Geld & Recht alle pijlers

Verdeling kosten bij minder werken ivm baby

20-08-2014 15:02 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik wonen al een paar jaar samen. We betalen de vaste lasten naar rato, ik verdien iets minder dus het zal zo'n 60-40% zijn. Wat we overhouden blijft van onszelf, ook hebben we beiden ons eigen spaargeld. Van onze gezamenlijke rekening betalen we alles wat voor ons samen is, hypotheek, verzekeringen, boodschappen, uit eten, etc. Samen sparen we ook, voor onverwachte kosten, vakanties en een grotere auto bijvoorbeeld. Gaat prima zo, maar... Er gaat wat veranderen waardoor ik even niet meer snap wat handig is. We verwachten namelijk een baby!



In de nieuwe situatie ga ik minder werken, van 36 naar 24 uur. Hierdoor daalt mijn inkomen uiteraard. Vaste lasten stijgen want we hebben 3 dagen per week kinderopvang nodig (voor het gemak tel ik de extra kosten voor babyspullen even niet mee, waarvan ik me wel degelijk bewust ben). Als we doorgaan met betalen van de vaste lasten naar rato hou ik bijna niks over voor mezelf. Maar dat lijkt me niet helemaal eerlijk, aangezien we samen hebben besloten dat ik minder ga werken om onze baby zoveel mogelijk zelf op te voeden.



Vriend is heel makkelijk en zegt, nee tuurlijk hoef je er niet meer op achteruit te gaan dan ik qua eigen te besteden geld. Dus het is geen probleem tussen ons of iets dergelijks. Mijn vraag is, is hier een simpele rekensom voor? Zodat we allebei ongeveer evenveel inleveren en ook nog eigen geld overhouden?



Kosten kinderopvang - mijn salaris + % bedrag x = ??? Ik ben een ramp in wiskunde :/



Alles op 1 bult gooien zou bij ons niet werken denk ik. Vriend hecht veel waarde aan dure kleren (shopt graag bij meneer H. Boss) en ik ben behoorlijk zuinig met m'n geld (lees: H&M, C&A). Dat is nu geen issue omdat we ons eigen geld besteden zoals we zelf willen.



Ik sta open voor alle tips en ervaringen, hoe doen jullie dit??

Thnx in advance!
Alles op een hoop en alle uitgaven boven bepaald bedrag bespreken. Waarom zou hij H. Boss pakken moeten kunnen kopen terwijl jij niet eens een keer een high tea kan pakken met een vriendin (bij wijze van spreken)?



Serieus, jullie wonen samen, krijgen een kind samen. Hoe wil je het anders doen? Accepteert hij dat het leven verandert als je samen een huishouden gaat runnen en dat je dan misschien niet zo vaak een H. boss pak kan kopen?
Alle reacties Link kopieren
Als je samenwoont en samen een kind krijgt, dan zou ik de huishoudpot ook samen doen.

Wat een gedoe anders om iedere keer uit te vogelen wie waar recht op heeft.
Waarom niet alles op 1 hoop.

Vind ik toch heel erg logisch als je samen een gezin vormt.
Waarom tel je niet jullie beide inkomens bij elkaar op en haal je de vaste lasten er van af? Wat je dan overhoudt kun je door twee delen. Op die manier hebben jullie beide evenveel te besteden, maar geen discussie over het geld.
Jullie wonen samen, hebben samen een huis gekocht en nu krijgen jullie samen een kind. Heel vreemd om dan de financiën zo gescheiden te houden.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst gefeliciteerd!



In jouw geval zou ik er de voorkeur aangeven om alle inkomsten op 1 hoop te gooien. Vervolgens een budget maken wat de vaste lasten zijn en wat jullie samen willen sparen en wat overblijft 50/50 verdelen als zakgeld.



Door minder te gaan werken lever je niet alleen salaris in, maar ook pensioen en verklein je ook je mogelijkheden om door te groeien. Door minder te gaan werken zul je waarschijnlijk ook meer in het huishouden gaan doen, dat is ook gunstig voor je vriend.
Wij hebben een gezamenlijke rekening waar alle vaste lasten van betaald worden. Ook de boodschappen, kleding voor de kinderen, uitjes enz. Enz. Dan hebben we een gezamenlijke spaarrekening, daar maken we allebei automatisch een bepaald bedrag aan over. Mijn man verdiend iets meer, en maakt daarom iets meer over naar de spaarrekening. Nu houden we als alles eraf is, allebei evenveel geld over op onze eigen rekeningen. Daar kunnen we mee doen wat we willen, maar in de praktijk gaat het ook wel eens door elkaar. Beetje mijn geld is zijn geld en andersom. Doen er niet krampachtig over, en hebben nooit ruzie over in zijn of mijn ogen onzinnige uitgaven!
Alle reacties Link kopieren
quote:EmgeeNL schreef op 20 augustus 2014 @ 15:14:

Allereerst gefeliciteerd!



In jouw geval zou ik er de voorkeur aangeven om alle inkomsten op 1 hoop te gooien. Vervolgens een budget maken wat de vaste lasten zijn en wat jullie samen willen sparen en wat overblijft 50/50 verdelen als zakgeld.



Door minder te gaan werken lever je niet alleen salaris in, maar ook pensioen en verklein je ook je mogelijkheden om door te groeien. Door minder te gaan werken zul je waarschijnlijk ook meer in het huishouden gaan doen, dat is ook gunstig voor je vriend.Dit wou ik net gaan schrijven.
Alle vaste lasten op een berg (woonlasten, verzekeringen, kinderopvang, boodschappen, maar ook sparen voor vakantie, nieuwe auto, onderhouden huis etc)

Dat bedrag splitsen naar rato van wat jullie verdienen.

Grof gezegd als hij drie keer zo veel verdiend legt hij ook drie keer zoveel als jij in die pot.

Dan houden jullie allebei een deel over voor je persoonlijke uitgaven, en hoef je geen geruzie te krijgen als jij "alweer" naar de kapper wilt of als hij een pak van HB wil kopen.
Alle reacties Link kopieren
Alles op 1 hoop is het meest voor de hand liggend. Maar ik vind het juist wel fijn dat we ieder nog ons eigen deel hebben. Wil hem zijn dure kledingsmaak niet in de weg staan, maar ik wil me er ook niet druk om hoeven te maken. Ik denk zelf 100 x na voordat ik iets duurs koop.



Het liefst zou ik een rekensom maken waarbij we er allebei ongeveer evenveel op achteruit gaan.. Hij betaalt dan eigenlijk een beetje mee aan mijn "zakgeld" denk ik...



Zou het dan zijn:

Zijn salaris + mijn salaris x 60% is voor hem, de overige 40% is voor mij? En dan naar rato storten op de gezamenlijke rekening?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet vreemd om zaken gescheiden te houden, ook niet als je kinderen hebt. Tot op zekere hoogte dan. Wij doen het zoals springplank zegt. We tellen alles bij elkaar op, halen er alle vaste lasten en gezamenlijke uitgaven vanaf en wat erover blijft delen we door twee. Zo hebben we allebei eigenlijk een soort van 'zakgeld'.

Werkt voor ons prima.



We hebben overigens wel een gezamenlijke rekening voor alle gezamenlijke uitgaven.
Alle reacties Link kopieren
Naar Rato is dan toch nog steeds de beste oplossing??
Alle reacties Link kopieren
Emgeenl en springplank, das inderdaad een goed idee! Bedankt!

Wat gaat het snel met de reacties, kan het bijna niet bijhouden haha.

En bedankt voor de felicitaties.
Alle reacties Link kopieren
Alles op 1 hoop lijkt mij logisch.



Jouw reden om dat niet te willen is nogal onzinnig.



Stel dat je partner echt te veel koopt bij meneer H. Boss dan sta jij net zo goed op straat als daardoor de hypotheek niet betaald kan worden. Ook al zijn jullie financiën strikt gescheiden.



Het bedrag wat jij overhoud na aankoop van je c&a jurkje wat je dus kan sparen of uitgeven aan wat anders houdt je ook alleen maar over omdat hij nu een groter aandeel in de vaste lasten betaald.
quote:elle-jolie schreef op 20 augustus 2014 @ 15:18:

Alles op 1 hoop is het meest voor de hand liggend. Maar ik vind het juist wel fijn dat we ieder nog ons eigen deel hebben. Wil hem zijn dure kledingsmaak niet in de weg staan, maar ik wil me er ook niet druk om hoeven te maken. Ik denk zelf 100 x na voordat ik iets duurs koop.Dat hoeft toch ook niet?
Waarom zou je zijn dure kledingsmaak in de weg staan als je alles op 1 hoop gooit.

Het moet nu toch ook allemaal van datzelfde geld geberuen in feite.
Alle reacties Link kopieren
quote:flower2.0 schreef op 20 augustus 2014 @ 15:24:

Waarom zou je zijn dure kledingsmaak in de weg staan als je alles op 1 hoop gooit.

Het moet nu toch ook allemaal van datzelfde geld geberuen in feite.Daar zeg je wat... Inderdaad... Zo had ik het nog niet bekeken
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook weer niet te weinig gaan werken, da's vaak nadelig voor je eigen toekomst.

Je vriend bouwt nl wel van alles op, jij niet.

Mochten jullie ooit uit elkaar gaan (wat ik natuurlijk niet hoop), is dat in je nadeel.

Ik zou er altijd voor zorgen dat je iig genoeg blijft werken/verdienen zodat je (mocht het nodig zijn) altijd jezelf zou kunnen redden.
quote:glitglam schreef op 20 augustus 2014 @ 15:28:

Ik zou ook weer niet te weinig gaan werken, da's vaak nadelig voor je eigen toekomst.

Je vriend bouwt nl wel van alles op, jij niet.

Mochten jullie ooit uit elkaar gaan (wat ik natuurlijk niet hoop), is dat in je nadeel.

Ik zou er altijd voor zorgen dat je iig genoeg blijft werken/verdienen zodat je (mocht het nodig zijn) altijd jezelf zou kunnen redden.



Daar gaat de vraag niet over.



Ik zou naar rato gaan verdelen en vindt het eigenlijk best vreemd dat heel veel mensen hier alles op 1 hoop zouden doen.



Hier hadden we in het verleden ook een huishouden van 3(man, vrouw, 1 kind), met samenlevingsovereenkomst waarin duidelijk staat omschreven dat er naar rato zou worden bijgedragen aan de vaste lasten. 1 gezamenlijke rekening, beiden een eigen rekening en eigen spaarrekeningen. Van de gezamenlijke rekening werden vaste lasten en boodschappen gedaan. De rest was voor jezelf.
quote:mallebeppie schreef op 20 augustus 2014 @ 15:37:

[...]





Daar gaat de vraag niet over.



Ik zou naar rato gaan verdelen en vindt het eigenlijk best vreemd dat heel veel mensen hier alles op 1 hoop zouden doen.



Hier hadden we in het verleden ook een huishouden van 3(man, vrouw, 1 kind), met samenlevingsovereenkomst waarin duidelijk staat omschreven dat er naar rato zou worden bijgedragen aan de vaste lasten. 1 gezamenlijke rekening, beiden een eigen rekening en eigen spaarrekeningen. Van de gezamenlijke rekening werden vaste lasten en boodschappen gedaan. De rest was voor jezelf.En ik vind het echt heel vreemd dat je wel een kind hebt (hoe verbonden wil je zijn) en met de financiën alles gescheiden wil houden. Voor dat kind heb je toch ook het een en ander op een hoop gegooid?
Alle reacties Link kopieren
Bereken de huidige (oude) rato.



Gooi alle vaste kosten op 1 hoop en betaal die naar de nieuwe rato (dus met jouw lager salaris).



Reken uit wat er overblijft om vrij te besteden en verdeel dat naar de oude rato.
quote:elle-jolie schreef op 20 augustus 2014 @ 15:18:

Alles op 1 hoop is het meest voor de hand liggend. Maar ik vind het juist wel fijn dat we ieder nog ons eigen deel hebben. Wil hem zijn dure kledingsmaak niet in de weg staan, maar ik wil me er ook niet druk om hoeven te maken. Ik denk zelf 100 x na voordat ik iets duurs koop.



Het liefst zou ik een rekensom maken waarbij we er allebei ongeveer evenveel op achteruit gaan.. Hij betaalt dan eigenlijk een beetje mee aan mijn "zakgeld" denk ik...



Zou het dan zijn:

Zijn salaris + mijn salaris x 60% is voor hem, de overige 40% is voor mij? En dan naar rato storten op de gezamenlijke rekening?



Ik snap niet helemaal waarom jij vindt dat je zo coulant moet zijn naar hem en waarom het zo erg is dat hij aan jouw 'zakgeld' mee betaalt. Realiseer jij je wel dat jij door minder te gaan werken voornamelijk jezelf in de vingers snijdt, en niet hem? Financieel dan hè, ik snap best dat het als luxe kan voelen en relaxed dat je minder hoeft te werken maar mocht het mis gaan tussen jullie dan heb jij het grootste probleem.

Je hebt minder kunnen sparen, je hebt er niet zomaar uren bij, echt carriere maken zit er niet in met 24 uur en je bouwt ook veel minder pensioen op. Hij daarentegen kan carriere maken terwijl zijn kind en huis verzorgd worden, dankzij jullie keuze.



Deze gezamelijke keuze van jullie heeft voor jou tot op hele lange termijn consequenties. Ik vind dat jij helemaal niet zo voorzichtig hoeft te zijn als je daarvoor compensatie vraagt, ook als dat inhoudt dat hij een bezoekje minde aan H.Boss kan brengen. Hij snapt toch oom wel dat als het totaal inkomen daalt dat hij dan misschien niet exact dezelfde levensstijl kan aanhouden? Denk even wat verder dan een jaar vooruit.
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 20 augustus 2014 @ 15:39:

[...]





En ik vind het echt heel vreemd dat je wel een kind hebt (hoe verbonden wil je zijn) en met de financiën alles gescheiden wil houden. Voor dat kind heb je toch ook het een en ander op een hoop gegooid?



Klopt, en voor dat kind betalen we straks alles van de gezamenlijke rekening. En het kind krijgt zelfs zijn eigen spaarrekening, waar we de inhoud van gevulde envelopjes voor hem of haar op zetten. Zo hebben we alledrie straks toch nog een deeltje eigen geld. Ik vind dat wel een fijn idee, ieder ons eigen portemonnee om "gekke dingen" van te doen.



Bedankt voor alle reacties, ik zal beginnen met alle bedragen eens op een rijtje te zetten. Ik zie het zonnig in!
Alle reacties Link kopieren
wij gooien alles op 1 hoop, en geven ons daarvan ieder elke maand wat zakgeld. Om "gekke dingen" van te doen. Dat scheelt een boel gedoe, en scheve gezichten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven