Geld & Recht alle pijlers

Verhuurmakelaars en creditcheck

29-07-2014 09:33 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi Viva!



Ik kwam via google op dit forum en dacht, há even een account aanmaken en eens meepraten.



Wij willen een nieuwe woning huren en de nieuwe makelaar vertelde dat hij een creditcheck ging doen. Eerst dacht ik, ach, leuk en aardig. Maar toen besefte ik me dat ik vind dat het een makelaar niets aan gaat wat voor krediet of creditcard ik heb lopen. Ik heb geen betalingsachterstanden of iets dergelijk voor de duidelijkheid, ik betaal al jaren mijn huur ruim op tijd.



Ik dacht eerst dat men bij BKR zou checken, maar las dat alleen kredietinstanties hier kunnen checken. Toen kwam ik via NVM waar staat; "Creditcheck: Informatie uit openbare bronnen...". Ik ben nu erg benieuwd geworden, wat zijn die openbare bronnen? Misschien werkt er iemand in de sector die dit weet?



Thanks en tot snel op het forum!
Alle reacties Link kopieren
Wat raar, nog nooit van gehoord.



Ik heb alleen maar loonstrookjes, werkgeversverklaring (dat je nog even in dienst mag blijven) en verhuurdersverklaring (dat je bij vorige verhuurder op tijd betaalde) moeten aanleveren.



Met veel makelaars in contact geweest bij het zoeken en nog nooit gehoord dat iemand een creditcheck doet.
Wij moesten bij het huren van een (vrije sector) huis vanalles laten zien:



Jaaropgave (beide)

Werkgeversverklaring (beide)

Salarisstroken (4)

Bankoverzicht dat salaris wordt gestort op desbetreffende rekening (6x)

Verklaring van de verhuurder dat wij de afgelopen 2 jaar netjes de huur hebben betaald.



En dan wilden ze nog weten of we schulden hebben (mochten we gewoon vermelden, op goed vertrouwen), huisdieren hebben, muziekinstrument bespelen enz enz



Maar, we hebben het huis gekregen. Het idee dat ze alles van je willen weten stond ons ook niet echt aan, maar ja. Dit huis was echt te bijzonder om daarvoor te laten liggen.

En het is ook wel logisch. Ze willen gewoon weten of je het huis kan betalen. Ze nemen in deze tijd gewoon geen risico.



BKR check was bij ons niet.. Idd nog nooit van gehoord..
Schijnt normaal te zijn.



Wij moesten voor een bezichtiging al salarisstroken overleggen...
Alle reacties Link kopieren
Ik moest mijn meest recente salarisstrook, werkgeversverklaring en IB60 formulier inleveren. Geen kredietcheck gehad oid.
Alle reacties Link kopieren
quote:Muloza schreef op 29 juli 2014 @ 10:35:

Schijnt normaal te zijn.



Wij moesten voor een bezichtiging al salarisstroken overleggen...



Salarisstroken vind ik normaal. (al vind ik eisen als "vier keer de huurprijs op één inkomen" wel absurd)



Kredietcheck gaat ze niks aan.
Bedoelen ze niet gewoon dat ze gaan onderzoeken of je kredietwaardig genoeg bent (a.d.h.v. loonstroken e.d.), en of je dus maandelijks de huur wel kunt betalen?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie antwoorden.



Misschien wel Capibara... Ik vond het ook nogal een vreemd verhaal. Maar een woning huren is immers geen krediet.



Wat AnAppleADay zegt herken ik ook, als sommigen voor een huurprijs van 900 huur 50-60 x de huurprijs vraagt als jaarinkomen is dat echt volkomen belachelijk.



Uiteraard zijn loonstroken, verhuurdersverklaring of werkgeversverklaring niet meer dan normaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet raar vinden als verhuurders een kredietcheck zouden kunnen doen, bijv bij BKR. Een vals loonstrookje is zo gefixed, evenals een valse werkgeversverklaring. Pas nog gezien. Verhuurder gaat dan het schip in, want eer je de huurder en dan weer uit hebt.
Klaar mee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven