Geld & Recht alle pijlers

Uitstel salaris

27-08-2014 21:00 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



De werkgever van mijn vriend kan het salaris van deze maand niet betalen. Nu vraagt de werkgever akkoord aan zijn personeel (5 man) om dit verlaat uit te gaan keren in de hoop om het bedrijf te redden. Het alternatief is anders een faillissement aanvraag. Wat kan hij het beste doen? (behalve andere baan zoeken)



groetjes Nathalie
Salaris later of geen baan meer. Is die keuze echt zo moeilijk?



Ik zou wel uitkijken naar een andere baan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie weinig hoop.. Zorgen dat ieder zn geld krijgt en wegwezen!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou contact opnemen met mensen die je advies kunnen geven, zoals:

- vakbond;

- juridisch loket;

- UWV (want: http://www.uwv.nl/particulieren/Images/ ... _04-13.pdf).



En dan pas een beslissing nemen.



Sowieso: alles op schrift! Niets mondeling afspreken...
Alle reacties Link kopieren
Dubbel. Foutje
Alle reacties Link kopieren
pfoe, dat is niet best.

morgen even de rechtsbijstand bellen??
Alle reacties Link kopieren
Tsja,... Het kan goed komen, of niet.



Ik heb een keer in een soortgelijke situatie gezeten. Toen had ik gauw een andere baan gevonden en heb gezegd dat ik gewoon mij salaris wilde (en gekregen). Later hoorde ik van oud-collega's dat het gewoon goed is gekomen.



Mijn vraag zou zijn: hoeveel sollicitaties heeft je man al uitgestuurd?
Alle reacties Link kopieren
En hoe denkt de baas het bedrijf te gaan redden door het verlaat uitbetalen van 5 salarissen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Dat vraag ik me ook af himalaya..

Bedankt voor de reacties tot nu toe!
Ik zou die vraag stellen aan de baas voordat ik het uberhaupt zou overwegen.





En er zit een maximale tijd aan salarissen bij een faillissement uitkering die het UWV alsnog uitbetaald, ik dacht tot 10/12 weken voor faillissement, dus langer dan dat is je geld weggooien.



Bel rechtsbijstand ook even als je die hebt.
Als die baas denkt het te gaan redden door het salaris uit te stellen, zou ik mijn loon op tijd willen en heel hard naar wat anders gaan zoeken. Zinkend schip.
Ook als de werkgever de komende 3 maanden niet kan betalen, neemt het UWV de betaling voor die maximaal 3 maanden over (100%) voordat je WW in gaat, dus die betaling komt wel goed uiteindelijk. Zou er dus wel ernstig rekening mee houden dat het bedrijf ten onder gaat, is het niet deze maand dan wel één van de volgende. Dus alvast maar gaan solliciteren.
Alle reacties Link kopieren
Met vijf maandsalarissen een faillissement voorkomen? Lijkt me sterk.
verba volant, scripta manent.
Oef, ik persoonlijk zou er niet blij van worden. Als het nu al niet lukt, dan volgende maand misschien ook niet. En voor je het weet zit je zelf in de problemen.
Alle reacties Link kopieren
Je vriend moet in ieder geval zorgen dat hij wel een loonstrook krijgt (wij mijn oud collega's en ik hebben bij een faillissement veel gedonder bij het UVW gehad en uiteindelijk zelf het loonbureau betaald om maar een laatste loonstrook te krijgen, het UVW bleef maar herhalen dat de werkgever dat verplicht is, tuurlijk alleen als die failliet is komt die strook er niet dhh). let er op dat de loonachterstand niet verder op loopt dan drie maanden, die betaling neemt het UVW uiteindelijk over net als opgebouwd vakantie geld. Hou er echter wel rekening mee, dat het UVW ruim de tijd neemt om dit uit te keren, bij ons heeft dat bijna vier maanden geduurd (en ja wij hadden een voorschot bij het UVW gevraagd). Wij werkten ook bij een klein bedrijf en waren niet bij een CAO aangesloten, bij grote bedrijven springen vakbonden en gemeentes nog in de bres bij kleine bedrijfjes niet.. En ja je vriend moet dringend op zoek naar ander werk, ook al zou zijn werkgever de beste bedoelingen hebben, de overheid zegt dat de economie aantrekt helaas merken daar maar weinig mensen iets van, en voor kleine werkgevers is het een hele zware moeilijke tijd..
Alle reacties Link kopieren
Van uitstel komt afstel.
Persoonlijk zou ik een dergelijk uitstel uitsluitend accepteren als:



- Je juridisch advies hebt ingewonnen, inclusief UWV

- Je de vakbond er bij hebt gehaald, en deze aangeeft dat de werkgever een overtuigend saneringsplan heeft om faillissement af te wenden

- De werkgever volledig meewerkt aan beide punten.
Waarschijnlijk heeft de werkgever op dat moment geen geld omdat opdrachtgevers de facturen niet betalen?

Zodra die betaald zijn kan hij geld overmaken?



In de periode dat wij nog personeel hadden ook vele malen meegemaakt dat we geen salaris konden overmaken omdat opdrachtgevers van ons almaar niet betaalden ofveel te laat.

Daarom hebben we geen werknemers meer.



Verschrikkelijk dat je als werkgever de salarissen niet kan storten. Hij zou dat maar al te graag willen maar als er geen geld is en de banken willen geen geld meer lenen.
Alle reacties Link kopieren
Het salaris van je werknemers niet betalen is echt het laatste wat je doet als werkgever, dan is er geen houden meer aan. Dit loopt verkeerd af. Sterkte.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de werkgever het voordeel van de twijfel geven maar wel openheid van zaken vragen wat er exact aan de hand is en of dit structureel of eenmalig is. Daarnaast zou ik je vriend laten vragen wanneer het wel binnen is en dit laten bevestigen.
Mijn vroegere werkgever schraapte juist alles bij elkaar om onze salarissen nog een keer te kunnen betalen. Daarna hebben we niet meer gewerkt maar werkgever heeft het faillissement nog wel 'n paar maanden kunnen rekken zodat we die 3 maanden 100% kregen van het uwv terwijl we al vrij waren. Okee, je moet er dan wel 'n poosje op wachten, maar het is je eigen verantwoording om genoeg buffer te hebben om van te kunnen leven.
Alle reacties Link kopieren
Ontzettend bedankt voor de reacties!!! Ben benieuwd of hij vanavond met meer nieuws thuiskomt en laat hem jullie antwoorden lezen. Mocht er nieuws zijn stuur ik vanavond even een udate.



Fijne (werk) dag allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Niet akkoord gaan met latere uitbetaling. Dat faillissement komt er toch wel. Dat hou je niet tegen met 5 maandsalarissen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een boel kortzichtigheid weer.. 'een faillissement houdt je niet tegen door 5 maandsalarissen niet te betalen'.



Misschien heeft werkgever wel voor een ton aan facturen uit staan en komt dat komende maand binnen. Mijn ex heeft het ook een keer met vakantiegeld gehad, baas had ook personeel gevraagd of hij het een maand later mocht uitbetalen, toen lukte het wel en daarna geen gedoe meer gehad.



Ik zou idd juridisch advies inwinnen en UWV vragen om advies.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 27 augustus 2014 @ 22:18:

Met vijf maandsalarissen een faillissement voorkomen? Lijkt me sterk.gaten met gaten vullen dus om het bedrijf door te kunnen laten gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven