Geld & Recht alle pijlers

Verplicht toeslagpartner bij samenwonen? En hoe doorgeven?

24-07-2014 13:05 40 berichten
Korte vraag nav een gesprek hierover met iemand in IRL, want Google levert niet veel op (veel uiteenlopende antwoorden). Is het verplicht als je een relatie hebt en samenwoont om je partnerschap te laten registreren of een samenlevingscontract te tekenen? Of op een andere manier officieel elkaars toeslagpartners te worden?



Ik heb er met mijn vriend nog nooit echt over gedacht. We wonen nog maar net samen, hebben geen kinderen, kunnen onszelf beide goed bedruipen... maar we zijn voor de BD (nog) geen toeslagpartners terwijl we wel samen een huishouden hebben. Moet ik hiervoor iets regelen? Ik kan me voorstellen dat dat verplicht is, maar moet ik dan gewoon op mijn aangifte zeggen dat ik een toeslagpartner heb? Of moet daar van alles voor doorgegeven worden?



Alvast bedankt!
Niet verplicht!
Alle reacties Link kopieren
Elkaars toeslagpartner worden is niet verplicht, juist omdát het afhangt van de factoren (partnerschap, samenlevingscontract etc.) die jij noemt. En als je dat niet hebt, ben je dus vanzelf geen toeslagpartners. En dat is prima. (En in veel gevallen zelfs voordeliger.)
Alle reacties Link kopieren
Uit de vragen in de aangifte blijkt overigens vanzelf dat je geen toeslagpartner hebt (en dat concludeert het programma dan ook zelf), dus daar hoeft niks extra's voor doorgegeven te worden.
Volgens deze tool: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... agpartner/



heb ik geen toeslagpartner.



Maar het voelt toch gek, is dit dan niet strafbaar?
Alle reacties Link kopieren
quote:kindergarten schreef op 24 juli 2014 @ 13:08:

Volgens deze tool: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... agpartner/



heb ik geen toeslagpartner.



Maar het voelt toch gek, is dit dan niet strafbaar?Waarom zou het strafbaar zijn, als dit de conclusie van de belastingdienst is die voortkomt uit jouw antwoorden?
O, wat een snelle reacties! Dank!



Ja, ik denk idd dat het voordeliger is, want als je onze inkomens optelt loop ik bepaalde aftrek mis. Dat voelde vrij misdadig al die tijd, ik dacht steeds dat ik de BD eigenlijk aan het tillen was dus daar wilde ik nu iets aan doen, maar ik blijk dus volledig binnen de regels te handelen.



Okee, slotje dan maar :-)
Alle reacties Link kopieren
Nee, of je elkaars toeslagpartner bent hangt af van voorwaarden die zij gesteld hebben. Dus het blijkt vanzelf als je de vragen invult. Jullie zijn dus geen toeslagpartners.



Het is zelfs belangrijk dat niet alle samenwoners automatisch toeslagpartners zijn. Want als ik verplicht toeslagpartner zou zijn geweest van alle mensen waar ik tijdens mijn studententijd mee heb samengewoond, zouden zij bijvoorbeeld geen recht hebben gehad op zorgtoeslag, dankzij mij. Dus het is juist maar goed dat dit wat genuanceerder in elkaar zit!
quote:marco321 schreef op 24 juli 2014 @ 13:09:

[...]





Waarom zou het strafbaar zijn, als dit de conclusie van de belastingdienst is die voortkomt uit jouw antwoorden?Ja, geen idee, ik had ergens gelezen dat het verplicht was en mijn gesprekspartner van zonet dacht dat ook. En dat ging echt van het kaliber 'tandenborstels tellen'. Dus ik dacht, tja. Geen zin in problemen! En we wonen samen en hebben een relatie en delen een huishouden, dus we voldoen verder aan alle vereisten om toeslagpartner te zijn, dacht ik.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig niet. Stel je voor dat je met een vriendin in een huis zou wonen, zij verdient heel veel en jij maar weinig. Dan zou je dus door haar bijvoorbeeld geen zorgtoeslag krijgen.



Als je geen kinderen hebt, geen samenlevingscontract/huwelijk en geen koophuis op beiden namen, ben je voor de BD gewoon huisgenoten met aparte financiën.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat typisch dit. Ik doe net voor de grap de test alsof ik samen zou wonen met mijn vriend. We wonen nu niet samen en ik krijg huurtoeslag, ik dacht altijd dat die zou vervallen zou hij hier ook komen wonen. Maar als hij hier intrekt is hij kennelijk niet mijn toeslagpartner dus zou ik de huurtoeslag gewoon houden? Dat voelt oneerlijk eigenlijk..
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Oh nee never mind, van een medebewoner telt inkomen gewoon mee voor het berekenen van huurtoeslag. Gelukkig maar, anders werd het wel heel scheef.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:kindergarten schreef op 24 juli 2014 @ 13:13:

[...]





Ja, geen idee, ik had ergens gelezen dat het verplicht was en mijn gesprekspartner van zonet dacht dat ook. En dat ging echt van het kaliber 'tandenborstels tellen'. Dus ik dacht, tja. Geen zin in problemen! En we wonen samen en hebben een relatie en delen een huishouden, dus we voldoen verder aan alle vereisten om toeslagpartner te zijn, dacht ik.



Oké, ik snap je denkwijze. Als het gaat om uitkeringen en dergelijke, zouden jullie inderdaad wel op financieel vlak met elkaar te maken krijgen.



Maar in Nederland kun je, zo lang je geen uitkering nodig hebt, gelukkig heel vrijblijvend samenwonen zonder samen toeslagen te hoeven aanvragen, gezamenlijk aangifte te doen of op de hoogte te zijn van elkaars financiën. En dat is maar goed ook, aangezien er talloze mensen samenwonen die (nog) helemaal geen behoefte voelen om de financiën samen te regelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 24 juli 2014 @ 13:20:

Oh nee never mind, van een medebewoner telt inkomen gewoon mee voor het berekenen van huurtoeslag. Gelukkig maar, anders werd het wel heel scheef.Huurtoeslag wel ja, omdat het huis dan ook op vriend zn naam staat. Zorgtoeslag en dergelijken krijg je dan nog wel.
Hmm, interessante aanvullingen volgen er. Want we hebben wel allebei zorgtoeslag (hij moet de zijne terugbetalen trouwens). Geen huurtoeslag. Heeft dat daar dan ook mee te maken?
quote:marco321 schreef op 24 juli 2014 @ 13:21:

[...]





Oké, ik snap je denkwijze. Als het gaat om uitkeringen en dergelijke, zouden jullie inderdaad wel op financieel vlak met elkaar te maken krijgen.



Maar in Nederland kun je, zo lang je geen uitkering nodig hebt, gelukkig heel vrijblijvend samenwonen zonder samen toeslagen te hoeven aanvragen, gezamenlijk aangifte te doen of op de hoogte te zijn van elkaars financiën. En dat is maar goed ook, aangezien er talloze mensen samenwonen die (nog) helemaal geen behoefte voelen om de financiën samen te regelen.Dat was inderdaad mijn andere afweging. Wat als wij 'gewoon' huisgenoten waren? Maar ja, dan vallen we grandioos door de mand als blijkt dat we maar één bed hebben
Alle reacties Link kopieren
quote:kindergarten schreef op 24 juli 2014 @ 13:27:

Hmm, interessante aanvullingen volgen er. Want we hebben wel allebei zorgtoeslag (hij moet de zijne terugbetalen trouwens). Geen huurtoeslag. Heeft dat daar dan ook mee te maken?



Ik heb wel recht op toeslag en vriend niet.

Als ik alleen zou wonen zou ik huur en zorgtoeslag krijgen. Omdat ik met vriend samenwoon en we samen de huur betalen telt ons gezamelijke inkomen voor de huurtoeslag, dit krijgen we dus niet.

Zorgtoeslag is niet afhankelijk van het huis maar van een persoon. Ik krijg dus wel zorgtoeslag, vriend niet. Als we een huis zouden kopen/zouden trouwen/kinderen krijgen of wat dan ook, dan zou mijn zorgtoeslag dus wegvallen.
Alle reacties Link kopieren
quote:kindergarten schreef op 24 juli 2014 @ 13:28:

[...]





Dat was inderdaad mijn andere afweging. Wat als wij 'gewoon' huisgenoten waren? Maar ja, dan vallen we grandioos door de mand als blijkt dat we maar één bed hebben Klopt, maar dan nog. Want dat je een relatie hebt, betekent nog steeds niet dat je elkaars (zorg)kosten betaalt. Het zou raar zijn als een 19-jarige student geen zorgtoeslag krijgt omdat zijn of haar partner te veel geld heeft. Van het geld van de ander krijg je in zo'n levensfase tenslotte meestal niets te zien, dus daar heb je weinig mee te maken. Dus vandaar dat je geen toeslagpartner hoeft te zijn als je samenwoont zonder huis, samenlevingscontract, kind of wat dan ook. Je hebt op die manier de mogelijkheid ieder van je eigen geld te leven, of je nu met een partner samenwoont of niet.
quote:marco321 schreef op 24 juli 2014 @ 13:33:

[...]





Klopt, maar dan nog. Want dat je een relatie hebt, betekent nog steeds niet dat je elkaars (zorg)kosten betaalt. Het zou raar zijn als een 19-jarige student geen zorgtoeslag krijgt omdat zijn of haar partner te veel geld heeft. Van het geld van de ander krijg je in zo'n levensfase tenslotte meestal niets te zien, dus daar heb je weinig mee te maken. Dus vandaar dat je geen toeslagpartner hoeft te zijn als je samenwoont zonder huis, samenlevingscontract, kind of wat dan ook. Je hebt op die manier de mogelijkheid ieder van je eigen geld te leven, of je nu met een partner samenwoont of niet.



Ah, kijk. En dat is inderdaad precies wat we doen, we delen de vaste lasten 50/50 en voor de rest is ons eigen geld gewoon van onszelf. Daarom zou ik het ook al onterecht vinden om toeslagpartner te zijn :P



Bedankt voor de verheldering jongens!
Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 24 juli 2014 @ 13:33:

[...]





Ik heb wel recht op toeslag en vriend niet.

Als ik alleen zou wonen zou ik huur en zorgtoeslag krijgen. Omdat ik met vriend samenwoon en we samen de huur betalen telt ons gezamelijke inkomen voor de huurtoeslag, dit krijgen we dus niet.

Zorgtoeslag is niet afhankelijk van het huis maar van een persoon. Ik krijg dus wel zorgtoeslag, vriend niet. Als we een huis zouden kopen/zouden trouwen/kinderen krijgen of wat dan ook, dan zou mijn zorgtoeslag dus wegvallen.En in feite vind ik dat dan weer niet voldoende genuanceerd. Want dat mensen getrouwd zijn, betekent nog steeds niet per se dat ze hun inkomen of vermogen met elkaar delen. In feite zou iemand die getrouwd is zonder het geld te delen, nog steeds recht moeten hebben op zorgtoeslag. Het geld van de ander heb je dan tenslotte nog steeds niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:marco321 schreef op 24 juli 2014 @ 13:38:

[...]





En in feite vind ik dat dan weer niet voldoende genuanceerd. Want dat mensen getrouwd zijn, betekent nog steeds niet per se dat ze hun inkomen of vermogen met elkaar delen. In feite zou iemand die getrouwd is zonder het geld te delen, nog steeds recht moeten hebben op zorgtoeslag. Het geld van de ander heb je dan tenslotte nog steeds niet.Klopt, maar de BD gaat er in dat geval wel vanuit dat je het deelt. In een gemiddeld huwelijk gebeurt dat ook gewoon (alles op een hoop of naar ratio betalen). Ik heb, behalve op dit forum, nog nooit gehoord dat er mensen zijn die binnen een huwelijk zo op hun strepen staan qua geld dat de ander het financieel veel slechter heeft.
quote:AnAppleADay schreef op 24 juli 2014 @ 13:41:

[...]





Klopt, maar de BD gaat er in dat geval wel vanuit dat je het deelt. In een gemiddeld huwelijk gebeurt dat ook gewoon (alles op een hoop of naar ratio betalen). Ik heb, behalve op dit forum, nog nooit gehoord dat er mensen zijn die binnen een huwelijk zo op hun strepen staan qua geld dat de ander het financieel veel slechter heeft.Behalve misschien in het 'hilarische gierige acties'-topic :'-)
Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 24 juli 2014 @ 13:41:

[...]





Klopt, maar de BD gaat er in dat geval wel vanuit dat je het deelt. In een gemiddeld huwelijk gebeurt dat ook gewoon (alles op een hoop of naar ratio betalen). Ik heb, behalve op dit forum, nog nooit gehoord dat er mensen zijn die binnen een huwelijk zo op hun strepen staan qua geld dat de ander het financieel veel slechter heeft.



Dat mensen in hun omgeving niet delen dat ze op hv trouwen, komt denk ik ook doordat er veel mensen zijn die daar veroordelende meningen over hebben (omdat ze bijvoorbeeld niet begrijpen dat hier veel redenen voor kunnen zijn). En omdat de meeste mensen sowieso niet bespreken hoe ze thuis met de financiën omgaan (omdat dat er voor de omgeving ook niet toe doet).



Maar wat ik raar vind, is dat de BD door hier zomaar vanuit te gaan (terwijl netjes zwart op wit te vinden is of er wel of geen sprake is van geld delen binnen het huwelijk) er voor zorgt dat sommige mensen er dus financieel op achteruit gaan door te trouwen. Ik vind het onlogisch dat zorgtoeslag kan wegvallen op het moment dat je trouwt zonder je geld te delen, ook als dit duidelijk is vastgelegd. En het ligt nog veel breder: er zijn tegenwoordig erg veel mensen met een samenlevingscontract en ieder eigen geld. Zij worden ook benadeeld door het tekenen van dat contract. Op die manier wordt het voor mensen die niet, of niet in gvg, trouwen voordeliger om niets vast te leggen en dat is eigenlijk een slechte zaak, zeker als er kinderen zijn. Inmiddels is dit een erg grote groep mensen.
Alle reacties Link kopieren
Klopt, er zijn tegenwoordig enorm veel mensen die (bewust) niet trouwen, maar wel kinderen hebben. Die worden financieel benadeeld als ze een samenlevingscontract regelen, terwijl ze officieel geen recht hebben op elkaars geld. Terwijl het juist belangrijk is om afspraken vast te leggen, dus dat zou eigenlijk niet ontmoedigd moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
Als je samenwoont ben je altijd toeslagpartner, maar geen fiscaal partner.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven