moeder in huis nemen?
Alle reacties Link kopieren
http://www.rijksoverheid. ... erblijf-in-nederland.html
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Het zijn EU-onderdanen dus per definitie geen asielzoekers, ze mogen hier namelijk gewoon verblijven in het kader van vrij verkeer van personen.

Ze hebben spaargeld en ze kunnen werken (ga ik vanuit).

Dus zelf een kamer/appartementje huren en werk zoeken (niet noodzakelijkerwijs in die volgorde). Dat ze een paar weken bij dochter en schoonzoon logeren lijkt mij nog te overzien, maar daarna lijkt het mij logisch dat ze voor zichzelf gaan zorgen.
Alle reacties Link kopieren
TO en zijn vrouw moeten gewoon zeggen dat ze een paar nachtjes kunnen logeren maar dat ze dan echt terug moeten naar Polen. Ze moeten daar contact opnemen met bevoegde instanties, politie, familieleden.



Ik zie niet in wat de Nederlandse staat aanmoet met dit gevalletje van huiselijke geweld in Polen.
Alle reacties Link kopieren
Meerderjarige zoon en moeder moeten werk visum aanvragen en gaan werken.Dan kunnen ze samen een particuliere woning huren en voor zichzelf zorgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nushy schreef op 19 september 2014 @ 14:37:

Ze schijnen 3000 euro te hebben meegenomen, denk niet dat je daar ver mee komt...Maar verwacht ze dan dat haar dochter en man alles voor hun gaan betalen?
Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 19 september 2014 @ 14:41:

[...]





Maar verwacht ze dan dat haar dochter en man alles voor hun gaan betalen?Daar hebben ze volgens die vriend niet over nagedacht, maar daar zal het wel op neer komen.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw en meerderjarige zoon moeten gewoon iedere keer als vader zich misdraagt de politie bellen.Dan wordt er ook in Polen ingegrepen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dan, als dochter, aangeven dat ze best een tijdje mogen komen logeren. Dat zou je ook doen als het in Nederland gebeurt.



En dan, tot zekere hoogte, helpen bij het vinden van een baan, r is vast een netwerk voor Polen in Nederland. Zodra er inkomen is, kunnen ze dan zelf iets zoeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 19 september 2014 @ 14:36:

[...]



Zo iemand naar Ter Apel sturen vind ik niet direct hoog-intelligent.Niet per se om daar te blijven, maar ik dacht om evt. advies te vragen. Het is de enige instantie die ik ken die iets doet met vluchtelingen (al zijn ze dat dan niet echt), ben er niet echt in thuis. Ik vind niet dat dat iets met intelligentie te maken heeft.
Alle reacties Link kopieren
Met drieduizend euro kom je hiet ver, lastig probleem je vriend en zijn vrouw zijn er maar mooi klaar mee. Een woning moet je jaren voor ingeschreven staan voor dat je aan de beurt bent.en ze hebben immers onderdak.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nushy schreef op 19 september 2014 @ 14:30:



Hij ziet het totaal niet zitten dat ze bij hem komen wonen en zijn vrouw ook niet, maar hij kan ze moeilijk op straat schoppen.niet op straat, wel richting camping/hotel oid
Alle reacties Link kopieren
quote:Superhuisvrouw schreef op 19 september 2014 @ 14:46:

Met drieduizend euro kom je hiet ver, lastig probleem je vriend en zijn vrouw zijn er maar mooi klaar mee. Een woning moet je jaren voor ingeschreven staan voor dat je aan de beurt bent.en ze hebben immers onderdak.Particulier een kamer huren kan toch ook? Zodra ze inkomen hebben dan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nushy schreef op 19 september 2014 @ 14:46:

[...]



Niet per se om daar te blijven, maar ik dacht om evt. advies te vragen. Het is de enige instantie die ik ken die iets doet met vluchtelingen (al zijn ze dat dan niet echt), ben er niet echt in thuis. Ik vind niet dat dat iets met intelligentie te maken heeft.Ze zijn geen vluchtelingen. Maar bel gerust, ik denk dat ze er daar in Ter Apel smakelijk om kunnen lachen.
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben nergens recht op. Punt. Het zijn nu gewoon toeristen.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
De zoon zou wel kunnen werken (spreekt ook Engels), maar de schoonmoeder niet. Ze heeft ernstig hartfalen en staat op de wachtlijst voor een harttransplantatie. Erg handig is het niet dat ze hierheen gekomen zijn.

Bedankt voor de suggesties tot nu toe!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel duidelijke afspraken maken, bijvoorbeeld: Je mag hier een maand verblijven. Daarna ga je of terug, of je hebt zelf iets gevonden/in de planning staan.

En als ze niet hun best doen om een baan/huisje te vinden, dan ook ze na die tijd ook echt er uit zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven