Geld & Recht alle pijlers

WW bij geen werk 0-urencontract?

29-08-2014 11:04 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn broertje heeft momenteel een 0-uren contract sinds april. Het is een baan waarvoor hij minimaal 5 uur pd moet lopen. Normaal gesproken werkt hij fulltime. Vanwege een ontsteking in zijn heup kan hij op dit moment niet werken en heeft hij zich ziek gemeld. Hij krijgt echter alleen uitbetaald voor de uren die hij werkt en heeft dus nu geen salaris. Heeft hij recht op WW?
Ik denk het niet, hij is niet beschikbaar voor werk.



Kijk hier even: http://www.rijksoverheid. ... loon-als-ik-ziek-ben.html



Edit: Hier (http://www.fnv.nl/artikelen/rechten_oproepkracht) staat dat je bij ziekte alleen recht hebt op doorbetaling van de ingeroosterde uren. Bij toelichting 6 staat dat als je de laatste 3 maanden volgens een vast rooster hetzelfde aantal uren hebt gewerkt, de werkgever verplicht is je in te roosteren.



Hij wordt dan dus ingeroosterd en heeft dus recht op doorbetaling van het loon van de ingeroosterde uren (zie ook toelichting 4). Volgens mij mag dat ook 70% zijn.
Hij is ziek thuis, dus hij krijgt ZW (geen ww) voor de gemiddelde uren van de afgelopen tijd, kijk maar even op site van UWV.
Hij is ziek, dus hij krijgt als het goed is een gemiddelde van de afgelopen X aantal maanden die hij heeft gewerkt. 0-urencontract of niet.
Alle reacties Link kopieren
Op basis van rechtsvermoeden dient hij nu uitbetaalt te krijgen conform de bepalingen van contract/CAO



rechtsvermoeden houdt in dat bij een 0-uren contract je na 13 weken een contract kunt eisen voor het gemiddelde aantal uren dat je hebt gewerkt in die periode.



Maar ook bij ziekte dient je werkgever je uit te betalen op basis van rechtsvermoeden. Als hij dus laatste 13 weken totaal 400u heeft gewerkt komt hij gemiddeld op 30.7 uur uit die dan tijdens ziekte betaalt moet worden.



Let voor het percentage even op de CAO etc. Bij sommige wordt ziekte 100% uitbetaalt.

maar bij bv een CAO voor uitzendkrachten is dit 70% en kan een clausule in het contract weer aangeven dat het wel tot 90 of 100% wordt aangevuld. Dus daar kan ik geen concreet antwoord op geven.



kortom:

gemiddelde aantal uren van de laatste 13 weken (3 maanden) liggen ten grondslag aan de ziekte uitkering op dit moment.



Daarnaast kan hij inmiddels op basis van rechtsvermoeden een contract voor minimaal aantal vaste uren per week eisen daar hij langer dan 3 maanden nu werkzaam is.
Ik heb jaren onder een 0 uren context gewerkt. Mijn ziekteverlof en zwangerschapsverlof werden uitbetaald nav ik de laatste 3 maanden had gewerkt. Jouw broer heeft dus recht op loon!!
Alle reacties Link kopieren
Nee, in het kader van WW moet je beschikbaar zijn voor het werk waarvoor je werkeloos bent. Ziekte is een uitsluitingsgrond voor WW.

Indien de werkgever geen loondoorbetalingsverplichting heeft tijdens ziekte dan heeft hij mogelijk recht op ziektewet(vangnet) via het UWV.



De werkgever moet hem dan ziek uit dienst melden bij het UWV of je broer meldt zich zelf bij het UWV met zijn BSN via 0900 - 9294.



Indien blijkt dat toch de werkgever loondoorbetalingsverplichting heeft tijdens ziekte dan zal het UWV deze uitkering niet toekennen.



Hoe lang werkte je broertje al bij deze werkgever?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Oh super, dan ga ik hem aanraden contact op te nemen met het UWV voor mogelijke ZW. Hij is in dienst sinds april.
Alle reacties Link kopieren
Is hij in dienst van een uitzendbureau? of gewoon van een bedrijf?



lastig uit te leggen maar via UZB zonder uitzendbeding is het UZB verantwoordelijk voor de uitbetaling



in dienst van UZB met uitzendbeding vervalt het contract zodra je je ziek meld en ontvang je salaris vanuit het UWV (2 wachtdagen en daarna 70% uit mijn hoofd)



Ben je in dienst van een bedrijf is het doorbetalen van salaris op basis van het gemiddelde aantal uren gewerkt in de laatste 3 maanden.
Alle reacties Link kopieren
WW is helemaal geen optie, want daarvoor moet hij van de laatste 36 weken er 26 hebben gewerkt. Dit is het begin en daar voldoet hij niet aan dus geen recht. Inderdaad een optie om te bekijken wat de mogelijkheden zijn in de ZW.
Alle reacties Link kopieren
Hij is direct in dienst bij de werkgever, niet via een uitzendbureau.

WW zou wel een optie zijn aangezien hij wel degelijk meer dan 26 van de afgelopen 26 weken heeft gewerkt, ook bij een andere werkgever. Maar dus geen optie omdat hij niet beschikbaar is voor werk.



Ik heb hem de informatie doorgespeeld, bedankt allemaal.
Moon, dit is van de andere kant ingestoken, maar duidelijk en goed leesbaar.



Beterschap voor je broer!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven