quote:
Miek_ schreef op 18 april 2012 @ 18:43:
[...]
Het gezin ontvangt
geen gemeentelijke toeslag voor woonkosten. Die gelden alleen voor alleenstaande (ouders). ¤ 1.336.42 is inclusief vakantiegeld, ze ontvangen maandelijks wat minder. Daarnaast moet elk gezinslid aan de voorwaarde voor de langdurigheidstoeslag voldoen, waardoor veel mensen die eerder wel in aanmerking voor langdurigheidstoeslag, nu niet meer in aanmerking komen.
Het is de afgelopen 2 jaar wel een stuk strenger geworden en versoberd. Maar ik heb het een jaar of 2 geleden wel eens berekend samen met een klantmanager wat de mogelijkheden in onze gemeente waren (dat schijnt ook nogal te verschillen) en toen kwamen we wel op een dergelijk bedrag.
Hadden we een gem. bedrag genomen voor bijzondere bijstand, je kon toen ook nog een bijdrage krijgen voor een sportclub en gratis de krant (dat is nu allemaal niet meer). Dit bedrag was dan ook incl. zorg en huurtoeslag (ook gebasseerd op gem. met gemiddelde huur etc.)
Het was in ieder geval meer dan wat ik toen samen met mijn man verdiende (hij was werkloos en mijn loon te hoog voor huurtoeslag, zorgtoeslag kwam ik nog wel voor in aanmerking, maar het totaal was minder.) Overigens konden we prima rondkomen hoor, dus niet om zielig te doen en kort daarna vond hij een baan en toen gingen we met sprongen vooruit, dus in die zin loont het werken absoluut wel.
En, de bijstand als alleenstaande is echt een stuk kariger!