Geld & Recht alle pijlers

Vermogensbelasting

22-08-2014 16:33 10 berichten
Net de belastingdienst gebeld maar volgens mij klopt er iets niet.



Over het spaarbedrag grofweg boven de 21000 euro betaal je vermogensbelasting.



Stel ik heb op 1 januari 2015 23000 euro op mijn bankrekening. In maart doe ik aangifte en blijkt dat ik nog 3000 euro belasting moet betalen.



Vervolgens doe ik in 2016 aangifte over 2015 en moet ik over 23000-21000 euro=2000 euro vermogensbelasting betalen, terwijl de enige reden dat ik dat bedrag op dat moment op mijn rekening had, is dat ik achteraf belasting betaal. Dat klopt toch niet?
2015? 2016?



Je betaalt verder 1,2% belasting over 2000 euro (is vermogen boven grens).
Ik snap je vraag/redenering niet helemaal, maar als je maar een paar duizend boven de grens zit, dan betaalt je over dat meerdere bedrag een klein percentage aan belasting. Dus niet het volledige bedrag wat hoger ligt dan de grens. Bij een spaarbedrag van ¤ 23000 betaal je hoogstens een paar tientjes.
Alle reacties Link kopieren
Er is nou eenmaal een peildatum waarop ze kijken wat je aan vermogen hebt. Over het meerdere betaal je 1,2%.



De heffing in box drie van vermogen is 30%. Als je het al hebt over iets wat je niet vindt kloppen is het eerder het feit dat de regering nog steeds veronderstelt dat je op jouw vermogen een rendement kunt halen van 4%. Dat was destijds toen deze belasting kwam de aanname geweest ( 4% rente ontvangen waarover je 30% belasting betaalt! dat komt neer op een heffing van 1,2%)



Ze zijn daarbij wel even vergeten dat je tegenwoordig al blij moet zijn als je 1% rente krijgt over je spaargeld.



Tijdelijk wegsluizen van geld zodat het op 1 januari niet meer op jouw rekening staat heeft ook niet zoveel zin. Banken moeten namelijk ook de rente die jij ontvangt doorgeven aan de belastingdienst. Dan zou je al snel door de mand vallen.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Ik snap hem. Je betaalt in 2014 belasting over 2013. Jij vindt dat het bedrag dat je aan de belastingdienst moet betalen over 2013 van je spaargeld op 31 december 2013 zou moeten worden afgetrokken? Omdat je eigenlijk een soort van schuld hebt bij de belastingdienst.



Ik snap wel wat je bedoelt. Maar zo werkt het niet :-)
Alle reacties Link kopieren
Op zich heb je wel gelijk.

Als jij verwacht dat je over 2014, om wat voor reden dan ook, 3000 euro belasting bij zult moeten betalen, kun je dat beter in de loop van 2014 al betalen (dat kan namelijk ook vooruit) dan het op je rekening te houden waardoor het op 1 januari 2015 meetelt voor je vermogensbelasting. Als je het op je eigen rekening laat staan, krijg je er wel spaarrente over, maar dat valt min of meer weg tegen de vermogensbelasting.

Maar zoals hierboven ook al werd gezegd, het is tientjeswerk.
Alle reacties Link kopieren
Peildatum is 1 januari daar is nu eenmaal voor gekozen. Je hebt op 1 januari 50.000 en je koopt op 3 januari een leuke auto van 40.000. Dan betaal je nog steeds over het bedrag van 50000 boven 21000k 1, 2%. Andersom kan ook. Stel ik win 50.000 belastingvrij (staatsloterij) op 3 januari en jas dat er gedurende het jaar doorheen dan hoef ik daar op 1 januari ook niets over af te dragen.



Nog even voor je eigen logica... het mag toch logisch zijn dat je over 1 euro spaargeld geen 100% belasting betaald. Dan hou je niets meer over....wel een erg zware last voor de spaarders en miljonair worden is zo wel een stuk lastiger... Tenzij je spaargeld verzwegen hebt maar dan kom je aan een boete. Maar dat lijkt me hier niet het geval.
quote:Lariba schreef op 22 augustus 2014 @ 16:50:

Op zich heb je wel gelijk.

Als jij verwacht dat je over 2014, om wat voor reden dan ook, 3000 euro belasting bij zult moeten betalen, kun je dat beter in de loop van 2014 al betalen (dat kan namelijk ook vooruit) dan het op je rekening te houden waardoor het op 1 januari 2015 meetelt voor je vermogensbelasting. Als je het op je eigen rekening laat staan, krijg je er wel spaarrente over, maar dat valt min of meer weg tegen de vermogensbelasting.

Maar zoals hierboven ook al werd gezegd, het is tientjeswerk.Ja klopt, maar gezien de huidige spaarrente wel handig om het eerder te betalen! Ik wist niet dat dat kon, dus daar ga ik zeker naar kijken!
Alle reacties Link kopieren
quote:onipaa schreef op 22 augustus 2014 @ 16:59:

[...]





Ja klopt, maar gezien de huidige spaarrente wel handig om het eerder te betalen! Ik wist niet dat dat kon, dus daar ga ik zeker naar kijken!Gewoon een voorlopige aangifte doen. In het jaar erop doe je dan je definitieve aangifte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven