Geld & Recht alle pijlers

Tussentijds beëindigen contract

23-08-2014 09:30 25 berichten
Ik ben een kleine zelfstandige en heb een aantal personeelsleden op oproepbasis en 1 met een contract voor bepaalde tijd. Ik probeer altijd een goede werkgever te zijn, menselijk een goede werksfeer, royale beloning, etc.

Nu zit degene met het contract voor bepaalde tijd niet goed in zijn vel en dat heeft een grote weerslag op zijn functioneren. Zo groot dat ik er als ik niet alles dubbel controleer er grote schade aan kan overhouden. Ik heb al een aantal gesprekken met hem gevoerd en hij belooft steeds beterschap en het op te pakken, maar laat binnen een paar uur weer grove steken vallen. Ik heb er de hele nacht niet van geslapen en ga straks het gesprek met hem aan, ik hoop dat hij zelf vertrekt, want ik ben bang dat als ik hem eruit zet hij zich nog ellendiger voelt. Hoe lang zouden jullie iemand de kans geven? Iemand nog tips?
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, wat lastig. Doe je wel aan dossier opbouw? Dus schrijf je gesprekverslagen e.d.? Hoelang loopt het contract nog?



Als ondernemer heb je een zakelijke relatie met je personeel. Dat hij zich nog rotter gaat voelen als jij hem eruit zet is, cru gezegd, niet jouw probleem.



Hebben jullie wel overlegd wat er voor hem nodig is om beter te presteren?
Heb je wel in het contract opgenomen dat je tussentijds mag opzeggen?
Het contract loopt nog drie maanden, dus in het ergste geval moet ik hem nog 3 maanden doorbetalen. Eigenlijk kan ik het mij niet permitteren om en hem en iemand anders voor zijn werk te betalen, maar ik ben bang dat de schade die ik loop door zijn fouten, mij straks meer gaan kosten.

We hebben een aantal gesprekken gehad in de afgelopen weken en ik heb veel begrip voor zijn situatie, maar gisteren is voor mij eigenlijk de spreekwoordelijke druppel gevallen. De gespreksverslagen moet ik iets beter gaan bijhouden. En er is overlegd over wat het hem makkelijker maakt, daar is direct rekening mee gehouden door hem extra hulp te bieden en hem minder lastige materie te geven, maar zelfs het meest simpele kan ik op dit moment niet aan hem overlaten.
quote:nerdopviva schreef op 23 augustus 2014 @ 09:43:

Heb je wel in het contract opgenomen dat je tussentijds mag opzeggen?Nee helaas niet, dus zal dat, wil het echt uit de hand lopen via de kantonrechter moeten. Mocht een volgende een contract krijgen komt dat er zeker in.
Dan is het waarschijnlijk goedkoper om hem die laatste drie maanden te houden of te betalen. Je maakt je zorgen dat hij zich nog ellendiger voelt als jij opzegt, maar misschien is hij juist opgelucht. En jij moet toch aan je bedrijf denken. Je kunt niet allemaal slecht functionerende mensen in dienst houden omdat je het zielig vindt.
Ik ga over een paar uur het gesprek maar weer met hem aan en zal vragen hoe hij het zelf ziet. Zelf vind ik het financiële voor mijzelf zakelijk gezien,zeker belangrijker dan het zielig vinden, want ik moet zeker door met mijn bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
Misschien trekt hij halve dagen wel?
Het is zoals het is
Ik heb ook al zijn werktijden aangepast, zodat hij minder uren per dag aanwezig hoeft te zijn. Het is zo een supergevoelige jongen, in het vorige gesprek werd het hem allemaal teveel en begon hij te huilen (hij is rond de 40) Dus eigenlijk niet eens een jongen.

Ik wil de boel niet laten escaleren, hij komt op tijd en blijft aan het werk, maar wat er uit zijn handen komt is gewoon rotzooi.
Alle reacties Link kopieren
Trek je het om hem op non-actief te zetten voor 3 maanden? Als ik het zo lees is de schade dan kleiner dan als hij nog voor je werkt die 3 maanden.



Ik zou eerst wel proberen of hij meegaat in het eerder beëindigen van het contract. Uiteraard op een dusdanige wijze dat hij wel recht heeft op een WW uitkering. Wil hij hier niet aan meewerken kun je dus gaan voor wel betalen en niet meer laten werken.
Alle reacties Link kopieren
Oei, een man die in tranen uitbarst bij een gesprek over zijn functioneren. Daar moet je doorheen prikken en niets van aantrekken. Tranen is ook een soort van manipulatie, dat je medelijden krijgt met hem.
Het is er zo, die naast zijn werk bijna niets heeft om voor te leven. Hij doet dit werk al bijna 20 jaar, maar dat zou je zeker niet denken als je het resultaat ziet. Het werk is teveel voor mijzelf om het er maar bij te doen, ik werk zelf al minimaal 80 uur per week. Dus ik zal iemand moeten betalen voor zijn werk naast zijn salaris en dat zal een financiële aderlating voor mij zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop voor je dat je eruit komt met hem. Denk aan je bedrijf, niet aan zijn emoties.



Vergeet niet om ook een tijdelijk contract op tijd (volgens mij een maand) op te zeggen, dat is een nieuwe regel. Je mag niet meer een dag van te voren zeggen dat hij de volgende dag niet meer hoeft te komen aan het einde van zijn tijdelijke contract.
Alle reacties Link kopieren
Die regel geldt nog niet, ikdus2010. Zover ik weet gaat die per 1 juli 2015 in. Samen met meerdere verandering rondom tijdelijke contracten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 23 augustus 2014 @ 10:53:

Die regel geldt nog niet, ikdus2010. Zover ik weet gaat die per 1 juli 2015 in. Samen met meerdere verandering rondom tijdelijke contracten.



Ik zou als ik TO was dut toch even uitzoeken, volgens mij is deze regel wel al per 1 juli 2014 ingegaan. De rest van de veranderingen (nog maar 2 jaar tijdelijk) gaat idd pas per 1 juli 2015 in.



http://www.ontslaghulp.co ... 15-wet-werk-en-zekerheid/
Ik zou hem naar huis sturen. Vanuit kosten/baten is dat de goedkoopste oplossing. Hij kan dan geen kostbare fouten meer maken. Elke andere actie kost meer (begeleiden en controleren kost tijd en frustratie, ontbinden kost jou de advocaat en griffiekosten en er is een risico dat je verliest, vergunning aanvragen kost meer tijd en wordt niet toegekend bij een tijdelijk contract dat niet tussentijds opzegbaar is, enz).
Alle reacties Link kopieren
Ben je verzekerd voor ziekte? Je zou in dat geval kunnen overleggen of hij (deels) op psychische gronden in de ziektewet wil. Dan kun je hem thuislaten en iemand anders aannemen voor zijn werk zonder extra kosten.
quote:ikdus2010 schreef op 23 augustus 2014 @ 11:04:

Ik zou als ik TO was dut toch even uitzoeken, volgens mij is deze regel wel al per 1 juli 2014 ingegaan. De rest van de veranderingen (nog maar 2 jaar tijdelijk) gaat idd pas per 1 juli 2015 in.



http://www.ontslaghulp.co ... 15-wet-werk-en-zekerheid/Dit is verouderde informatie; dit geldt pas vanaf 1 januari 2015.
Sneu voor deze man, net als dat het heel vervelend voor jou bedrijf is en dit laatste weegt toch het zwaarst. Hij is blijkbaar emotioneel niet bepaald stabiel, wie weet pakt hij zijn problemen nu aan, nu zijn contract wordt beëindigd. Dat advies kun je hem in elk geval meegeven.
quote:jasmijn83 schreef op 23 augustus 2014 @ 11:31:

Ben je verzekerd voor ziekte? Je zou in dat geval kunnen overleggen of hij (deels) op psychische gronden in de ziektewet wil. Dan kun je hem thuislaten en iemand anders aannemen voor zijn werk zonder extra kosten.Slecht advies. Iemand ziek uit dienst laten gaan, zorgt er voor dat de werkgever-premies worden verhoogd, en dat kan TO veel meer kosten dan 3 maanden salaris!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt helaas niks. Drie maanden doorbetalen en hem thuis laten zitten is het beste wat je kunt doen.
Alle reacties Link kopieren
@nummer zoveel niet helemaal waar: TO is een kleine zelfstandige volgens mij hebben die nog geen specifieke ZW-premie, maar sector premie.
Alle reacties Link kopieren
Een tijdelijk contract dat nog 3 maanden loopt, laten ontbinden door de kantonrechter??
Alle reacties Link kopieren
Als hij niet goed in zijn vel zit heeft hij ook niet binnen een maand een andere baan. Hij zou gek zijn als hij er aan zou willen meewerken om het contract eerder te beeindigen zonder daar financieel voor ge ompenseerd te worden.



Er zit weinig anders op dan hem die 3 maanden gewoon uit te betalen en hem eventueel op non actief te stellebn voor die 3 maanden.



Als hij zo slecht in zijn vel zit als jij omschrijft zou hij zich in zijn eigen belang ziek moeten melden. Maar dat is voor jou nadelig?
quote:twijlfelmiep schreef op 23 augustus 2014 @ 12:41:

@nummer zoveel niet helemaal waar: TO is een kleine zelfstandige volgens mij hebben die nog geen specifieke ZW-premie, maar sector premie.Tenzij ze eigen risicodrager is. Wat overigens zeer onverstandig zou zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven