Geld & Recht alle pijlers

Schulden kind

17-09-2014 13:47 68 berichten
Ik heb even advies nodig om mijn eigen houding te bepalen te toetsen. Een van mijn kinderen, volwassen (25+), heeft inmiddels een schuld opgebouwd van rond de 8000 euro. Wehkamp, studiefinanciering, bij ons en andere familieleden. Steeds opnieuw lukt het haar niet het overzicht te bewaren en wordt ze feitelijk verrast door rekeningen. In het verleden heb ik al getracht samen naar oplossingen te zoeken maar dat werkte niet. Van mijn kant uit probeer ik zo veel mogelijk tips te geven zoals toeslagen (huur- en zorgtoeslag), weten dat het eigen risico er is etc. Pinpas innemen hebben we ook al gedaan maar waarschijnlijk een veel te korte periode. En nu wil ik dat niet meer doen. We geven inmiddels ook regelmatig voedselpakketten. Kind heeft gewoon een baan van 32 uur en zou dus rond moeten komen.Tot nu toe springen wij steeds in en bij maar ik merk dat ik er heel kriegel van word. Wil het graag loslaten.. Mijn man echter wil dat we blijven steunen. Maar inmiddels gaat het wel ten koste van de mogelijkheden die wij zelf hebben. Wie heeft advies hoe hier mee om te gaan?
Laat haar in budgetbeheer gaan. Leren omgaan met haar financien. Mocht je een goed bureau moeten willen weten, stuur me maar een pb. Ik werk in dit veld.
Alle reacties Link kopieren
Waarom werkt ze geen 40 uur?
Ze is volwassen dus loslaten, dat zal heel moeilijk zijn als je het mis ziet gaan, maar zolang jullie haar boven water houden hoeft ze zelf niet te zwemmen.

De beste leerschool is voelen.
Inderdaad, investeer in een budgetcoach die haar precies kan laten zien wat haar inkomsten/uitgaven zijn.

Dat je door onvoorziene omstandigheden in de problemen komt is logisch maar als iemand overal maar leent en online blijft kopen dan zou ik ook geen geld in een bodemloze put gooien.



Ze is volwassen, laat ze zich dan zo ook maar eens gedragen. Maar ik ben bang doordat jullie altijd hebben bijgesprongen, dat ze het wel lekker makkelijk vindt dat ze regelmatig bij pa en ma haar hand kan ophouden.
Alle reacties Link kopieren
Budgetbeheer, hier leer je goed met geld omgaan. Ook alle schulden op een rij zetten voor haar zodat ze eens ziet wat ze opbouwt?

Ik snap dat als goede steunende ouders je haar wil blijven helpen. Maar het is ook voor haar eigen bestwil om financieel onafhankelijk te worden. Ik vind dat je ook je schulden moet afbetalen, dus als dat niet alleen lukt. Plus zoals je zegt het nu op die leeftijd nog niet eens lukt om eten op de tafel te krijgen lijkt budgetbeheer me de enige optie.
Alle reacties Link kopieren
Schuld bij jullie, daar hadden jullie dus al in moeten grijpen en inzicht moeten krijgen in haar financiën. Volwassen of niet (woont ze nog thuis of...) ze kan het dus niet, ziet het misschien niet.



Ik moet je eerlijk bekennen dat toen ik die leeftijd had en op mezelf woonde ik het ook erg moeilijk vond.

Ik maakte geen schulden (gelukkig) maar vond het wel lastig om alles op een rijtje te krijgen. Thuis gingen mijn ouders goed met geld om, maar om nou te zeggen dat ik daar wat had geleerd.

Ik heb het mezelf geleerd en dat gaat gelukkig best.

Ik zou haar aanmelden voor budgetbeheer zoals Doreia zegt.

Het is dat het geld kost anders had ik dat zelf ook gedaan, al was het maar om de puntjes bij mij op de i te laten zetten
Waaromdan, ik wil best wel eens (vrijblijvend) feedback geven op je budgetplan als je daar prijs op stelt?
quote:GateKeeper schreef op 17 september 2014 @ 13:48:

Waarom werkt ze geen 40 uur?Wat maakt dat uit. Ze kan niet omgaan met geld en daar verandert 8 uur meer werken per week niets aan.
Alle reacties Link kopieren
Als dat inspringen betekent dat je haar schulden betaalt, dan steun je haar niet echt. Ze zal er niets van leren dan pa en ma betalen wel voor me. Ken je het gezegde: geef iemand een vis en hij heeft 1 dag eten, geef hem een hengel en hij heeft iedere dag eten.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 17 september 2014 @ 13:58:

Waaromdan, ik wil best wel eens (vrijblijvend) feedback geven op je budgetplan als je daar prijs op stelt?



Oh dat zou fijn Doreia.

Ik zal kijken of ik je kan mailen. Het mail adres wat aan mijn account is gekoppeld gebruik ik nooit
Druk op het plusje onder mijn plaatje, dan kun je meteen mailen!
Zachte heel meesters............



Dus de botte bijl, geen geld meer geven, geen voedselpakketten meer. Hooguit een dag in de week mee laten eten, voor de gezelligheid.



En je geld terug eisen! 8000 euro is nog te overzien, help haar het niet nog verder op te laten lopen.



Twee jaar geen kleding meer kopen, kan best als je op dit moment goed voorzien bent. Kun je heel wat van af lossen. Meuk voor in huis kun je ook wel een tijdje zonder.
Alle reacties Link kopieren
waaromdan, klopt wel dat het heel moeilijk is om het jezelf aan te leren.Had en heb ik nog steeds moeite mee soms.

Plus budgetbeheer is duur, dus voor studenten of iemand die weinig werk heel moeilijk te betalen.... voor meeste mensen dus

Maar voor iemand die 32 uur in de week werkt zou het dus betaalbaar moeten zijn
Alle reacties Link kopieren
quote:AsoTut schreef op 17 september 2014 @ 13:59:

[...]

Wat maakt dat uit. Ze kan niet omgaan met geld en daar verandert 8 uur meer werken per week niets aan.

Dat maakt heel veel uit.

8 uur meer werken = meer geld

kan ze haar schulden inlossen.



De eerste mogelijkheid om je schulden in te lossen is om je inkomsten te verhogen.
Ik zeg niet dat dat bij TO is mis gegaan. Maar budget beheer begint al bij tieners. Dat je ouders je leren niet alles op te maken. Dat je moet reserveren voor Sint, voor cadeautjes. Als je kleedgeld krijgt voor een winterjas of schoenen.



Als moeder geef ik die lessen wekelijks! Ik leen mijn kinderen nooit geld. Ze hebben namelijk nog geen vaste lasten, geen noodzakelijke uitgaven, en voor de leuk leen ik niets! Wel schiet ik soms voor, als we in de stad zijn en ze hebben geen geld mee. Maar thuis boter bij de vis. En een kind dat platzak is, heeft dan echt pech. Hoe mooi de aanbieding soms is, geen geld is niks kopen!
quote:GateKeeper schreef op 17 september 2014 @ 14:11:

[...]



Dat maakt heel veel uit.

8 uur meer werken = meer geld

kan ze haar schulden inlossen.



De eerste mogelijkheid om je schulden in te lossen is om je inkomsten te verhogen.Niet mee eens. De eerste mogelijkheid is je uitgaven verlagen, zodat de boel sluitend wordt. Met meer geld is er ook vaak meer besteding!
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt2.0 schreef op 17 september 2014 @ 14:14:

[...]

Niet mee eens. De eerste mogelijkheid is je uitgaven verlagen, zodat de boel sluitend wordt. Met meer geld is er ook vaak meer besteding!

meer vrije tijd is meer uitgeven. Uitgaven verlagen en schuld inlossen zo snel mogelijk.



En als je schulden hebt heb je niet meer besteding, dan werk je voor het geld dat je al hebt uitgegeven.
Alle reacties Link kopieren
niet meer bijspringen.. hard maar anders leren ze het nooit..



bezuinigen

inkomen verhogen

schulden samenvoegen tot 1 (vaak gunstigere rente)
quote:GateKeeper schreef op 17 september 2014 @ 14:20:

[...]



meer vrije tijd is meer uitgeven. Uitgaven verlagen en schuld inlossen zo snel mogelijk.



En als je schulden hebt heb je niet meer besteding, dan werk je voor het geld dat je al hebt uitgegeven.In theorie wel, in de praktijk loopt het toch vaak anders. Ik ken mensen die diep in de schulden, van hun eerste meevaller een ipad kochten! Want hè, ook dit was een overbestedingsschuld. Die mensen kunnen toch wat minder goed noodzakelijk en niet noodzakelijk scheiden.
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt2.0 schreef op 17 september 2014 @ 14:24:

[...]

In theorie wel, in de praktijk loopt het toch vaak anders. Ik ken mensen die diep in de schulden, van hun eerste meevaller een ipad kochten! Want hè, ook dit was een overbestedingsschuld. Die mensen kunnen toch wat minder goed noodzakelijk en niet noodzakelijk scheiden.

Tuurlijk het valt of staat met eigen verantwoording.



Wordt alles al automatisch afgeschreven TO? Ik heb bv zelf 2 rekeningen, een betaalrekening en een leefrekening. Op mijn betaalrekening stort ik maandelijks een bedrag voor mijn vaste lasten en op mijn leefrekening staat het geld wat ik maandelijks kan uitgeven. Het pasje van mijn betaalrekening heb ik nooit bij me.



Dat pasje van de betaalrekening kan jij dan innemen van je dochter en laat haar met haar leefrekening maar de tering naar de nering zetten.
quote:GateKeeper schreef op 17 september 2014 @ 14:11:

[...]



Dat maakt heel veel uit.

8 uur meer werken = meer geld

kan ze haar schulden inlossen.



De eerste mogelijkheid om je schulden in te lossen is om je inkomsten te verhogen.

en dan werkt ze 40 uur en dan blijft ze teveel geld uitgeven.

Alleen meer werken is geen oplossing, inzicht hoe en waaraan je je geld besteed is veel belangrijker. Tijdelijk meer werken om bestaande schulden af te lossen, helpt wel om schuldenvrij te worden. (maar krijg eerst je baas maar eens zover dat je er 8 uur bijkrijgt. Is vaak niet eens mogelijk...en misschien werkt die dochter wel in een branche waar fulltime 36 uur is, kan allemaal. Ga meer werken is niet echt een heel zinnig advies)
Alle reacties Link kopieren
De eerste stap lijkt me dat zij verantwoordelijkheid neemt voor haar situatie...het feit dat jij ipv zij zelf dit topic opent is een eerste teken aan de wand!



Wat vindt ze zelf? Ziet ze het als probleem? Hoe denkt zij te voorkomen dat schulden groter worden en hoe gaat ze aflossen?
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
quote:GateKeeper schreef op 17 september 2014 @ 14:28:

[...]



Tuurlijk het valt of staat met eigen verantwoording.



Wordt alles al automatisch afgeschreven TO? Ik heb bv zelf 2 rekeningen, een betaalrekening en een leefrekening. Op mijn betaalrekening stort ik maandelijks een bedrag voor mijn vaste lasten en op mijn leefrekening staat het geld wat ik maandelijks kan uitgeven. Het pasje van mijn betaalrekening heb ik nooit bij me.



Dat pasje van de betaalrekening kan jij dan innemen van je dochter en laat haar met haar leefrekening maar de tering naar de nering zetten.





Pasje innemen is de meest onzinnige hulp die je kunt bieden. Dochter moet leren met verleidng om te gaan, door het pasje in te nemen wordt moeder het externe geweten van dochter en dat helpt geen moer! Óf dochter vind een slinkse manier om toch bij haar eigen gled te kunnen, of het werkt eventjes maar na teruggave van die pas, ontspoort dochter opnieuw!



Met het pasje neem je haar namelijk ook (een deel van) haar eigenwaarde af!
Dank voor al jullie berichten. Ik reageer er vanavond op.



Zwarte Raaf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven